Spårväg City och förlängningen till Ropsten är räddad!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårväg City och förlängningen till Ropsten är räddad!
Nu finns det andra frågor som landstinget har hand om som även en spårvägsentusiast kan tycka vara viktigare än just spårvägar, och som för icke spårvägsentuisaster troligen är helt dominerande....Någon hört talas om sjukvård? Situationen är mycket oklar. Inget block har majoritet. SD är vågmästare. Ett blocköverskridande samarbete krävs. Mp ihop med alliansen? Inte troligt anser jag. Tänk på att moderaterna gick kraftigt tillbaka. Återstår c eller fp eller båda ihop med de rödgröna. Mer troligt anser jag (som faktiskt varit landstingsledamot en gång i tiden). Vi får se....
Jag är inte särskilt insatt i landstingspolitiken. Alliansen plus Mp har ju fungerat i Region Skåne och i åtskilliga kommuner. Men nu har ju alliansen redan meddelat att de tänker styra vidare. Finns det något skäl att betvivla att det blir så?mapem skrev:Nu finns det andra frågor som landstinget har hand om som även en spårvägsentusiast kan tycka vara viktigare än just spårvägar, och som för icke spårvägsentuisaster troligen är helt dominerande....Någon hört talas om sjukvård? Situationen är mycket oklar. Inget block har majoritet. SD är vågmästare. Ett blocköverskridande samarbete krävs. Mp ihop med alliansen? Inte troligt anser jag. Tänk på att moderaterna gick kraftigt tillbaka. Återstår c eller fp eller båda ihop med de rödgröna. Mer troligt anser jag (som faktiskt varit landstingsledamot en gång i tiden). Vi får se....
(Obs, jag tar inte ställning på något sätt, jag bara spekulerar utifrån det valresultat vi har fått.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ja det finns skäl att betvivla att det funkar i längden. Men säger dom det så blir det väl så att de försöker. Om det lyckas beror helt på hur skickliga SD är på att utnyttja sin vågmästarroll. Inte säkert att de finner sig i att passivt stödja något av blocken, de kan kräva något i utbyte som inte går att ställa upp på med anständigheten i behåll och de kan rösta på oppositionens budget för att trassla till det och visa sin makt. Men vi får se, som sagt. Så småningom kommer någon variant av blocköverskridande samarbete att krävas, det är jag helt övertygad om. Det blir turbulens, det är min prognos. Kom ihåg var du läste dettwr skrev:Jag är inte särskilt insatt i landstingspolitiken. Alliansen plus Mp har ju fungerat i Region Skåne och i åtskilliga kommuner. Men nu har ju alliansen redan meddelat att de tänker styra vidare. Finns det något skäl att betvivla att det blir så?mapem skrev:Nu finns det andra frågor som landstinget har hand om som även en spårvägsentusiast kan tycka vara viktigare än just spårvägar, och som för icke spårvägsentuisaster troligen är helt dominerande....Någon hört talas om sjukvård? Situationen är mycket oklar. Inget block har majoritet. SD är vågmästare. Ett blocköverskridande samarbete krävs. Mp ihop med alliansen? Inte troligt anser jag. Tänk på att moderaterna gick kraftigt tillbaka. Återstår c eller fp eller båda ihop med de rödgröna. Mer troligt anser jag (som faktiskt varit landstingsledamot en gång i tiden). Vi får se....
(Obs, jag tar inte ställning på något sätt, jag bara spekulerar utifrån det valresultat vi har fått.)

- Sven Blomberg
Varför ställa sjukvård mot kollektivtrafik. Landstingets uppgift är väl att sköta båda. 

Medlem nr 266
Om man har ett fungerande samarbete över blockgränsen har inte SD någon vågmästarroll.
Med reservation för tyckfel.
Ja just det. Men det kan ju vara så att en väljare gillar ena sidans spårvägspolitik och andra sidans sjukvårdspolitik men tycker sjukvården är viktigare. Och just den väljaren kanske trots allt inte triumferar, som några gjorde här.Sven Blomberg skrev:Varför ställa sjukvård mot kollektivtrafik. Landstingets uppgift är väl att sköta båda.
