Vanliga tekniska brister med nya spårvagnar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Re: Vanliga tekniska brister med nya spårvagnar

Inlägg av M_M »

Sorry, jag tog i lite väl nu med tryckluft till allt och lite till :wink:

Nåväl, då är väl A35 ganska vettigt tänkt just i att relativt lite behöver göras vid hyttbyte.

Märkligt att Linuxuppstarten tar så lång tid. Det vore intressant att veta om den tiden spenderas på att göra saker internt i "MMI-burkarna" eller om uppstarten väntar på olika yttre villkor.

Om man skulle bygga t.ex. framdrivningen med reläer och PLC-system, hur ska man då hantera felmeddelanden? Ha ett separat system för att hantera felmeddelanden innan MMI'et startat? Eller göra så att vagnen går att köra så länge inga fel uppstår, men uppstår något fel så måste MMI'et vara igång? Hur ska man göra för att logga körtid och vilka fel som uppstår? En slags buffert som mellanlagrar sådant till någon form av databas i MMI-burken kommit igång? Ska man ha ett sådant system som gör det möjligt att köra utan att MMI'et är igång så bör det kanske vara ihopkopplat med utsignal-knappen, så att man bara kan köra utan MMI om man samtidigt konstant bölar med ringsignalen eller liknande. Det skulle säkerställa att man bara använder funktionen just vid någon slags nödsituation (eller "nära på nöd"-situation).

Allmänt vad gäller självtester så skulle vissa kunna göras vid avaktivering istället för vid uppstart. Exempelvis skulle MMI-burken kunna genomgå en runda memtest86 innan den stängs av slutgiltigt. Den typen av testning finner fel som kan uppstå när som helst, även under drift, och det finns inget starkt skäl för att testa just vid start förutom att "det är enklast så".

Jag är av "ideologiska skäl" motståndare till PLC'er. I nästan samtliga fall förespråkar jag låga inlärningströsklar men just i en del av de tillämpningar PLC'er används så vore det önskvärt med en något högre inlärningströskel så att de endast programmeras av folk klipska nog att inte göra den typ av missar som verkar vanligare bland PLC-system än bland "datorstyrda" system. (Fast följden av en sådan hypotetiskt ökad inlärningströskel skulle antagligen vara att det istället skulle tas fram ännu sämre system helt baserade på reläer, så det fungerar i praktiken inte :( ).

Däremot förespråkar jag mikrokontrollers generellt. Åtminstone protokollet för kommunikationen mellan de olika delarna måste vara tillgängligt (dokumentationsmässigt och rättighetsmässigt) för fordonsköparen, så att man i framtiden relativt enkelt kan byta ut delsystem mot andra lösningar som ändå passar ihop med övriga befintliga system.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Gör som på X40, en signaltablå med lampor för broms till och från, p broms till och från, dörrar stängda, huvudbrytare från, mm. Allt viktigt med "hard wire"

Sedan ett separat system för lull lullet, vilja dörrar är öppna, vilka bromsar är till, under viljen lucka falsklarmar brandlarmet, om denna dator startar om är X40 ändå fullt körbar.

Fast hur många stift är det i kopplet på en A35, om allt är datorstyrt så räcker det med två eller fyra. Men jag tror inte allt är datorstyrt, det finns säkert backupper trots allt, som går i kopplet. Att tex nödbromsen bara skulle gå som ett telegram i en databuss låter osannolikt.

HS
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Om man kan starta en datorstyrd bil med ett distribuerat datorsystem på ett par sekunder - varför ska det ta så lång tid om man gör samma sak på en spårvagn, egentligen?

Det finns inget skäl annat än att ingen har ställt kravet på riktigt.

//T
Med reservation för tyckfel.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jag har inte sett någon spårvagn som har så många reläer som A35. Men ofta är det ungefär som i ställverk 85, det är reläer till utdelarna men en dator som styr dem. Frige dörrarna gör man t ex med en multipel, men släpper man knappen för snabbt så stängs de igen, ty självhållningskretsen är datorstyrd. PLC:er finns det också, och ett stort antal mer eller mindre avancerade datorer. Men inget av det här är väl speciellt konstigt egentligen, det är ungefär likadant i vilken modern fordonstyp som helst inklusive bilar och bussar. Men vissa tillverkare verkar ha svårt att få grejerna att lira ihop på ett bra sätt, och i någon mån ligger nog också problemet hos kunden. Ingen skulle acceptera en personbil som det tar fem minuter att starta, men av någon outgrundlig anledning accepterar man det på en spårvagn...

(Noterar att 2763 klarade av att svara samma sak några minuter snabbare än jag :mrgreen: )
Skriv svar