Spårväg city etapp två på gång
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårväg city etapp två på gång
Att binda samman Lidingöbanan, Frihamns och Loudstrafiken med Spårväg City, har jag alltid ställt mig frågande till.
Låt etapp två stanna vid förlängningen till Klarabergsgatan och på sikt ett enkelt förbindelsespår från Djurgårdsbron till Hakberget. Kring Norrmalms torg råder redan i dag från och till kaos, vad det skulle innebära med ytterligare tre spårvägslinjer där kan man lätt föreställa sig.
Etapp ett av linje 4 i Valhallavägen kan lämpligen innefatta en förlängning från Hakberget till Frihamnen,
Först när nästa Lidingöbro står klar, kan Lidingöbanan fortsätta mot Stockholm och då lämpligen i rak sträckning utmed Lidingövägen (där det byggs för fullt), vidare mot Stureplan och Kungsgatan fram till Kungsbron mellan Centralen och Cityterminalen.
/Göran
Låt etapp två stanna vid förlängningen till Klarabergsgatan och på sikt ett enkelt förbindelsespår från Djurgårdsbron till Hakberget. Kring Norrmalms torg råder redan i dag från och till kaos, vad det skulle innebära med ytterligare tre spårvägslinjer där kan man lätt föreställa sig.
Etapp ett av linje 4 i Valhallavägen kan lämpligen innefatta en förlängning från Hakberget till Frihamnen,
Först när nästa Lidingöbro står klar, kan Lidingöbanan fortsätta mot Stockholm och då lämpligen i rak sträckning utmed Lidingövägen (där det byggs för fullt), vidare mot Stureplan och Kungsgatan fram till Kungsbron mellan Centralen och Cityterminalen.
/Göran
Re: Spårväg city etapp två på gång
Eller ännu bättre någonstans i Containerhamnen där det redan är asfalt mest överallt.ADDE skrev:Bättre är det nog att anlägga en tillfällig depå i anslutning till Lindarängsvägen, t.ex. intill Filmhuset eller på grusplätten mittemot Sandhamnsgatan. Då slipper man riva ner träd på Valhallavägen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg city etapp två på gång
Men Norra Djurgårdsstaden kan inte byggas utan en vettig kollektivtrafik. Spårväg till Odenplan är nog inte bra nog, eller är det det? Man vill väl kunna komma till City?hgsldf skrev:Att binda samman Lidingöbanan, Frihamns och Loudstrafiken med Spårväg City, har jag alltid ställt mig frågande till.
Låt etapp två stanna vid förlängningen till Klarabergsgatan och på sikt ett enkelt förbindelsespår från Djurgårdsbron till Hakberget. Kring Norrmalms torg råder redan i dag från och till kaos, vad det skulle innebära med ytterligare tre spårvägslinjer där kan man lätt föreställa sig.
Etapp ett av linje 4 i Valhallavägen kan lämpligen innefatta en förlängning från Hakberget till Frihamnen,
Först när nästa Lidingöbro står klar, kan Lidingöbanan fortsätta mot Stockholm och då lämpligen i rak sträckning utmed Lidingövägen (där det byggs för fullt), vidare mot Stureplan och Kungsgatan fram till Kungsbron mellan Centralen och Cityterminalen.
/Göran
Vad skulle det finnas för anledning att dra Lidingöbanan ned mot Stureplan och Centralen? Tunnelbanan går ju redan den vägen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg city etapp två på gång
Det skulle vara en snabb och attraktiv linje i ett stråk som huvudsakligen ligger relativt långt från röda linjen. Man kan byta till gröna linjen vid Hötorget och landar mellan Centralen, Arlanda Express och Cityterminalen med fjär och flygbussar.twr skrev:Men Norra Djurgårdsstaden kan inte byggas utan en vettig kollektivtrafik. Spårväg till Odenplan är nog inte bra nog, eller är det det? Man vill väl kunna komma till City?hgsldf skrev:Att binda samman Lidingöbanan, Frihamns och Loudstrafiken med Spårväg City, har jag alltid ställt mig frågande till.
Låt etapp två stanna vid förlängningen till Klarabergsgatan och på sikt ett enkelt förbindelsespår från Djurgårdsbron till Hakberget. Kring Norrmalms torg råder redan i dag från och till kaos, vad det skulle innebära med ytterligare tre spårvägslinjer där kan man lätt föreställa sig.
Etapp ett av linje 4 i Valhallavägen kan lämpligen innefatta en förlängning från Hakberget till Frihamnen,
Först när nästa Lidingöbro står klar, kan Lidingöbanan fortsätta mot Stockholm och då lämpligen i rak sträckning utmed Lidingövägen (där det byggs för fullt), vidare mot Stureplan och Kungsgatan fram till Kungsbron mellan Centralen och Cityterminalen.
/GöranVad skulle det finnas för anledning att dra Lidingöbanan ned mot Stureplan och Centralen? Tunnelbanan går ju redan den vägen.hgsldf skrev: Jag skrev etapp ett av linje 4 och menade KTH-Stockholm Ö-Stadion och givetvis skall linjen fortsätta till Värtan. Bor man i Värtan väljer man kanske att byta vid Ropsten, bor man i Frihamnen då åker man nog mot staden och beroende på destination kan byte ske till T-bana eller 4:an vid Stadion, Roslagsbanan vid Stockholm Ö, T-bana vid KTH.
Ingen del av det här stora området kommer att vara en sovstad, vi kan nog räkna med många trafikanter i den andra riktningen från många olika håll, som skall till någon av de många arbetsplatser som planeras. Strandvägen kommer nog inte att vara någon betydande destination, oavsett färdriktning och i så fall klarar 7:an det utmärkt.
Re: Spårväg city etapp två på gång
twr: du har helt rätt i vad de kan komma dragande med...
"riksintresset för kulturmiljövård Stockholms innerstad..."

