BSB101 skrev:Om man ska satsa på en station för "Stockholm Nord" finns det ingen större anledning att lägga den i Häggvik. Bättre då med Helenelund med sin närhet till Kista och inom en inte allt för lång framtid även en koppling till Tvärbanan. I Häggvik sig själv finns det inga lokala mål som motiverar en fjärrtågsstation. Området runt Häggviks station är även mer lämpligt för bostadsbyggande än området vid Helenelunds station vilket även det talar för en fjärrtågsstation vid den senare. Sedan kan man alltid diskutera nyttan av en fjärrtågsstation överhuvudtaget i området. Visst finns det en del nytta att stanna fjärrtåg i Helenelund men om det motiverar en helt ny station är jag inte säker på.
Det blir dock rackarns svårt att motivera någon tunnelbanelinje till Helenelund. Jag håller dock med om tveksamheten i att låta regional/fjärrtåg stanna vid Häggvik. Helenelund kommer väl vad jag minns nås av Tvärbanan till Kista. Det kan vara skäl nog att låta regionaltåg stanna där i framtiden.
Att jag ritade just Häggvik och inte t.ex. Sollentuna är av tre skäl:
1: Man kan bygga nästan hela sträckan förutom de sista 500 metrarna i ytläge vilket håller nere kostnaden rejält. Framförallt delen "näst närmast" Häggvik skulle ligga nära E4 vilket innebär att en tunnelbanelinje knappast ger någon ytterligare barriäreffekt. Tunnelbanan ger snarast ett ökat avstånd till vägens utsläpp ifall man bebygger väster om E4.
2: Man får en större del av sträckan längs orörda områden som rimligtvis kan bebyggas.
3: Häggvik är enda stationen på Uppsalabanan som både ligger i närheten av de nuvarande tunnelbaneplanerna och där man också kan fortsätta öster om järnvägen mot Täby utan att behöva bygga bro över / tunnel under någon sjö. Utan att faktiskt veta så anar jag att det håller nere kostnaden på en sådan expansion.
Kantorn skrev:Jag vet inte, men en möjlig förlängning för Akalla-Barkarby vore "tillbaka" till Vällingby. Då skulle det bli en rejäl tvärbana mellan Kista och Västerort, och samtidigt får hela den sektorn hygglig kontakt med pendeltåg - och regiontåg om Barkarby blir regiontågstation.
(På detta sätt skulle man - om man så ville - få en tunnelbanelinje från Hagsätra till Farsta som korsar sig själv i Gullmarsplan, T-Centralen och Fridhemsplan. Men det är inte vitsen med mitt förslag...)
Hjulstalinjen kan då gå via Ikea Barkarby och sedan rakt västerut för att ge Jakobsberg med omnejd ett par tre tunnelbanestopp.
Detta skulle gå att göra oavsett om man siktar på Barkarby eller Jakobsberg. Skulle man välja Jakobsberg så kan man få med Viksjö och då har man i princip ordnat spårtrafik i nära på hela området väster om Västeråsbanan.
Om man korsbefruktar detta med en bana mot Täby så skulle man också kunna köra "stora tvärförbindelserundan" Åkersberga-Täby-Häggvik-Flygfältet-Hässelby-Vällingby-Alvik (och ev. vidare in mot stan). (Ja, i denna hypotetiska vision tänker jag någon slags kompabilitet mellan Roslagsbanan och tunnelbanenätet. Det här är ju extremt långt fram i tiden. Det är rätt viktigt att idag bygga sådant som även har en långsiktig utvecklingspotential, annars sitter vi där med obrukbara snuttar såsom t.ex. Holborn - Aldwych/Strand i London).
Lennart Petersen skrev:Men anledningen till att Hjulstalinjen föreslås knytas ihop med den planerade Akalla-Barkarby är att få en möjlighet att knyta ihop Södra och Norra Järvafälten och få en snabb förbindelse till arbetsplatserna i norr. Den möjligheten får man inte om man förlänger någon annanstans.
Åjo, skulle man bygga t.ex. som jag ritat med möjlighet att köra i valfria riktningar vid "station Flygfältet" så kan man både köra (....-)Hjulsta-Barkarby-Akalla(-...) och också köra (...-)Hjulsta-Barkarby-Häggvik(-Täby) och (...-)Akalla-"Flygfältet"-Hässelby eller var man nu väljer att förlänga.
Vill man att alla linjer ska nå Barkarby så kan man bygga två linjer mellan "flygfältet" och Barkarby, men det blir liksom lite dyrt...