Kollektivtrafiken i Nordost (Stockholm)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kollektivtrafiken i Nordost (Stockholm)

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:
LÅ1 skrev:
twr skrev:Jag tycker ungefär samma fortfarande, förutom att Roslagsbanan bör gå hela vägen till City och T-Centralen. Och när man ändå håller på är nog Roslagsbanan till Rimbo ingen dum idé.
Men hur många perronger för olika spårgående linjer skall man få plats med på T-centralen? Blir stationen inte djup nog med Citybanan? All spårtrafik kan inte passera samma punkt!
Roslagsbanan behöver inte korsa de andra linjerna, så den behöver inte ligga så djupt. Den måste under Gröna linjen vid Hötorget, men den ligger ju i "källaren", så det är inget problem.

Poängen med att nå City är dels att det förstås är en viktig målpunkt i sig, dels möjligheten till byten till Blå linjen (inkl Nacka och Hagsätra), Röda linjen Norsborg - Ropsten och fjärr- och regionaltrafiken vid Centralen. Nyttan är helt enkelt betydligt större än vid Odenplan.
Det är ju sant, att Roslagsbanan inte nödvändigtvis behöver kunna korsa övriga spår. Men mins jag rätt så finns det många tunnlar i trakten. T-banespåren går ju nästan i serpentinliknande banor för att inte påverka källare, kabeltunnlar, skyddsrum, vägtunnlar och allt vad det är.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken i Nordost (Stockholm)

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev: Det är ju sant, att Roslagsbanan inte nödvändigtvis behöver kunna korsa övriga spår. Men mins jag rätt så finns det många tunnlar i trakten. T-banespåren går ju nästan i serpentinliknande banor för att inte påverka källare, kabeltunnlar, skyddsrum, vägtunnlar och allt vad det är.
Ja, en bit ner hamnar den nog, men det behöver inte vara extremt. Parallellt med och på samma nivå som Blå linjen borde vara en möjlighet. Vinkelrätt mot Blå linjen med gångpassager över denna borde vara en annan möjlighet.

Vägtunnel finns det väl en i området, och den behöver inte Roslagsbanan bekymra sig om.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Kollektivtrafiken i Nordost (Stockholm)

Inlägg av gbd »

OM det är relativt fullt vid T-centralen, skull man inte kunna lägga RBsperronger under sthlm C istället?
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken i Nordost (Stockholm)

Inlägg av twr »

gbd skrev:OM det är relativt fullt vid T-centralen, skull man inte kunna lägga RBsperronger under sthlm C istället?
Fullt av spår, eller fullt av människor?

Man flyttar ju på pendeltågen nu för att komma närmare tunnelbanan. Det är viktigt att det inte är för långt att gå, med tanke på bytestiden.

Dessutom innebär ditt förslag att Roslagsbanan måste korsa både Blå linjen och citybanan, vilket den alltså inte behöver annars.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Kollektivtrafiken i Nordost (Stockholm)

Inlägg av gbd »

twr skrev:
gbd skrev:OM det är relativt fullt vid T-centralen, skull man inte kunna lägga RBsperronger under sthlm C istället?
Fullt av spår, eller fullt av människor?

Man flyttar ju på pendeltågen nu för att komma närmare tunnelbanan. Det är viktigt att det inte är för långt att gå, med tanke på bytestiden.

Dessutom innebär ditt förslag att Roslagsbanan måste korsa både Blå linjen och citybanan, vilket den alltså inte behöver annars.
Det var välmerän fråga än förslag, det är ju lite svårt att veta exakt när man inte har någon modell på utformningen. Men eftersom jag tycker att om RB blir Rapid transit-systemet för No så borde det kuna försörja söder och årsta/årstafältet och östberga, så bör IMO en station vid centralen minst kunna 1/ enkelt kunna fortsätta söderut 2/ enkelt kunna möjliggöra byten till andra linjer/system utan onödiga flaskhalsar

Sen hur det löses det är väl sånt man kan diskutera här t.ex.
Skriv svar