Spårväg city etapp två på gång

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av M_M »

Ja, ni har så konstiga namn på platserna i Stockholm, hamn fast det inte ligger direkt invid vattnet å så :wink:

Hur långt från Lindarängsvägen ligger gränsen för vad som kallas "oljehamnen"? Skulle det vara möjligt att bygga spår här långt nog för att få plats med vagnar?

Fast å andra sidan - ska man bygga i den här trakten så är det bättre att bygga det som sen blir trafikspår mot Ropsten.



Men snälla, kan inte nån mer haka på idén att ha tillfällig uppställning i Valhallavägen? :D
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3068
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Stefan Widén »

Jag borde ha letat fram gamla skisser på hur vi skulle bygga om gamla Fordhuset till vagnhall. Den hade då rymt det som idag byggs på AGA och lite till. Detta var på 90 talet när vi gjorde olika förstudier för det som nu byggs idag dvs ihopkopplingen med LB och framförallt idén om en världsutställning 1998 (100 år efter den 1898). Nu är Fordhuset upptagen med pengarnas högborg, Börsen. Att få till en vagnhallslösning i frihamnen är självklar möjligt men jag undrar om det inte är enklare och billigare att från Värtanhamnen bygga ett "enkel(t)spår" till Ropsten för vagntransporter då kan AGA användas fullt ut vilket det är dimensionerat för.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 731
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av /jes »

Fordhuset torde vara K-märkt, eller? Börsen blir nog inte kvar länge till. Stockholms stad har haft drömmen om att Värtan skulle bli finansiellt centrum. SEB skulle bygga sitt nya HK där men valde nu istället Arenastaden i Solna. Swedbank har ju nyss flyttat till Sundbyberg.

En provisorisk förbindelse till Aga vore väl idealiskt. Det finns ju spår nästan hela vägen. Godstrafiken till/från Värtans bangård har minskat betydligt de senaste åren, det finns spår att utnyttja! I framtiden kommer det endast att finnas tågtransporter till Värtaverket när övriga hamnverksamheten flyttat till Norvik.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

M_M skrev:Ja, ni har så konstiga namn på platserna i Stockholm, hamn fast det inte ligger direkt invid vattnet å så :wink:
Det är väl inte så svårt att läsa på lite! :D Frihamnen ligger visst vid vattnet. Hållplatsen Frihamnen ska byggas direkt intill Frihamnsterminalen, där det går färjor till Sankt Petersburg och där kryssningsfartyg ska lägga till i framtiden. Vad är så konstigt med det?
M_M skrev:Hur långt från Lindarängsvägen ligger gränsen för vad som kallas "oljehamnen"? Skulle det vara möjligt att bygga spår här långt nog för att få plats med vagnar?

Fast å andra sidan - ska man bygga i den här trakten så är det bättre att bygga det som sen blir trafikspår mot Ropsten.
Antagligen byggs spåren mot Ropsten före dem mot containerhamnen (som historiskt är en del av Frihamnen, och läggs ned cirka 2016) och Loudden (där oljehamnen ligger och läggs ned tidigast 2019). Alltså är det rimligt att bygga en tillfällig uppställning på framtida trafikspår mot Loudden, så att vi under tiden kan öppna hållplatsen Frihamnen och sedan bygga vidare mot Ropsten.[/quote]
M_M skrev:Men snälla, kan inte nån mer haka på idén att ha tillfällig uppställning i Valhallavägen? :D
Jag tycker faktiskt att det är en bra idé. Men är rädd att den är orealistisk i vår trädkramande era.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

Stefan Widén skrev:Jag borde ha letat fram gamla skisser på hur vi skulle bygga om gamla Fordhuset till vagnhall. Den hade då rymt det som idag byggs på AGA och lite till. Detta var på 90 talet när vi gjorde olika förstudier för det som nu byggs idag dvs ihopkopplingen med LB och framförallt idén om en världsutställning 1998 (100 år efter den 1898). Nu är Fordhuset upptagen med pengarnas högborg, Börsen. Att få till en vagnhallslösning i frihamnen är självklar möjligt men jag undrar om det inte är enklare och billigare att från Värtanhamnen bygga ett "enkel(t)spår" till Ropsten för vagntransporter då kan AGA användas fullt ut vilket det är dimensionerat för.

Stefan
Det hade ju varit mycket lämpligt! Finns det mer att läsa om planerna på 90-talet? Fordhuset http://sv.wikipedia.org/wiki/Fordhuset,_Stockholm är blåklassat av Stockholms stadsmuseum, vilket innebär att det anses motsvara kraven för statligt minnesmärker.

