Bromma flygplats läggs ner (Jodå, rätt kategori)

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

Re: Bromma flygplats läggs ner (Jodå, rätt kategori)

Inlägg av Odd »

Bostadsmarknaden i Stockholm behöver kylas ner lite och om det är så som Walle-nbergarna säger så kanske det minskar Stockholms attraktivitet precis så mycket som behövs för att bostadssituationen skall bli mer normal...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Om inte så många hade röstat på idioten Göran Person när det begavsig, hade huvudstaden troligen haft en flygplats i Tullinge
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Jeff skrev:Alla ska inte till eller från Stockholm. Det blir många byten för resande från Göteborg, Visby som ska till Lycksele.
Ja det är ju en väldig massa som åker till Lycksele.
Särskilt från Visby. Men det kan väl inte göra någon våldsam skillnad om man får två byten i stället för ett idag ?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Lennart Petersen skrev:
Jeff skrev:Alla ska inte till eller från Stockholm. Det blir många byten för resande från Göteborg, Visby som ska till Lycksele.
Särskilt från Visby. Men det kan väl inte göra någon våldsam skillnad om man får två byten i stället för ett idag ?
Det kan det nog göra. Med de korta flygtider vi har inom landet blir lätt bytestiden längre än flygtiden, så ett extra byta kan ge en avsevärd förlängning av hela restiden.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Om man räknar på att ett jet flygplan som är uppe i höjd har en marschhastighet på c:a 900 km/h och betänker att tiden för landning, intaxning, avstigning, ev bussning, boarding vid gate, ev bussning, ombordstigning, uttaxning och start tar minst 30-45 minuter inser man lätt att man på bytestiden hinner en bit över 50 mil om man inte räknar med att man behöver viss reglertid fall det första flyget blir försenat.

Till skillnad mot när man byter över perrong med tåg så tar ett flygbyte väldigt mycket längre tid, i synnerhet på en stor flygplats där man måste ha bussförbindelser eller förflytta sig mellan terminaler.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

hgsldf skrev:Om inte så många hade röstat på idioten Göran Person när det begavsig, hade huvudstaden troligen haft en flygplats i Tullinge
Och jag är glad att jag röstade på Göran Person, jag kan njuta av fågelkvitter om dagarna.
Så jag är glad att det inte blev någon flygplats på Tullinge!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Lennart Petersen

Harald skrev:
Lennart Petersen skrev:
Det kan det nog göra. Med de korta flygtider vi har inom landet blir lätt bytestiden längre än flygtiden, så ett extra byta kan ge en avsevärd förlängning av hela restiden.
I andel av den totala resan ja kanske. Men det blir ju nu fråga om små flygplatser med snabb hantering så det borde gå att ske direkt från plan till plan.
Och exempelvis Karesuando har inget direktflyg utan måste byta i Luleå. Och för andra destinationer gäller att det är mellanlandningar på vägen som fördröjer.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Någon som missat när en "Fotogen Vicke" damp ner i Kälvesta och precis missade ett radhus, har bilder som jag tog av vraket på parkeringsplatsen där, bara för att en olycka hänt en gång betyder inte att det händer igen eller...
Användarens profilbild
Stefan B

Inlägg av Stefan B »

Lennart Petersen skrev: Med två startbanor så klarar Heathrow 59miljoner resande om året så nog går det.
Sätt upp avgifterna på Arlanda så blir det läge att köra färre men större plan.
Varför ska det gå ett litet från Visby till Bromma och ett litet till Arlanda när det kunde räcka med ett stort Visby-Arlanda och därifrån är det 20min tågresa in till City.
Små destinationer som exempelvis Lycksele behöver väl inte nödvändigt ha direktflyg till ARN utan kan gå till exempelvis Sundsvall där man får byta. Åker man tåg till Lycksele så får man byta i Umeå som exempel.
Skavsta kan ta en hel del av långväga flyg och charter, den flygplatsen duger ju uppenbarligen bra för många i nuläget och med en framtida tåglinje som förhoppningsvis är klar när Bromma läggs ner kan Skavsta ligga nära tidsmässigt. En stor fördel för Skavsta är att det ligger ca100km söderut varav följer att för flyg söderut spar man betydande mängder bränsle och vi slipper dessa utsläpp över Stockholm.
Andra har redan kommenterat London som förebild (överfyllt Heathrow med banutbyggnader som blockeras av bullerproblem + en populär och DLR-ansluten Cityflygplats i stark utveckling etc). Det huvudsakliga problemet med Lennarts tankar är att Europas flyg är avreglerat. Det finns ingen centralmakt som sitter och beslutar vem som ska få flyga vart hur ofta och med vilka plan. Detta beslut fattas av flygbolag på kommersiella grunder. Det flygplatser kan göra är dels försöka utvidga kapacitet efter efterfrågan, men också införa bullerrestriktioner etc som gäller för alla och när det blir fullt i rusningen fördelar man start/landningstider enligt EU: regelverk, vilket oftast innebär att existerande operatörer har försteg framför nya. Detta gynnar definitivt inte den typ av flyg som Bromma idag har. En sista kommentar om Skavsta: visst kommer en järnvägsanslutning att förändra synen på den flygplatsen, men det blir 2028 och restiden från Sthlm C blir (med ett stopp i Södertälje) mer än dubbel mot Arlanda Express och även längre än dagens flygbuss till Bromma tar.

