
Ledbussar på linje 76
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Ledbussar på linje 76
Den senaste tiden har det börjat gå ledbussar på linje 76, och antalet verkar öka vecka för vecka. Ett försteg till linje 8? 

Re: Ledbussar på linje 76
Inte speciellt effektivt än så länge. Såg häromdagen en 76:a som var skyltad Fullsatt trots att drivdelen var i stort sett helt tom, det fanns typ 15 lediga sittplatser och 50 ståplatser men framme vid förarplatsen stod folk packade som sillar. Folk är faktiskt rätt dumma i huvudet när allt kommer omkring...
Re: Ledbussar på linje 76
Fast dessa var ju smarta nog att resa kollektivt i alla fall!daniel_s skrev:Inte speciellt effektivt än så länge. Såg häromdagen en 76:a som var skyltad Fullsatt trots att drivdelen var i stort sett helt tom, det fanns typ 15 lediga sittplatser och 50 ståplatser men framme vid förarplatsen stod folk packade som sillar. Folk är faktiskt rätt dumma i huvudet när allt kommer omkring...

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Ledbussar på linje 76
Finns sätt som är bra mot sånt där. På och avstigning i alla dörrar...daniel_s skrev:Inte speciellt effektivt än så länge. Såg häromdagen en 76:a som var skyltad Fullsatt trots att drivdelen var i stort sett helt tom, det fanns typ 15 lediga sittplatser och 50 ståplatser men framme vid förarplatsen stod folk packade som sillar. Folk är faktiskt rätt dumma i huvudet när allt kommer omkring...
Funkar de "överallt" på kontinenten och i Norrköping, så funkar de väl i Stockholm, bara viljan finns.
Re: Ledbussar på linje 76
Det vore ju inte en lösning på problemet, utan på sin höjd ett sätt att komma runt det.leifd skrev:Finns sätt som är bra mot sånt där. På och avstigning i alla dörrar...daniel_s skrev:Inte speciellt effektivt än så länge. Såg häromdagen en 76:a som var skyltad Fullsatt trots att drivdelen var i stort sett helt tom, det fanns typ 15 lediga sittplatser och 50 ståplatser men framme vid förarplatsen stod folk packade som sillar. Folk är faktiskt rätt dumma i huvudet när allt kommer omkring...
Funkar de "överallt" på kontinenten och i Norrköping, så funkar de väl i Stockholm, bara viljan finns.
Hur som helst så blir det ingenting av med det, speciellt inte eftersom det är VBP som är framtidens melodi för närvarande.

Re: Ledbussar på linje 76
Ännu en orsak att ett sådant förfarande absolut inte kan genomföras är att Göteborg har på och avstigning i alla dörrar. Och därmed är idén direktdiskvalificeraddaniel_s skrev:Det vore ju inte en lösning på problemet, utan på sin höjd ett sätt att komma runt det.leifd skrev:Finns sätt som är bra mot sånt där. På och avstigning i alla dörrar...daniel_s skrev:Inte speciellt effektivt än så länge. Såg häromdagen en 76:a som var skyltad Fullsatt trots att drivdelen var i stort sett helt tom, det fanns typ 15 lediga sittplatser och 50 ståplatser men framme vid förarplatsen stod folk packade som sillar. Folk är faktiskt rätt dumma i huvudet när allt kommer omkring...
Funkar de "överallt" på kontinenten och i Norrköping, så funkar de väl i Stockholm, bara viljan finns.
Hur som helst så blir det ingenting av med det, speciellt inte eftersom det är VBP som är framtidens melodi för närvarande.

