LÅ1 skrev:Betyder ledbussar på linje 76 att turtätheten minskar?
Ja, det är nu 4-minuterstrafik i stället för 3-minuterstrafik i riktning mot Frihamnen i morgonrusningen...
LÅ1 skrev:I rusningstid gör väl inte det så mycket
Nu hänger jag inte med. Det är ju i rusningstrafik som det verkligen blir problem om turtätheten inte är rätt kalibrerad. Om de går för glest övriga tider så går bussarna tomma, liksom om de går för ofta.
LÅ1 skrev:Betyder ledbussar på linje 76 att turtätheten minskar?
Ja, det är nu 4-minuterstrafik i stället för 3-minuterstrafik i riktning mot Frihamnen i morgonrusningen...
LÅ1 skrev:I rusningstid gör väl inte det så mycket
Nu hänger jag inte med. Det är ju i rusningstrafik som det verkligen blir problem om turtätheten inte är rätt kalibrerad. Om de går för glest övriga tider så går bussarna tomma, liksom om de går för ofta.
Jag tänkte mest att det inte har så stor betydelse om man måste vänta tre eller fyra minuter om man precis missar en buss, på t.ex. 76:an. Men om man måste vänta 10 eller 20 minuter så är det stor skillnad. Kan tänka mig att det behöver gå en buss var 10:e eller 12:e minut på en del förortslinjer om man har korta bussar. Men sätter man in ledbussar så räcker det om bussen går var 20:e minut. Alla får plats men servicen, sedd som turtäthet, blir påtagligt sämre.
LÅ1 skrev:Betyder ledbussar på linje 76 att turtätheten minskar?
Ja, det är nu 4-minuterstrafik i stället för 3-minuterstrafik i riktning mot Frihamnen i morgonrusningen...
LÅ1 skrev:I rusningstid gör väl inte det så mycket
Nu hänger jag inte med. Det är ju i rusningstrafik som det verkligen blir problem om turtätheten inte är rätt kalibrerad. Om de går för glest övriga tider så går bussarna tomma, liksom om de går för ofta.
Jag tänkte mest att det inte har så stor betydelse om man måste vänta tre eller fyra minuter om man precis missar en buss, på t.ex. 76:an. Men om man måste vänta 10 eller 20 minuter så är det stor skillnad. Kan tänka mig att det behöver gå en buss var 10:e eller 12:e minut på en del förortslinjer om man har korta bussar. Men sätter man in ledbussar så räcker det om bussen går var 20:e minut. Alla får plats men servicen, sedd som turtäthet, blir påtagligt sämre.
Precis. LÅ1 pratar om utbudsstandarden för resenärerna, daniel_s pratar om linjens kapacitet!
LÅ1 verkar väl visst ha tänkt fullständigt rätt, genom att utgå från att den totala transportkapaciteten är anpassad till resandeunderlaget?
Då blir det just som LÅ1 säger, att långa bussar ger lika okej utbud som korta bussar i rusningen, men utanför rusningen ger långa bussar en oattraktivt låg turtäthet.
(Ja, detta förutsätter givetvis att resandeunderlaget ligger inom ett visst intervall).