Världsutställningen var 1897, och det var 1997 som "Expo '97" skulle hållas. Det ställdes in och man satsade allt på kulturhuvudstadsåret 1998 i stället.

Med tanke på hur mycket som ska byggas om i Värtahamnen och hur osäkra alla planer fortfarande är där, är det definitivt inte enkelt att få till en anslutning till Lidingöbanan. Allt skulle ha varit färdigt i år, med hjälp av provisorier för nästan en miljard. Det är väl bättre att låta det ta sin tid och bygga något permanent på en gång. Att slänga upp ett tillfälligt tält à la Marievik i containerhamnen torde vara mycket lätt i jämförelse.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

/jes skrev:Fordhuset torde vara K-märkt, eller? Börsen blir nog inte kvar länge till. Stockholms stad har haft drömmen om att Värtan skulle bli finansiellt centrum. SEB skulle bygga sitt nya HK där men valde nu istället Arenastaden i Solna. Swedbank har ju nyss flyttat till Sundbyberg.

En provisorisk förbindelse till Aga vore väl idealiskt. Det finns ju spår nästan hela vägen. Godstrafiken till/från Värtans bangård har minskat betydligt de senaste åren, det finns spår att utnyttja! I framtiden kommer det endast att finnas tågtransporter till Värtaverket när övriga hamnverksamheten flyttat till Norvik.
Det är svårt att ta sig förbi Valparaiso, där allt ska byggas om och planerna är osäkra. Det blir svårt att bygga i Ropsten också, som ska byggas om totalt, och där dagens bro ska ersättas av en ny 2020.

Aga-hallen står färdig 2017. Att få till en provisorisk koppling före 2020 är dels krångligt, dels har det begränsat värde när det rör sig om så kort tid.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 731
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av /jes »

Lidingö kommunfullmäktige har i alla fall i veckan fattat ett sk inriktningsbeslut vad gäller nya bron som ska heta "Lilla Lidingöbron", dvs lågbro med något högre seglingsfri höjd än idag. Enkelspårig bro men fyrfilig för cyklister, proffscyklisterna behöver ju omkörningsfil! Planeringen går därmed vidare så man kan inte säga att kommunen är senfärdig. Bottenundersökningar i Värtan pågår också just nu för att få fram underlag för broprojektering.

Kommunfullmäktige var inte enigt, Miljöpartiet reserverade sig mot beslutet då man istället vill ha en högbro som en förberedelse för spårväg till Lidingö centrum.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av LÅ1 »

/jes skrev:Lidingö kommunfullmäktige har i alla fall i veckan fattat ett sk inriktningsbeslut vad gäller nya bron som ska heta "Lilla Lidingöbron", dvs lågbro med något högre seglingsfri höjd än idag. Enkelspårig bro men fyrfilig för cyklister, proffscyklisterna behöver ju omkörningsfil! Planeringen går därmed vidare så man kan inte säga att kommunen är senfärdig. Bottenundersökningar i Värtan pågår också just nu för att få fram underlag för broprojektering.

Kommunfullmäktige var inte enigt, Miljöpartiet reserverade sig mot beslutet då man istället vill ha en högbro som en förberedelse för spårväg till Lidingö centrum.
Om man nu bygger en helt ny bro, är det då rimligt att göra den enkelspårig?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 731
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av /jes »

Vill SL ha dubbelspår får man betala merkostnaden! Kommunen tycker att man är generös nog med att tillhandahålla bro för spårtrafik vilket inga andra kommuner behöver göra.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Hechtwagen »

Allmäna Konst- och Industriuställningen hette 1897 års utställning och inget annat, den kallas i dagligt tal för Stockholmsutställningen. Självklart ska nya bron vara dubbelspårig och dubbelspåret förlängas från Baggeby till Torsvik när medel finns för detta! Då först är det rimligt att tro på femmiuterstrafik! :D
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3068
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Stefan Widén »

Ja visst skulle det va en 7:a ist för 8: på slutet.......När idén kläcktes om ett 100år minnesutställning var det storslagna planer med spårväg som kollektivtrafiklösning. Stan kanske har arkivmaterial på detta.

/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

Stefan Widén skrev:Ja visst skulle det va en 7:a ist för 8: på slutet.......När idén kläcktes om ett 100år minnesutställning var det storslagna planer med spårväg som kollektivtrafiklösning. Stan kanske har arkivmaterial på detta.

/Stefan
Skulle utställningsområdet ligga i Frihamnen eller?