Re: Ledbussar på linje 76
Men de har tydligen inte påstigning genom bakdörrarna med trafikvärdar som kollar biljetterna, för det har man accepterat här i Stockholm!darthjpp skrev:Ännu en orsak att ett sådant förfarande absolut inte kan genomföras är att Göteborg har på och avstigning i alla dörrar. Och därmed är idén direktdiskvalificerad
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Ledbussar på linje 76
Nej, i Göteborg får man visera sin biljett själv med ett enkelt blipp på de fasta kortläsarna.LÅ1 skrev:Men de har tydligen inte påstigning genom bakdörrarna med trafikvärdar som kollar biljetterna, för det har man accepterat här i Stockholm!darthjpp skrev:Ännu en orsak att ett sådant förfarande absolut inte kan genomföras är att Göteborg har på och avstigning i alla dörrar. Och därmed är idén direktdiskvalificerad

Frågan är hur det blir i Stockholm när Volvos nya idéer om förarplacering mellan framhjulen sprider sig? Då blir det svårt för busschauffören att dessutom visera biljetter, vilket skulle ställa krav på en konduktör på varje buss. Det skulle förmodligen även SL tycka vara för dyrt....
Lite bilder på prototypen finns på http://images.volvobuses.com/, sökord "European Bus System of the Future" (det verkar inte funka att länka på ett smidigt sätt)
Re: Ledbussar på linje 76
Nu har ju inte SL någon skyldighet att köpa in Volvos senaste uppfinningar, annat är det kanske i Göteborg? Göteborgsandan har man ju hört talas om...darthjpp skrev:Frågan är hur det blir i Stockholm när Volvos nya idéer om förarplacering mellan framhjulen sprider sig? Då blir det svårt för busschauffören att dessutom visera biljetter, vilket skulle ställa krav på en konduktör på varje buss. Det skulle förmodligen även SL tycka vara för dyrt....
Lite bilder på prototypen finns på http://images.volvobuses.com/, sökord "European Bus System of the Future" (det verkar inte funka att länka på ett smidigt sätt)

Re: Ledbussar på linje 76
Det är fler busstillverkare som har konceptet med en avskiljd förarhytt, t.ex. Van Hool. Bilder finns på https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 74#p320759 Bilderna är på Malmös 24 meters buss. Förarplatsen är något förskjuten åt vänster, men ändå ganska centrerad. Med tanke på hur snabbt utvecklingen av hybrider inom bussbranschen går, är det troligt att eldrivna hjul med en friare placering gör att mer låggolvsyta blir tillgänglig för passagerare. Bredare dörrar gör att resandeutbytet går fortare, och med en chaufför placerad i en separat förarhytt minimeras distraktioner och annat som kan störa trafiksäkerheten. Biljettförsäljning och biljettvisiering tar tid vid resande utbyte, och genom att ta bort detta från chauffören minimeras tiden vid resandeutbyte.daniel_s skrev:Nu har ju inte SL någon skyldighet att köpa in Volvos senaste uppfinningar, annat är det kanske i Göteborg? Göteborgsandan har man ju hört talas om...darthjpp skrev:Frågan är hur det blir i Stockholm när Volvos nya idéer om förarplacering mellan framhjulen sprider sig? Då blir det svårt för busschauffören att dessutom visera biljetter, vilket skulle ställa krav på en konduktör på varje buss. Det skulle förmodligen även SL tycka vara för dyrt....
Lite bilder på prototypen finns på http://images.volvobuses.com/, sökord "European Bus System of the Future" (det verkar inte funka att länka på ett smidigt sätt)
För övrigt tror jag att även Stockholmare går att få att visiera sina egna biljetter. Det kan ju bli några sura lattepappor och -mammor

Re: Ledbussar på linje 76
Eftersom jat tydligen är rejält okunnig i detta ämne, så inställer sej frågan, vad VBP är ??daniel_s skrev:Det vore ju inte en lösning på problemet, utan på sin höjd ett sätt att komma runt det.leifd skrev:Finns sätt som är bra mot sånt där. På och avstigning i alla dörrar...daniel_s skrev:Inte speciellt effektivt än så länge. Såg häromdagen en 76:a som var skyltad Fullsatt trots att drivdelen var i stort sett helt tom, det fanns typ 15 lediga sittplatser och 50 ståplatser men framme vid förarplatsen stod folk packade som sillar. Folk är faktiskt rätt dumma i huvudet när allt kommer omkring...
Funkar de "överallt" på kontinenten och i Norrköping, så funkar de väl i Stockholm, bara viljan finns.
Hur som helst så blir det ingenting av med det, speciellt inte eftersom det är VBP som är framtidens melodi för närvarande.
Re: Ledbussar på linje 76
VBP = Visual Basic Project! Men kanske inte i det här fallet!leifd skrev:Eftersom jat tydligen är rejält okunnig i detta ämne, så inställer sej frågan, vad VBP är ??

