Ledbussar på linje 76

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14427
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Ledbussar på linje 76

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Betyder ledbussar på linje 76 att turtätheten minskar?
Ja, det är nu 4-minuterstrafik i stället för 3-minuterstrafik i riktning mot Frihamnen i morgonrusningen...
LÅ1 skrev:I rusningstid gör väl inte det så mycket
Nu hänger jag inte med. Det är ju i rusningstrafik som det verkligen blir problem om turtätheten inte är rätt kalibrerad. Om de går för glest övriga tider så går bussarna tomma, liksom om de går för ofta.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ledbussar på linje 76

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Betyder ledbussar på linje 76 att turtätheten minskar?
Ja, det är nu 4-minuterstrafik i stället för 3-minuterstrafik i riktning mot Frihamnen i morgonrusningen...
LÅ1 skrev:I rusningstid gör väl inte det så mycket
Nu hänger jag inte med. Det är ju i rusningstrafik som det verkligen blir problem om turtätheten inte är rätt kalibrerad. Om de går för glest övriga tider så går bussarna tomma, liksom om de går för ofta.
Jag tänkte mest att det inte har så stor betydelse om man måste vänta tre eller fyra minuter om man precis missar en buss, på t.ex. 76:an. Men om man måste vänta 10 eller 20 minuter så är det stor skillnad. Kan tänka mig att det behöver gå en buss var 10:e eller 12:e minut på en del förortslinjer om man har korta bussar. Men sätter man in ledbussar så räcker det om bussen går var 20:e minut. Alla får plats men servicen, sedd som turtäthet, blir påtagligt sämre.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 9248
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Ledbussar på linje 76

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Betyder ledbussar på linje 76 att turtätheten minskar?
Ja, det är nu 4-minuterstrafik i stället för 3-minuterstrafik i riktning mot Frihamnen i morgonrusningen...
LÅ1 skrev:I rusningstid gör väl inte det så mycket
Nu hänger jag inte med. Det är ju i rusningstrafik som det verkligen blir problem om turtätheten inte är rätt kalibrerad. Om de går för glest övriga tider så går bussarna tomma, liksom om de går för ofta.
Jag tänkte mest att det inte har så stor betydelse om man måste vänta tre eller fyra minuter om man precis missar en buss, på t.ex. 76:an. Men om man måste vänta 10 eller 20 minuter så är det stor skillnad. Kan tänka mig att det behöver gå en buss var 10:e eller 12:e minut på en del förortslinjer om man har korta bussar. Men sätter man in ledbussar så räcker det om bussen går var 20:e minut. Alla får plats men servicen, sedd som turtäthet, blir påtagligt sämre.
Precis. LÅ1 pratar om utbudsstandarden för resenärerna, daniel_s pratar om linjens kapacitet! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14427
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Ledbussar på linje 76

Inlägg av daniel_s »

twr skrev:Precis. LÅ1 pratar om utbudsstandarden för resenärerna, daniel_s pratar om linjens kapacitet! :D
Men medan jag också har tänkt på det LÅ1 tänkte på så har LÅ1 inte tänkt på det jag tänkte på. Så det är jag som är bäst på att tänka :cheesygrin:

Resenärens upplevelse av utbudet är ju i högsta grad beroende av att kapaciteten är tillräcklig.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Ledbussar på linje 76

Inlägg av M_M »

LÅ1 verkar väl visst ha tänkt fullständigt rätt, genom att utgå från att den totala transportkapaciteten är anpassad till resandeunderlaget?

Då blir det just som LÅ1 säger, att långa bussar ger lika okej utbud som korta bussar i rusningen, men utanför rusningen ger långa bussar en oattraktivt låg turtäthet.

(Ja, detta förutsätter givetvis att resandeunderlaget ligger inom ett visst intervall).
Skriv svar