Var det då idén om sammankoppling med Lidingöbanan först dök upp?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:
Stefan Widén skrev:Ja visst skulle det va en 7:a ist för 8: på slutet.......När idén kläcktes om ett 100år minnesutställning var det storslagna planer med spårväg som kollektivtrafiklösning. Stan kanske har arkivmaterial på detta.

/Stefan
Skulle utställningsområdet ligga i Frihamnen eller?

Var det då idén om sammankoppling med Lidingöbanan först dök upp?
Det var nog tänkt att Gärdet skulle bli utställningsområde, och spårvägen skulle "slängas ut" provisoriskt, för några månaders intensivt bruk. Någon spårvägsutbyggnad för framtiden tänkte man sig nog inte!
Men det finns säkert de som vet mer, och kanske rent av var inblandade i förhandsplaneringen, eller skissandet.
(En enkel sökning i Google gav magert resultat! Men andra är kanske bättre på att hitta lämpliga sökord? Eller vet att söka på andra sätt? Eller bara mer uthållig och leta längre fram i resultatlistan.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av M_M »

twr skrev:
M_M skrev:Hur långt från Lindarängsvägen ligger gränsen för vad som kallas "oljehamnen"? Skulle det vara möjligt att bygga spår här långt nog för att få plats med vagnar?

Fast å andra sidan - ska man bygga i den här trakten så är det bättre att bygga det som sen blir trafikspår mot Ropsten.
Antagligen byggs spåren mot Ropsten före dem mot containerhamnen (som historiskt är en del av Frihamnen, och läggs ned cirka 2016) och Loudden (där oljehamnen ligger och läggs ned tidigast 2019). Alltså är det rimligt att bygga en tillfällig uppställning på framtida trafikspår mot Loudden, så att vi under tiden kan öppna hållplatsen Frihamnen och sedan bygga vidare mot Ropsten.
Bra. Om man senare gör en trevägskorsning så kan det också bli en plats där man kan triangelvända vagnar (även enriktningsvagnar/tåg) om man så vill.
twr skrev:
M_M skrev:Men snälla, kan inte nån mer haka på idén att ha tillfällig uppställning i Valhallavägen? :D
Jag tycker faktiskt att det är en bra idé. Men är rädd att den är orealistisk i vår trädkramande era.
Trädkramande? Frågan är väl om det behöver göras något med träden. Jag tänker alltså en riktigt provisorisk anläggning med provisoriskt stängsel och "presenningtält" och utökad manuell bevakning.
twr skrev:
/jes skrev:Fordhuset torde vara K-märkt, eller? Börsen blir nog inte kvar länge till. Stockholms stad har haft drömmen om att Värtan skulle bli finansiellt centrum. SEB skulle bygga sitt nya HK där men valde nu istället Arenastaden i Solna. Swedbank har ju nyss flyttat till Sundbyberg.

En provisorisk förbindelse till Aga vore väl idealiskt. Det finns ju spår nästan hela vägen. Godstrafiken till/från Värtans bangård har minskat betydligt de senaste åren, det finns spår att utnyttja! I framtiden kommer det endast att finnas tågtransporter till Värtaverket när övriga hamnverksamheten flyttat till Norvik.
Det är svårt att ta sig förbi Valparaiso, där allt ska byggas om och planerna är osäkra. Det blir svårt att bygga i Ropsten också, som ska byggas om totalt, och där dagens bro ska ersättas av en ny 2020.

Aga-hallen står färdig 2017. Att få till en provisorisk koppling före 2020 är dels krångligt, dels har det begränsat värde när det rör sig om så kort tid.
Framförallt så verkar det väl till stor del ganska bortkastat att inte bygga spåren i slutgiltigt läge med en gång. Är det exakta läget beslutat, och vad behöver göras för att över huvud taget kunna spårlägga sträckan?
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

M_M skrev:
twr skrev:
M_M skrev:Hur långt från Lindarängsvägen ligger gränsen för vad som kallas "oljehamnen"? Skulle det vara möjligt att bygga spår här långt nog för att få plats med vagnar?