I grunden handlar detta om tillgänglighet, vilket mäts i restid. Om inte tid spelar roll släpper vi ut minst CO2 när vi går. I annat fall bör man sluta betrakta flyget som något "fult" och låta detta trafikslag finna sin plats i framtiden liksom andra. Givetvis måste pågående hållbarhetsanpassning fortsätta och påskyndas inom alla trafikslag, men tro på "överföring" som lösning är inte rätt väg. /Stefan B
Hans W

Inlägg av Hans W »

Hade ett ärende åt Sörmland in dag och hörde på P4 Sörmalnd. Där intervjuades ett kommunalråd i Eskilstuna som vädrar morgonluft för Kjula flygplats som ligger direkt intill Svealandsbanan.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5992322
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Även om kommunen inte har formell beslutsrätt kring själva flygplatsen, så har kommunen mig veterligen rätt att besluta att fordonstrafik till/från flygplatsen endast är tillåten 0900-0930 på torsdagar udda veckor eller något liknande, och i övrigt får resenärer promenera ett par kilometer och material till/från flygplatsen får köras med flyg (!)...

Vad gäller "behovet" av inrikesflyget så framstår väl Björklund som direkt oseriös när han lyfter flyget till Ronneby som något av avgörande betydelse. Om man räknar in Karlskrona och Karlshamn så är det ändå bara ett upptagningsområde som är mindre än Västerås kommun i invånarantal.

Läggs Brommaflygplatsen ner så finns det plats för att bygga bostäder för nära på lika många personer som upptagningsområdet i Ronnebytrakten.

För att diskutera kollektivtrafik specifikt så kan vi väl istället konstatera att järnvägen i sydöstra Sverige är delvis eftersatt och delsvis centrerad kring Skåne/Köpenhamn. Det må vara plågsamt för Stockholmare men det är kanske dags att inse att det är bättre om de i Ronnebytrakten har Malmö-Köpenhamn som sina "huvudstäder".

Om man ändå vill förbättra andra resesätt så skulle en upprustning av järnvägen till Olofström inklusive (åter)byggnad med anslutning till Blekinge Kustbana kunna kapa en del restid.

Trafikverket skulle kunna få i direktiv att säkerställa något enda tågpar mellan Stockholm och lite mer avlägsna orter, i stil med att SJ i dag kör ett tågpar Stockholm-Uddevalla (förlängt till Strömstad på sommaren), och i stil med att SJ åtminstone förr kört något tågpar Halmstad-Göteborg-Stockholm. Exempelvis skulle ett snabbtåg kunna köra Stockholm-Älmhult med endast stopp i Alvesta och kanske någon mer ort, och sedan semi-mjölkpallköra via (hypotetisk framtida järnväg) Olofström fram till Karlskrona

Jag måste för övrigt erkänna att jag begriper inte varför man bor i Lycksele om man har bråttom? Hela grejen med att bo i glesbyggden är väl att undvika att ha bråttom?
Miljövidrigheten med Ronneby Flygplats förstärks av att flygplatsen ligger 500 meter från Blekinge Kustbana men det är flera kilometer till närmaste station/hållplats...
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Hans W skrev:Hade ett ärende åt Sörmland in dag och hörde på P4 Sörmalnd. Där intervjuades ett kommunalråd i Eskilstuna som vädrar morgonluft för Kjula flygplats som ligger direkt intill Svealandsbanan.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5992322
Där kom ett bra svar på min tidigare frågeställning. :)
Lennart Petersen

