(M) satsar på mer tunnelbana
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: söndag 01 juli 2012 17:31
(M) satsar på mer tunnelbana
I en debattartikel på SvD så skriver sju representanter för Moderaterna om att de vill se ett utökat byggande på tunnelbanan, bland annat så ska den kommande Arenastadslinjen förlängas norrut till Täby C och Arninge, och söderut från Odenplan till Liljeholmen. Satsningen är en del av Sverigebygget, som innebär "över 400 miljarder kronor i investeringar fram till 2035". Intressant utspel, med tanke på att Socialdemokraterna vill och har under en lång tid velat se en i stort sett likadan utbyggnad av tuben. Kan man börja se starten på en ny Stockholmsförhandling redan inom ett år?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3561
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: (M) satsar på mer tunnelbana
Bättre med järnväg till Norrtälje via Arninge...
Re: (M) satsar på mer tunnelbana
Tror du att de är intresserade av trafikprognoser, samhällsekonomi och trafikplanering först eller ska vi går direkt på byggande och fundera på vad vi ska med en sådan bana till efteråt som vanligt 

Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Re: (M) satsar på mer tunnelbana
Det finns redan en "tunnelbana" från Täby till Stockholm. Den behöver bara en liten snutt tunnel till inne i stan! Sen kallas den inte för just tunnelbana...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: (M) satsar på mer tunnelbana
Tycker jag verkar mycket intressant att även M nämner ihopknytningen Hjulsta-Barkarby och då är det väl ett antal partier som nämnt denna tänkbara förlängning.Inge skrev:. Hjulsta-Barakarby är en gammal goding som jag överraskas något av. Den har ju på samma vis som Arenastadslinjen parallellkörningsproblemet med pendeltågen, men saknar dessutom den tydliga förlängningspotentialen.
. .
Det är en ihopknytning med den planerade Akalla-Barkarby och den torde väl ha en rätt överkomlig prislapp, det handlar ju om en kort sträcka och ingen extra station behöver byggas. Fördelen är att den knyter ihop södra och norra Järvafälten och från Rissne och västerut ger den en snabb förbindelse mot Järfälla.
Att den saknar "förlängningspotential" tycker jag inte spelar så stor roll den är till fördel i sig själv.
Med genomgående tåg blir den extra sträckan inte särskilt dyr att trafikera när tågen kan rulla i stället för att stå och vänta vid vändning.
Förutom sina fördelsar vid normaltrafik skapar den redundans vid trafikstörningar på pendel ochT-bana.
Ett minimum borde vara att åtminstone T-Barkarby byggs så att en ihopknytning med Hjulsta blir möjlig.
Re: (M) satsar på mer tunnelbana
Hej valfläsk...
(Med förlängning till Nacka och övertagande av Hagsätragrenen så blir det väl dessutom en för lång linje, Nacka-Barkarby-Älvsjö typ)?
Jag har ju tjatat om det här förut flera gånger, men jag tjatar igen. Bygger man på detta sätt finns alla utbyggnadspotentialer man kan önska. Med byte till pendeltåg så kan man få bra restider även för utbyggnader bortom Barkarby/Jakobsberg och bortom Häggvik. Häggvik är bara ett exempel, välj valfri plats med byte till pendeltåg, kanske med fördel en plats som också kan få bra körtider för bussar som går på motorväg eller liknande.

Om man letar efter någon annan utbyggnadspotential från Barkarby så kan man bygga någon loop som ansluts mot Hässelbygrenen. Om man tittar på flygfoton längs Hässelbygrenen så ser man att det finns plats för fyrspår i stort sett hela vägen fram till Alvik, så det går både att öka kapaciteten och korta av körtiden för stationer längre ut från centrum. (Att kapaciteten inte räcker i innerstaden löses lämpligtvis med mer tunnelbana där, och/eller omdragning av linjerna).