Här är det nog en hemlig kod för "Verifierad Betalande Passagerare". Dvs att operatören får betalt per "blippat" kort. Hur det funkar med SMS-biljetter vet jag inte.
(Hittade svaret här.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Ledbussar på linje 76
Vem vet, vilket århundrade som helst så kanske även Stockholm börjar köra fordon med självvisering och utan konduktör.darthjpp skrev:Frågan är hur det blir i Stockholm när Volvos nya idéer om förarplacering mellan framhjulen sprider sig? Då blir det svårt för busschauffören att dessutom visera biljetter, vilket skulle ställa krav på en konduktör på varje buss. Det skulle förmodligen även SL tycka vara för dyrt....
Liksom varför ska de annars ha kontrollanter när ingen egentligen ska ha lyckats ta sig in/ombord utan giltig biljett?
Re: Ledbussar på linje 76
Noterat samma sak på linje 77, iaf i eftermiddagsrusningen.kildor skrev:Den senaste tiden har det börjat gå ledbussar på linje 76, och antalet verkar öka vecka för vecka. Ett försteg till linje 8?
Re: Ledbussar på linje 76
På linje 77 är ledbussar ett vanligt inslag. inget nytt där inte...pellle skrev:Noterat samma sak på linje 77, iaf i eftermiddagsrusningen.kildor skrev:Den senaste tiden har det börjat gå ledbussar på linje 76, och antalet verkar öka vecka för vecka. Ett försteg till linje 8?

Re: Ledbussar på linje 76
Där ser man... Aldrig sett (eller åkt med) tidigare.ADDE skrev:På linje 77 är ledbussar ett vanligt inslag. inget nytt där inte...pellle skrev:Noterat samma sak på linje 77, iaf i eftermiddagsrusningen.kildor skrev:Den senaste tiden har det börjat gå ledbussar på linje 76, och antalet verkar öka vecka för vecka. Ett försteg till linje 8?
Bra med tanke på hur packad 4:an kan vara över Västerbron.
Re: Ledbussar på linje 76
Vet du ens vart 77 går? Det går mellan Frösundavik och Universitetet. Det enda gemensamma sträckan 77 går med 4 är mellan Odenplan och Stadsbiblioteket.
Andra busslinjer över Västerbron är linje 40 och flera rusningsbussar mot Söderort från Fridhemsplan... Sedan har vi linje 72, som går gemensamt med 4:an mellan St Eriksplan och Valhallavägen. Men både 40 och 72 kör med korta stadsbussar...
Andra busslinjer över Västerbron är linje 40 och flera rusningsbussar mot Söderort från Fridhemsplan... Sedan har vi linje 72, som går gemensamt med 4:an mellan St Eriksplan och Valhallavägen. Men både 40 och 72 kör med korta stadsbussar...
Re: Ledbussar på linje 76
Blandar du inte ihop 77 och 70 ?ADDE skrev:Vet du ens vart 77 går? Det går mellan Frösundavik och Universitetet. Det enda gemensamma sträckan 77 går med 4 är mellan Odenplan och Stadsbiblioteket.
Andra busslinjer över Västerbron är linje 40 och flera rusningsbussar mot Söderort från Fridhemsplan... Sedan har vi linje 72, som går gemensamt med 4:an mellan St Eriksplan och Valhallavägen. Men både 40 och 72 kör med korta stadsbussar...

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Ledbussar på linje 76
öhh, det gjorde jag nog. :s
77 går Liljeholmen-Karolinska. Den använder jag väldigt ofta... Däremot har jag inte sett så mycket ledbussar på den linjen egentligen...
77 går Liljeholmen-Karolinska. Den använder jag väldigt ofta... Däremot har jag inte sett så mycket ledbussar på den linjen egentligen...
Re: Ledbussar på linje 76
Betyder ledbussar på linje 76 att turtätheten minskar? I rusningstid gör väl inte det så mycket, men på en del förortslinjer skulle det vara bättre med korta bussar som går ofta i stället för ledbussar som man då kör mer sällan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling