Möjligen om hon kör ner på spåren eller inte ser att perrongen slutar med trappor. Men jag oroar mig inte för tokcyklisters egen hälsa. Bara för de oskyldiga medtrafikanternas.BSB101 skrev:Som cyklist är nog risken för liv och hälsa större när man gör en högersväng i innerstan än cyklar på en folktom plattform på en ändstation på tvärbanan.LÅ1 skrev:Nu var det nog inte så mycket folk på plattformen, eftersom hon passerade just när tåget startade. Så det var väl framför allt sitt eget liv och hälsa hon riskerade. Men det kan ju ha hunnit komma upp några människor på perrongen vars hälsa hon riskerade.
Spårvägstrafiken till Hagalund återupptagen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Spårvägstrafiken till Hagalund återupptagen
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Sv: Spårvägstrafiken till Hagalund återupptagen
Absolut. Berättar man för vanligt folk att man kom med spårvagnen då man åkt "tvärbana", så ser många av dem lite konfunderade ut. Och ibland kan de till och med utbrista något om att det väl inte finns några spårvagnar i Stockholm, med undantag av Djurgårdslinjen.Anders Hanquist skrev:Varför har det blivit så vanligt att skriva "tvärbanan" (med litet t)? Det förekommer i många tidningar och ibland till och med i SL-sammanhang. Det är ju för sjutton namnet på denna spårväg (liksom Nockebybanan eller Lidingöbanan) och inte en generisk beteckning. I bland får man intrycket av att "spårväg" heter "tvärbana" i Stockholmstrakten.
Vidareutveckling: Vad frågar man då om man undrar när nästa avgång är?
"När går nästa spårvagn?" eller "När går nästa tvärbana?"

- R.Lindmark
- Inlägg: 238
- Blev medlem: tisdag 15 november 2005 16:12
- Ort: Vallentuna
Re: Spårvägstrafiken till Hagalund återupptagen
På Lidingö säger man: "när går nästa tåg?" men det är ju Lidingö det...
Re: Spårvägstrafiken till Hagalund återupptagen
Tja, kanske lustigt uttryck, men icke förty är det helt korrekt enl. "Tri Spv § 01"; Tåg - gemensam benämning för arbetståg och spårvagnståg.R.Lindmark skrev:På Lidingö säger man: "när går nästa tåg?" men det är ju Lidingö det...
Hälsar / Lena
Re: Spårvägstrafiken till Hagalund återupptagen
Och så kommer tvärbanan (Anders Hanquist skrev:Jo, visserligen, men det är trots allt lite skillnad. Tillsynsmyndigheten skiljer, vad jag vet, på tre slags spårtrafikanläggningar, järnväg, spårväg och tunnelbana. Däremot finns det inte en fjärde typ som heter tvärbana, vilket man ibland kan få ett intryck av. Tunnelbanan är förvisso också ett namn från början (1933-1950), men är numera även en viss typ av spåranläggning.

Professionell tyckare
- R.Lindmark
- Inlägg: 238
- Blev medlem: tisdag 15 november 2005 16:12
- Ort: Vallentuna
Re: Spårvägstrafiken till Hagalund återupptagen
För mig som uppvuxen på Lidingö så är utrycket inte så lustigt, och jag tror inte att gemene man på Lidingö har läst Tri1 skrev:Tja, kanske lustigt uttryck, men icke förty är det helt korrekt enl. "Tri Spv § 01"; Tåg - gemensam benämning för arbetståg och spårvagnståg.R.Lindmark skrev:På Lidingö säger man: "när går nästa tåg?" men det är ju Lidingö det...
Hälsar / Lena

Re: Spårvägstrafiken till Hagalund återupptagen
Det är väl i alla fall bättre att Lidingöborna säger "Nu kommer tåget" än "Nu kommer Lidingöbanan" när spårvagnen (eller bara vagnen) kommer in mot hållplatsen? 

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårvägstrafiken till Hagalund återupptagen
SL är ju inte direkt oskyldiga här, de "vågade" inte säga spårväg förr...Anders Hanquist skrev:Jo, visserligen, men det är trots allt lite skillnad. Tillsynsmyndigheten skiljer, vad jag vet, på tre slags spårtrafikanläggningar, järnväg, spårväg och tunnelbana. Däremot finns det inte en fjärde typ som heter tvärbana, vilket man ibland kan få ett intryck av. Tunnelbanan är förvisso också ett namn från början (1933-1950), men är numera även en viss typ av spåranläggning.
905 googlesökträfffar på "Tvärbana city" (med citationstecken)...
Re: Spårvägstrafiken till Hagalund återupptagen
Jag skulle nog bli ganska rädd ifall hela Lidingöbanan kommer in till hållplatsen, för då är det nog bara springaLÅ1 skrev:Det är väl i alla fall bättre att Lidingöborna säger "Nu kommer tåget" än "Nu kommer Lidingöbanan" när spårvagnen (eller bara vagnen) kommer in mot hållplatsen?