Parallellkörningen är i mitt tycke inte jämförbar. Skillnaden mellan tunnelbana v.s. buss från Karolinska till Solna Station är avsevärt mindre än skillnaden mellan tunnelbana från Rissne till Hjulsta och buss vidare till Barkarby v.s. tunnelbana hela vägen till Barkarby.Inge skrev:. Hjulsta-Barakarby är en gammal goding som jag överraskas något av. Den har ju på samma vis som Arenastadslinjen parallellkörningsproblemet med pendeltågen, men saknar dessutom den tydliga förlängningspotentialen.
Men nog har väl ingen föreslagit Akalla-Barkarby så att banan når Barkarby i en vinkel där det går att ansluta mot Hjulsta?Lennart Petersen skrev:Tycker jag verkar mycket intressant att även M nämner ihopknytningen Hjulsta-Barkarby och då är det väl ett antal partier som nämnt denna tänkbara förlängning.
Det är en ihopknytning med den planerade Akalla-Barkarby och den torde väl ha en rätt överkomlig prislapp, det handlar ju om en kort sträcka och ingen extra station behöver byggas. Fördelen är att den knyter ihop södra och norra Järvafälten och från Rissne och västerut ger den en snabb förbindelse mot Järfälla.
Att den saknar "förlängningspotential" tycker jag inte spelar så stor roll den är till fördel i sig själv.
Med genomgående tåg blir den extra sträckan inte särskilt dyr att trafikera när tågen kan rulla i stället för att stå och vänta vid vändning.
Förutom sina fördelsar vid normaltrafik skapar den redundans vid trafikstörningar på pendel ochT-bana.
Ett minimum borde vara att åtminstone T-Barkarby byggs så att en ihopknytning med Hjulsta blir möjlig.
(Med förlängning till Nacka och övertagande av Hagsätragrenen så blir det väl dessutom en för lång linje, Nacka-Barkarby-Älvsjö typ)?
Jag har ju tjatat om det här förut flera gånger, men jag tjatar igen. Bygger man på detta sätt finns alla utbyggnadspotentialer man kan önska. Med byte till pendeltåg så kan man få bra restider även för utbyggnader bortom Barkarby/Jakobsberg och bortom Häggvik. Häggvik är bara ett exempel, välj valfri plats med byte till pendeltåg, kanske med fördel en plats som också kan få bra körtider för bussar som går på motorväg eller liknande.

Om man letar efter någon annan utbyggnadspotential från Barkarby så kan man bygga någon loop som ansluts mot Hässelbygrenen. Om man tittar på flygfoton längs Hässelbygrenen så ser man att det finns plats för fyrspår i stort sett hela vägen fram till Alvik, så det går både att öka kapaciteten och korta av körtiden för stationer längre ut från centrum. (Att kapaciteten inte räcker i innerstaden löses lämpligtvis med mer tunnelbana där, och/eller omdragning av linjerna).
Re: (M) satsar på mer tunnelbana
Jo, det har studerats. Ungefär som du har ritat, fast utan armarna mot Jakobsberg och Häggvik förstås.M_M skrev: Men nog har väl ingen föreslagit Akalla-Barkarby så att banan når Barkarby i en vinkel där det går att ansluta mot Hjulsta?
Det finns ju inget som säger att man måste trafikera så. Det kan vara två linjer som båda vänder i Barkarby till exempel. Detta har vi diskuterat ganska nyligen, är jag rätt säker på.M_M skrev:(Med förlängning till Nacka och övertagande av Hagsätragrenen så blir det väl dessutom en för lång linje, Nacka-Barkarby-Älvsjö typ)?
