Pyongyang Nordkorea meterspårig spårväg vid Kumsusan

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Pyongyang Nordkorea meterspårig spårväg vid Kumsusan

Inlägg av Olle »

Det finns en tunnelbaneuppgång vid Kumsusan där mausoléet med de två döda despoterna ligger. Med direkt anslutning till en lång inbyggd gång upp till palatset. 1995 stängdes stationen (tågen går förbi till nästa station som är slutstation) och man byggde en två och en halv kilometer lång meterspårig spårväg nästan ända fram till Odödlighetsmonumentet mellan de två föregående tunnelbanestationerna. Logiken i detta kan diskuteras, det finns säkert ett svar som vi nog aldrig kommer att få ta del av. Spårvagnarna, 18 motorvagnar och 18 släpvagnar, köptes från Zürich för 25.000 SFr och en av dessa målades grön, och de övriga målades gröna i Nordkorea. Vagnarna skulle skrotas efter att man misslyckats att sälja dem till Florens enligt uppgift. Vi hade i programmet att vi skulle åka med en spårvagn, men programmet ändras lätt och det blev endast en fotostund. Vagnhallen ligger strax intill men vi lyckades inte tjata oss dit. I själva mausoléet var det förstås fotoförbud. Vi bugade förstås i linje för de två döda depoterna i sina sarkofager (likt Lenin vid Röda Torget i Moskva). Det kändes inte aktuellt att obstruera för våra trevliga guiders skull. Där är fullt med beväpnade vakter och massor av disciplinerade grupper som gråter vid besöken. Man hade varsin avdelning för de olika Kimarna. I andra lokaler fanns deras tågvagnar, deras bilar, deras flygplan mm samt kartor och text över deras färder. Och en massa annat som jag glömt. Rulltrappor, rullande trottoarer, bra belysning och god ventilation (en yrkesskada att kolla det) som säkerligen kostar miljontals dollar om dan att underhålla. Det går inte att beskriva, det måste upplevas. Egentligen inte konstigare än religiösa människors dyrkan av olika gudar och det yttrar sig i samma form. Man får respektera det även om man tycker annorlunda. Varför ska man såra folks självkänsla? Så vi ägnar oss åt våra kära spårvagnar :-)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
:-)lle
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: Pyongyang Nordkorea meterspårig spårväg vid Kumsusan

Inlägg av Andy »

Zurich vognene havnet vell Nord Korea i 1995, og ikke i 1974?
Kim Il-sung, døde jo først i 1994.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pyongyang Nordkorea meterspårig spårväg vid Kumsusan

Inlägg av Olle »

Andy skrev:Zurich vognene havnet vell Nord Korea i 1995, og ikke i 1974?
Kim Il-sung, døde jo først i 1994.
Jepp, du har rätt Andreas, jag läste slarvigt i den här hemsidan som nog bäst beskriver lokaltrafiken i Pjongjang. En annan sak jag missade var att de gav 250.000 SFr för vagnarna, inte 25.000 som jag råkade skriva. När man läser artikeln så förstår man hur eländigt de har det. Beskrivningen av byggandet för hand liknar det jag såg på flygplatsen i år. 10 - 20 tusen arbetare/soldater som bygger allt för hand. Det finns bara en lösning; öppna gränser för företagandet. De behöver utländskt management och utländskt kapital.
:-)lle
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2057
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Pyongyang Nordkorea meterspårig spårväg vid Kumsusan

Inlägg av ADDE »

Ändå lite märkligt att man har valt att bygga två olika spårvägssystem... Jag undrar hur de tänkte där med att ha en meterspårig bana och ett nät av normalspåriga spårvägar... :?
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pyongyang Nordkorea meterspårig spårväg vid Kumsusan

Inlägg av Olle »

ADDE skrev:Ändå lite märkligt att man har valt att bygga två olika spårvägssystem... Jag undrar hur de tänkte där med att ha en meterspårig bana och ett nät av normalspåriga spårvägar... :?
Det fungerar inte på det sättet i Nordkorea förstod vi av guiderna på de olika muséerna. De berättade frenetiskt hur Kim Il Song hade besökt någon plats, och då sagt att "här ska vi bygga en tunnelbana" eller nått annat. Så vi kommer aldrig att få veta svaret på varför han villa ha olika spårvidder på spårvägarna. Den kunskapen tog han med sig i sarkofagen.
:-)lle
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Pyongyang Nordkorea meterspårig spårväg vid Kumsusan

Inlägg av Anders Hanquist »

Mysko att man stängde tunnelbanestationen som låg relativt nära palatset när det skulle bli mausoleum, och sedan byggde en speciell mausoleispårväg dit. Man borde kunnat leda besökarna via den redan befintliga tunnelbanan. Förvisso diggabelt, men det är nog inte ett begrepp som ingår i den officiella ideologin. Men allt är kanske inte till 100% logiskt här.