Jo det var just det det jag skrev, men om nu alliansen tänker köra vidare själva har de inte förstått det.2763 skrev:Om man har ett fungerande samarbete över blockgränsen har inte SD någon vågmästarroll.
Jämför med rikspolitiken. Alliansen har varit i minoritet i riksdagen den senaste mandatperioden, men ändå haft regeringsmakten. Motsvarande borde kunna vara en möjligt även i ett landsting. Det svåra är väl att få igenom en fungerande budget.
Samtidigt är det lättare att arbeta över blockgränserna i kommuner och landsting, än i riksdagen.
Samtidigt är det lättare att arbeta över blockgränserna i kommuner och landsting, än i riksdagen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Trådrubriken handlar ju om Spårväg City, så själv har jag bara spekulerat utifrån detta och valresultatet.mapem skrev:Ja just det. Men det kan ju vara så att en väljare gillar ena sidans spårvägspolitik och andra sidans sjukvårdspolitik men tycker sjukvården är viktigare. Och just den väljaren kanske trots allt inte triumferar, som några gjorde här.Sven Blomberg skrev:Varför ställa sjukvård mot kollektivtrafik. Landstingets uppgift är väl att sköta båda.
Jo det var just det det jag skrev, men om nu alliansen tänker köra vidare själva har de inte förstått det.2763 skrev:Om man har ett fungerande samarbete över blockgränsen har inte SD någon vågmästarroll.
Sjukvårdspolitik är förstås minst lika viktigt, men den är jag inte alls insatt i. Jag kan sträcka mig så långt att jag säger att jag gärna ser att Sverigedemokraternas inflytande begränsas så mycket som möjligt. I övrigt behåller jag mina parti- och blocksympatier för mig själv.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
I det läge som nu är så föregår förhandlingar om hur man bygger upp sin maktbas. Den sker bak lyckta dörrar och innan det är färdigförhandlat kommer man att hålla en fasad utåt som kanske inte helt stämmer med det som sägs på insidan i partierna. Ja, det är inte helt transparent - men å andra sidan hur kan man ha en helt transparent förhandling mellan två parter?mapem skrev: Jo det var just det det jag skrev, men om nu alliansen tänker köra vidare själva har de inte förstått det.
Jag har tänkt mycket på det här, men frågan är om inte vågens sanna mästare är den som sitter i en minoritetsregering och lyckas. Vid behov, byt regering mot KS eller LS.
Efter vad jag förstått så finns det dock ändå inte utrymme för att bygga mer spårväg i innerstaden just nu. Spårväg city kommer att fullföljas till Ropsten. Vad som händer efter det står skrivet i stjärnorna. Låt oss hoppas att man så småningom ser att driftkostnaderna för detta trafikslag faktiskt är mindre per passagerare och att det därigenom blir ekonomiskt försvarbart att rusta upp stadens ledningsnät genom spårbyggnation samt att man kanske då också ser till att belasta rätt budget med ledningsomläggningarna. (dvs antagligen flera budgetar)
M.v.h.
Tony
Med reservation för tyckfel.
Borgarna må ha haft regeringsmakten men man har hela tiden fått anpassa sig efter verkligheten. Bland annat har man undvikit att lägga förslag i Riksdagen som man inte varit säkra på att få igenom.LÅ1 skrev:Jämför med rikspolitiken. Alliansen har varit i minoritet i riksdagen den senaste mandatperioden, men ändå haft regeringsmakten. Motsvarande borde kunna vara en möjligt även i ett landsting. Det svåra är väl att få igenom en fungerande budget.
Att gå igenom en budget är inte det svåra utan det är att få igenom en vettig budget som speglar den politik man vill föra.
Hur ser det ut med tunnelbanan då? Särskilt karolinska linjen, som jag är emot.
