
M33?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: M33?
När jag började köra spårvagn 2007, så sa man att M28 skulle finnas 5år till, sen hörde man det årtålet varje år, bara inse att M28 kommer för alltid finnas kvar 

Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: M33?
Nästa år blir det 50 års jubileum för M28, inte många vagntyper har använts så länge i daglig trafik. Den kommer nog rulla många år till. De första 50 - 60 M33 kommer behövas för att få den dagliga trafiken att rulla och att genomföra den beslutade utökningen till 8 minuters trafik. Sedan kommer det väl behövas 40 vagnar till den nya spårvägen längs Hisingens södra strand. Därefter om man inte hittat på något mer kan man nog räkna med att M28s dagar är all. Men fram tills dess så kommer de att behövas.
Re: M33?
Det talas ju både om Lindholmen och Backa, även om det knappast finns något exakt datum när det är dags för trafik.hej skrev:Nästa år blir det 50 års jubileum för M28, inte många vagntyper har använts så länge i daglig trafik. Den kommer nog rulla många år till. De första 50 - 60 M33 kommer behövas för att få den dagliga trafiken att rulla och att genomföra den beslutade utökningen till 8 minuters trafik. Sedan kommer det väl behövas 40 vagnar till den nya spårvägen längs Hisingens södra strand. Därefter om man inte hittat på något mer kan man nog räkna med att M28s dagar är all. Men fram tills dess så kommer de att behövas.
Vis av erfarenheter från M32 och andra nya vagntyper här och var i världen så är det nog en rätt bra idé att ha kvar M28-vagnarna åtminstone så länge det inte fattas något formellt beslut att *inte* bygga ut / utvidga mer inom överskådlig tid. Om trafiken kan klaras utan M28 så vore det kanske lämpligt att låta dem köra enstaka turer för att hålla dem i körbart skick. Fast det är väl förstås säkert dyrt att ordna (uppvärmd) vagnhall till ett helt gäng "reservvagnar"?
Re: M33?
Då var det dags för ytterligare ett försök av upphandling av M33.
GP: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.250 ... forst-2018
Annons och underlag finns på tendsign.com
sök efter: "M33 Spårvagn för Göteborg (233/13 C)"
Alla dokumenten som nedladdningsbar zipfil (ca 6 Mb)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/594 ... kument.zip
GP: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.250 ... forst-2018
Annons och underlag finns på tendsign.com
sök efter: "M33 Spårvagn för Göteborg (233/13 C)"
Alla dokumenten som nedladdningsbar zipfil (ca 6 Mb)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/594 ... kument.zip
Re: M33?
Jippie! >4 år till med knôkfulla enkelvagnar. Är detta fullständiga haveri kring spårvagnstrafiken en komplott för att få fler att börja cykla (bättre hälsa -> lägre sjukvårdskostnader) eller köra bil (ökade trängselskatteintäkter)? En börjar att undra...
Re: M33?
Med tanke på att det är ett tag sedan tiden man beräknade M28ans tekniska livslängd passerades och det är 25 år sedan de flesta 28or senast genomgick huvudrevision så lär det bara bli värre om inte undret inträffar att M32 går att få trafikdugligKloker skrev:Jippie! >4 år till med knôkfulla enkelvagnar. Är detta fullständiga haveri kring spårvagnstrafiken en komplott för att få fler att börja cykla (bättre hälsa -> lägre sjukvårdskostnader) eller köra bil (ökade trängselskatteintäkter)? En börjar att undra...

Re: M33?
En till huvudrevision av samtliga M28 vore väl en bättre sysselsättning för verkstäderna än att lappa på M32...hej skrev:Med tanke på att det är ett tag sedan tiden man beräknade M28ans tekniska livslängd passerades och det är 25 år sedan de flesta 28or senast genomgick huvudrevision så lär det bara bli värre om inte undret inträffar att M32 går att få trafikdugligKloker skrev:Jippie! >4 år till med knôkfulla enkelvagnar. Är detta fullständiga haveri kring spårvagnstrafiken en komplott för att få fler att börja cykla (bättre hälsa -> lägre sjukvårdskostnader) eller köra bil (ökade trängselskatteintäkter)? En börjar att undra...