"riksintresset för kulturmiljövård Stockholms innerstad..."


Fast då kan vi inte i framtiden använda anslutningsväxlarna och spåren som argument för att påbörja spårvägskonvertering av linje 4ADDE skrev:Bättre är det nog att anlägga en tillfällig depå i anslutning till Lindarängsvägen, t.ex. intill Filmhuset eller på grusplätten mittemot Sandhamnsgatan. Då slipper man riva ner träd på Valhallavägen.

Hur ser detta kaos ut, och varför är det kaos?hgsldf skrev:Att binda samman Lidingöbanan, Frihamns och Loudstrafiken med Spårväg City, har jag alltid ställt mig frågande till.
Låt etapp två stanna vid förlängningen till Klarabergsgatan och på sikt ett enkelt förbindelsespår från Djurgårdsbron till Hakberget. Kring Norrmalms torg råder redan i dag från och till kaos, vad det skulle innebära med ytterligare tre spårvägslinjer där kan man lätt föreställa sig.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårväg city etapp två på gång
Hamngatan är, tvärt emot vad handelskammaren säger och tror, i princip helt kaosfritt sedan kollektivkörfälten förlades mitt i gatan istället för närmast trottoaren. Tex utanför NK stod det undantagslöst droskbilar parkerade i kollektivfilen varvid bussarna tvingades ut i filen för vanlig trafik, en toppenlösning enligt handelskammaren...
Fakta är att trafiken längs med hela hamngatan aldrig i modern tid flutit på så bra som nu!
Tänk om samma lyckade trafikförbättringar blir ett signum för spårvägsutbyggnaderna i huvudstaden?
Att ropa kaos i detta fall ter sig nästan lite löjligt!

Fakta är att trafiken längs med hela hamngatan aldrig i modern tid flutit på så bra som nu!
Tänk om samma lyckade trafikförbättringar blir ett signum för spårvägsutbyggnaderna i huvudstaden?
Att ropa kaos i detta fall ter sig nästan lite löjligt!
Re: Spårväg city etapp två på gång
Supplies!
Vad gäller droskbilarna så vore det väl bra med tv-övervakning och om nån överskrider reglerna så är det bortforsling med gaffeltruck som gäller. Det kan kanske bli en turistattraktion, en gaffeltruck stationerad i Kungsträdgården och taxibilarna körs dit i väntan på att lastbil dyker upp för att ta dem på flaket

Vad gäller droskbilarna så vore det väl bra med tv-övervakning och om nån överskrider reglerna så är det bortforsling med gaffeltruck som gäller. Det kan kanske bli en turistattraktion, en gaffeltruck stationerad i Kungsträdgården och taxibilarna körs dit i väntan på att lastbil dyker upp för att ta dem på flaket

Re: Spårväg city etapp två på gång
Helt friktionsfritt är det väl inte. Men fler spårvagnar och färre bussar skulle nog vara ett steg i rätt riktning. Kan man sedan få bilister att följa anvisningarna om tillåtna respektive förbjudna svängar i korsningarna skulle framkomligheten öka.Hechtwagen skrev:Hamngatan är, tvärt emot vad handelskammaren säger och tror, i princip helt kaosfritt sedan kollektivkörfälten förlades mitt i gatan istället för närmast trottoaren. Tex utanför NK stod det undantagslöst droskbilar parkerade i kollektivfilen varvid bussarna tvingades ut i filen för vanlig trafik, en toppenlösning enligt handelskammaren...![]()
Fakta är att trafiken längs med hela hamngatan aldrig i modern tid flutit på så bra som nu!
Tänk om samma lyckade trafikförbättringar blir ett signum för spårvägsutbyggnaderna i huvudstaden?
Att ropa kaos i detta fall ter sig nästan lite löjligt!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårväg city etapp två på gång
Hur tydliga är förbuden mot vissa körvägar/svängar?
Kanske komplettera skyltarna med "TV-övervakning, Böter 1500:-" (obs vilt gissat belopp, det ska givetvis stå rätt belopp)?