Det är ett elegant förslag, och det kan mycket väl bli intressant någon gång i framtiden. En nackdel, med nuvarande planer, är att du inte kan ta dig mellan exempelvis Västerås och kista lika lätt. Eftersom regionaltågsstationen ligger i Barkarby och inte Jakobsberg.M_M skrev:Jag har ju tjatat om det här förut flera gånger, men jag tjatar igen. Bygger man på detta sätt finns alla utbyggnadspotentialer man kan önska. Med byte till pendeltåg så kan man få bra restider även för utbyggnader bortom Barkarby/Jakobsberg och bortom Häggvik. Häggvik är bara ett exempel, välj valfri plats med byte till pendeltåg, kanske med fördel en plats som också kan få bra körtider för bussar som går på motorväg eller liknande.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: (M) satsar på mer tunnelbana
Ja, visst är det märkligt. För några år sedan trodde väl ingen att det skulle byggas nya banor i Stockholm. Medan det nu är politikerna som står för de vilda ogenomtänkta förslagen och entusiasterna på Spårvägssällskapets forum står för besinningen. Det är uppochnedvända världen!CS skrev:Tror du att de är intresserade av trafikprognoser, samhällsekonomi och trafikplanering först eller ska vi går direkt på byggande och fundera på vad vi ska med en sådan bana till efteråt som vanligt

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: (M) satsar på mer tunnelbana
1.@Inge: För östvästlig förbindelse, varför inte grena av blå i kungsträdgården redan? (Kungsträdgården - hötorget - Sabbatsberg - St eriksplan - västra skogen)
2. Varfördiskuteras bara odenplan liljeholmen. Borde man inte kolla odenplan - rådhuset - Zinkensdamms - södra station (- ned mot årsta och årstafältet/östberga) (Kanske fruängen-rödkan koplas av från resten av röd efter midsommarkransen och koplas på den nya vid Zinkensdamm?)
3. Går det inte att ansluta till röd i et mer sydligt läge istälet?
4. @M_M: Jo lite valfläsk är det nog, men inte bara
2. Varfördiskuteras bara odenplan liljeholmen. Borde man inte kolla odenplan - rådhuset - Zinkensdamms - södra station (- ned mot årsta och årstafältet/östberga) (Kanske fruängen-rödkan koplas av från resten av röd efter midsommarkransen och koplas på den nya vid Zinkensdamm?)
3. Går det inte att ansluta till röd i et mer sydligt läge istälet?
4. @M_M: Jo lite valfläsk är det nog, men inte bara
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: (M) satsar på mer tunnelbana
I de förslag som hittils presenterats på Akalla-Barkarby så har station T-Barkarby ritats in så att det blir svårt med en förlängning till Hjulsta.M_M skrev:Men nog har väl ingen föreslagit Akalla-Barkarby så att banan når Barkarby i en vinkel där det går att ansluta mot Hjulsta?
(Med förlängning till Nacka och övertagande av Hagsätragrenen så blir det väl dessutom en för lång linje, Nacka-Barkarby-Älvsjö typ)?
).
T-Barkarby ska förstås byggas så att stationen pekar mot Hjulsta.
Att en linje Älvsjö-Barkarby-Nacka skulle bli för lång tror jag inte direkt på, fördelen med ett långt omlopp är ju att man utnytjar tågen bättre vidare är det ju meningen att man ska köra i tid i normalfallet men uppstår förseningar så får man väl ta det och eventuellt ställa in och sätta in reservtåg. Sådant händer i nuläge då och då utan att det får alltför stora konsekvenser.
Re: (M) satsar på mer tunnelbana
I valtider finns det hur mycket pengar som helst. När det sedan skall regeras och bestämmas finns det inte några pengar.
Pengar borde satsas där de ger bra nytta och där det ger goda förutsättningar för framtiden. Sammanbindning av Barkarby-Akalla/Hjulsta/Sollentuna är en typisk sådan investering som ger god nytta till relativt låg kostnad. Odenplan-Arenastaden är ett exempel på det motsatta. För att inte tala om t-bana till Täby, dit det redan finns en bra förbindelse med Roslagsbanan, där en investering i en tunnel inne i stan, tex till Odenplan och/eller City skulle ge samma nytta men till betydligt lägre kostnad.
Att trean och fyran inte är spårväg idag är ren skam.
Pengar borde satsas där de ger bra nytta och där det ger goda förutsättningar för framtiden. Sammanbindning av Barkarby-Akalla/Hjulsta/Sollentuna är en typisk sådan investering som ger god nytta till relativt låg kostnad. Odenplan-Arenastaden är ett exempel på det motsatta. För att inte tala om t-bana till Täby, dit det redan finns en bra förbindelse med Roslagsbanan, där en investering i en tunnel inne i stan, tex till Odenplan och/eller City skulle ge samma nytta men till betydligt lägre kostnad.