Det gamla avtalet gäller ju den befintliga bron, och den är ju enkelspårig. Beslutet att bygga en ny bro kom senare.Inge skrev:Angående Lidingö så är väl den politiska situationen ganska stabil. Det skulle förvåna om man ändrade sig med anledning av valresultatet. På det viset vill man nog inte konstra.
Men om det på landstingets initiativ skulle komma en förfrågan om att omförhandla broavtalet, tex till en delfinansiering av en tunnelbanebro istället. Ja, då vägrar man nog inte att komma till förhandlingsbordet...
Ett problem med Wennerholms broavtal är ju också enkelspåret. Någon form av omförhandling bör till även om det är innerstadsspårvägsdepå man suktar efter. Den nya landstingsmajoriten kommer alltså att tvingas till någon form av direkt eller indirekt ställningstagande. Det gamla förhandlingsarbetet gjordes allt för dåligt för att det skall gå att bygga vidare på.
Självklart bör den nya bron få dubbelspår, men det blir en del förhandlingar om vem som ska stå för merkostnaden för det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Är det så självklart att bygga ny bro dubbelspårig?
Är det inte bättre att bygga ny bro så att fundamenten i framtiden kan förlängas så att bron på Lidingösidan kommer i rätt höjd för omdragning till Lidingö C och i samband med detta utöka till dubbelspår?
Det lär kosta rätt mycket att ordna dubbelspår på Lidingö längs den sträcka som skulle bli över om man drar om via Lidingö C. Med enkelspår här kan man ändå inte få fram mer vagnar med dubbel- än med enkelspår på bron. Därmed är dubbelspår i mitt tycke åtminstone delvis bortkastat.
Är det inte bättre att bygga ny bro så att fundamenten i framtiden kan förlängas så att bron på Lidingösidan kommer i rätt höjd för omdragning till Lidingö C och i samband med detta utöka till dubbelspår?
Det lär kosta rätt mycket att ordna dubbelspår på Lidingö längs den sträcka som skulle bli över om man drar om via Lidingö C. Med enkelspår här kan man ändå inte få fram mer vagnar med dubbel- än med enkelspår på bron. Därmed är dubbelspår i mitt tycke åtminstone delvis bortkastat.
En eventuell tunnel till Lidingö C kan ju luta, så en sådan ombyggnad senare är nog möjlig. Och därmed kan ett dubbelspår göra nytta även i ditt perspektiv.M_M skrev:Är det så självklart att bygga ny bro dubbelspårig?
SL:s idéstudie från 2012 visade att nyttan med en omdragning var högst tveksam, och Lidingös ambitiösa planer på stadsbebyggelse har blivit väldigt urvattnade. Jag tycker också att det är kul att spekulera om tunnelbana och Bogesundslandet etc, men i ett mer närliggande realistiskt perspektiv får vi nog se det som att Lidingöbanan försörjer de södra och östra delarna av ön, och resten försörjs av buss. Det betyder att den nya bron ansluter till dagens sträckning förbi Torsvik och Baggeby.
För att lägga tidtabell och även att hantera störningar och förseningar av olika slag är det inte alls bortkastat. Det är en betydande skillnad på ett enkelspår (Torsvik - Baggeby) gentemot två enkelspår, som dessutom ligger direkt efter varandra.
Var förhandlingarna landar får vi se. Alla vill väl att "någon annan" ska betala dubbelspåret. Däremot har jag aldrig hört någon som på allvar tycker att en enkelspårig bro ska byggas.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Min magkänsla är att Spårväg City byggs vidare mot Lidingö (inte minst för att AGA-depån redan byggs) och vid Sergels torg. Detta bygger jag på att:
* Alliansen har initierat bygget och borde vilja vilja slutföra det.
* Mp är i grunden positiv till spårvägar
Sedan kan ju allt givetvis, som mapem påpekar, förhandlas bort när partierna gör interna övervägningar och kohandlar.
Är det någon som vet var SD står i dessa frågor? Vad tycker egentligen SD i Landstingspolitik, som ju inte har så mycket med deras profilfråga att göra? Har själv inte ork att läsa deras partiprogram om det mot förmodan skulle nämnas något där.