Valet av spårvidd hänger dock nog samman med att de här meterspåriga vagnarna fanns tillgängliga just då.
Senast redigerad av Anders Hanquist den lördag 15 november 2014 20:10, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: Pyongyang Nordkorea meterspårig spårväg vid Kumsusan

Inlägg av Andy »

ADDE skrev:Ändå lite märkligt att man har valt att bygga två olika spårvägssystem... Jag undrar hur de tänkte där med att ha en meterspårig bana och ett nät av normalspåriga spårvägar... :?
Jeg mener å ha lest at man valgte sporvidden ut i fra de vognene man på akuratt det tidspunktet kunne få tak i.
De har vist også fjernet fabrikkskilt og ligenene som kan si noe om at vognene kommer fra Zurich.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pyongyang Nordkorea meterspårig spårväg vid Kumsusan

Inlägg av Olle »

Andy skrev:
ADDE skrev:Ändå lite märkligt att man har valt att bygga två olika spårvägssystem... Jag undrar hur de tänkte där med att ha en meterspårig bana och ett nät av normalspåriga spårvägar... :?
Jeg mener å ha lest at man valgte sporvidden ut i fra de vognene man på akuratt det tidspunktet kunne få tak i.
De har vist også fjernet fabrikkskilt og ligenene som kan si noe om at vognene kommer fra Zurich.
Kan nog stämma. Tunnelbanevagnarna från Västberlin (typ D) saknade också alla märkningar. Det fanns endast vagnsnummer på vagnen, sedan inte en bokstav, vare sig på koreanska eller andra språk. Inte en enda skylt i eller utanpå vagnarna. Endast bilderna på de två avlidna ledarna.
:-)lle
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Pyongyang Nordkorea meterspårig spårväg vid Kumsusan

Inlägg av M_M »

Med tanke på att det inte precis kryllar av växlar på denna spårväg så torde det dessutom inte vara så fasligt dyrt att eventuellt byta spårvidd om man så vill.

Det är rätt intressant att man har bild på de två döda ledarna, och började med det redan innan de dött, men man har inte lagt till fler ledare. Paradigmskifte?
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pyongyang Nordkorea meterspårig spårväg vid Kumsusan

Inlägg av Olle »

M_M skrev:Med tanke på att det inte precis kryllar av växlar på denna spårväg så torde det dessutom inte vara så fasligt dyrt att eventuellt byta spårvidd om man så vill.

Det är rätt intressant att man har bild på de två döda ledarna, och började med det redan innan de dött, men man har inte lagt till fler ledare. Paradigmskifte?
Den tredje i Dynastin, Kim Jong Un, syntes ingenstans annat än ständigt på TV.
:-)lle
Rune Kjenstad
Inlägg: 37
Blev medlem: måndag 09 september 2002 11:10
Ort: Trondheim

Re: Pyongyang Nordkorea meterspårig spårväg vid Kumsusan

Inlägg av Rune Kjenstad »

En sporvei av fantastisk karakater! Stemmer nok bra at sporvidde ble valgt fordi man fikk tak i akkurat disse vognene fra Sveits. De var sikkert godt vedlikeholdt i Sveits også, men det har de sannelig klart her også; de er jo tydeligvis i "Mint-condition". Veldig spennende reportasje, Olle fra et land vi vet så lite om.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: Pyongyang Nordkorea meterspårig spårväg vid Kumsusan

Inlägg av Andy »

Rune Kjenstad skrev:En sporvei av fantastisk karakater! Stemmer nok bra at sporvidde ble valgt fordi man fikk tak i akkurat disse vognene fra Sveits. De var sikkert godt vedlikeholdt i Sveits også, men det har de sannelig klart her også; de er jo tydeligvis i "Mint-condition". Veldig spennende reportasje, Olle fra et land vi vet så lite om.
Blei ikke vognene de fikk i Bergen på slutten av 1940 tallet inspirert av disse Schweizer Standardwagen?

For de som er gode på språket, så kan denne Wikipedia artikklen være intresang.

http://de.wikipedia.org/wiki/Schweizer_Standardwagen
Rune Kjenstad
Inlägg: 37
Blev medlem: måndag 09 september 2002 11:10
Ort: Trondheim

Re: Pyongyang Nordkorea meterspårig spårväg vid Kumsusan

Inlägg av Rune Kjenstad »

Jo Andy, det sies at de 10 boggivognene som Bergen fikk etter krigen har et slektskap til de sveitsiske boggivognene. Blant annet hadde de jo pedalstyring. Det er rart å tenke på at med godt vedlikehold, kunne Bergensvognene vært i drift helt opp til våre dager. I stedet ble de senket i fjorden i 1966. Huff!
Skriv svar