Att trean och fyran inte är spårväg idag är ren skam.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: (M) satsar på mer tunnelbana
Var hittar man någon sådan studie (av någon slags officiell karaktär, man kan ju i princip säga att jag studerat det jag visar, men det "räknas inte"twr skrev:Jo, det har studerats. Ungefär som du har ritat, fast utan armarna mot Jakobsberg och Häggvik förstås.M_M skrev:Men nog har väl ingen föreslagit Akalla-Barkarby så att banan når Barkarby i en vinkel där det går att ansluta mot Hjulsta?

Jo, vi har diskuterat det, och slutsatsen tror jag inte oväntat var att det går åt fler spår om man ska vända tåg än om man ska ha en genomgående linje. Genomgående kräver givetvis två plattformsspår medan ska man vända tåg torde man behöva minst tre plattformsspår eller möjligtvis någon slags säckar att vända till på båda sidor av plattformarna.twr skrev:Det finns ju inget som säger att man måste trafikera så. Det kan vara två linjer som båda vänder i Barkarby till exempel. Detta har vi diskuterat ganska nyligen, är jag rätt säker på.M_M skrev:(Med förlängning till Nacka och övertagande av Hagsätragrenen så blir det väl dessutom en för lång linje, Nacka-Barkarby-Älvsjö typ)?
Tack!twr skrev:Det är ett elegant förslag, och det kan mycket väl bli intressant någon gång i framtiden.M_M skrev:Jag har ju tjatat om det här förut flera gånger, men jag tjatar igen. Bygger man på detta sätt finns alla utbyggnadspotentialer man kan önska. Med byte till pendeltåg så kan man få bra restider även för utbyggnader bortom Barkarby/Jakobsberg och bortom Häggvik. Häggvik är bara ett exempel, välj valfri plats med byte till pendeltåg, kanske med fördel en plats som också kan få bra körtider för bussar som går på motorväg eller liknande.

Sant, fast den tänkta Kista-grenen på Tvärbanan löser också det problemet, om än kanske med lite längre restid.twr skrev:En nackdel, med nuvarande planer, är att du inte kan ta dig mellan exempelvis Västerås och kista lika lätt. Eftersom regionaltågsstationen ligger i Barkarby och inte Jakobsberg.
En bonusfråga är i vilken utsträckning regionaltåg kommer att stanna vid alla tre "pendelstationerna" Bålsta, Barkarby och Sundbyberg C? Det kan tänkas bli svårt att motivera att stanna både vid Barkarby och Sundbyberg. Fast ska man skippa någon av de tre stationerna så vore det väl bättre om man skaffade ett "X63"-fordon växlat för STH 200 och drar ut en "snabbpendel" till Västerås. Med STH 200 (eller för den delen X62's STH 180) så passar man rätt väl in bland de andra persontågen i Mälarbanans graf. "Snabbpendeln" skulle då kunna skippa t.ex. Jakobsberg eller Kallhäll, Spånga och antingen Barkarby eller Sundbyberg C, men stanna i Kungsängen, Bro, Bålsta och sen vidare Enköping och Västerås. Pendellinjen som stannar vid alla stationer kan kortas av om man så vill. Ja, alternativt så kan den också gå en bra bit ut. Det finns många tänkbara kombinationer här. (Ja, fordonet behöver för övrigt inte vara "X63", det kan även vara vad nu TiM väljer för fordon, förutsatt att det klarar prestandan. Vad sägs om Regina fast med X60-familjens dörrar?)
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: (M) satsar på mer tunnelbana
Det är det som är en dålig lösning för en tänky ihopknytning.M_M skrev:[). Det jag sett har varit att Akallagrenen ska ha station i vinkel mot järnvägen (och därmed i vinkel mot en lämplig stationsplacering för Hjulsta-förlängning).
[?)
Vill man knyta ihop med Hjulsta så bör T-Barkarby ligga parallellt med järnvägen.