* Alliansen har initierat bygget och borde vilja vilja slutföra det.
* Mp är i grunden positiv till spårvägar
Sedan kan ju allt givetvis, som mapem påpekar, förhandlas bort när partierna gör interna övervägningar och kohandlar.
Är det någon som vet var SD står i dessa frågor? Vad tycker egentligen SD i Landstingspolitik, som ju inte har så mycket med deras profilfråga att göra? Har själv inte ork att läsa deras partiprogram om det mot förmodan skulle nämnas något där.
Tydligen måste en halv miljard tillföras SL för driften samt sju miljarder för att budgeten för alla planerade projekt ska gå ihop. Känns som det kan bli ett och annat som får stryka på foten.
Angående SD intervjuades deras blivande gruppledade i SLL i radion i veckan och hans svar var i stort sätt att man inte har någon färdig trafik- eller sjukvårdspolitik i landstinget.
Angående SD intervjuades deras blivande gruppledade i SLL i radion i veckan och hans svar var i stort sätt att man inte har någon färdig trafik- eller sjukvårdspolitik i landstinget.
Jag tror att SD är emot allt som de tycker känns "konstigt". Som inte passar in i deras svartvita världsbild. Spårväg lär definitivt vara konstigt, enligt dem. (Men jag kan ha fel, som Kantorn brukar säga!)heasm skrev:Är det någon som vet var SD står i dessa frågor? Vad tycker egentligen SD i Landstingspolitik, som ju inte har så mycket med deras profilfråga att göra? Har själv inte ork att läsa deras partiprogram om det mot förmodan skulle nämnas något där.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Även SvD rapporterar om detta här och här. Tråkigt (och som allt annat i staden är cyklisterna roten till det ondaBSB101 skrev:Tydligen måste en halv miljard tillföras SL för driften samt sju miljarder för att budgeten för alla planerade projekt ska gå ihop. Känns som det kan bli ett och annat som får stryka på foten.

Fast det är inget skäl till att faktiskt anlägga två spår redan från början.twr skrev:En eventuell tunnel till Lidingö C kan ju luta, så en sådan ombyggnad senare är nog möjlig. Och därmed kan ett dubbelspår göra nytta även i ditt perspektiv.M_M skrev:Är det så självklart att bygga ny bro dubbelspårig?
Ytterligare ett alternativ är att behålla den gamla bron ett tag till.twr skrev:SL:s idéstudie från 2012 visade att nyttan med en omdragning var högst tveksam, och Lidingös ambitiösa planer på stadsbebyggelse har blivit väldigt urvattnade. Jag tycker också att det är kul att spekulera om tunnelbana och Bogesundslandet etc, men i ett mer närliggande realistiskt perspektiv får vi nog se det som att Lidingöbanan försörjer de södra och östra delarna av ön, och resten försörjs av buss. Det betyder att den nya bron ansluter till dagens sträckning förbi Torsvik och Baggeby.
Det har väl redan diskuterats till leda, men nog är det väl fritt för Lidingö att sätta valfri avgift för båtar som begär broöppning? Det är väl bara att sätta prislappen till vad det faktiskt kostar att kunna öppna bron utslaget på bara en enda båt, så lär liksom problemet vara löst?
Nej, det är tidtabellsmässigt ingen större skillnad på två enkelspår invid varandra jämfört med bara ett enda enkelspår (om det enda enkelspåret är lika långt som det långa ifall det är olika längd i fallet med två enkelspår). Rita själv in tågen i en graf så lär du se att det inte blir nån större skillnad.twr skrev:För att lägga tidtabell och även att hantera störningar och förseningar av olika slag är det inte alls bortkastat. Det är en betydande skillnad på ett enkelspår (Torsvik - Baggeby) gentemot två enkelspår, som dessutom ligger direkt efter varandra.
Den enda skillnaden är att vid ett enda enkelspår så kan en valfritt lång kö invänta vid båda enkelspårinfarterna. Med två enkelspår så är det mellanliggande dubbelspåret dimensionerande för hur lång kolonnkörning man kan ha i den riktning som man låter ha kortast kolonn.