Stefan B skrev:
Lennart Petersen skrev: Med två startbanor så klarar Heathrow 59miljoner resande om året så nog går det.
Sätt upp avgifterna på Arlanda så blir det läge att köra färre men större plan.
Varför ska det gå ett litet från Visby till Bromma och ett litet till Arlanda när det kunde räcka med ett stort Visby-Arlanda och därifrån är det 20min tågresa in till City.
Små destinationer som exempelvis Lycksele behöver väl inte nödvändigt ha direktflyg till ARN utan kan gå till exempelvis Sundsvall där man får byta. Åker man tåg till Lycksele så får man byta i Umeå som exempel.
Skavsta kan ta en hel del av långväga flyg och charter, den flygplatsen duger ju uppenbarligen bra för många i nuläget och med en framtida tåglinje som förhoppningsvis är klar när Bromma läggs ner kan Skavsta ligga nära tidsmässigt. En stor fördel för Skavsta är att det ligger ca100km söderut varav följer att för flyg söderut spar man betydande mängder bränsle och vi slipper dessa utsläpp över Stockholm.
Andra har redan kommenterat London som förebild (överfyllt Heathrow med banutbyggnader som blockeras av bullerproblem + en populär och DLR-ansluten Cityflygplats i stark utveckling etc). Det huvudsakliga problemet med Lennarts tankar är att Europas flyg är avreglerat. Det finns ingen centralmakt som sitter och beslutar vem som ska få flyga vart hur ofta och med vilka plan. Detta beslut fattas av flygbolag på kommersiella grunder. Det flygplatser kan göra är dels försöka utvidga kapacitet efter efterfrågan, men också införa bullerrestriktioner etc som gäller för alla och när det blir fullt i rusningen fördelar man start/landningstider enligt EU: regelverk, vilket oftast innebär att existerande operatörer har försteg framför nya. Detta gynnar definitivt inte den typ av flyg som Bromma idag har. En sista kommentar om Skavsta: visst kommer en järnvägsanslutning att förändra synen på den flygplatsen, men det blir 2028 och restiden från Sthlm C blir (med ett stopp i Södertälje) mer än dubbel mot Arlanda Express och även längre än dagens flygbuss till Bromma tar.

I grunden handlar detta om tillgänglighet, vilket mäts i restid. Om inte tid spelar roll släpper vi ut minst CO2 när vi går. I annat fall bör man sluta betrakta flyget som något "fult" och låta detta trafikslag finna sin plats i framtiden liksom andra. Givetvis måste pågående hållbarhetsanpassning fortsätta och påskyndas inom alla trafikslag, men tro på "överföring" som lösning är inte rätt väg. /Stefan B
Jo jag vet utmärkt att flyget körs på kommersiella grunder och att ingen centralmakt kan bestämma vilka flygplan som ska användas.
Det är ju därför jag föreslår att start och landningsavgifterna ska höjas till en nivå som motsvarar efterfrågan.
Då kan vi ju tänka oss att de som kör från små flygplatser får incitament att i stället köra till en mindre flygplats för byte (som Pajala-Luleå)
Men en del av det här regionalflyget åtnjuter också statligt stöd och där kan man ju specificera vad man vill betala för. Men man får också ett incitament för färre men större flygplan . Varför måste det gå ett litet plan Visby-Bromma och ett litet Visby-Arlanda när det kunde gå ett större till Arlanda.
Skavsta i tur skulle väl utmärkt kunna duga för charter och kanske långdistans där det inte är så angeläget med restiden ut till flygplatsen. Och Skavsta ligger bara några km från en järnväg si väntan på höghastighetsbana kunde man ju bygga en kort länk och köra direkttåg från Stockholm på ja kanske 50min.
Lennart Petersen

C12C3C3C12 skrev:Någon som missat när en "Fotogen Vicke" damp ner i Kälvesta och precis missade ett radhus, har bilder som jag tog av vraket på parkeringsplatsen där, bara för att en olycka hänt en gång betyder inte att det händer igen eller...
Var det inte rent av en lekplats där, men alla barn var inne eftersom det var så hemskt väder ?
Visst är det en risk med lågtgående flygtrafik mitt inne i en storstad och start och landning är ju som bekant två av de farligare momenten.

