Den här tråden skulle väl handla om mer pengar till kollektivtrafiken, trots rubriken. (Annars var den i fel kategori!)
De närmaste 7 åren skulle alla trängselskattspengar gå till och därefter hälften. Enligt artikeln. Det skulle vara intressant att veta varför man vill ändra fördelningen efter sju år!
Låt de som vill köra bil in till staden (och helst även de som vill köra bil enbart inom staden) vara med att bekosta kollektivtrafiken. I första hand utbyggnaden, men kanske också driften.
Vill man vara verkligt djävlig (hittade ingen lämplig synonym!) mot bilisterna så skulle man säga att trängselskatternas totala belopp skall var ungefär en viss procentandel av kollektivtrafikens kostnader. När trafiken blir dyrare för Landstinget och/eller antalet passager i tullarna minskar, då höjer man avgiften!
Fast det är klart, till sist skulle passagen bli orimligt dyr. När passagen kommer upp i mer än en dagsförtjänst för en välbetald vd så kanske man får justera prissystemet!
Den stora nackdelen med höga trängselskatter är att den drabbar leveranser av både varor och tjänster!