Re: M33?
Nej. Det allra bästa hade varit att få M32 i trafik så att man hellre kunde ställa av M28 permanent. Var annars kör man runt med något som är av 1950-talsdesign som missanpassats genom nya krav över tid?M_M skrev: En till huvudrevision av samtliga M28 vore väl en bättre sysselsättning för verkstäderna än att lappa på M32...
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: M33?
Det finns inte mycket kvar av M28/29 nu. Dom börjar bli "utbrända". Man hinner inte med att hålla dom i bra skick för dom är ute på stan hela tiden. M32:an behövs mer än någonsin.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: M33?
Tror du verkligen på fullt allvar att M32 någonsin kommer att fungera som de ska? Nej, förr eller senare kommer man att inse att det är bättre att ge upp, precis som man har gjort i exempelvis Manchester (Ansaldobredas vagnar levererade 1992-1999, sista ur trafik 2014) och i Oslo (Ansaldobredas vagnar levererade 1999-2004, planeras att tas ur trafik 2019)2763 skrev:Nej. Det allra bästa hade varit att få M32 i trafik så att man hellre kunde ställa av M28 permanent. Var annars kör man runt med något som är av 1950-talsdesign som missanpassats genom nya krav över tid?M_M skrev: En till huvudrevision av samtliga M28 vore väl en bättre sysselsättning för verkstäderna än att lappa på M32...
/T
Re: M33?
Jag tillåter mig att undra om du läste vad jag skrev? "Det bästa" och "det som kommer att hända på grund av att verkligheten tvingar oss till det" är två väldigt olika saker.Hpdnfk skrev: Tror du verkligen på fullt allvar att M32 någonsin kommer att fungera som de ska? Nej, förr eller senare kommer man att inse att det är bättre att ge upp, precis som man har gjort i exempelvis Manchester (Ansaldobredas vagnar levererade 1992-1999, sista ur trafik 2014) och i Oslo (Ansaldobredas vagnar levererade 1999-2004, planeras att tas ur trafik 2019)
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: M33?
Frågan är hur länge till nuvarande situation kommer att hålla. Ska man vara realist så lär man inte få i trafik mer än kanske 40 M32 och jag tvivlar stark på att M28 som belastas hårt idag kommer vara kördugliga om 5 - 6 år. Vilka alternativ finns det? Som jag ser det så får man hyra in begagnade spårvagnar eller ställa om delar av spårvagnstrafiken till busstrafik. M33 borde ha levererats för 5 - 10 år sedan och vänta 5 år till innan serieleveransen kan komma igång är lång tid.
Re: M33?
Ja och om min förutsägelse blir sann är det bättre att redan nu satsa på M28 istället.2763 skrev:Jag tillåter mig att undra om du läste vad jag skrev? "Det bästa" och "det som kommer att hända på grund av att verkligheten tvingar oss till det" är två väldigt olika saker.Hpdnfk skrev: Tror du verkligen på fullt allvar att M32 någonsin kommer att fungera som de ska? Nej, förr eller senare kommer man att inse att det är bättre att ge upp, precis som man har gjort i exempelvis Manchester (Ansaldobredas vagnar levererade 1992-1999, sista ur trafik 2014) och i Oslo (Ansaldobredas vagnar levererade 1999-2004, planeras att tas ur trafik 2019)
/T
Re: M33?
Exakt vad innebär "belastas hårt" o.s.v. gällande pedalvagnarna? För många körtimmar v.s. underhållstimmar, eller att tidtabell/trafik/användning är "hårdare" än förr?
Re: M33?
De gamla pedalvagnarna används så mycket det bara går. Det gäller att försöka få ut så många vagnar som det överhuvudtaget går och därför så hinner de knappt in i hall för service förrän de ska ut igen. Det lär ha varit så för några veckor sedan att en M31 var tvungen att uppsöka hall i rusningstid och ingen ersättningsvagn fanns tillgänglig utan föraren fick vänta på att man lagade vagnen så den kunde sättas i trafik igen.
Re: M33?
Pit stop liknande motorracing pågår på eftermiddagarna ungefär så som Hej beskriver det.hej skrev:De gamla pedalvagnarna används så mycket det bara går. Det gäller att försöka få ut så många vagnar som det överhuvudtaget går och därför så hinner de knappt in i hall för service förrän de ska ut igen. Det lär ha varit så för några veckor sedan att en M31 var tvungen att uppsöka hall i rusningstid och ingen ersättningsvagn fanns tillgänglig utan föraren fick vänta på att man lagade vagnen så den kunde sättas i trafik igen.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: M33?
Det är märkligt att man envisas med en trafik som man vet att vagnarna inte räcker till. Det är dumt för man sliter ju ner organisationen genom att hålla på så. Det finns åtminstone ett par relativt enkla lösningar för att minska trycket.
1. Återgå till 10-minuterstrafik på eftermiddagarna. Det betyder visserligen 11 % mer folk i vagnarna i genomsnitt, men det måste vara bättre än att vissa turer körs med enkelvagn och blir knökfulla.
2. Förläng linje 13 till Väderilsgatan och kör linje 10 med buss Södra Guldheden-Hjalmar Brantingsplatsen under den tid linje 13 går.
1. Återgå till 10-minuterstrafik på eftermiddagarna. Det betyder visserligen 11 % mer folk i vagnarna i genomsnitt, men det måste vara bättre än att vissa turer körs med enkelvagn och blir knökfulla.
2. Förläng linje 13 till Väderilsgatan och kör linje 10 med buss Södra Guldheden-Hjalmar Brantingsplatsen under den tid linje 13 går.