Här jobbas det!

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
JohanB
Inlägg: 555
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Här jobbas det!

Inlägg av JohanB »

Bild

Killarna (som ju hade paus) började skruva betänkligt på sig när jag fotade dem... :) Men det måste ju underlätta arbetet under vagnarna oerhört jämfört med de gamla "gravarna" från förr.

mvh
/Johan
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Här jobbas det!

Inlägg av august »

JohanB skrev:Killarna (som ju hade paus) började skruva betänkligt på sig när jag fotade dem... :) Men det måste ju underlätta arbetet under vagnarna oerhört jämfört med de gamla "gravarna" från förr.

mvh
/Johan
Jag måste nog säga att detta var en av de renare verkstäder jag sett... tufft!
Zerous
Inlägg: 56
Blev medlem: onsdag 01 oktober 2003 21:09

Re: Här jobbas det!

Inlägg av Zerous »

august skrev:
JohanB skrev:Killarna (som ju hade paus) började skruva betänkligt på sig när jag fotade dem... :) Men det måste ju underlätta arbetet under vagnarna oerhört jämfört med de gamla "gravarna" från förr.

mvh
/Johan
Jag måste nog säga att detta var en av de renare verkstäder jag sett... tufft!
De har väl inte hunnit skita ner det. Nyreparerad verkstad
Användarens profilbild
Micke
Inlägg: 24
Blev medlem: söndag 22 december 2002 1:03
Ort: Skarpnäck
Kontakt:

Inlägg av Micke »

Var får vagnarna el ifrån? ser ingen strömskena :P
kalle

Inlägg av kalle »

titta noga på vagnen till höger, där ser du att under andra dörrparet så går det in en kabel och den råkar det vara 750 volt i av en händelse :wink:
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Inlägg av M224 »

kalle skrev:titta noga på vagnen till höger, där ser du att under andra dörrparet så går det in en kabel och den råkar det vara 750 volt i av en händelse :wink:
Vilken verkstad är det på bilden? Tycker att det ser ut som Högdalen, eller är det Vällingby?

Sist jag var i Högdalen så var bara halva verkstan ombyggd och anpassad till C20, annars tycker att Nybodadepån är fräsch.

"Pitten" kallade vi 750V kabeln som försörjer vagnarna med el i verkstan, iaf i Nyboda :)

Saknar känslan av att få "kabla" ut C4:or ur Nyboda som på den gamla goda tiden, ljudet av när kompressor, och alla omformare började tjuta :lol:
kalle

Inlägg av kalle »

Det är mycket riktigt vällingbydepån och kabeln kallas nog för "pitten" i samtliga depåer :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

vagnarna körs på batteridrift in och ut ur verkstaden, kabeln som sitter i vagnen kallas mycket riktigt för pitten, men den är bara i för vagnen skall kunna vara aktiverad, utan att dra ur batterierna.

Det är också mycket riktigt Vällingbydepån (VY) spår 36 och 37.
Yngve
Inlägg: 658
Blev medlem: måndag 20 januari 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo
Kontakt:

Inlägg av Yngve »

Anonymous skrev:vagnarna körs på batteridrift in och ut ur verkstaden,
Hva er rekkevidden på batteridriften? Kan denne brukes for å komme til nærmeste stasjon for å unngå strømstans i tunnel?

Og har Cx også muligheten til å kjøre på batteri?

Y
kalle

Inlägg av kalle »

Cx har ingen möjlighet att köra på batteridrift, så om ett cx tåg blir utan ström i en tunnel så kan det inte fortsätta längre än vad det rullar.....

Vad det gäller C20 så kan man åka en ganska lång bit på batterier ca: 2 minuter, men jag har varit med om vagnar som har klarat både längre och kortare tid... Om nu ett C20 tåg skulle bli utan ström så får man hoppas att det inte är lite uppförsbacke eller för många växlar för då orkar inte batterierna. Ett annat problem är att föraren inte har tillgång till batteridriften :? :)

Hoppas du blev nöjd med svaret.................
Gäst

Inlägg av Gäst »

kalle skrev:Cx har ingen möjlighet att köra på batteridrift, så om ett cx tåg blir utan ström i en tunnel så kan det inte fortsätta längre än vad det rullar.....

Vad det gäller C20 så kan man åka en ganska lång bit på batterier ca: 2 minuter, men jag har varit med om vagnar som har klarat både längre och kortare tid... Om nu ett C20 tåg skulle bli utan ström så får man hoppas att det inte är lite uppförsbacke eller för många växlar för då orkar inte batterierna. Ett annat problem är att föraren inte har tillgång till batteridriften :? :)

Hoppas du blev nöjd med svaret.................
Föraren har visst tillgång till batteridriften...
inkoppling av batteridrift lär sig alla förare på C20 grundutbildning.
Dock ligger det inte i förarmenyn, men med en ny inloggning i IDU så nå även föraren den.
Vet man som förare inte hur man går tillväga, rekomenderas man att ringa utbildningen eller fråga en trafikledare tex.
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Anonymous skrev:
kalle skrev:Cx har ingen möjlighet att köra på batteridrift, så om ett cx tåg blir utan ström i en tunnel så kan det inte fortsätta längre än vad det rullar.....

