Lösningen är enkel, låt trafikanterna själva blippa kortet vid påstigning i vagnarna.
En slimmad vägghängd SL-Access automat i varje vagn borde man ha lagt 13 miljoner kronor på istället...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Någon kan ju känna sig "diskriminerad" på ett eller annat sätt...C12C3C3C12 skrev:Då är vi tillbaka på ruta 1, vafför är det så förbaskat svårt att införa systemet med att trafikanterna blippar själv kombinerat med civilkontroller respektive "Stoppa vagnen, kolla alla"?
Det är ju politiskt uteslutet, av två skäl. Det ena är att operatören enligt rådande system ska ha incitament att visera biljetterna, annars får man ingen ersättning alls för trafiken. Det andra är att färdbeviskontrollen (alltså den som utförs av särskilda kontrollanter som utfärdar tilläggsavgifter) måste bedrivas med försiktighet eftersom politikerna absolut inte vill att det blir några våldsskandaler där de får svara inför media. Hade det inte varit för dessa två saker, särskilt kombinationen av dem, så hade det ju varit enkelt att vältra över hela problemet inklusive färdbeviskontrollen på operatörerna (eller, om man hellre vill det, återinföra bruttoavtal och skita i om folk köper biljetter).C12C3C3C12 skrev:Då är vi tillbaka på ruta 1, vafför är det så förbaskat svårt att införa systemet med att trafikanterna blippar själv kombinerat med civilkontroller respektive "Stoppa vagnen, kolla alla"?
Hur skall de användas i tunnelbanetrafiken? I busstrafiken kan jag tänka mig att det handlar om hållplatsvärdar som släpper på trafikanter genom avstigningsdörrarna. Men i T-banan finns det ju spärrar vid alla stationsingångar numera.Utöver de 230 maskiner som köptes in för lite mer än 13 miljoner kronor förra året, har SL beställt ännu fler. Sammanlagt handlar det om drygt 1 000 maskiner som köpts in för att även användas inom buss- och tunnelbanetrafiken.
Ja fast de är ju byggda under den lilla korta period då man brydde sig om arbetsmiljön. Nu när det är engelsmän och kineser som driver trafiken så är sånt inte så viktigt längre, då kan man ha folk som står och håller upp barnvagnsgrinden och viserar där i stället för att folk får använda sina kort i automatspärrarna som man har installerat för dyra pengar.LÅ1 skrev:Från DN-artikeln:Hur skall de användas i tunnelbanetrafiken? I busstrafiken kan jag tänka mig att det handlar om hållplatsvärdar som släpper på trafikanter genom avstigningsdörrarna. Men i T-banan finns det ju spärrar vid alla stationsingångar numera.Utöver de 230 maskiner som köptes in för lite mer än 13 miljoner kronor förra året, har SL beställt ännu fler. Sammanlagt handlar det om drygt 1 000 maskiner som köpts in för att även användas inom buss- och tunnelbanetrafiken.
Jag försöker (trots att min erfearnhet begränsar sig till knappt 8timmar, utan föregående utbildning, i vintras);Hans W skrev:Kan någon med erfarenhet enkelt beskriva vari arbetsmiljöproblemet ligger med dessa manicker?