Öppning av Citybanan 2016/2017

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Öppning av Citybanan 2016/2017

Inlägg av 2763 »

Vilket är sämre om man ska från Bålsta till Märsta (fast då kanske man i stället borde tatt nån röd skapelse som går fortare emellan banorna)

/T
Med reservation för tyckfel.
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:Att läsa en linjekarta får man väl förvänta sig att folk ska göra. Hur ska de annars alls veta vilket tåg de ska ta, om de nu inte ska till slutstationen alltså.
Sen är det ju inte precis nån katastrofalt lång promenad om man står på Centralen och nödvändigtvis vill åka med rätt tåg från början och upptäcker att man står på fel station...
När man läser linjekartan är man redan på stationen och då upptäcka att man kommer missa sista tåget alternativt vänta 30 minuter för att man befinner sig på fel station är inte så roligt. Kollektivtrafik ska vara enkelt.
2763 skrev:
BSB101 skrev:
Eller så går Bålsta-Västerhaninge i tunneln och Märsta-Södertälje på gamla banan. Lite sämre omstigningsmöjligheter - men faktum är att det är tydligt kommunicerbart.
/T
Med tanke på hur många X10or det fortfarande går är frågan om man skulle lyckas hålla ihop omloppen och bara köra X10 på rätt linje?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av 2763 »

BSB101 skrev: Med tanke på hur många X10or det fortfarande går är frågan om man skulle lyckas hålla ihop omloppen och bara köra X10 på rätt linje?
Du menar alltså att det inte finns tillräckligt med X60 för att med säkerhet köra enbart sådana på den ena linjen? För om det inte går att kontrollera att det är rätt fordonstyp på ett omlopp när det måste vara det ska man nog ägna sig åt något annat än järnvägstrafik.
Med reservation för tyckfel.
C12C3C3C12
Inlägg: 2138
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Öppning av Citybanan 2016/2017

Inlägg av C12C3C3C12 »

2763 skrev:Vilket är sämre om man ska från Bålsta till Märsta (fast då kanske man i stället borde tatt nån röd skapelse som går fortare emellan banorna)

/T
Till exempel L579 som tager cirka 45 minuter till Märsta, man bör dock helst vara på väg till Arlanda eftersom den stannar en bra bit från Märsta station.

X10-orna hamnar nog i Nykroppa, dom närmar sig pensionen vid 30-års strecket.

För kännedom hände det på SJ-tiden om en Uppsalapendel pajade så satte man in pendeltågetsreserven, i bästa fall var det X10:or men det kunde också vara bara X1-or som skramlade iväg till Uppsala, tack vare axet höll dom tiderna hyfsat.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Kantorn »

BSB101 skrev:
daniel_s skrev:Att läsa en linjekarta får man väl förvänta sig att folk ska göra. Hur ska de annars alls veta vilket tåg de ska ta, om de nu inte ska till slutstationen alltså.
Sen är det ju inte precis nån katastrofalt lång promenad om man står på Centralen och nödvändigtvis vill åka med rätt tåg från början och upptäcker att man står på fel station...
När man läser linjekartan är man redan på stationen och då upptäcka att man kommer missa sista tåget alternativt vänta 30 minuter för att man befinner sig på fel station är inte så roligt. Kollektivtrafik ska vara enkelt.
Men hallao (som det heter här i Småland), det problemet kommer ju även när citybanan öppnas. Man står på centralen och ska åka pendeltåg som alltid har gått där. Det felet gör man bara en gång.
Professionell tyckare
Lennart Petersen
Inlägg: 3213
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev:
BSB101 skrev:Ingen naturlag men du för gärna ta hand om att informera kunderna om vilka tåg som går vilken väg och hur man ska veta detta utan att läsa en tidtabell eller annat. Visa omlopp har även en tendens att få en eller flera X10 istället för en eller flera X60.
Att läsa en linjekarta får man väl förvänta sig att folk ska göra. Hur ska de annars alls veta vilket tåg de ska ta, om de nu inte ska till slutstationen alltså.

