Det är ju sant, att Roslagsbanan inte nödvändigtvis behöver kunna korsa övriga spår. Men mins jag rätt så finns det många tunnlar i trakten. T-banespåren går ju nästan i serpentinliknande banor för att inte påverka källare, kabeltunnlar, skyddsrum, vägtunnlar och allt vad det är.twr skrev:Roslagsbanan behöver inte korsa de andra linjerna, så den behöver inte ligga så djupt. Den måste under Gröna linjen vid Hötorget, men den ligger ju i "källaren", så det är inget problem.LÅ1 skrev:Men hur många perronger för olika spårgående linjer skall man få plats med på T-centralen? Blir stationen inte djup nog med Citybanan? All spårtrafik kan inte passera samma punkt!twr skrev:Jag tycker ungefär samma fortfarande, förutom att Roslagsbanan bör gå hela vägen till City och T-Centralen. Och när man ändå håller på är nog Roslagsbanan till Rimbo ingen dum idé.
Poängen med att nå City är dels att det förstås är en viktig målpunkt i sig, dels möjligheten till byten till Blå linjen (inkl Nacka och Hagsätra), Röda linjen Norsborg - Ropsten och fjärr- och regionaltrafiken vid Centralen. Nyttan är helt enkelt betydligt större än vid Odenplan.
Kollektivtrafiken i Nordost (Stockholm)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Kollektivtrafiken i Nordost (Stockholm)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Kollektivtrafiken i Nordost (Stockholm)
Ja, en bit ner hamnar den nog, men det behöver inte vara extremt. Parallellt med och på samma nivå som Blå linjen borde vara en möjlighet. Vinkelrätt mot Blå linjen med gångpassager över denna borde vara en annan möjlighet.LÅ1 skrev: Det är ju sant, att Roslagsbanan inte nödvändigtvis behöver kunna korsa övriga spår. Men mins jag rätt så finns det många tunnlar i trakten. T-banespåren går ju nästan i serpentinliknande banor för att inte påverka källare, kabeltunnlar, skyddsrum, vägtunnlar och allt vad det är.
Vägtunnel finns det väl en i området, och den behöver inte Roslagsbanan bekymra sig om.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Kollektivtrafiken i Nordost (Stockholm)
OM det är relativt fullt vid T-centralen, skull man inte kunna lägga RBsperronger under sthlm C istället?
Re: Kollektivtrafiken i Nordost (Stockholm)
Fullt av spår, eller fullt av människor?gbd skrev:OM det är relativt fullt vid T-centralen, skull man inte kunna lägga RBsperronger under sthlm C istället?
Man flyttar ju på pendeltågen nu för att komma närmare tunnelbanan. Det är viktigt att det inte är för långt att gå, med tanke på bytestiden.
Dessutom innebär ditt förslag att Roslagsbanan måste korsa både Blå linjen och citybanan, vilket den alltså inte behöver annars.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Kollektivtrafiken i Nordost (Stockholm)
Det var välmerän fråga än förslag, det är ju lite svårt att veta exakt när man inte har någon modell på utformningen. Men eftersom jag tycker att om RB blir Rapid transit-systemet för No så borde det kuna försörja söder och årsta/årstafältet och östberga, så bör IMO en station vid centralen minst kunna 1/ enkelt kunna fortsätta söderut 2/ enkelt kunna möjliggöra byten till andra linjer/system utan onödiga flaskhalsartwr skrev:Fullt av spår, eller fullt av människor?gbd skrev:OM det är relativt fullt vid T-centralen, skull man inte kunna lägga RBsperronger under sthlm C istället?
Man flyttar ju på pendeltågen nu för att komma närmare tunnelbanan. Det är viktigt att det inte är för långt att gå, med tanke på bytestiden.
Dessutom innebär ditt förslag att Roslagsbanan måste korsa både Blå linjen och citybanan, vilket den alltså inte behöver annars.
Sen hur det löses det är väl sånt man kan diskutera här t.ex.