Fast å andra sidan - ska man bygga i den här trakten så är det bättre att bygga det som sen blir trafikspår mot Ropsten.
Antagligen byggs spåren mot Ropsten före dem mot containerhamnen (som historiskt är en del av Frihamnen, och läggs ned cirka 2016) och Loudden (där oljehamnen ligger och läggs ned tidigast 2019). Alltså är det rimligt att bygga en tillfällig uppställning på framtida trafikspår mot Loudden, så att vi under tiden kan öppna hållplatsen Frihamnen och sedan bygga vidare mot Ropsten.
Bra. Om man senare gör en trevägskorsning så kan det också bli en plats där man kan triangelvända vagnar (även enriktningsvagnar/tåg) om man så vill.
Bra idé!
M_M skrev:
twr skrev:
M_M skrev:Men snälla, kan inte nån mer haka på idén att ha tillfällig uppställning i Valhallavägen? :D
Jag tycker faktiskt att det är en bra idé. Men är rädd att den är orealistisk i vår trädkramande era.
Trädkramande? Frågan är väl om det behöver göras något med träden. Jag tänker alltså en riktigt provisorisk anläggning med provisoriskt stängsel och "presenningtält" och utökad manuell bevakning.
Jag tänkte att det här skulle kunna missuppfattas. Jag menar inte att träden skulle påverkas, bara att i vår tid som är så oerhört känslig för allt som har med "miljö" och "natur" att göra tror jag att det skulle väcka en negativ opinion att föreslå detta. Se bara på debatten kring TV-eken! Men jag kanske överdriver? Jag tycker som sagt att det är en bra idé egentligen, det vore intressant om SL bestämde sig för att driva den.
M_M skrev:
twr skrev:
/jes skrev:Fordhuset torde vara K-märkt, eller? Börsen blir nog inte kvar länge till. Stockholms stad har haft drömmen om att Värtan skulle bli finansiellt centrum. SEB skulle bygga sitt nya HK där men valde nu istället Arenastaden i Solna. Swedbank har ju nyss flyttat till Sundbyberg.

En provisorisk förbindelse till Aga vore väl idealiskt. Det finns ju spår nästan hela vägen. Godstrafiken till/från Värtans bangård har minskat betydligt de senaste åren, det finns spår att utnyttja! I framtiden kommer det endast att finnas tågtransporter till Värtaverket när övriga hamnverksamheten flyttat till Norvik.
Det är svårt att ta sig förbi Valparaiso, där allt ska byggas om och planerna är osäkra. Det blir svårt att bygga i Ropsten också, som ska byggas om totalt, och där dagens bro ska ersättas av en ny 2020.

Aga-hallen står färdig 2017. Att få till en provisorisk koppling före 2020 är dels krångligt, dels har det begränsat värde när det rör sig om så kort tid.
Framförallt så verkar det väl till stor del ganska bortkastat att inte bygga spåren i slutgiltigt läge med en gång. Är det exakta läget beslutat, och vad behöver göras för att över huvud taget kunna spårlägga sträckan?
Ja, precis, jag tycker att man ska bygga permanent på en gång. Flera kilometer av sträckan är inte alls beslutad ännu, det är nog ytterligare några år av utredningar och förhandlingar innan man har bestämt sig. Från norr om Frihamnen till Torsvik är det mesta fortfarande osäkert.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:
M_M skrev:Framförallt så verkar det väl till stor del ganska bortkastat att inte bygga spåren i slutgiltigt läge med en gång. Är det exakta läget beslutat, och vad behöver göras för att över huvud taget kunna spårlägga sträckan?
Ja, precis, jag tycker att man ska bygga permanent på en gång. Flera kilometer av sträckan är inte alls beslutad ännu, det är nog ytterligare några år av utredningar och förhandlingar innan man har bestämt sig. Från norr om Frihamnen till Torsvik är det mesta fortfarande osäkert.
Är det inte också så att vissa verksamheter och/eller anläggningar som skall avvecklas i dagsläget ligger i vägen för dragning av gata och ev. spår mellan Ropsten och Frihamnen? Man kan helt enkelt inte i dagsläget lägga spår i ett läge som fungerar om ett antal år.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
twr skrev:
M_M skrev:Framförallt så verkar det väl till stor del ganska bortkastat att inte bygga spåren i slutgiltigt läge med en gång. Är det exakta läget beslutat, och vad behöver göras för att över huvud taget kunna spårlägga sträckan?
Ja, precis, jag tycker att man ska bygga permanent på en gång. Flera kilometer av sträckan är inte alls beslutad ännu, det är nog ytterligare några år av utredningar och förhandlingar innan man har bestämt sig. Från norr om Frihamnen till Torsvik är det mesta fortfarande osäkert.
Är det inte också så att vissa verksamheter och/eller anläggningar som skall avvecklas i dagsläget ligger i vägen för dragning av gata och ev. spår mellan Ropsten och Frihamnen? Man kan helt enkelt inte i dagsläget lägga spår i ett läge som fungerar om ett antal år.
Absolut. Det är en massa som ligger i vägen. Spåren ska bland annat gå där det fortfarande är vatten, den inre delen av Värtahamnens hamnbassängs som ska fyllas ut.

