Bland väg- och vattenbyggnadsstyrelsens handlingar i Riksarkivet hittade jag även ett program för de infrastrukturella arbetena under den natt då omställningen gjordes: http://ekeving.se/rt/tub/vastra/1952_Ar ... stalln.pdf.
Det framgår att spårvägstrafiken skulle upphöra kl 19 på lördag kväll. Då kunde arbetena börja. Klockan 5 på söndag morgon skulle allt vara klart för att sätta strömskenan under spänning och börja prova signalsystemet. Denna provning skulle pågå som längst till klockan 9.
Naturligtvis var mycket ordnat i förväg, bl a hade högplattformar färdigställts, vilket klarades med provisoriska träplattformar på utsidan av spåren. Likväl imponerande att själva omställningen gick över en natt - om än med insats av 175 personer.
Några tidigare diskuterade frågor klargörs någorlunda av omställningsplanen:
Banförrådet Färjestadsvägen https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... en#p320178. Där skulle växeln i huvudspåret ligga kvar men spikas.
Växlarna i östra änden av Alvik:
Utsnitt ur SS ritning 3032
Här är växlarna från Nockebybanan till de genomgående spåren inritade med streckade linjer. Av ritning 3032 http://ekeving.se/r/SL/vtub/3032.jpg framgår att dessa växlar införts på ritningen år 1951. Enligt arbetsplanen för omställningsnatten skulle växlarna tas bort och läggas upp mellan spåren. Att växlarna finns med på ritningen för den nya signalsäkerhetsanläggningen kan bero på att man tänkt ha kvar växlarna även efter att tunneltågstrafiken börjat, men sedan ändrat sig, eller att den nya signalsäkerhetsanläggningen var i bruk provisoriskt redan under sista tiden med spårvagnstrafik. Det finns även inritat en streckmarkerad signal nr 778, som skulle kunna visa ett eller två gröna sken, så man verkar ha tänkt på att tåg på väg västerut skulle kunna ledas in på antingen Ängbybanans eller Nockebybanans spår vid Alvik. Signalerna 781 och 783 för körning österut är däremot stopplyktor som inte kan visa grönt sken.
Ytterligare signalritningar:
Kungsgatan - Odenplan http://ekeving.se/r/SL/vtub/3030.jpg
S:t Eriksplan - Thorildsplan inkl anslutningen till spårvägsnätet http://ekeving.se/r/SL/vtub/3031.jpg
Stora Mossen - Brommaplan http://ekeving.se/r/SL/vtub/3033.jpg
Åkeshov - Ängby http://ekeving.se/r/SL/vtub/3034.jpg
Blackeberg - Vällingby http://ekeving.se/r/SL/vtub/3035.jpg