Ordet "trikk"...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
996

Ordet "trikk"...

Inlägg av 996 »

"Trikk" brukes jo om elektrisk sporvogn på norsk, men jeg mener at det også har blitt brukt på svensk, selv om det kanskje ikke var så vanlig. Jeg mener også å ha sett det stavet som "trick" (hvor man mente trikk eller sporvogn...

Noen som vet noe om det?
Harald
Kontakt:

Re: Ordet "trikk"...

Inlägg av Harald »

Ja, i Stockholm har ordet "trick" använts. Det får nog betraktas som jargong bland spårvägare eller slang. I den mån det har skrivits så har man använt svensk stavning, d.v.s. med ck.
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Jag har även i Sverige vid enstaka tillfällen noterat att också andra än spårvägare använt ordet. Även de elektriska tunnelbanorna och deras tåg benämns ibland "tricken", men jag har nog inte hört detta under de senaste decennierna.
/Gunnar Ekeving
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Meningen med det jag skrev var inte att det bara var spårvägare som använde det, utan när de använde det kunde det anses för yrkesjargong, medan det bland andra var slang. Nu har jag tittat i Svenska Akademiens ordbok, och det finns faktiskt med där och anges som vardagligt samt förekommande i vissa kretsar. De skriftliga beläggen är från Stockholmstidningarna Dagens Nyheter och Expressen. Det äldsta belägget är faktiskt från DN 1904: "I lördags var man . . nyfiken på det nya och hela Stockholm skulle fara med tricken."

Ordet har såvitt jag vet inte använts, eller i vart fall varit ovanligt i Göteborg.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Harald skrev:...Ordet har såvitt jag vet inte använts, eller i vart fall varit ovanligt i Göteborg.
Ja, för i Götet säger man väl "vagnen". Eller?
Ju förr dess bättre.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Vad kommer ordet ifrån? Alltså vad är ordets ursprung?
gek skrev:Jag har även i Sverige vid enstaka tillfällen noterat att också andra än spårvägare använt ordet. Även de elektriska tunnelbanorna och deras tåg benämns ibland "tricken", men jag har nog inte hört detta under de senaste decennierna.
Ja, det var länge sedan man hörde det om T-banan.
Thomas Lange skrev:
Harald skrev:...Ordet har såvitt jag vet inte använts, eller i vart fall varit ovanligt i Göteborg.
Konstigt egentligen, för i den staden borde ju ordet vagn vara mer kopplat till bilar än i övriga landet. Där bygger man ju både personvagnar och lastvagnar.
Här i Stockholm har väl ordet också används för spårvagnar. Och jag har hört det om bussar också.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Vad kommer ordet ifrån? Alltså vad är ordets ursprung?
"Electric"
LÅ1 skrev:Konstigt egentligen, för i den staden borde ju ordet vagn vara mer kopplat till bilar än i övriga landet. Där bygger man ju både personvagnar och lastvagnar.
Här i Stockholm har väl ordet också används för spårvagnar. Och jag har hört det om bussar också.
"Bil" heter väl i norsk (och dansk?) lagstiftning "motorvogn". Några farliga förväxlingar har jag inte hört talas om, men man hör ju inte allt :-)

Ja i Stockholm kallar förarna bussen för "vagnen", åtminstone vid de f d SS-garagen och några till.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

gek skrev:Jag har även i Sverige vid enstaka tillfällen noterat att också andra än spårvägare använt ordet. Även de elektriska tunnelbanorna och deras tåg benämns ibland "tricken", men jag har nog inte hört detta under de senaste decennierna.
Thomas Lange skrev:
Konstigt egentligen, för i den staden borde ju ordet vagn vara mer kopplat till bilar än i övriga landet. Där bygger man ju både personvagnar och lastvagnar.
När började automobiler kallas personvagn och lastvagn?

Utanför Göteborg betyder väl "vagn" något som man hänger på en häst, förutom att man förstås har vagnar på järnväg.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev:
Thomas Lange skrev:
Spårvagnarna hade ju några decenniers försprång. SAOB:s belägg visar ju att "trick" användes i Stockholm redan 1904. Det är väl inte otroligt att "vagn" är ungefär lika gammalt i Göteborg. Dock är det likväl konstigt, men då med tanke på de nära förbindelserna mellan Göteborg och Norge. T.ex. har många norrmän studerat vid Chalmers. Norges första högre tekniska läroanstalt tillkom 1870 och låg i Trondheim, så även senare var det många i södra Norge som valde Chalmers. Chalmeristernas tofsmössa är en sammansättning av en svensk studentmössa och en norsk "duskelue". Men ordet "trikk" följde alltså inte med de norska teknologerna till Göteborg.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

"Vagn" hade väl å andra sidan också ett par decenier på sig att sätta sig innan "trick" kan ha passat i Göteborg. Det gick ju trots allt spårvagnar långt innan de blev elektriska. Fast å andra sidan så var ordet "vagn" kanske uteslutande använt för hästdragna vagnar då?
hej

Inlägg av hej »

Vagn är väl per definition Transportmedel på hjul, sedan finns det många olika sorters vagnar.

I göteborgskan så används benämningen vardagligen för de elektriska vagnarna som går på stadens spår.

Och visst kan man använda ordet vagn i flera olika betydelser liksom många andra ord.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

hej skrev:Vagn är väl per definition Transportmedel på hjul, sedan finns det många olika sorters vagnar.

