På flygplatsen Schwechat i Wien har man i alla fall de gamla hederliga Cobus. Dessutom har man numera direkttåg (CAT) till Wien Mitte, på 16 minuter. 12€ men 11€ om man har boardingkort på Austrian. Men damen som sålde biljetterna hade inte sett en QR-kod på mobiltelefonen så det blev lite tjafsande innan vi fick biljetterna. Och inte gick det i några 190 km/t inte, men man kommer fram på halva tiden mot vanliga pendeltågen. Tveksamt om det är värt pengarna.
Just flygplatsbussar verkar det inte finnas någon större variation på. Spårvagnar, tunnelbanor och tåg desajnas många gånger för att få en prägel som förknippas med staden ifråga, men bussar och speciellt flygplatsbussa verkar det inte finnas någon variation på. Trots att det faktiskt är det första man stöter på i det land man kommer till med flyg.
Olle skrev:Även i länder där man kanske inte tänkt sej att man skulle springa på moderna flygplatsbussar visar det sej att bussarna är nog så moderna och ändamålsenliga, som här i Lusaka där regnet öste ned så kraftigt att vår BA-pilot kunde landa först på tredje försöket med jumbon vi åkte med. Då var det praktiskt med lågt golv och stora dörrar på bussen, så att vi slapp stå där i regnet när vi gick av planet.
När jag ser regnbilden och också tänker på att dessa bussar är extra breda och det finns riktigt gott om plats så undrar jag varför bussarna inte har fast monterade regnsskyddstak som sticker ut utanför dörrarna?
Sidospår: Finns de där flyttbara trapporna i utförande med regnskyddande tak?
Några kärror på Aeroporto Internacional da Madeira för ett par veckor sen.
Den bakersta inväntar på tillstånd för take off mot Manchester eller Leeds. Bussen på bilden körde några passagerare till våran kärra mot Helsingfors, medan vi i resten av kön fick gå en sträcka på hela 50 meter fram till den övertäckta trappan (av typ till höger på bilden). Madeirensisk kutym tycktes vara att man använde en täckt trappa vid den främre entrén och en vanligt icke täckt trappa vid den bakre entrén.
Apropå en tråd på Postvagnen om usla väderskydd vid hållplatser...
Eftersom dessa bussar endast kör just på flygplatser så vore det väl rätt bra om de hade väderskydd fast monterat utskjutande på sidorna? De kan ju ha nån slags "spröt" ned i hörnen så att föraren vet "hur stor" bussen är...
En av Arlandas flygplatsbussar har landat i Joensuu, enligt finska YLE. Veckoslutsturerna från Joensuu till grannkommunen Kontiolax körs av bussbolaget Ilomantsin Auto. Bolaget köpte i somras bussen av en mellanhand i Rovaniemi. Dörrparet på "fel" sida är ur funktion, så att chauffören inte av misstag skulle öppna det.
Piirka skrev:En av Arlandas flygplatsbussar har landat i Joensuu, enligt finska YLE. Veckoslutsturerna från Joensuu till grannkommunen Kontiolax körs av bussbolaget Ilomantsin Auto. Bolaget köpte i somras bussen av en mellanhand i Rovaniemi. Dörrparet på "fel" sida är ur funktion, så att chauffören inte av misstag skulle öppna det.
När jag började resa till Finland för att besöka svärföräldrarna i Kylmälänkylä (på den tiden hässjade vi hö på somrarna) så var jag ofta inne i Uleåborg, och där var jag en gång på 70-talet till bussgaraget för innerstadbussarna och pratade med en som jobbade där. Han sa att de bara köpte Scania, inte Volvo, eftersom Scania bättre tålde de finska förhållandena. Apropå bussen på bilden i YLEs inslag.
Olle skrev:Uleåborg, och där var jag en gång på 70-talet till bussgaraget för innerstadbussarna och pratade med en som jobbade där. Han sa att de bara köpte Scania, inte Volvo, eftersom Scania bättre tålde de finska förhållandena.
Mja, jag har för mej att de olika firmora var märkestrogna. Om jag inte minns fel, så skaffade t ex trafikverket i Helsingfors under en lång tid bussar med Volvochassin; Scania fick ett fotfäste först på 1990-talet. Trafikverket i Tammerfors köpte tidigare sgs alltid bussar med Ajokki-kaross (gissa var Ajokki hade sin fabrik ).
Apropå flygplatsbussen i Joensuu. Nästa år, den 1 juli *) startar anbudstrafiken både på stadsbuss- och på landsbygdslinjerna med nya entreprenörer. Då torde flygplatsbussen försvinna från Joensuu, antar jag.
Kan man verkligen ha användning av 12 bussar på en enda flygplats? Jag undrar om det inte är nån som blivit plötsligt stad vid kassa i det sammanhanget?
Olle skrev:Kan man verkligen ha användning av 12 bussar på en enda flygplats? Jag undrar om det inte är nån som blivit plötsligt stad vid kassa i det sammanhanget?
Givetvis beror det på hur många fligher man har i rusningen, men en faktor som nog är lättare att glömma bort är väl att det är väl rätt stor skillnad på antal passagerare på olika flygplanstyper.
En del flygplatser har antingen många landgångar så att de inte behöver flygplatsbussar och andra flygplatser låter folk gå lite som de vill från planen på plattan. Där behövs bara några modifierade vanliga bussar att ta till om det kniper.
Olle skrev:Kan man verkligen ha användning av 12 bussar på en enda flygplats? Jag undrar om det inte är nån som blivit plötsligt stad vid kassa i det sammanhanget?
Givetvis beror det på hur många fligher man har i rusningen, men en faktor som nog är lättare att glömma bort är väl att det är väl rätt stor skillnad på antal passagerare på olika flygplanstyper.
När de tömmer charterplan från Stockholm till Gran Canaria behövs det mer än en buss i alla fall. Jag tror det var tre bussar som tog hand om oss den gången vi åkte det hållet.
Det vart åtminstone 3+1 bussar som fraktade oss till terminalen, då vi för för drygt en vecka sen landade på denna, för oss fel ö.
samt "bussen" för killen i rullstol:
Hemresan bjöd även på en överraskning, då vi fick åka buss till terminalen på Helsingfors-Vanda. Tyvärr var det såpass sent på kvällen att dagsljuset inte räckte till för fotandet av Ajokki-ledbussen med högt golv, vilken jag åkte med. Hittade en bild på busstypen.
Man håller på att bygga om flygplasten i Pjongjang och bygger en ny stor fin terminal för de tre dagliga flygen härifrån. Det blev till att landa väldigt långt ute på banan och vi blev hämtade av ett par flygplatsbusar av sedvanligt stuk.
American Airlines dominerar terminal D på Miami International och det ser ut som om de även har egna flygplatsbussar av färgerna att döma.
Bilden tagen från nått som heter Skytrain och förbinder terminalerna oppanpå taket på husen. Liknar MiA Mover som går till Rental Car Center och Miamis Metrorail.
Tyvärr hittade jag inga flygplatsbussar på Nassaus flygplats. Däremot stod det en reggae-grupp och spelade i ankomsthallen i Nassau. Mycket trevligt.
Senast redigerad av Olle den söndag 08 februari 2015 19:15, redigerad totalt 1 gånger.