Re: Spårvägstrafiken till Hagalund återupptagen
För några år sedan stod det i tidningen om ett pågående brott i Stadshagen som gärningsmannen dock fick avbryta då "tåget mot Kungsträdgården kom in på plattformen"...Anknöwn skrev:Jag skulle nog bli ganska rädd ifall hela Lidingöbanan kommer in till hållplatsen, för då är det nog bara springaLÅ1 skrev:Det är väl i alla fall bättre att Lidingöborna säger "Nu kommer tåget" än "Nu kommer Lidingöbanan" när spårvagnen (eller bara vagnen) kommer in mot hållplatsen?
Re: Spårvägstrafiken till Hagalund återupptagen
Vad gör man om tåget kommer in på plattformen? Hoppar ner på spåret kanske?daniel_s skrev:För några år sedan stod det i tidningen om ett pågående brott i Stadshagen som gärningsmannen dock fick avbryta då "tåget mot Kungsträdgården kom in på plattformen"...

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Hans Wibacke
- Inlägg: 758
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Spårvägstrafiken till Hagalund återupptagen
Det automatiska utropet på pendeltågen vid Solna station kommer att kompletteras i samband med tidtabellsskiftet (för järnvägen) i december. Fram till dess är det manuella tilläggsutrop om byte till Tvärbanan som gäller. Det var även manuella tilläggsutrop vid Sundbyberg i början till dess programvaran uppdaterades.Marcus L skrev:[...] Dessutom nämns inte Tvärbanan i utropen på pendeltåget än. Visst gör det väl det vid Sundbyberg? [...]
Re: Spårvägstrafiken till Hagalund återupptagen
Kollektivtrafiken i ett nötskal. Det är "för jobbigt" att lägga till denna information nu, utan man väntar "bara" några månader. 

