Kjell L skrev:Eftersom jag inte kan vara med på mötet den 8 jan kan jag lägga ett förslag här istället.
För att bussen skall kunna köras i exempelvis Landskrona med passagerare, utan krångel med att kliva på på fel sida, föreslår jag att bussen återuppbyggs i högertrafikutförande. Det kanske är som att svära i kyrkan, men för att den verkligen skall komma till sin rätt vid uppvisningar i trafik tror jag att det skulle underlätta. Det borde kunna gå eftersom Alfa Romeo levererade många trådbussar till framförallt italienska städer.
Alltså, restaurera bussen till originalskick men i högertrafikutförande.
önskar
Kjell L
f.ö. Gott Slut å Gott Nytt 2014
Avser ej att här ha någon åsikt om de museala aspekterna på bussens ombyggnad till högertrafik i samband med en högst
eventuell totalrenovering. Konstaterar dock rent tekniskt att bussen är helt symmetrisk och sålunda ofantligt
mycket mera lämpad för sådan ombyggnad än t ex den mera asymmetriska SS A28 nr 11. På F4:an räcker det med
att flytta trafikantdörrar, batteri- och motståndslådor samt två tryckluftstankar. Någon som behagat böja knä och
sett efter i vilken mån apparatur under golvet finns på plats?
Själva principerna för ev. högerombyggande av historiska lokaltrafikfordon diskuteras alldeles för lite då de ofta
rör upp mycket starka känslor... inte kan man be om råd från andra länder heller - det är ju huvudsakligen Sverige
och Island som i modern tid genomfört sådan omläggning. Curse you, Fredrik I, men du kunde ju inte veta
när du skrev under den nya lagen 1734 hur mycket krångel och kostnader det skulle åsamka samhället 1967!
(Dessutom har jag en stark misstanke att du inte läste igenom hela...

)
En planerad omläggning 1943 stoppades av andra styrande som "ville vänta tills det blev billigare" (!)

Stöön - Snyft!!!