Men nu verkar allt fler politiska krafter gilla ett T-Hjulsta- T Barkarby så det ser hoppfullt ut
Re: (M) satsar på mer tunnelbana
Frågan är om Sundbyberg är tänk att fortsätta vara regionaltågsstation.M_M skrev: En bonusfråga är i vilken utsträckning regionaltåg kommer att stanna vid alla tre "pendelstationerna" Bålsta, Barkarby och Sundbyberg C? Det kan tänkas bli svårt att motivera att stanna både vid Barkarby och Sundbyberg. Fast ska man skippa någon av de tre stationerna så vore det väl bättre om man skaffade ett "X63"-fordon växlat för STH 200 och drar ut en "snabbpendel" till Västerås. Med STH 200 (eller för den delen X62's STH 180) så passar man rätt väl in bland de andra persontågen i Mälarbanans graf. "Snabbpendeln" skulle då kunna skippa t.ex. Jakobsberg eller Kallhäll, Spånga och antingen Barkarby eller Sundbyberg C, men stanna i Kungsängen, Bro, Bålsta och sen vidare Enköping och Västerås. Pendellinjen som stannar vid alla stationer kan kortas av om man så vill. Ja, alternativt så kan den också gå en bra bit ut. Det finns många tänkbara kombinationer här. (Ja, fordonet behöver för övrigt inte vara "X63", det kan även vara vad nu TiM väljer för fordon, förutsatt att det klarar prestandan. Vad sägs om Regina fast med X60-familjens dörrar?)
Att köra X60 till Västerås skulle nog inte vara något stort problem "grafmässigt", det går ju loktåg till Vs (eller gjorde åtminstone det i maj när jag åkte regional Sub-Vs).
Sedan tror jag nog att en snabbpendel borde stanna i Sundbyberg, med tanke på bytesmöjligheten både till t-bana och Tvärbanan.
Re: (M) satsar på mer tunnelbana
Och skulle man dessutom bygga T-Barkarby trespårig (eller förbereda för utbyggnad) så kanske man kan hålla öppet för en förlängning i en annan riktning ocskå, så kan man kanske tänka sig kombinationer av genomgående "ögla" och någon linje som fortsätter i en annan riktning bortom Barkarby, så att t.ex. bara vissa tåg från Akalla fortsätter mot Hjulsta och t.ex. vartannat tåg från Hjulsta går tillbaka mot centrum via loopen och vartannat går vidare i annan riktning. Eller någon annan kombination.Marcus L skrev:Frågan är om Sundbyberg är tänk att fortsätta vara regionaltågsstation.M_M skrev: En bonusfråga är i vilken utsträckning regionaltåg kommer att stanna vid alla tre "pendelstationerna" Bålsta, Barkarby och Sundbyberg C? Det kan tänkas bli svårt att motivera att stanna både vid Barkarby och Sundbyberg. Fast ska man skippa någon av de tre stationerna så vore det väl bättre om man skaffade ett "X63"-fordon växlat för STH 200 och drar ut en "snabbpendel" till Västerås. Med STH 200 (eller för den delen X62's STH 180) så passar man rätt väl in bland de andra persontågen i Mälarbanans graf. "Snabbpendeln" skulle då kunna skippa t.ex. Jakobsberg eller Kallhäll, Spånga och antingen Barkarby eller Sundbyberg C, men stanna i Kungsängen, Bro, Bålsta och sen vidare Enköping och Västerås. Pendellinjen som stannar vid alla stationer kan kortas av om man så vill. Ja, alternativt så kan den också gå en bra bit ut. Det finns många tänkbara kombinationer här. (Ja, fordonet behöver för övrigt inte vara "X63", det kan även vara vad nu TiM väljer för fordon, förutsatt att det klarar prestandan. Vad sägs om Regina fast med X60-familjens dörrar?)
Att köra X60 till Västerås skulle nog inte vara något stort problem "grafmässigt", det går ju loktåg till Vs (eller gjorde åtminstone det i maj när jag åkte regional Sub-Vs).
Sedan tror jag nog att en snabbpendel borde stanna i Sundbyberg, med tanke på bytesmöjligheten både till t-bana och Tvärbanan.
Re: (M) satsar på mer tunnelbana
Får det plats mer än en tvåspårig tunnelbanestation i Barkarby när järnvägen byggts ut till fyrspår med två plattformar, om man inte vill flytta motorvägen?