Om felet är att bilar inte får köra där bussar får köra så kanske (eller kanske inte?) man kan bygga om korsningar så att bilar och bussar delas av med inte bara separata körfält utan även staket/refuger mellan körfälten?
Är själva Kungsträdgården i sig "helig" eller skulle det vara möjligt att nagga i kanten för att få plats med fler filer/körvägar just vid korsningar?
Kanske komplettera skyltarna med "TV-övervakning, Böter 1500:-" (obs vilt gissat belopp, det ska givetvis stå rätt belopp)?


Om felet är att bilar inte får köra där bussar får köra så kanske (eller kanske inte?) man kan bygga om korsningar så att bilar och bussar delas av med inte bara separata körfält utan även staket/refuger mellan körfälten?
Är själva Kungsträdgården i sig "helig" eller skulle det vara möjligt att nagga i kanten för att få plats med fler filer/körvägar just vid korsningar?
Re: Spårväg city etapp två på gång
Kungsträdgården ÄR helig!M_M skrev:Hur tydliga är förbuden mot vissa körvägar/svängar?
Kanske komplettera skyltarna med "TV-övervakning, Böter 1500:-" (obs vilt gissat belopp, det ska givetvis stå rätt belopp)?![]()
Om felet är att bilar inte får köra där bussar får köra så kanske (eller kanske inte?) man kan bygga om korsningar så att bilar och bussar delas av med inte bara separata körfält utan även staket/refuger mellan körfälten?
Är själva Kungsträdgården i sig "helig" eller skulle det vara möjligt att nagga i kanten för att få plats med fler filer/körvägar just vid korsningar?


Problemet är att svängande bilar som måste vänta på andra bilar står och blockerar för övriga bilar och så blir det långa köer. Och kanske dålig stämning. Men i stället för att beivra taxitrafiken på Kungsträdgårdsgatan så tillät man plötsligt den! (Ett bra sätt att få ner antalet otillåtna fordon på platsen.

