Vagnfel Tvärbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
A32

Vagnfel Tvärbanan?

Inlägg av A32 »

Jag undrar vad det kan vara för vagnfel som gör att man har haft stopp på Tvärbanans sjöstadsdel sedan i förmiddags, måste vara generalknas i en A32.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
gek
Kontakt:

Re: Vagnfel Tvärbanan?

Inlägg av gek »

ja, det var uppenbarligen ett ovanligt besvärligt vagnfel. Ännu vid 16-tiden stod det trasiga tåget stilla vid hållplatsen Sickla kaj i riktning mot Sickla udde. En reparatör och en liten verktygslåda fanns mellan spåren, i höjd med första vagnens främre boggie. Gissningsvis ett mekaniskt fel som omöjliggjorde bogsering
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det var mycket riktigt ett mekaniskt fel, men det var i grunden inget fel på vagnen. Det var en yttre faktor som ställde till det så innåthelsike. Ekipaget kunde så småningom flyttas ur vägen och trafiken kunde komma igång direkt utan nämnvärda förseningar och all personal på rätt plats!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Odd skrev:Ekipaget kunde så småningom flyttas ur vägen och trafiken kunde komma igång direkt utan nämnvärda förseningar och all personal på rätt plats!
Utan nämnvärda förseningar..?
6-7 timmars försening blev det väl sträckan Sickla Udde-Mårtensdal-Sickla Udde?
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

A32 skrev:
Odd skrev:Ekipaget kunde så småningom flyttas ur vägen och trafiken kunde komma igång direkt utan nämnvärda förseningar och all personal på rätt plats!
Utan nämnvärda förseningar..?
6-7 timmars försening blev det väl sträckan Sickla Udde-Mårtensdal-Sickla Udde?
Nej, däremot var det 6-7 timmar med inställd trafik på den sträckan. Men det som Odd menade var väl att trafiken kunde återupptas utan nämnvärda förseningar vid själva återupptagandet, vilket inte är så självklart. Det är alltför lätt hänt att det blir en propp någonstans när man ska ha igång trafiken efter ett stopp, en klassiker från tunnelbanan är ju när en förare är så inne i att informera sina trafikanter om stoppet så att hen inte hör på radion att trafiken är igång utan står kvar i flera minuter till och orsakar nya problem :cheesygrin: En annan vanlig grej är att det plötsligt fattas en förare; i det här fallet att det är stopp längst ut på Tvärbanan så behöver det ju i princip aldrig uppstå utan det är "bara" att se till att all personal står över i Alvik till sin rätta avgångstid men som alla vet är inte heller det världens lättaste sak att upprätthålla alla gånger.
Skriv svar