Sen är det ju inte precis nån katastrofalt lång promenad om man står på Centralen och nödvändigtvis vill åka med rätt tåg från början och upptäcker att man står på fel station...
Men alltså menar du verkligen att man ska göra nya linjekartor och sätta upp för en provisorisk trafik kanske ett halvår och dessutom få in klockslag , dagar m.m när respektive station trafikeras ?
Promenaden för den som gått fel är kanske 5-7 minuter, möjligen överkomligt men kan innebära att man missar tåget och därmed får vänta kanske 30min.
Sedan är det ju så att i Citybaneprojektet ingår att spåren kopplas om och det byggs en lång flyover vid Årstadal för det ändamålet. Pendeltågen får alltså sin egen dedicerade väg och då blir det inte lika enkelt att köra alternativa vägar med korsande tågvägar och hur ska Årstadal trafikeras ?
Lennart Petersen
Inlägg: 3213
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Lennart Petersen »

Kantorn skrev:
BSB101 skrev:
daniel_s skrev:Att läsa en linjekarta får man väl förvänta sig att folk ska göra. Hur ska de annars alls veta vilket tåg de ska ta, om de nu inte ska till slutstationen alltså.
Sen är det ju inte precis nån katastrofalt lång promenad om man står på Centralen och nödvändigtvis vill åka med rätt tåg från början och upptäcker att man står på fel station...
När man läser linjekartan är man redan på stationen och då upptäcka att man kommer missa sista tåget alternativt vänta 30 minuter för att man befinner sig på fel station är inte så roligt. Kollektivtrafik ska vara enkelt.
Men hallao (som det heter här i Småland), det problemet kommer ju även när citybanan öppnas. Man står på centralen och ska åka pendeltåg som alltid har gått där. Det felet gör man bara en gång.
Det är ju bara det att med det här förslaget så kan den virrige göra felet många gånger.
Man måste tänka på vilket klockslag det är och vilken dag det är och dra slutsatser att "då är det nya T-centralen som gäller" fast inte i morgon för då är det måndag och gamla centralen som gäller fast inte när jag ska åka hem efter kl 20.....typ.
Lennart Petersen
Inlägg: 3213
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Lennart Petersen »

Kantorn skrev:
2763 skrev:
BSB101 skrev: Så för att få ett begriplig och smidig trafikering som gör det lätt för kunderna är det enda vettiga att flytta hela pendeltågstrafiken på en gång till den nya stationen.
Eller så går Bålsta-Västerhaninge i tunneln och Märsta-Södertälje på gamla banan. Lite sämre omstigningsmöjligheter - men faktum är att det är tydligt kommunicerbart.
/T
Omstigning i Stockholm S eller Älvsjö.
Mer komplicerat för den som vinkelbyter vid Karlberg .
Förslaget är väl i och för sig väl kommunicerbart och tänkbart för resenärerna.
Men så har vi det här problemet med tågvägarna .
Så fullt som det är i tågStockholm så är det nog inte önskvärt med tåg som måste korsa tågvägarna och det blir det för antingen den ena eller andra av de här två grenarna.
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av BSB101 »

2763 skrev:
BSB101 skrev: Med tanke på hur många X10or det fortfarande går är frågan om man skulle lyckas hålla ihop omloppen och bara köra X10 på rätt linje?
Du menar alltså att det inte finns tillräckligt med X60 för att med säkerhet köra enbart sådana på den ena linjen? För om det inte går att kontrollera att det är rätt fordonstyp på ett omlopp när det måste vara det ska man nog ägna sig åt något annat än järnvägstrafik.
Det jag menar är att det idag stundom förekommer rätt många X10or i trafik pga problem med X60orna. Att då inte kunna köra X10or på ena linjen kan nog ställa till med fordonsbrist.
Kantorn skrev:
BSB101 skrev:
daniel_s skrev:Att läsa en linjekarta får man väl förvänta sig att folk ska göra. Hur ska de annars alls veta vilket tåg de ska ta, om de nu inte ska till slutstationen alltså.
Sen är det ju inte precis nån katastrofalt lång promenad om man står på Centralen och nödvändigtvis vill åka med rätt tåg från början och upptäcker att man står på fel station...
När man läser linjekartan är man redan på stationen och då upptäcka att man kommer missa sista tåget alternativt vänta 30 minuter för att man befinner sig på fel station är inte så roligt. Kollektivtrafik ska vara enkelt.
Men hallao (som det heter här i Småland), det problemet kommer ju även när citybanan öppnas. Man står på centralen och ska åka pendeltåg som alltid har gått där. Det felet gör man bara en gång.
Visst gör man bara det misstaget en gång när Citybanan öppnat i sin helhet och inga fler pendeltåg planmässigt anländer till Stockholm C. I ett scenario där båda stationerna är öppna och det är helt beroende på vilken avgång man väljer kommer misstaget ske flera gånger.
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av daniel_s »

