"trafikhändelse" betyder vadå (tunnelbanan)???
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
"trafikhändelse" betyder vadå (tunnelbanan)???
Idag var det stopp ca 15 min på gröna linjen vid Thorildsplan. Det handlade om någon som försökte hoppa men som på något sätt hoppade för tidigt så tåget hann stanna och/eller ångrade sig och klättrade upp på plattformen igen - och man släppte på trafiken efter att farbror blå varit och hämtat vederbörande.
På SLs hemsida läser man sedan: "Trafiken är åter igång för tunnelbanans gröna linje ... efter stopp vid Thorildsplan på grund av trafikhändelse".
Snacka om intetsägande orsaksformulering, inte ens jag som har kört tunneltåg kunde ha listat ut vad "trafikhändelse" betyder om jag inte hade känt till de faktiska omständigheterna. Jag förstår att man inte vill skylta med alla personolyckor/självmord som sker i spårtrafiken men är det då inte bättre att skippa förklaringen helt? Och då undrar jag givetvis vad mer som ryms inom begreppet "trafikhändelse"?
På SLs hemsida läser man sedan: "Trafiken är åter igång för tunnelbanans gröna linje ... efter stopp vid Thorildsplan på grund av trafikhändelse".
Snacka om intetsägande orsaksformulering, inte ens jag som har kört tunneltåg kunde ha listat ut vad "trafikhändelse" betyder om jag inte hade känt till de faktiska omständigheterna. Jag förstår att man inte vill skylta med alla personolyckor/självmord som sker i spårtrafiken men är det då inte bättre att skippa förklaringen helt? Och då undrar jag givetvis vad mer som ryms inom begreppet "trafikhändelse"?
Re: "trafikhändelse" betyder vadå (tunnelbanan)???
"Trafikhändelse" är väl allt som kan resultera i en trafikhändelserapport. 

