Bild från Telefonplan övre
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
En suddig bild från Telefonplan övre en lördag troligen efter som det är enkelvagn på linje 17.

AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Amatörgissar lite: Var det inte så att Telefonplan var en av de få platser där "övre" verkligen var det? Dvs att man la om spårvägen till taket på markhållplatsen (nedre), medans man byggde om den för tunnelbana?Lennart skrev:Fanns det flera hållplatser vid Telefonplan. Vi har tidigare sett en AGR-bild där man ser LM's huvudanläggning. Var detta Telefonplan Nedre?
Någon som kan förklara? Tack!
mvh /M
Telefonplan övre
Den 2/10 1960 flyttades linjerna 14 och 17 från sitt övreläge till gatuplanet detta för Tunnelbanebygget. En bild åt andra hållet man ser slingan i bakgrunden.

En bild från gatuplanet spårvägen gick på en sandbädd och rälsen kom från linje 15.

En bild från gatuplanet spårvägen gick på en sandbädd och rälsen kom från linje 15.

AGR
Spårvägshållplatsen vid Telefonplan låg en trappa upp, alltså över gatuplanet. Till hållplatsen kom man via en trappa från Mikrofonvägen. (Resterna av en liknande hållplats finns mellan tranebergsbron och Alvik. Eller förstördes dessa lämningar när man byggde en provisorisk T-station där för en del år sedan?)mickeb skrev:Amatörgissar lite: Var det inte så att Telefonplan var en av de få platser där "övre" verkligen var det? Dvs att man la om spårvägen till taket på markhållplatsen (nedre), medans man byggde om den för tunnelbana?Lennart skrev:Fanns det flera hållplatser vid Telefonplan. Vi har tidigare sett en AGR-bild där man ser LM's huvudanläggning. Var detta Telefonplan Nedre?
Någon som kan förklara? Tack!
mvh /M
När så T-banan skulle byggas med station vid Telefonplan så förlades den till ungefär samma plats som spårvangshållplatsen, men en trappa ner från gatuplanet, och i dagschakt. För att kunna bygga T-stationen var man tvungen att riva spårvägshållplatsen. Spårvagnarna fick en provisorisk sträckning förbi Telefonplan under sina sista år. Denna sträckning gick i gatunivå, och mellan dagens T-bana och Telefonvägen. Den provisoriska hållplatsen i riktning Slussen låg före korsningen av Mikrofonvägen har jag för mej! Hållplattsen i andra riktningen kommer jag inte ihåg något av.
Den provisoriska spårvägen måste ha gått mellan dagens T-bana och Telefonvägen, eller kanske rent av delvis på Telefonvägen, som ju är (eller varit?) ganska bred här.
En fråga som dyker upp nu är om den gammla hålplattsen i högläge var byggd med tanke på att sedan bli T-banestation, men att det sedan föll på att T-banan fick längre tåg och större krav än man från början planerat?
Tack AGR för bilderna, som inte är så vanligt förekommande!
Sommaren 1960 hade jag sparat ihop till ett endags turistkort (3 kronor!)
, passerade Telefonplan i detta skick och såg även slingan. När jag sommaren därpå lyckats få ihop till ett nytt kort var allt demolerat och borta, något som även gällde den komplicerade och skramliga infarten
till f.d. Ringvägshallen.
Slingan vid Telefonplan är till stor del igenfylld men kan anas av en erfaren spårvägsarkeolog. Ut i naturen innan gräset börjar växa!
Sommaren 1960 hade jag sparat ihop till ett endags turistkort (3 kronor!)
, passerade Telefonplan i detta skick och såg även slingan. När jag sommaren därpå lyckats få ihop till ett nytt kort var allt demolerat och borta, något som även gällde den komplicerade och skramliga infarten
till f.d. Ringvägshallen.
Slingan vid Telefonplan är till stor del igenfylld men kan anas av en erfaren spårvägsarkeolog. Ut i naturen innan gräset börjar växa!