Jag "tycker" att hela idén hur den nya bron ska byggas är mer eller mindre galet. Idén driver på höga kostnader för ramper i Ropsten utan att ramperna ger något mervärde. De ramperna ger snarast en värdesänkning, eftersom det blir krångligare att anlägga eventuellt spår norrut (t.ex. mot en eventuell framtida lokal för museispårvagnar (vägg i vägg med spårvägsmusseet) och/eller ev. reguljär spårvägstrafik i området. (Poängen med spårvägslinje där är väl ungefär att om man ändå ska omdana området så kostar det inte mycket extra att bygga spårväg när man ändå är i farten, och med befintlig spårväg i närheten så torde man kunna åka snålskjuts på underhållskapaciteten i Aga).twr skrev:Var förhandlingarna landar får vi se. Alla vill väl att "någon annan" ska betala dubbelspåret. Däremot har jag aldrig hört någon som på allvar tycker att en enkelspårig bro ska byggas.
Skulle man välja att dra om via Lidingö C så kan man ha högdelen av bron närmast Lidingö och därmed få segelfri höjd där, och då kan bron ansluta i marknivå vid Ropsten varpå spåranläggningen där blir klart billigare.
Vad är egentligen prislappen på högbro/ramper ovanför mark vid Ropsten? Visserligen en klart kortare sträcka en eventuell omdragning hela vägen via Lidingö centrum, men ändå en extrakostnad och dessutom utan någon direkt nytta...
Vi kan nog vara halvsäkra på att de är sugna på att dra in på t.ex. abortvård, vården kopplad till hbtq-personer och liknandeheasm skrev:Är det någon som vet var SD står i dessa frågor? Vad tycker egentligen SD i Landstingspolitik, som ju inte har så mycket med deras profilfråga att göra? Har själv inte ork att läsa deras partiprogram om det mot förmodan skulle nämnas något där.

Det kostar nog mer att bygga till ett extra spår senare, än att bygga bron dubbelspårig från början. Så att banan kanske möjligen någon gång i framtiden skulle läggas om på Lidingö är inget argument mot dubbelspår på en ny bro.M_M skrev:Fast det är inget skäl till att faktiskt anlägga två spår redan från början.twr skrev:En eventuell tunnel till Lidingö C kan ju luta, så en sådan ombyggnad senare är nog möjlig. Och därmed kan ett dubbelspår göra nytta även i ditt perspektiv.M_M skrev:Är det så självklart att bygga ny bro dubbelspårig?
Varför skulle man behålla bron när man har kommit fram till att det är långsiktigt billigare att bygga en ny? För att du tycker att det borde byggas tunnelbana i stället? Nu har inte bron renoverats, och då skulle det krävas ytterligare en lång avstängning för att renovera upp den gamla bron.M_M skrev:Ytterligare ett alternativ är att behålla den gamla bron ett tag till.twr skrev:SL:s idéstudie från 2012 visade att nyttan med en omdragning var högst tveksam, och Lidingös ambitiösa planer på stadsbebyggelse har blivit väldigt urvattnade. Jag tycker också att det är kul att spekulera om tunnelbana och Bogesundslandet etc, men i ett mer närliggande realistiskt perspektiv får vi nog se det som att Lidingöbanan försörjer de södra och östra delarna av ön, och resten försörjs av buss. Det betyder att den nya bron ansluter till dagens sträckning förbi Torsvik och Baggeby.
Det har väl redan diskuterats till leda, men nog är det väl fritt för Lidingö att sätta valfri avgift för båtar som begär broöppning? Det är väl bara att sätta prislappen till vad det faktiskt kostar att kunna öppna bron utslaget på bara en enda båt, så lär liksom problemet vara löst?
Juridiken är snårig, men jag har svårt att tro att Lidingö skulle komma undan med en avgift på några miljoner per broöppning, eller vad det nu skulle röra sig om.