Ja, så är det. Det är en rubrik för saker som har hänt i trafiken och inte har en annan passande, mer specifik rubricering.
Det finns t ex ingen rubrik för "för att föraren läste fel i sin tjänst och stod vid Gullmarsplan mot Farsta i stället för mot Alvik". I utlandet (ni vet, där man har "löst" allting på ett "annat sätt") hörde jag en gång förklaringen "due to operational requirements" när det för alla på plattformen var uppenbart, att föraren saknades och att bolaget inte kunde hitta hen! Tja det är förstås klart att tåget "requires" en "operator"!
Ibland blir det ju dock löjligt tautologiskt, som när man skriver att "linje 19 mot Hagsätra kl 8.41 stannade inte vid Johannelund pga trafikhändelse". Det är ju det som ÄR trafikhändelsen!
Det finns t ex ingen rubrik för "för att föraren läste fel i sin tjänst och stod vid Gullmarsplan mot Farsta i stället för mot Alvik". I utlandet (ni vet, där man har "löst" allting på ett "annat sätt") hörde jag en gång förklaringen "due to operational requirements" när det för alla på plattformen var uppenbart, att föraren saknades och att bolaget inte kunde hitta hen! Tja det är förstås klart att tåget "requires" en "operator"!
Ibland blir det ju dock löjligt tautologiskt, som när man skriver att "linje 19 mot Hagsätra kl 8.41 stannade inte vid Johannelund pga trafikhändelse". Det är ju det som ÄR trafikhändelsen!
-
Ordet trafikhändelse användes av oss på Pendeln också när vi inte vill skylta med den riktiga orsaken, t.ex. "Föraren var så packad att han inte kunde ta tåget". Det är som sagt ett förträffligt ord som täcker allt möjligt.
-
Många av oss, som är speciellt intresserade av kollektivtrafiken som sådan, är naturligtvis nyfikna på så många detaljer som möjligt om vad som orsakat ett stopp eller en en försening. För den resande allmänheten i stort är det viktigaste ändå att få reda på hur långt stoppet kan förväntas bli och hur man ta sig till sitt mål på bästa sätt. Om sedan föraren försovit sig, en dörr har pajat, någon gett sig ut på spåret i olovligt ärende, något har hoppat/druttat ner eller så är ju inte av primärt intresse. Så jag tycker nog att "trafikhändelse" kan duga. Vi "diggare" kan ju kanske få reda på orsaken genom den här typen av forum. Mer spektakulära händelser som krockar och sådant kommer ju ändå i tidningen sedan.
Fast det blir allt lite löjligt med de här överdrivet generella förklaringarna.
Ännu dummare är dock meddelandet "Vi hänvisar till alternativa resvägar" som ibland dyker upp vid såväl plötsliga som planerade störningar. Vad annars liksom? "Försök inte att åka med några alternativa resvägar, för vi har faktiskt dragit in dem också!"
Jag har ett förslag på tvättråd, som man kan sätta på alla kläder: "Tvättas försiktigt!" På så sätt slipper man specialanpassa tvättråden för varje plagg, vilket kan vara jobbigt.
Eller varför inte som matrecept? "Tag råvaror. Tillaga på därför avsett sätt. Tillsätt goda kryddor. Låt i förekommande fall puttra en stund. Servera med lämpliga tillbehör."
Ännu dummare är dock meddelandet "Vi hänvisar till alternativa resvägar" som ibland dyker upp vid såväl plötsliga som planerade störningar. Vad annars liksom? "Försök inte att åka med några alternativa resvägar, för vi har faktiskt dragit in dem också!"
Jag har ett förslag på tvättråd, som man kan sätta på alla kläder: "Tvättas försiktigt!" På så sätt slipper man specialanpassa tvättråden för varje plagg, vilket kan vara jobbigt.
Eller varför inte som matrecept? "Tag råvaror. Tillaga på därför avsett sätt. Tillsätt goda kryddor. Låt i förekommande fall puttra en stund. Servera med lämpliga tillbehör."
Trafikhändelse råkar vara en orsaksmall som trafikinformatörerna använder i vissa fall. De mer erfarna kommer oftast ihåg att manuellt ändra det till något mer förklarande innan publicering, men i stressade situationer eller med oerfaren personal kan det ibland hända att den slinker med ändå. Gängse terminologi för olika typer av påkörningar är "personolycka", det finns ingen instruktion om att mörka det (även om konspiratoriskt lagda naturligtvis hävdar att allt från "trafikhändelse" till "växelfel" eller "ordningsproblem" är till för att dölja sanningen).
Med "Alternativa resvägar" avses "övrig ordinarie kollektivtrafik", och syftet är att inte skicka folk till "ersättningsbussar" (knäppt begrepp egentligen, det är kapacitetsmässigt omöjligt att ersätta tunnelbana med buss - möjligen kan man komplettera övrig trafik på sträckan) när sådana antingen inte finns att tillgå eller inte har kapacitet nog att ta hand om de strandade. "Ersättningsbussar" som begrepp är på väg bort och bör väl egentligen bara användas under extrem lågtrafik när det faktiskt är ett realistiskt alternativ.
Med "Alternativa resvägar" avses "övrig ordinarie kollektivtrafik", och syftet är att inte skicka folk till "ersättningsbussar" (knäppt begrepp egentligen, det är kapacitetsmässigt omöjligt att ersätta tunnelbana med buss - möjligen kan man komplettera övrig trafik på sträckan) när sådana antingen inte finns att tillgå eller inte har kapacitet nog att ta hand om de strandade. "Ersättningsbussar" som begrepp är på väg bort och bör väl egentligen bara användas under extrem lågtrafik när det faktiskt är ett realistiskt alternativ.
När min systerdotter skulle fylla ett år var jag på Åhléns Citys leksaksavdelning för att försöka hitta en lämplig present. Till min förvåning var samtliga (ja, verkligen samtliga) babyleksaker märkta med varningslappar med texten "Ej lämplig för barn under tre år. Innehåller smådelar."daniel_s skrev:Fast det blir allt lite löjligt med de här överdrivet generella förklaringarna.