I göteborgskan så används benämningen vardagligen för de elektriska vagnarna som går på stadens spår.

Och visst kan man använda ordet vagn i flera olika betydelser liksom många andra ord.
För mig skall en vagn ha minst två axlar och fyra hjul. Alltså kunna hålla balansen själv. Har den en hjulaxel är det en kärra. Men det kanske bara är in min tankevärld?
Naturligtvis kan ordet vagn ha många betydelser. Och de betydelser vi tagit upp här är ju näst intill likvärdiga. (Ett flak eller en kaross som kan förflyttas på hjul.)
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Det finns inget behov av antal axlar. Tror att wiktionarys krav på motorlöshet egentligen inte är ett riktigt krav språkligt. (Personvagn, Lastvagn, Spårvagn)

Och hur vi använder språket varierar ju med person, plats och tid.

http://sv.wiktionary.org/wiki/vagn

Den definitionen gör ju faktiskt att anordningen som man åker linbana i är en vagn.

Vill minnas att det finns nån låt från brytpunkten mellan 60-70-tal (Någonting säger mig Pugh eller möjligen Eldkvarn) där det sjungs "hon tar tricken och far hem" eller nåt sånt.

//T
Med reservation för tyckfel.
spårvägg

Inlägg av spårvägg »

I Ebba Grön-låten Va ska du bli från 1979, så finns följande textrader
Gå upp-gå till jobbet-jobba-jobba-äta lunch
samma sak händer imorgon
jobba-åka trick-hem å sätta sig å glo
det är inget liv
det är slaveri
http://www.youtube.com/watch?v=f3Q9rLjC9OM
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev:För mig skall en vagn ha minst två axlar och fyra hjul. Alltså kunna hålla balansen själv. Har den en hjulaxel är det en kärra. Men det kanske bara är in min tankevärld?
Nej då, det är inte bara i din. Det är nog alla vi som är uppväxta i jordbrukssamhället överens om. Men saker och ting förändras ju. En husvagn kallas så även om det är en kärra enligt definitionen ovan. Man får kanske säga att den åtskillnaden mellan vagn och kärra gäller traditionella körtyg, sådana som dras av ett dragdjur (inklusive människa) eller en traktor. En vagn kan nog numera vara allt möjligt som kan förflytta sig. T.ex. så har ju skrivmaskiner, i den mån sådana finns numera, en vagn.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:
LÅ1 skrev:För mig skall en vagn ha minst två axlar och fyra hjul. Alltså kunna hålla balansen själv. Har den en hjulaxel är det en kärra. Men det kanske bara är in min tankevärld?
Nej då, det är inte bara i din. Det är nog alla vi som är uppväxta i jordbrukssamhället överens om. Men saker och ting förändras ju. En husvagn kallas så även om det är en kärra enligt definitionen ovan. Man får kanske säga att den åtskillnaden mellan vagn och kärra gäller traditionella körtyg, sådana som dras av ett dragdjur (inklusive människa) eller en traktor. En vagn kan nog numera vara allt möjligt som kan förflytta sig. T.ex. så har ju skrivmaskiner, i den mån sådana finns numera, en vagn.
Jag tänkte på just husvagn när jag skrivit ovanstående.
Och som du säger, det är väl mest i jordbrukssammanhang, och kanske även åkeribranschen, som man skiljer ordentligt på vagn och kärra. Det är ju så att ju mer man hanterar en sak eller företeelse, ju mer noggrann är man med terminologin. Inte minst för att undvika missförståelse. (Gatsten kontra kullersten är väl ett bra exempel.)
När det gäller vagn i en skrivmaskin så har jag knappt tänk på att det heter vagn, men man säger ju vagnmatning så då borde det finnas en vagn också. Men för mig känns det närmast som en överförd betydelse.
hej

Inlägg av hej »

Begreppet vagn i en skrivmaskin är väl översättning från engelskans carriage, mer korrekt på svenska skulle nog vara att man kallade den för släde eftersom den inte går på hjul.

I min definition tänkte jag först på transportmedel med mer än två hjul men kom på motsägelser. Förr var det nog så att skillnaden på kärra och vagn var antalet hjul men kärra är numer en undergrupp till begreppet vagn.

På slovakiska heter spårvagn električka, alltså släkt med norskans trikk.
twr

Inlägg av twr »

spårvägg skrev:I Ebba Grön-låten Va ska du bli från 1979, så finns följande textrader
samma sak händer imorgon
det är inget liv
det är slaveri
Det som inget har sagt här är att "trick" väl också används för tunnelbana i Stockholm. Som i den här låten antar jag, eftersom Ebba Grön kommer från Stockholm.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

twr skrev:
spårvägg skrev:I Ebba Grön-låten Va ska du bli från 1979, så finns följande textrader
samma sak händer imorgon
det är inget liv
det är slaveri
Det som inget har sagt här är att "trick" väl också används för tunnelbana i Stockholm. Som i den här låten antar jag, eftersom Ebba Grön kommer från Stockholm.
Jo, två skribenter har redan skrivit det, gek och LÅ1.
Marcus L

Inlägg av Marcus L »

I TV-serien "Oskyldigt dömt" från 2008, eller nånstans där, använde Mikael Persbrandts rollfigure begreppet "tricket", då om T-banan, närmare bestämt linje 11 (det aktuella fallet tilldrog sig i Akalla).
Skriv svar