Lennart Petersen skrev:Men alltså menar du verkligen att man ska göra nya linjekartor och sätta upp för en provisorisk trafik kanske ett halvår och dessutom få in klockslag , dagar m.m när respektive station trafikeras ?
Vadå klockslag och dagar? Vagnarna räcker väl till att köra några linjer (t ex 35 och 38) med enbart X60 redan idag.
Lennart Petersen skrev:Promenaden för den som gått fel är kanske 5-7 minuter, möjligen överkomligt men kan innebära att man missar tåget och därmed får vänta kanske 30min.
Sedan är det ju så att i Citybaneprojektet ingår att spåren kopplas om och det byggs en lång flyover vid Årstadal för det ändamålet. Pendeltågen får alltså sin egen dedicerade väg och då blir det inte lika enkelt att köra alternativa vägar med korsande tågvägar och hur ska Årstadal trafikeras ?
Till Årstadal får man nog ta spårvagnen? :-D
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Kantorn »

BSB101 skrev:
Kantorn skrev:
BSB101 skrev:
När man läser linjekartan är man redan på stationen och då upptäcka att man kommer missa sista tåget alternativt vänta 30 minuter för att man befinner sig på fel station är inte så roligt. Kollektivtrafik ska vara enkelt.
Men hallao (som det heter här i Småland), det problemet kommer ju även när citybanan öppnas. Man står på centralen och ska åka pendeltåg som alltid har gått där. Det felet gör man bara en gång.
Visst gör man bara det misstaget en gång när Citybanan öppnat i sin helhet och inga fler pendeltåg planmässigt anländer till Stockholm C. I ett scenario där båda stationerna är öppna och det är helt beroende på vilken avgång man väljer kommer misstaget ske flera gånger.
Inte lika mycket om det konsekvent är A) den ena linjen eller B) bara helger som trafikerar Citybanan.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Öppning av Citybanan 2016/2017

Inlägg av Kantorn »

Fast allra bäst vore ju om de kunde skynda på tillverkningen av X60... :) Annars kanske man kunde "bytlåna" några X61 från Skåne så får de låna ett gäng slitna X10 utan toaletter...
Professionell tyckare
Lennart Petersen
Inlägg: 3213
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev:
Lennart Petersen skrev:Men alltså menar du verkligen att man ska göra nya linjekartor och sätta upp för en provisorisk trafik kanske ett halvår och dessutom få in klockslag , dagar m.m när respektive station trafikeras ?
Vadå klockslag och dagar? Vagnarna räcker väl till att köra några linjer (t ex 35 och 38) med enbart X60 redan idag.
Lennart Petersen skrev:Promenaden för den som gått fel är kanske 5-7 minuter, möjligen överkomligt men kan innebära att man missar tåget och därmed får vänta kanske 30min.
Sedan är det ju så att i Citybaneprojektet ingår att spåren kopplas om och det byggs en lång flyover vid Årstadal för det ändamålet. Pendeltågen får alltså sin egen dedicerade väg och då blir det inte lika enkelt att köra alternativa vägar med korsande tågvägar och hur ska Årstadal trafikeras ?
Till Årstadal får man nog ta spårvagnen? :-D
Det förslag jag svarade på byggde på att nya och gamla stationen skulle användas växelvis med antagandet att X60 räcker i lågtrafik.
Det förslaget tror jag inte är så bra av ett antal anledningar.
Att köra en gren med X60 går såtillvida att vagnarna räcker men om linjerna ska gå till varsin station blir det problem med tågvägar vid Årstadal
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Kantorn »

Lennart Petersen skrev:
daniel_s skrev:
Lennart Petersen skrev:Men alltså menar du verkligen att man ska göra nya linjekartor och sätta upp för en provisorisk trafik kanske ett halvår och dessutom få in klockslag , dagar m.m när respektive station trafikeras ?
Vadå klockslag och dagar? Vagnarna räcker väl till att köra några linjer (t ex 35 och 38) med enbart X60 redan idag.
Lennart Petersen skrev:Promenaden för den som gått fel är kanske 5-7 minuter, möjligen överkomligt men kan innebära att man missar tåget och därmed får vänta kanske 30min.
Sedan är det ju så att i Citybaneprojektet ingår att spåren kopplas om och det byggs en lång flyover vid Årstadal för det ändamålet. Pendeltågen får alltså sin egen dedicerade väg och då blir det inte lika enkelt att köra alternativa vägar med korsande tågvägar och hur ska Årstadal trafikeras ?
Till Årstadal får man nog ta spårvagnen? :-D
Det förslag jag svarade på byggde på att nya och gamla stationen skulle användas växelvis med antagandet att X60 räcker i lågtrafik.
Det förslaget tror jag inte är så bra av ett antal anledningar.
Att köra en gren med X60 går såtillvida att vagnarna räcker men om linjerna ska gå till varsin station blir det problem med tågvägar vid Årstadal
Jag tror nog det daniel_s syftar på är att pendeltågsstationen heter Årstaberg.
Professionell tyckare
gek
Inlägg: 1262
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Öppning av Citybanan 2016/2017

