Killarna (som ju hade paus) började skruva betänkligt på sig när jag fotade dem... :) Men det måste ju underlätta arbetet under vagnarna oerhört jämfört med de gamla "gravarna" från förr.
mvh
/Johan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Jag måste nog säga att detta var en av de renare verkstäder jag sett... tufft!JohanB skrev:Killarna (som ju hade paus) började skruva betänkligt på sig när jag fotade dem...Men det måste ju underlätta arbetet under vagnarna oerhört jämfört med de gamla "gravarna" från förr.
mvh
/Johan
De har väl inte hunnit skita ner det. Nyreparerad verkstadaugust skrev:Jag måste nog säga att detta var en av de renare verkstäder jag sett... tufft!JohanB skrev:Killarna (som ju hade paus) började skruva betänkligt på sig när jag fotade dem...Men det måste ju underlätta arbetet under vagnarna oerhört jämfört med de gamla "gravarna" från förr.
mvh
/Johan
Vilken verkstad är det på bilden? Tycker att det ser ut som Högdalen, eller är det Vällingby?kalle skrev:titta noga på vagnen till höger, där ser du att under andra dörrparet så går det in en kabel och den råkar det vara 750 volt i av en händelse
Föraren har visst tillgång till batteridriften...kalle skrev:Cx har ingen möjlighet att köra på batteridrift, så om ett cx tåg blir utan ström i en tunnel så kan det inte fortsätta längre än vad det rullar.....
Vad det gäller C20 så kan man åka en ganska lång bit på batterier ca: 2 minuter, men jag har varit med om vagnar som har klarat både längre och kortare tid... Om nu ett C20 tåg skulle bli utan ström så får man hoppas att det inte är lite uppförsbacke eller för många växlar för då orkar inte batterierna. Ett annat problem är att föraren inte har tillgång till batteridriften![]()
![]()
Hoppas du blev nöjd med svaret.................
Japp! Jag gick utbildningen till tutf hösten 2001 och där ingick information om hur man tog sig in i rätt meny för att komma åt batteridriften.Anonymous skrev:Föraren har visst tillgång till batteridriften...kalle skrev:Cx har ingen möjlighet att köra på batteridrift, så om ett cx tåg blir utan ström i en tunnel så kan det inte fortsätta längre än vad det rullar.....
Vad det gäller C20 så kan man åka en ganska lång bit på batterier ca: 2 minuter, men jag har varit med om vagnar som har klarat både längre och kortare tid... Om nu ett C20 tåg skulle bli utan ström så får man hoppas att det inte är lite uppförsbacke eller för många växlar för då orkar inte batterierna. Ett annat problem är att föraren inte har tillgång till batteridriften![]()
![]()
inkoppling av batteridrift lär sig alla förare på C20 grundutbildning.
Dock ligger det inte i förarmenyn, men med en ny inloggning i IDU så nå även föraren den.
Vet man som förare inte hur man går tillväga, rekomenderas man att ringa utbildningen eller fråga en trafikledare tex.
Menar du allvar med att TLC trodde att man kan köra ALV-S.ut på batteridrift?TimK skrev:Japp! Jag gick utbildningen till tutf hösten 2001 och där ingick information om hur man tog sig in i rätt meny för att komma åt batteridriften.Anonymous skrev:Föraren har visst tillgång till batteridriften...kalle skrev:Cx har ingen möjlighet att köra på batteridrift, så om ett cx tåg blir utan ström i en tunnel så kan det inte fortsätta längre än vad det rullar.....
![]()
inkoppling av batteridrift lär sig alla förare på C20 grundutbildning.
Dock ligger det inte i förarmenyn, men med en ny inloggning i IDU så nå även föraren den.
Vet man som förare inte hur man går tillväga, rekomenderas man att ringa utbildningen eller fråga en trafikledare tex.
Och tur var väl det. Lördagen den 29 december 2001 blev jag beordrad av TLC1 att gå över till batteridrift i ett försök att ta mig upp för backen från Alvik söderut (mot Kristineberg). Det lyckades jag göra, gå över till batteridrift alltså. Visserligen rullade jag några meter bakåt och gick således i nödbroms, men ändå.