Men jag minns den där dagen väldigt klart eftersom satt som ledare på Posten och en av "mina" bilar fastnade i en backe i Sumpan. Skickade ut vår lastbil och så fastnade även den. Skickade efter Svempas och så fastnade dom och först när Svempa skickat ännu en bil kunde alla dras loss.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
C12C3C3C12 skrev:Någon som missat när en "Fotogen Vicke" damp ner i Kälvesta och precis missade ett radhus, har bilder som jag tog av vraket på parkeringsplatsen där, bara för att en olycka hänt en gång betyder inte att det händer igen eller...
Var det inte rent av en lekplats där, men alla barn var inne eftersom det var så hemskt väder ?
Visst är det en risk med lågtgående flygtrafik mitt inne i en storstad och start och landning är ju som bekant två av de farligare momenten.

Men jag minns den där dagen väldigt klart eftersom satt som ledare på Posten och en av "mina" bilar fastnade i en backe i Sumpan. Skickade ut vår lastbil och så fastnade även den. Skickade efter Svempas och så fastnade dom och först när Svempa skickat ännu en bil kunde alla dras loss.
Eftersom tråden spårat ur helt och hållet, med tanke på forumdel, så kör jag ett inlägg till om flyg.

Som jag minns det så var det inte vädret som höll barnen inne, utan barnprogram på teve!
Här finns en bild från platsen!
(Snacka om precisionskrasch!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen

LÅ1 skrev:
Lennart Petersen skrev:

Eftersom tråden spårat ur helt och hållet, med tanke på forumdel, så kör jag ett inlägg till om flyg.

Som jag minns det så var det inte vädret som höll barnen inne, utan barnprogram på teve!
Här finns en bild från platsen!
(Snacka om precisionskrasch!)
Då är det nog som du säger. Men det hade varit modiga barn som varit ute i det eländiga vädret ,
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Som syns på bilden var det en parkeringsplats som planet kraschade på, orsaken var nerisning av vingarna. Vad jag ville peka på var risken med en flygplats inne i en stad, som har påpekats i tråden så skulle det rymmas många hus på flygplatsområdet med närhet till goda kommunikationer.

För att motvilligt fortsätta på den ofrivilliga urspårningen så kan man ha en brantare inflygningskurva ner till Arlanda för att minska bullret, planen börjar flyga lågt redan vid Jakobsberg-Kista.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Jag tror inte det. Med tanke på all oponion mot flyg, så gör nog Swedavia allt för att flygplanen skall störa så lite som det går. Apropå Vinstaolyckan, det gör nog lika ont i Upplands Väsby att "få ett flygplan i huvudet". Jag är relativt övertygad att Bromma Flygplats läggs ner tidigast 2038. Vad Stefan Löfven krumbukter nu går ut på är att inte göra sig ovän med sina regeringskollegor. Det enda dessa krumbukter orsakar är ovisshet om vad som skall hända. Det är inte bra för Stockholm och inte i övriga Sverige heller. Men hur många gånger har inte detta beslutats och rivits upp, så näringslivet är nog vana. De förutsätter att förnuftet får råda och räknar med att "lagt kort ligger". Vad beträffar Förbifarten är det väl redan klart i regeringen att byggstarten skall göras under 2015. Maj tror jag det var. Att Stockholmsmajoriteten vill att alla trängselavgifter skall gå till kollektivtrafik tror jag inte ändrar på det. Dessutom har väl det redan beslutats om ganska mycket pengar till Stockholms läns kollektivtrafik.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Finns alla bygglov för den del av förbifarten som planeras inom Stockholms kommun?

Finns bindande avtal om att Stockholms kommun åtar sig att ansluta övrigt kommunalt vägnät till förbifarten?

Hur mycket av vägnätet i områdena kring Förbibarten (inom Stockholms kommun) är statligt?

(Markinnehavet kan staten i värsta fall ordna genom expropriering men däremot kan staten mig veterligen inte tvinga en kommun till en viss planläggning).
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Vad olika småorter har för "centralorter" avgörs av vad befolkningen på småorterna har för behov att resa till inte vad som är enklast (även om det kan sammanfalla ibland). Om jag behöver pendla Ronneby - Stockholm pga jobb har jag ingen glädje av att det går snabbt att åka till Köpenhamn då det innebär en omväg.
Skriv svar