Re: Spårvägstrafiken till Hagalund återupptagen
Utom när någon annan betalar, då lägger man omedelbart in den utan att tänka efter. (Som nu i somras när man lade in utropet om byte till ersättningsbuss vid Alvik, fast det borde ha varit vid Thorildsplan...)M_M skrev:Kollektivtrafiken i ett nötskal. Det är "för jobbigt" att lägga till denna information nu, utan man väntar "bara" några månader.
Re: Spårvägstrafiken till Hagalund återupptagen
Jag åkte spårvagn till Solna station i går. Jag trodde jag hittade i området, men efter tunnlarna som följer på Solna centrum-stoppet så blev jag lite vilsen. Och när jag kommer fram ser jag inte någon anvisning om hur man kommer till Solna station. Jag gissar i början på måfå, gissar fel och börjar om, men inser ganska snart vilken riktning jag ska gå åt. Och sedan var det inte raka vägen direkt. Jag såg några pilar som pekade mot Arenastaden, men ingen mot stationen.
Dessutom undrade jag varför inte spårvägen fick gå ända fram till stationen? Som det nu är verkar det vara ett stort provisorium.
Dessutom undrade jag varför inte spårvägen fick gå ända fram till stationen? Som det nu är verkar det vara ett stort provisorium.
Professionell tyckare
Re: Spårvägstrafiken till Hagalund återupptagen
Du har fått ungefär samma erfarenhet som jag fick när jag letade mig fram åt andra hållet. Inte dåligt skyltat, utan inte skyltat alls!Kantorn skrev:Jag åkte spårvagn till Solna station i går. Jag trodde jag hittade i området, men efter tunnlarna som följer på Solna centrum-stoppet så blev jag lite vilsen. Och när jag kommer fram ser jag inte någon anvisning om hur man kommer till Solna station. Jag gissar i början på måfå, gissar fel och börjar om, men inser ganska snart vilken riktning jag ska gå åt. Och sedan var det inte raka vägen direkt. Jag såg några pilar som pekade mot Arenastaden, men ingen mot stationen.
Dessutom undrade jag varför inte spårvägen fick gå ända fram till stationen? Som det nu är verkar det vara ett stort provisorium.
Och jag tycker som du, att banan borde korsat Råsundavägen så man kom närmare stationsingången. Men med rulltrappa upp till (och ner från) Hagalund, alias Blåkulla, så blir åtminstone de som bor eller arbetar där nöjda med hållplatsens placering.
Skall man bygga en förlängning mot Frösunda och kanske vidare norrut, då krävs ju en korsning av Råsundavägen, så varför gjorde man inte den redan nu?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårvägstrafiken till Hagalund återupptagen
Solna stad snackar om att göra råsundaleden till stadsgata. Gäller det bara delen i Frösunda eller hela leden mot Sundbyberg?
JJag tycker SL ska göra om och göra rätt. Sträckan från Solna business park till solna station borde gå på grässpår... och om Råsundavägen blir stadsgata, varför inte mitt på gatan då (då med busstrafik, kanske...)? man borde platta till kullen mellan centrm och Hagalund. Då får man till mer stadsmässighet! och då kan spårvägen förlängas till Frösunda. och vidare österut, t.ex. genom Bergshamra, Universitetet och Ropsten. Då har man en ny tvärförbindelse i nordost också! Just delen mellan Solna och mot mörbygrenen och rolsagsbanan tycker jag är särskild viktig.
Så jag håller med att det blev så dumt palcerat med Solna station.
JJag tycker SL ska göra om och göra rätt. Sträckan från Solna business park till solna station borde gå på grässpår... och om Råsundavägen blir stadsgata, varför inte mitt på gatan då (då med busstrafik, kanske...)? man borde platta till kullen mellan centrm och Hagalund. Då får man till mer stadsmässighet! och då kan spårvägen förlängas till Frösunda. och vidare österut, t.ex. genom Bergshamra, Universitetet och Ropsten. Då har man en ny tvärförbindelse i nordost också! Just delen mellan Solna och mot mörbygrenen och rolsagsbanan tycker jag är särskild viktig.
Så jag håller med att det blev så dumt palcerat med Solna station.
Re: Spårvägstrafiken till Hagalund återupptagen
Det är ju inte helt och hållet upp till SL att bestämma. SL hade nog hellre byggt spårvägen norr om Frösundaleden och sluppit en massa viadukter.
Re: Spårvägstrafiken till Hagalund återupptagen
Bodde fram till nyligen ett par år mitt på Råsundavägen (i höjd med Näckrosparken). I det allmänna rusningstrafikkaoset i trängselskatteundvikande biltrafikStockholm, reflekterade jag ofta hur intensivt utnyttjad nämnda gamla spårtrafiksväg är. Om nu röd-gröna röran får makt att bebygga (den för infrastrukturSverige så viktiga) Bromma-flygplatsen, kommer vi i så fall få se en total infarkt av Ulvsunda_Rissne-vägen och Huvudsta_Frösunda-leden.ADDE skrev:... och om Råsundavägen blir stadsgata, varför inte mitt på gatan då (...)?
Fram till man får upp linje 22N:s snitthastighet, gör jag själv valet stombuss177/176 i nio fall av tio. Sistnämnda vägled har hyfsad framkomlighet, gissningsvis tack var avlastningen utav omfattande lokal-biltrafik på just Råsundavägen och Solnavägen/Skytteholm. Dock skulle jag ju inte bli förvånad i totalitär-Solna, där man ju tidigare medvetet förstört t.ex. framkomligheten på Storgatan, så att E4-påfartstörstande bilister nästintills tvingas till Tranebergsbron eller Haga Norr i rusningtrafik - skulle se till att politiskt ställa till det för pendlare genom att göra nå'n sorts stadsgata (och därmed kanske höja BRF-andelspriser. Senast jag promenerade hela Råsundavägen räknade jag till 11 stycke mäklarkontor inom synhåll).
spårburen aviatör
-
- Inlägg: 122
- Blev medlem: lördag 01 september 2007 19:27
Re: Spårvägstrafiken till Hagalund återupptagen
Sent omsider kommer här en uppdatering av den här tråden med några nya bilder.

Den officiella sista turen på linje 15 till Solna och Sundbyberg kördes av August Johansson natten till den 1 september 1959. Här har han kommit fram till ändhållplatsen i Sundbyberg och ses i samspråk med bussföraren Karl Berggren. (Bilden återges med tillstånd av Spårvägsmuseet.)
Efter August Johanssons tur kördes även en inofficiell sista tur av Bengt Berggren. Den har jag dock aldrig sett någon bild av.

55 år senare, den 18 augusti 2014, var det de här herrarna som fick äran att tjänstgöra på den första ordinarie spårvagnen i Hagalund. Till vänster ses konduktören Juan-Carlos Colarte och till höger föraren Martin Bornsäter. Stort tack till er för publiceringstillstånd. Tack även till sign. A32 här på forumet som hjälpte mig att fråga sina kolleger.
/Peter Bolin

Den officiella sista turen på linje 15 till Solna och Sundbyberg kördes av August Johansson natten till den 1 september 1959. Här har han kommit fram till ändhållplatsen i Sundbyberg och ses i samspråk med bussföraren Karl Berggren. (Bilden återges med tillstånd av Spårvägsmuseet.)
Efter August Johanssons tur kördes även en inofficiell sista tur av Bengt Berggren. Den har jag dock aldrig sett någon bild av.

55 år senare, den 18 augusti 2014, var det de här herrarna som fick äran att tjänstgöra på den första ordinarie spårvagnen i Hagalund. Till vänster ses konduktören Juan-Carlos Colarte och till höger föraren Martin Bornsäter. Stort tack till er för publiceringstillstånd. Tack även till sign. A32 här på forumet som hjälpte mig att fråga sina kolleger.
/Peter Bolin