Mvh Tim
Ja, det menar jag på fullt allvar. Rätt roligt var det, fast nu är jag orättvis om jag inte målar upp hela bilden.Anonymous skrev:Menar du allvar med att TLC trodde att man kan köra ALV-S.ut på batteridrift?TimK skrev:
-klipp-
Japp! Jag gick utbildningen till tutf hösten 2001 och där ingick information om hur man tog sig in i rätt meny för att komma åt batteridriften.
Och tur var väl det. Lördagen den 29 december 2001 blev jag beordrad av TLC1 att gå över till batteridrift i ett försök att ta mig upp för backen från Alvik söderut (mot Kristineberg). Det lyckades jag göra, gå över till batteridrift alltså. Visserligen rullade jag några meter bakåt och gick således i nödbroms, men ändå.
Mvh Tim
Kan man spotta till månen? Lika troligt...
Asch då!TimK skrev: Ja, det menar jag på fullt allvar. Rätt roligt var det, fast nu är jag orättvis om jag inte målar upp hela bilden.
Det hade vid det laget gått ett bra tag, typ en timme (!), utan något södergående tåg vid Alvik. Spår 4 (norrspår) var blockerat av ett tåg som varken kunde ta sig norrut mot Stora mossen eller söderut mot Krillan.
När jag lämnade Alvik söderut blev jag mycket snart stående i backen, uppenbarligen utan kontakt med strömskenan. Det var ett rätt så desperat läge alltså. Och det var då som TL bad mig att prova batteridrift.
Men ändå måste det ha varit en TL som inte tänkte på hur det ser ut på platsen eller hur.
Det hela slutade med att jag, efter två försök att ta mig uppför backen, fick lämna tillbaks tåget till den förare jag hade avlöst (han satt i andra änden), som då tömde tåget och körde norrut igen.
Mvh Tim
I fallet Alvik S-ut hade jag inte alls kommit särskilt långt ifrån Alvik. Det hade jag också sagt till TLC. Det var rätt mycket uppförsbacke kvar där.ragge skrev:Asch då!TimK skrev: Ja, det menar jag på fullt allvar. Rätt roligt var det, fast nu är jag orättvis om jag inte målar upp hela bilden.
Det hade vid det laget gått ett bra tag, typ en timme (!), utan något södergående tåg vid Alvik. Spår 4 (norrspår) var blockerat av ett tåg som varken kunde ta sig norrut mot Stora mossen eller söderut mot Krillan.
När jag lämnade Alvik söderut blev jag mycket snart stående i backen, uppenbarligen utan kontakt med strömskenan. Det var ett rätt så desperat läge alltså. Och det var då som TL bad mig att prova batteridrift.
Men ändå måste det ha varit en TL som inte tänkte på hur det ser ut på platsen eller hur.
Det hela slutade med att jag, efter två försök att ta mig uppför backen, fick lämna tillbaks tåget till den förare jag hade avlöst (han satt i andra änden), som då tömde tåget och körde norrut igen.
Mvh Tim
Helt otroligt att det skulle funka är det kanske inte, om man är nära krönet på bron så är det ju nedför sedan. Var stod du? Vad var felet egentligen, strömlöst på hela sträckan eller bara någon snutt?
Vad klarar de egentligen för motlut på batteridrift? Många tunnelsträckor jag ju motlut mot stationerna, iallafall tror jag att det är vanligare att det är motlut än att det är medlut, så det kanske ofta inte går att ta sig fram till en station om det blir strömlöst i tunneln?
Jag vet inte varför man har svackor mellan stationerna, men tänkbara anledningar är ju att det ska bullra mindre i marknivån, att det är för att hjälpa till att starta och stanna med naturens hjälp, och det är ju på sätt och vis bra också om det blir översvämning, förrutom om man har blivit fast i ett tåg nere i svackan då...
Eller också är det bara en slump, helt enkelt att det var lämpligast att driva tunneln just så.
/ragge s