-
Ofta kanske trafikutövaren vill poängtera att det inte är "vårt fel" att något inte funkar som det ska och kan då hänvisa till andra aktörer. "på order av polisen" kan det stå om en pågående kriminell aktivitet gör att man är tvungen att passera en station utan att göra uppehåll. Sådant kan ju vara förståeligt och gör att folk inte just då "gnäller" över SL/MTR/Arriva/etc utan inser att orsaken ligger utanför deras kontroll.
Rätt bra sätt att på ett kort sätt uppmärksamma kunderna på att stoppet kommer bli långvarligt och det är bättre att hitta andra sätt att ta sig till målpunkten istället för att vänta på att trafiken ska komma igång.daniel_s skrev: Ännu dummare är dock meddelandet "Vi hänvisar till alternativa resvägar" som ibland dyker upp vid såväl plötsliga som planerade störningar. Vad annars liksom? "Försök inte att åka med några alternativa resvägar, för vi har faktiskt dragit in dem också!"
-
Det "ideala" sättet att upplysa trafikanterna om trafikstörningar finns kanske inte. Dock bör en uppdatering ske under ett längre stopp. "Nedriven kontaktledning" indikerar till exempel att det kan ta rejält lång tid, ofta resten av dagen. När man läser meddelandet vet man dock sällan hur lång tid som förflutit sedan händelsen inträffade. Kanske har det redan gått flera timmar och trafiken kan snart släppas på igen. Här finns kanske en del att göra.
Ingenting kommer sannolikt att bli bättre än det är nu.
- Att uppfinna bättre skyltsystem är tekniskt möjligt, men inte politiskt möjligt (man ska välja bland "lösningar" från externa företag, inte själv konstruera det man behöver)
- Att finslipa språket är teoretiskt möjligt, men inte praktiskt möjligt (det är för många klåpare inblandade i policyprocessen)
- Att göra nyheterna bättre är inte möjligt, tyvärr är detta det vanligaste önskemålet (man vill inte höra att det är störningar, man vill slippa dem!)
Så vi får nog dras med att det förblir som nu, fast det blir nya system i takt med att de gamla inte längre supportas, och de nya systemen är alltid minst lika långsamma och oanvändarvänliga som de som finns nu, plus att det alltid är en inkörningsperiod där inte allt fungerar som det är tänkt och där folk inte vet riktigt hur man gör.
- Att uppfinna bättre skyltsystem är tekniskt möjligt, men inte politiskt möjligt (man ska välja bland "lösningar" från externa företag, inte själv konstruera det man behöver)
- Att finslipa språket är teoretiskt möjligt, men inte praktiskt möjligt (det är för många klåpare inblandade i policyprocessen)
- Att göra nyheterna bättre är inte möjligt, tyvärr är detta det vanligaste önskemålet (man vill inte höra att det är störningar, man vill slippa dem!)
Så vi får nog dras med att det förblir som nu, fast det blir nya system i takt med att de gamla inte längre supportas, och de nya systemen är alltid minst lika långsamma och oanvändarvänliga som de som finns nu, plus att det alltid är en inkörningsperiod där inte allt fungerar som det är tänkt och där folk inte vet riktigt hur man gör.
Pessimisten har talat!daniel_s skrev:Ingenting kommer sannolikt att bli bättre än det är nu.

Sedan vågar jag inte med säkerhet säga vem som oftast har rätt, pessimisten eller optimisten.

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Nej, jag är inte någon pessimist. Men jag har oftast rätt
Verkligheten är ju att det finns tre sorters klagomål på informationen: Att den är felaktig, att språket är dåligt och att det är för dåliga nyheter. Och nu har jag just förklarat varför inget lär förbättras på någon av punkterna.

Verkligheten är ju att det finns tre sorters klagomål på informationen: Att den är felaktig, att språket är dåligt och att det är för dåliga nyheter. Och nu har jag just förklarat varför inget lär förbättras på någon av punkterna.
I en tråd på Postvagnen föreslog jag att TrV borde ta "sektoransvar" och samordna all trafikinfo via ett gemensamt system (där insamlingen för övrigt skulle kunna samnyttjas för vägskattinsamling för trafik med tunga fordon).
Det vore väl alldeles förträffligt om det vore ett krav att ha "trafikinfoburken" på bussar för att i princip över huvud taget få köra med dem i trafiken?
Varje gång det sker något speciellt, t.ex. bussar som ersätter spårtrafik, så skulle även bussarna från Knäckebrödhults Buss AB kunna rapportera in trafikinfodata på samma sätt som de bussar som brukar rulla i området...
Det vore väl alldeles förträffligt om det vore ett krav att ha "trafikinfoburken" på bussar för att i princip över huvud taget få köra med dem i trafiken?
Varje gång det sker något speciellt, t.ex. bussar som ersätter spårtrafik, så skulle även bussarna från Knäckebrödhults Buss AB kunna rapportera in trafikinfodata på samma sätt som de bussar som brukar rulla i området...