Det är alltså dels så att en massa nuvarande och framtida mer eller mindre tillfälliga ting ligger i vägen, dels har man inte bestämt vilken väg man ska gå. Man skulle skynda fram allt till 2014 med en mängd provisorier. Nu har man övergett den linjen och utreder ordentligt (kanske till och med i överkant) innan man sätter spaden i jorden. Det lär bli åtminstone 2015, kanske 2016, innan vi vet var spåren ska gå, gissar jag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av M_M »

twr skrev:
M_M skrev:
twr skrev:Jag tycker faktiskt att det är en bra idé. Men är rädd att den är orealistisk i vår trädkramande era.
Trädkramande? Frågan är väl om det behöver göras något med träden. Jag tänker alltså en riktigt provisorisk anläggning med provisoriskt stängsel och "presenningtält" och utökad manuell bevakning.
Jag tänkte att det här skulle kunna missuppfattas. Jag menar inte att träden skulle påverkas, bara att i vår tid som är så oerhört känslig för allt som har med "miljö" och "natur" att göra tror jag att det skulle väcka en negativ opinion att föreslå detta. Se bara på debatten kring TV-eken! Men jag kanske överdriver? Jag tycker som sagt att det är en bra idé egentligen, det vore intressant om SL bestämde sig för att driva den.
Grejen med TV-eken var väl just att man fällde den? :wink:

Det finns väl ett gäng "finkulturmiljöivrare" men deras argument blir nog rätt ihåliga när man drar "spårvagnar är miljövänligast"-kortet som motargument. :)
twr skrev:
M_M skrev:
twr skrev:Det är svårt att ta sig förbi Valparaiso, där allt ska byggas om och planerna är osäkra. Det blir svårt att bygga i Ropsten också, som ska byggas om totalt, och där dagens bro ska ersättas av en ny 2020.

Aga-hallen står färdig 2017. Att få till en provisorisk koppling före 2020 är dels krångligt, dels har det begränsat värde när det rör sig om så kort tid.
Framförallt så verkar det väl till stor del ganska bortkastat att inte bygga spåren i slutgiltigt läge med en gång. Är det exakta läget beslutat, och vad behöver göras för att över huvud taget kunna spårlägga sträckan?
Ja, precis, jag tycker att man ska bygga permanent på en gång. Flera kilometer av sträckan är inte alls beslutad ännu, det är nog ytterligare några år av utredningar och förhandlingar innan man har bestämt sig. Från norr om Frihamnen till Torsvik är det mesta fortfarande osäkert.
Nu minns jag inte riktigt hur tidsplanen för bytet av bron ser ut, men just i Ropsten kan man väl acceptera ett provisorie i väntan på brobyte. Frågan är väl om det ens är någon större idé att börja trafikera den del som går att börja bygga "idag"? Däremot bör man faktiskt påbörja bygget och handla vagnar om inte annat för att hindra kommande politiker att avbryta hela kalaset.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

M_M skrev:Grejen med TV-eken var väl just att man fällde den? :wink:

Det finns väl ett gäng "finkulturmiljöivrare" men deras argument blir nog rätt ihåliga när man drar "spårvagnar är miljövänligast"-kortet som motargument. :)
Jag tvivlar. Kör du det argumentet får du som svar "vi kan köra elbuss". Spårväg måste motiveras med kapacitetsargumentet.

För att vara mer konkret, en uppställning, hur tillfällig den än är, skulle väl behöva vara inhägnad och övervakad, och då kanske man begränsar möjligheten att gå i Valhallavägen. kanske ska man fylla på olja eller något som smutsar ned. Någon kommer definitivt att påpeka att Östermalms esplanader är speciellt utpekade som en del av riksintresset för kulturmiljövård Stockholms innerstad.

Så jag kanske målar fan på väggen, men helt okomplicerat tror jag inte det är att få Östermalms kulturelit att omfamna en "tillfällig uppställningsplats" som vi skulle säga eller en "tågdepå" som de antagligen skulle säga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2102
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av ADDE »

Bättre är det nog att anlägga en tillfällig depå i anslutning till Lindarängsvägen, t.ex. intill Filmhuset eller på grusplätten mittemot Sandhamnsgatan. Då slipper man riva ner träd på Valhallavägen. ;)
Skriv svar