Vad det gäller C20 så kan man åka en ganska lång bit på batterier ca: 2 minuter, men jag har varit med om vagnar som har klarat både längre och kortare tid... Om nu ett C20 tåg skulle bli utan ström så får man hoppas att det inte är lite uppförsbacke eller för många växlar för då orkar inte batterierna. Ett annat problem är att föraren inte har tillgång till batteridriften :? :)

Hoppas du blev nöjd med svaret.................
Föraren har visst tillgång till batteridriften...
inkoppling av batteridrift lär sig alla förare på C20 grundutbildning.
Dock ligger det inte i förarmenyn, men med en ny inloggning i IDU så nå även föraren den.
Vet man som förare inte hur man går tillväga, rekomenderas man att ringa utbildningen eller fråga en trafikledare tex.
Japp! Jag gick utbildningen till tutf hösten 2001 och där ingick information om hur man tog sig in i rätt meny för att komma åt batteridriften.

Och tur var väl det. Lördagen den 29 december 2001 blev jag beordrad av TLC1 att gå över till batteridrift i ett försök att ta mig upp för backen från Alvik söderut (mot Kristineberg). Det lyckades jag göra, gå över till batteridrift alltså. Visserligen rullade jag några meter bakåt och gick således i nödbroms, men ändå.

;-)

Mvh Tim
Gäst

Inlägg av Gäst »

TimK skrev:
Anonymous skrev:
kalle skrev:Cx har ingen möjlighet att köra på batteridrift, så om ett cx tåg blir utan ström i en tunnel så kan det inte fortsätta längre än vad det rullar.....

Vad det gäller C20 så kan man åka en ganska lång bit på batterier ca: 2 minuter, men jag har varit med om vagnar som har klarat både längre och kortare tid... Om nu ett C20 tåg skulle bli utan ström så får man hoppas att det inte är lite uppförsbacke eller för många växlar för då orkar inte batterierna. Ett annat problem är att föraren inte har tillgång till batteridriften :? :)

Hoppas du blev nöjd med svaret.................
Föraren har visst tillgång till batteridriften...
inkoppling av batteridrift lär sig alla förare på C20 grundutbildning.
Dock ligger det inte i förarmenyn, men med en ny inloggning i IDU så nå även föraren den.
Vet man som förare inte hur man går tillväga, rekomenderas man att ringa utbildningen eller fråga en trafikledare tex.
Japp! Jag gick utbildningen till tutf hösten 2001 och där ingick information om hur man tog sig in i rätt meny för att komma åt batteridriften.

Och tur var väl det. Lördagen den 29 december 2001 blev jag beordrad av TLC1 att gå över till batteridrift i ett försök att ta mig upp för backen från Alvik söderut (mot Kristineberg). Det lyckades jag göra, gå över till batteridrift alltså. Visserligen rullade jag några meter bakåt och gick således i nödbroms, men ändå.

;-)

Mvh Tim
Menar du allvar med att TLC trodde att man kan köra ALV-S.ut på batteridrift?
Kan man spotta till månen? Lika troligt...
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Anonymous skrev:
TimK skrev:
-klipp-

Japp! Jag gick utbildningen till tutf hösten 2001 och där ingick information om hur man tog sig in i rätt meny för att komma åt batteridriften.

Och tur var väl det. Lördagen den 29 december 2001 blev jag beordrad av TLC1 att gå över till batteridrift i ett försök att ta mig upp för backen från Alvik söderut (mot Kristineberg). Det lyckades jag göra, gå över till batteridrift alltså. Visserligen rullade jag några meter bakåt och gick således i nödbroms, men ändå.

;-)

Mvh Tim
Menar du allvar med att TLC trodde att man kan köra ALV-S.ut på batteridrift?
Kan man spotta till månen? Lika troligt...
Ja, det menar jag på fullt allvar. Rätt roligt var det, fast nu är jag orättvis om jag inte målar upp hela bilden.

Det hade vid det laget gått ett bra tag, typ en timme (!), utan något södergående tåg vid Alvik. Spår 4 (norrspår) var blockerat av ett tåg som varken kunde ta sig norrut mot Stora mossen eller söderut mot Krillan.

När jag lämnade Alvik söderut blev jag mycket snart stående i backen, uppenbarligen utan kontakt med strömskenan. Det var ett rätt så desperat läge alltså. Och det var då som TL bad mig att prova batteridrift.

Men ändå måste det ha varit en TL som inte tänkte på hur det ser ut på platsen eller hur.

