Nån som vet mer om detta?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Nån som vet mer om detta?

Inlägg av Olle »

Med reservation för att jag missat nått inlägg.

Bild
:-)lle
Användarens profilbild
roggek

Re: Nån som vet mer om detta?

Inlägg av roggek »

Jodå:
:mrgreen:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Påminner om trådbusstävlingarna dom har i Ryssland med olika delmoment, bland annat slamomkörning mellan koner samt backning, hmm dessa moment lär väl inte förekomma för spårvagnar.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

C12C3C3C12 skrev:Påminner om trådbusstävlingarna dom har i Ryssland med olika delmoment, bland annat slamomkörning mellan koner samt backning, hmm dessa moment lär väl inte förekomma för spårvagnar.
Men det finns ju andra varianter för spårvagn. Minns att man i Budapest arrangerade löptävlng i spårvagn !
Vilket gick till så att ett antal spårvagnar ställdes upp med dörrarna mitt emot varandra med varannan omlott på varsitt spår.
Så kunde man springa genom alla utan att nudda marken... kul tja lite udda saker utanför den vanliga boxen kan väl ha sitt värde.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Har ikväll fått besked om dessa tävlingar. Det är alltså en tävling i konsten att köra spårvagn. Har inte hört om tävlingen förut men det har man uppenbarligen i Norrköping. Till nästa år lär vi undersöka hur man anmäler sig och i sthlm får vi väl ha "stadstävlingar" så vi kan skicka sthlms bästa förare. :D :D eller kanske ett SM i spårvagnskörning....

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Stefan Widén skrev:Har ikväll fått besked om dessa tävlingar. Det är alltså en tävling i konsten att köra spårvagn. Har inte hört om tävlingen förut men det har man uppenbarligen i Norrköping. Till nästa år lär vi undersöka hur man anmäler sig och i sthlm får vi väl ha "stadstävlingar" så vi kan skicka sthlms bästa förare. :D :D eller kanske ett SM i spårvagnskörning....

Stefan
Nått tips på vem vi kommer att satsa på från Stockholm?
hej

Inlägg av hej »

roggek skrev:Jodå:
0:36 in ser man en av Bratislavas veteranvagnar. Fungerar det att göra så här även på normalspår?
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

hej skrev:
0:36 in ser man en av Bratislavas veteranvagnar. Fungerar det att göra så här även på normalspår?
Inte utan vidare, en eur-pall (vanlig lastpall) har måtten 1200 mm x 800 mm så normalspår blir för brett.
Men att bygga ihop en trätralla är ju inte ett särskilt svårt problem :-) Och så en liten bensinmotor.... Hmmm.... dumma idéer.... eventuellt resultat kan kanske komma att demonstreras för allmänheten siste april i en västsvensk spårvagnsstad. :cheesygrin:
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

hej skrev:
Bratislava? Med tanke på treskenspåret på slutet så far min tanke till Liberec. Fast det kanske inte är nått treskenspår utan bara nån kant?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Olle skrev:
hej skrev:
Bratislava? Med tanke på treskenspåret på slutet så far min tanke till Liberec. Fast det kanske inte är nått treskenspår utan bara nån kant?
Med tanke på att det inte riktigt är samma avstånd hela tiden, och eftersom det är meterspår i spårvägen - och lika långt till nästa "spår" (= nästan 2-meterspår) - så tror jag mer på kant.
Professionell tyckare
hej

Inlägg av hej »

Det som ser ut som spår är markering i gatan.
Här är en mer nära markbild från ungefär samma ställe.

https://www.google.se/maps/@48.1452794, ... bRXIew!2e0

Veteranvagnen som syns är denna

http://imhd.zoznam.sk/ba/vehicle-type-d ... MB-38.html
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

hej skrev:Det som ser ut som spår är markering i gatan.
Här är en mer nära markbild från ungefär samma ställe.

https://www.google.se/maps/@48.1452794, ... bRXIew!2e0

Veteranvagnen som syns är denna

http://imhd.zoznam.sk/ba/vehicle-type-d ... MB-38.html
Tack, jag är övertygad ;-)

Ska kolla efter den vagnen nästa gång jag kommer förbi Bratislava.
hej

Inlägg av hej »

Vagnen går inte i ordinarie trafik utan mest som abbonerad vagn, det lär pga ombyggnaderna av spårvägen i centrum dröja till 2016 innan museitrafiken startar igen i Bratislava.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

hej skrev:Vagnen går inte i ordinarie trafik utan mest som abbonerad vagn, det lär pga ombyggnaderna av spårvägen i centrum dröja till 2016 innan museitrafiken startar igen i Bratislava.
OK, men det passar mig nog ganska bra. Hinner nog inte förbi Brattis före dess. Nästa år är inbokat redan.
alex_krokodil

Inlägg av alex_krokodil »

darthjpp skrev:
hej skrev:
Inte utan vidare, en eur-pall (vanlig lastpall) har måtten 1200 mm x 800 mm så normalspår blir för brett.
Men att bygga ihop en trätralla är ju inte ett särskilt svårt problem :-) Och så en liten bensinmotor.... Hmmm.... dumma idéer.... eventuellt resultat kan kanske komma att demonstreras för allmänheten siste april i en västsvensk spårvagnsstad. :cheesygrin:
Tackar för idén, nu vet jag vad jag ska bygga! :wink:
Skriv svar