Skyltningen är dålig. Påbudsskylten som uppmanar bilisterna att endast köra rakt fram sitter kanske något långt före korsningen? Och skylten som numera säger att bara buss och taxi får köra på Kungsträdgårdsgatan sitter kanske fem meter in på gatan. I båda fallen rätt högt dessutom.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårväg city etapp två på gång
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg city etapp två på gång
Va bra, då befrias Klarabergsgatan även från bussar!
/Göran
Re: Spårväg city etapp två på gång
Njä, det kunde man ju önska, men de ska köra på spåren.hgsldf skrev:Va bra, då befrias Klarabergsgatan även från bussar!
/Göran
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg city etapp två på gång
Var skall de då köra när det här leder tillständigt återkommande avstängningar för renovering av spårområdet?twr skrev:Njä, det kunde man ju önska, men de ska köra på spåren.hgsldf skrev:Va bra, då befrias Klarabergsgatan även från bussar!
/Göran
/Göran
Re: Spårväg city etapp två på gång
Det har jag inget svar på. Jag tycker att det bästa vore att dra busslinjer i andra stråk. Men SL:s planering är att spårvagnar och bussar ska använda samma område och hållplats. Väster om Klara Norra kyrkogata är det vändspår, där får bussarna köra bland bilarna, och denna del av gatan blir alltså inte bilfri.hgsldf skrev: Var skall de då köra när det här leder tillständigt återkommande avstängningar för renovering av spårområdet?
/Göran
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg city etapp två på gång
Vilket intresse skulle SL ha för dessa tokerier, är det inte så att Stockholms kommun är de ansvariga?twr skrev:Det har jag inget svar på. Jag tycker att det bästa vore att dra busslinjer i andra stråk. Men SL:s planering är att spårvagnar och bussar ska använda samma område och hållplats. Väster om Klara Norra kyrkogata är det vändspår, där får bussarna köra bland bilarna, och denna del av gatan blir alltså inte bilfri.hgsldf skrev: Var skall de då köra när det här leder till ständigt återkommande avstängningar för renovering av spårområdet?
/Göran
/Göran
Re: Spårväg city etapp två på gång
Oj, svår fråga. Självklart är det så att det sker i dialog mellan SL och Stockholms stad.hgsldf skrev:Vilket intresse skulle SL ha för dessa tokerier, är det inte så att Stockholms kommun är de ansvariga?twr skrev:Det har jag inget svar på. Jag tycker att det bästa vore att dra busslinjer i andra stråk. Men SL:s planering är att spårvagnar och bussar ska använda samma område och hållplats. Väster om Klara Norra kyrkogata är det vändspår, där får bussarna köra bland bilarna, och denna del av gatan blir alltså inte bilfri.hgsldf skrev: Var skall de då köra när det här leder till ständigt återkommande avstängningar för renovering av spårområdet?
/Göran
/Göran
SL planerar generellt för att samla kollektivtrafiken på samma utrymme. Att separera buss och spårvagn är inget man normalt gör, än så länge. (Passagen över Gärdet blir ett undantag, där blir det grässpår för spårvägen).
Planeringen för Spårväg City ända sedan 2007, inklusive järnvägsplanen för förlängningen till Klarabergsgatan, har hela tiden utgått från en gemensam hållplats för spårvagn och buss. Frågan som har hängt i luften till nu är om det mellan plattformarna och trottoarerna ska finnas körfält för bilar. Och där har alltså Stockholms stad nu satt ned foten, och meddelar att bilarna försvinner. Men bussarna har funnits kvar hela tiden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg city etapp två på gång
Det här är vi många som har följt under alla år och även de senaste dagarna, när insatta personer pressas att uttala sig, råder det ingen tvekan om att man är eniga med oss, det här är dumt, dyrt och oförståbart, rött kort för allt utom spårvagnar i spårområdet
Vi lever i Sverige i en kultur där det fungerar i negativa avseenden som i DDR, eller i USA när det begav sig. Om Du kommer in i vardagsrummet och hittar en elefant som står och skiter, då får Du inte berätta detta, för det finns inte..........4
/Göran
Vi lever i Sverige i en kultur där det fungerar i negativa avseenden som i DDR, eller i USA när det begav sig. Om Du kommer in i vardagsrummet och hittar en elefant som står och skiter, då får Du inte berätta detta, för det finns inte..........4
/Göran
Re: Spårväg city etapp två på gång
Jag är inte helt säker på vad du menar. Med min begränsade kunskaptycker jag också att det är dumt. Jag bara berättar vad jag vet, och påpekar att det inte på något sätt är en nyhet.hgsldf skrev:Det här är vi många som har följt under alla år och även de senaste dagarna, när insatta personer pressas att uttala sig, råder det ingen tvekan om att man är eniga med oss, det här är dumt, dyrt och oförståbart, rött kort för allt utom spårvagnar i spårområdet
Vi lever i Sverige i en kultur där det fungerar i negativa avseenden som i DDR, eller i USA när det begav sig. Om Du kommer in i vardagsrummet och hittar en elefant som står och skiter, då får Du inte berätta detta, för det finns inte..........4
/Göran
Edit: Fast det var väl inte riktat till mig, inser jag nu.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg city etapp två på gång
För resenärerna är det dock en fördel med bussar och spårvagnar blandade i samma filer och på samma hållplatser om de delvis går i samma stråk.
Men visst, det har inte så stor betydelse om hållplatserna istället ligger straxt invid varandra.
Men den där elefanten som inte får talas om är väl minst lika mycket bra v.s. dåliga "hjulkonstruktioner" på vagnarna?
Nu har det ju även från officiellt håll börjat pratas om denna elefant åtminstone i Göteborg, där GS gått ut med att låggolvaxlarna slits fem gånger fortare än höggolvaxlarna och därmed torde även rälerna slitas fem gånger snabbare.
Exakt hur mycket elefanten bajsar har det dock inte pratats om. Hemska tanke om det skulle framkomma att det driftkostnadsmässigt till och med skulle bli billigare att i framtiden skrota M32 och renovera M28+M29 ännu en gång istället för vice versa... (OBS, jag VET inte hur kostnaderna ser ut - detta är alltså inte enbart retorik utan det ingår även ren nyfikenhet från min sida).
Men visst, det har inte så stor betydelse om hållplatserna istället ligger straxt invid varandra.
Men den där elefanten som inte får talas om är väl minst lika mycket bra v.s. dåliga "hjulkonstruktioner" på vagnarna?
Nu har det ju även från officiellt håll börjat pratas om denna elefant åtminstone i Göteborg, där GS gått ut med att låggolvaxlarna slits fem gånger fortare än höggolvaxlarna och därmed torde även rälerna slitas fem gånger snabbare.
Exakt hur mycket elefanten bajsar har det dock inte pratats om. Hemska tanke om det skulle framkomma att det driftkostnadsmässigt till och med skulle bli billigare att i framtiden skrota M32 och renovera M28+M29 ännu en gång istället för vice versa... (OBS, jag VET inte hur kostnaderna ser ut - detta är alltså inte enbart retorik utan det ingår även ren nyfikenhet från min sida).