Det hela slutade med att jag, efter två försök att ta mig uppför backen, fick lämna tillbaks tåget till den förare jag hade avlöst (han satt i andra änden), som då tömde tåget och körde norrut igen.

:-(

Mvh Tim
ragge
Inlägg: 201
Blev medlem: tisdag 18 mars 2003 7:36

Inlägg av ragge »

TimK skrev: Ja, det menar jag på fullt allvar. Rätt roligt var det, fast nu är jag orättvis om jag inte målar upp hela bilden.

Det hade vid det laget gått ett bra tag, typ en timme (!), utan något södergående tåg vid Alvik. Spår 4 (norrspår) var blockerat av ett tåg som varken kunde ta sig norrut mot Stora mossen eller söderut mot Krillan.

När jag lämnade Alvik söderut blev jag mycket snart stående i backen, uppenbarligen utan kontakt med strömskenan. Det var ett rätt så desperat läge alltså. Och det var då som TL bad mig att prova batteridrift.

Men ändå måste det ha varit en TL som inte tänkte på hur det ser ut på platsen eller hur.

Det hela slutade med att jag, efter två försök att ta mig uppför backen, fick lämna tillbaks tåget till den förare jag hade avlöst (han satt i andra änden), som då tömde tåget och körde norrut igen.

:-(

Mvh Tim
Asch då!

Helt otroligt att det skulle funka är det kanske inte, om man är nära krönet på bron så är det ju nedför sedan. Var stod du? Vad var felet egentligen, strömlöst på hela sträckan eller bara någon snutt?

Vad klarar de egentligen för motlut på batteridrift? Många tunnelsträckor jag ju motlut mot stationerna, iallafall tror jag att det är vanligare att det är motlut än att det är medlut, så det kanske ofta inte går att ta sig fram till en station om det blir strömlöst i tunneln?

Jag vet inte varför man har svackor mellan stationerna, men tänkbara anledningar är ju att det ska bullra mindre i marknivån, att det är för att hjälpa till att starta och stanna med naturens hjälp, och det är ju på sätt och vis bra också om det blir översvämning, förrutom om man har blivit fast i ett tåg nere i svackan då...
Eller också är det bara en slump, helt enkelt att det var lämpligast att driva tunneln just så.

/ragge s
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Inlägg av TimK »

ragge skrev:
TimK skrev: Ja, det menar jag på fullt allvar. Rätt roligt var det, fast nu är jag orättvis om jag inte målar upp hela bilden.

Det hade vid det laget gått ett bra tag, typ en timme (!), utan något södergående tåg vid Alvik. Spår 4 (norrspår) var blockerat av ett tåg som varken kunde ta sig norrut mot Stora mossen eller söderut mot Krillan.

När jag lämnade Alvik söderut blev jag mycket snart stående i backen, uppenbarligen utan kontakt med strömskenan. Det var ett rätt så desperat läge alltså. Och det var då som TL bad mig att prova batteridrift.

Men ändå måste det ha varit en TL som inte tänkte på hur det ser ut på platsen eller hur.

Det hela slutade med att jag, efter två försök att ta mig uppför backen, fick lämna tillbaks tåget till den förare jag hade avlöst (han satt i andra änden), som då tömde tåget och körde norrut igen.

:-(

Mvh Tim
Asch då!

Helt otroligt att det skulle funka är det kanske inte, om man är nära krönet på bron så är det ju nedför sedan. Var stod du? Vad var felet egentligen, strömlöst på hela sträckan eller bara någon snutt?

Vad klarar de egentligen för motlut på batteridrift? Många tunnelsträckor jag ju motlut mot stationerna, iallafall tror jag att det är vanligare att det är motlut än att det är medlut, så det kanske ofta inte går att ta sig fram till en station om det blir strömlöst i tunneln?

Jag vet inte varför man har svackor mellan stationerna, men tänkbara anledningar är ju att det ska bullra mindre i marknivån, att det är för att hjälpa till att starta och stanna med naturens hjälp, och det är ju på sätt och vis bra också om det blir översvämning, förrutom om man har blivit fast i ett tåg nere i svackan då...
Eller också är det bara en slump, helt enkelt att det var lämpligast att driva tunneln just så.

/ragge s
I fallet Alvik S-ut hade jag inte alls kommit särskilt långt ifrån Alvik. Det hade jag också sagt till TLC. Det var rätt mycket uppförsbacke kvar där.

Inte för att det spelar roll, men det var inte strömlöst i vanlig mening, utan tåget saknade kontakt med strömskenan p.g.a. all snö. (Det var DEN helgen, för er som minns.)

Framför allt är svackorna mellan stationerna byggda så, precis som du säger, för att tåget ska få "naturlig" hjälp med att komma iväg från en station och sakta in till nästa.

Mvh Tim
kalle

Inlägg av kalle »

Batteridriften klarar knappt nån lutning alls, den klara knappt en kurva :?
Skriv svar