Nu tror jag inte du har tänkt hela vägen. Varje enkelspår på en bana innebär en begränsning i den trafik som är möjlig. Det är svårt att förutsäga alla scenarier som kan uppstå. Med en dubbelspårig bro kan tågmöten läggas på bron. Med en enkelspårig bro är det inte möjligt. Det är naivt att tro att detta inte skulle kunna ge konsekvenser på olika håll i systemet.M_M skrev:Nej, det är tidtabellsmässigt ingen större skillnad på två enkelspår invid varandra jämfört med bara ett enda enkelspår (om det enda enkelspåret är lika långt som det långa ifall det är olika längd i fallet med två enkelspår). Rita själv in tågen i en graf så lär du se att det inte blir nån större skillnad.twr skrev:För att lägga tidtabell och även att hantera störningar och förseningar av olika slag är det inte alls bortkastat. Det är en betydande skillnad på ett enkelspår (Torsvik - Baggeby) gentemot två enkelspår, som dessutom ligger direkt efter varandra.
Den enda skillnaden är att vid ett enda enkelspår så kan en valfritt lång kö invänta vid båda enkelspårinfarterna. Med två enkelspår så är det mellanliggande dubbelspåret dimensionerande för hur lång kolonnkörning man kan ha i den riktning som man låter ha kortast kolonn.
Hur många tåg som kan framföras per en viss tidsenhet kan visserligen visa sig vara samma. Men det kan finnas många andra konsekvenser. Varför ska vi snåla just här, när sammanhängande dubbelspår betraktas som en självklar standard på tunnelbanan och Tvärbanan?
Det blir troligen inga ramper i Ropsten. Brofästet och hållplatsen hamnar på marknivå, vilket gör en lågbro så mycket mer naturlig. Du verkar inte ha hängt med i vad som har hänt.M_M skrev:Jag "tycker" att hela idén hur den nya bron ska byggas är mer eller mindre galet. Idén driver på höga kostnader för ramper i Ropsten utan att ramperna ger något mervärde. De ramperna ger snarast en värdesänkning, eftersom det blir krångligare att anlägga eventuellt spår norrut (t.ex. mot en eventuell framtida lokal för museispårvagnar (vägg i vägg med spårvägsmusseet) och/eller ev. reguljär spårvägstrafik i området. (Poängen med spårvägslinje där är väl ungefär att om man ändå ska omdana området så kostar det inte mycket extra att bygga spårväg när man ändå är i farten, och med befintlig spårväg i närheten så torde man kunna åka snålskjuts på underhållskapaciteten i Aga).twr skrev:Var förhandlingarna landar får vi se. Alla vill väl att "någon annan" ska betala dubbelspåret. Däremot har jag aldrig hört någon som på allvar tycker att en enkelspårig bro ska byggas.
Skulle man välja att dra om via Lidingö C så kan man ha högdelen av bron närmast Lidingö och därmed få segelfri höjd där, och då kan bron ansluta i marknivå vid Ropsten varpå spåranläggningen där blir klart billigare.
Vad är egentligen prislappen på högbro/ramper ovanför mark vid Ropsten? Visserligen en klart kortare sträcka en eventuell omdragning hela vägen via Lidingö centrum, men ändå en extrakostnad och dessutom utan någon direkt nytta...
Bron ska ansluta till markplan i Ropsten, och till dagens bana i Torsvik. En lågbro kan hålla i stort sett samma höjd hela vägen. Medan en bro för segelfri höjd 11,5 meter skulle behöva höja sig 8 eller 9 meter, till nackdel för gång, cykel, spårvagn, och för landskapsbilden. Så det finns mycket som talar för en lågbro.
Merkostnaden för att låta en bro som ska stå i 120 år få dubbelspår är kanske 100 miljoner. Troligen mindre än SL har slösat på accesskort och spärrar som inte fungerar som de ska. Det verkar bara dumt att propagera för enkelspår, bara för att du har hakat upp dig på en tunnelbana till Lidingö centrum!

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.