Inlägg av gek »

Även om trafikstart för pendeltågstunneln inte sker förrän vid planerad tidpunkt finns det antagligen risk att X60, trots nyleveranser, inte kommer att räcka till. Så kanske bör man planera för att i varje fall insatstågen går via ovanjordsspåren? Med lämpligt upplägg borde detta vara hanterbart, i värsta fall får väl insatstågen för att undvika konflikter med andra tåg använda fjärrtågsspår och köra förbi Älvsjö och Årstaberg. Vid Stockholm S kommer det att finnas kvar plattform vid fjärrspåren, så där kan man stanna. Karlberg är nog däremot ingen större vits att ha kvar enbart för insatståg. Detta borde vara en bättre lösning än att ersätta med buss
Kantorn skrev:..... Annars kanske man kunde "bytlåna" några X61 från Skåne så får de låna ett gäng slitna X10 utan toaletter...
Jag minns att landstingspolitiker i Stockholms län föreslog något sådant för ca trettio år sedan; Skåne förväntades låna ut alla sina pågatågs-X10 till SL-trafiken. Någon tidning uppmärksammade detta under rubriken "Kalle på Spången till Spånga?". (ett av X10-sätten i pågatågstrafiken hade namnet "Kalle på Spången"). Naturligtvis blev det inget av detta, däremot lånade skåningarna under några år ut X10 till Malmbanan, i varje fall sommartid
/Gunnar Ekeving
twr
Inlägg: 9289
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Öppning av Citybanan 2016/2017

Inlägg av twr »

Öppet hus på Station City idag söndag, 11-15. För den som är intresserad.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Öppning av Citybanan 2016/2017

Inlägg av Kantorn »

twr skrev:Öppet hus på Station City idag söndag, 11-15. För den som är intresserad.
Intresserad. Bor dock lite avsides. Kommer ej.
Professionell tyckare
Hpdnfk
Inlägg: 83
Blev medlem: torsdag 07 november 2013 3:34

Re: Öppning av Citybanan 2016/2017

Inlägg av Hpdnfk »

gek skrev:Även om trafikstart för pendeltågstunneln inte sker förrän vid planerad tidpunkt finns det antagligen risk att X60, trots nyleveranser, inte kommer att räcka till. Så kanske bör man planera för att i varje fall insatstågen går via ovanjordsspåren? Med lämpligt upplägg borde detta vara hanterbart, i värsta fall får väl insatstågen för att undvika konflikter med andra tåg använda fjärrtågsspår och köra förbi Älvsjö och Årstaberg.
Det låter inte som en jättebra idé att köra massa tåg som ändå ingen kommer åka med.
Lennart Petersen
Inlägg: 3213
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Öppning av Citybanan 2016/2017

Inlägg av Lennart Petersen »

Hpdnfk skrev:
gek skrev:Även om trafikstart för pendeltågstunneln inte sker förrän vid planerad tidpunkt finns det antagligen risk att X60, trots nyleveranser, inte kommer att räcka till. Så kanske bör man planera för att i varje fall insatstågen går via ovanjordsspåren? Med lämpligt upplägg borde detta vara hanterbart, i värsta fall får väl insatstågen för att undvika konflikter med andra tåg använda fjärrtågsspår och köra förbi Älvsjö och Årstaberg.
Det låter inte som en jättebra idé att köra massa tåg som ändå ingen kommer åka med.
Och varför då ? Om man inte får plats på övriga fulla tåg så är det kanske en god idé att åka med de här föreslagna insatstågen , kanske om man föredrar en sittplats.
För många är det kanske egalt om man hamnar på gamla Stockholm C och för några kanske en fördel och har man ärende till andra stationer kan det ju också vara egalt.
Andra lösningar på problemet kan möjligen vara att koppla loss en linje som Södertälje-Älvsjö eller Nynäshamn-Älvsjö och låta folk byta i Älvsjö tills man fått fram tillräckligt med tåg.
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: Öppning av Citybanan 2016/2017

Inlägg av heasm »

I dagen DN (endast i pappersupplaga, vad jag kan se) finns en liten artikel om allmänhetens besök på byggarbetsplatsen. I artikel citeras Jenny Ryderstedt, presskommunikatör vid Trafikverkets projekt Citybanan.
Enligt tidsplanen skall allt vara klart i december 2017, men det är inte osannolikt att trafiken kan komma igång tidigare under hösten 2017.
Hon säger även att bygget just nu ligger före tidtabellen och även under budget.
Skriv svar