Ska man kunna vända tåg både från Akalla och Hjulsta så är det nog en bra idé att bygga en tvåspårig ö-plattform för Hjulstagrenen parallellt med järnvägen och motorvägen, och en tvåspårig ö-plattform i vinkel för Akallagrenen.
Ska man kunna vända tåg både från Akalla och Hjulsta så är det nog en bra idé att bygga en tvåspårig ö-plattform för Hjulstagrenen parallellt med järnvägen och motorvägen, och en tvåspårig ö-plattform i vinkel för Akallagrenen.
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: (M) satsar på mer tunnelbana
Man ska bara bygga en plattform och det parallelt med järnvägen och ha genomgående tåg , det blir billigast och bäst.M_M skrev:Får det plats mer än en tvåspårig tunnelbanestation i Barkarby när järnvägen byggts ut till fyrspår med två plattformar, om man inte vill flytta motorvägen?
Ska man kunna vända tåg både från Akalla och Hjulsta så är det nog en bra idé att bygga en tvåspårig ö-plattform för Hjulstagrenen parallellt med järnvägen och motorvägen, och en tvåspårig ö-plattform i vinkel för Akallagrenen.
Anser i vart fall jag.
Re: (M) satsar på mer tunnelbana
om man ska bygga ut två grenar mot Jakobsberg och mot Häggvik, så tror jag det passar bäst med två Ö-plattformar i Barkarbystaden, där den ena används av en linje från Hjulsta till Häggvik och tillbaka, och den andra för tåg från Akalla mot Jakobsberg och tillbaka... eller så bygger man likt slussen, för att folk ska kunna byta över plattform, t.ex. de som kommer från Västerås och vill till Kista...
Sedan kan man införa extratåg i rusningen Rinkeby-Barkarby-Hallonbergen, för en direktförbindelse.
Sedan kan man införa extratåg i rusningen Rinkeby-Barkarby-Hallonbergen, för en direktförbindelse.
Re: (M) satsar på mer tunnelbana
Stationen kommer väl att hamna i tunnel?Lennart Petersen skrev:Man ska bara bygga en plattform och det parallelt med järnvägen och ha genomgående tåg , det blir billigast och bäst.M_M skrev:Får det plats mer än en tvåspårig tunnelbanestation i Barkarby när järnvägen byggts ut till fyrspår med två plattformar, om man inte vill flytta motorvägen?
Ska man kunna vända tåg både från Akalla och Hjulsta så är det nog en bra idé att bygga en tvåspårig ö-plattform för Hjulstagrenen parallellt med järnvägen och motorvägen, och en tvåspårig ö-plattform i vinkel för Akallagrenen.
Anser i vart fall jag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: (M) satsar på mer tunnelbana
Nej, Kistagrenen löser inte det problemet, för det finns ingen station i Solvalla där den korsar järnvägen. Det finns vissa tankar om att bygga en pendeltågsstation där (men inga beslut), men att det även skulle bli en regionaltågsstation verkar inte troligt.M_M skrev:Tack!twr skrev:Det är ett elegant förslag, och det kan mycket väl bli intressant någon gång i framtiden.M_M skrev:Jag har ju tjatat om det här förut flera gånger, men jag tjatar igen. Bygger man på detta sätt finns alla utbyggnadspotentialer man kan önska. Med byte till pendeltåg så kan man få bra restider även för utbyggnader bortom Barkarby/Jakobsberg och bortom Häggvik. Häggvik är bara ett exempel, välj valfri plats med byte till pendeltåg, kanske med fördel en plats som också kan få bra körtider för bussar som går på motorväg eller liknande.![]()
Sant, fast den tänkta Kista-grenen på Tvärbanan löser också det problemet, om än kanske med lite längre restid.twr skrev:En nackdel, med nuvarande planer, är att du inte kan ta dig mellan exempelvis Västerås och kista lika lätt. Eftersom regionaltågsstationen ligger i Barkarby och inte Jakobsberg.
Senast redigerad av twr den söndag 31 augusti 2014 13:15, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.