Den är på gång!
Jag kan inte ge någon tid ännu, men leveranstidpunkten ligger inte så långt bort.
Vagn 401 sett från 1:a traktionsmodulen och bakåt. Man ser här omriktare för hjälpkraft och batteriladdning.
Därefter kommer en bryggmodul med en AC-anläggning, därpå strömavtagarmodulen, bryggmodul och 2:a traktionsmodulen.
Invändig vy bakifrån och framåt, som kan ses återstår en del att färdigställa, men det är inte så mycket kvar.
/JAgr
Senast redigerad av JAgr den tisdag 02 mars 2004 20:52, redigerad totalt 1 gånger.
En liten notering bara..
Kul att M32, som tidsmässigt nästan motsvarar A32 i sthlm, även får samma nummerserie som stockholmsvagnarna...
Skall bli kul och se hur dom blir, M32orna.. Kanske nåt att låna upp och förevisa här i sthlm.. vad sägs om en M32 och en A32 på djurgårdslinjen.. samtidigt.. hehe...
Björne skrev:
när ungefär tror du vi Göteborgare kan få se den testköras på Gatorna?
JAgr har ju tidigare svarat på detta... och kanske skulle få äran att göra det igen.
Men vagnen skall ju "snart" vara här i stan... ja iallfall i vår någon gång.
Sedan skall ju en del besiktningar och kanske också utbildningar startas, detta för att man över huvudtaget skall kunna fälla upp bygeln och strömsätta vagnen... så det kan nog ta en tid innan den kommer ut på stan...
GS har iallafall gjort iordning ett spår på någorlunda "hemlig plats" där vagnen eventuellt kanske möjligtvis skall förvaras efter leveransen.
Micke skrev:M32? Vad är det för vagnar? Var kommer dom gå
Eftersom linje 17 inte går att få in på nått bra sätt i tidtabellen, så har man beslutat att konvertera skarpnäcksbanan till en del av tvärbanan. Vagnar är som synes på väg. En viss kapacitetssänkning i rusningen, men det kan inte hjälpas.
Micke skrev:M32? Vad är det för vagnar? Var kommer dom gå
Eftersom linje 17 inte går att få in på nått bra sätt i tidtabellen, så har man beslutat att konvertera skarpnäcksbanan till en del av tvärbanan. Vagnar är som synes på väg. En viss kapacitetssänkning i rusningen, men det kan inte hjälpas.
vänligen
/GN
Man kanske ska ansluta linje 17 med Göteborgs spårvägsnät också...
Föresten, vilka anslutningar GS-Banverket finns det? Finns det några över huvud taget?
Linje 17, när den kommer blir det en "spårvagn" med gummihjul, dvs en succeartad stombusslinje (hitillsvarande stombusslinje har varit en succe enligt vissa).
Nej det finns inga anslutningar kvar mellan Banverkets nät och spårvagnsnätet i Göteborg (GS kör och förvaltar enbart den rullande materielen, spåranläggningen ägs av Trafikkontoret vid Göteborgs Stad).
Den växel som anslöt spv-nätet med Banverkets nät låg vid Alelyckan och försvann för ett antal år sedan.
JAgr skrev:Den är på gång!
...
Vagn 401 sett från 1:a traktionsmodulen och bakåt. Man ser här omriktare för hjälpkraft och batteriladdning.
Därefter kommer en bryggmodul med en AC-anläggning, därpå strömavtagarmodulen, bryggmodul och 2:a traktionsmodulen.
/JAgr
Bryggmodul ??
Är det ett svar på Norrköpings cafévagn i Pilsner Urquell-målning ?
Eller är det en pentryvagn med kaffebryggare som avses ?
Lennart skrev:Kommer man att transportera vagnen per järnväg?
Vanligtvis transporteras spårvagnar mellan olika orter på lastbilstrailer.
GA specialtransporter har ju kört spårvagnar ända till "mittiskogen" och tillbaka, så att hämta en vagn eller flera i Italien är väl ingen omöjlighet det heller, men jag vet faktiskt inte hur dom kommer hit, kanske med gondol ... Tja någon typ av båt någonstans blir det ju...
Om vagnen kommer upplastad på en järnvägsvagn så blir det väl ändå så att den måste lyftas över på en trailer... om man nu inte stoppar diverse järnvägs- och spårvägstrafik och lyfter över den direkt på GS spår där dessa löper parallellt med bananverkets... Janne!? hur 17 skall M32 levereras??
Olle L skrev:Bryggmodul ??
Är det ett svar på Norrköpings cafévagn i Pilsner Urquell-målning ?
Eller är det en pentryvagn med kaffebryggare som avses ?
Nä, den är avsedd att förtöja båtar i, vagnen skall ju gå i hamnstaden Göteborg.
Skämt åsido, med bryggmodul avses den del som inte har en egen truck. M32 har inga boggier, en boggi skall ha ett vridcentrum, utan består av 3 tvåaxliga moduler med två bryggmoduler. Vi har ur de museala gömmorna plockat fram benämningen truck för hjulstället.
Troligen kommer vi innan uttrycket truck satt sig kalla trucken för boggi, så ha överseende om vi går vilse bland uttrycken.
Björn J. skrev:Janne!? hur 17 skall M32 levereras??
Det är inte 17 utan minst 40 som skall leveras!
De två första vagnarna skall levereras med trailer från Italien via Travemunde. Serieleveransen kan eventuellt ske med båt till Vallhamn och trailer från Tjörn till Göteborg, men inget är bestämt ännu.
Från GS sida har vi inga synpunkter på hur leveransen sker bara det kommer en körklar vagn till Rantorget enligt tidplan.
Häftigt!
Äntligen kanske då Tjörn får spårvagnsförbindelse med Göteborg!
(om än bara åt ena hållet...)
Vad tjörnbo tjurar ha bedrivit,
står på Stockholms portar beskrivet,
mord, hor och sjöröveri,
varifrån ingen kan svära sig fri...
Ett gammalt rättskaffens rim som lärs ut till skolbarnen i kommunerna runtikring, men inte på Tjörn...
Detta grundar sig i ett rättsfall på 1600-talet som spred sig långt upp i samhällstoppen, dom kunde även på den tiden.
Det var ett fartyg med vad vi idag kallar diplomater och kurirer och en silverlast som lurades in på grunt vatten. När fartyget väl var strandat så våldtogs och ihjälslogs besättningen, därefter plundrades båten.
Hoppas då inte att nutida tjönbo sjörövare kapar spårvagnsförande fartyg i Hakefjorden... för si spårvagnar har ni ingen användning för på Tjörn...
I grannkommunen finns det däremot en grön tunnelbanevagn, men ingen tycks veta varför.
Björn J. skrev:
I grannkommunen finns det däremot en grön tunnelbanevagn, men ingen tycks veta varför.
Det senaste jag hörde (tror det var i Postvagnen) så står vagnen hos en firma som sysslar med tunga transporter, och den skulle användas i reklamsyfte just för dessa tjänster.
Men vad vet jag. Jag är ju bara en stockholmare född i Göteborg boende i London med Stora Höga som andra hem.
MartinW skrev:
Men vad vet jag. Jag är ju bara en stockholmare född i Göteborg boende i London med Stora Höga som andra hem.
Ja du verkar ju, trots detta, ha en adekvat förklaring till varför den står just där.
Jag hörde att vagnan skulle användas i "övningsändamål" men det har jag hört av någon som inte har någon anknytning till en firma som heter "GA specialtransport".