http://sl.se/ficktid/karta/vinter/SL_Sp ... trafik.pdf
I grunden är det samma (undermåliga) design sedan tidigare, men det finns en hel del förändringar:
* Kartan är ljusare och ger i allmänhet ett litet fräschare intryck än den tidigare versionen.
* Man har rättat till de värsta avarterna på utformningen av Tvärbanans förlängning Alvik-Solna station, men det ser fortfarande ut som att man tvingat in linjen i kartan med minsta möjliga ansträngning utan att anpassa designen för att få det se någorlunda vettigt ut.
* Under kategorin "Spårvagn" finns utöver "Spårvagn linje 7" numera även Nockebybanan, Lidingöbanan och Tvärbanan (dock fortfarande med ett L i linjebeteckningen). Under "Lokalbanor" finns nu bara Roslagsbanan och Saltsjöbanan. Har man börjat vackla när det gäller ordet "Lokalbanor"? Och är det fåniga begreppet "Spårväg City" på väg att försvinna?
* Symbolen för fjärrtåg har bytts ut från ett J till en tågikon. J som beteckning var ett litet märkligt val eftersom även pendeltågen har J som symbol. Fortfarande översätter man fjärrtåg med "rail connection"

* Pendeltågen har fått en lite tjockare svart linje istället för två lite tunnare linjer. Klar förbättring!
* SL har blandat principerna för att rita ut banor respektive linjer. Tunnelbanans blå linje har t.ex. bara ett streck mellan Västra skogen och Kungsträdgården, medan röd och grön linje har två respektive tre streck på det centrala avsnittet. Även pendeltågen har blivit av med en linje mellan Upplands Väsby och Älvsjö samt mellan Södertälje hamn och Södertälje centrum.
* "Zongränsen" mellan Uppsala län och Zon C har har hamnat på sträckan mellan Knivsta och Arlanda C istället för som tidigare på Arlanda C.
Det känns som att det skulle behövas ta ett helt nytt grepp om linjekartan. Men det kanske kommer först när Citybanan öppnar...