Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jag vet att jag har frågat detta förut, och fått svar, bland annat från Ragnar. Men jag måste fråga igen...
I Lok & Vagnar står det att C20 väger 66300 kg
I SLM 2003 står det att dom väger 70200 kg
På detta forum står det att dom väger 67000 kg
I SLM 2003 står det också att C20F 2000 väger 70800 kg, vilket jag tycker låter mer rimligt än att den skulle väga 65000 kg, med tanke på all utrustning på taket...
Jag tycker snarare att du ska lita på Ragnar. Att uppgifterna i SLM var preliminära betyder att de inte är att lita på. C20F har jag för mig är 3,5 ton lättare än C20.
Lennart skrev:Vikterna som anges i SLM är vad SL och Bombardier uppgav under våren 2003. Uppgifterna i Lok & vagnar var preliminära.
Jag kör nog på uppgifterna som författarna till SLM 2003 har fått från SL och Bombardier. Jag inte fatta hur C20F kan vara lättare än en vanlig C20, inte med tanke på all utrustning på taket, utan HVACn är den säkert 3,5 ton lättare, men aldrig med den. Det är ju 100 lådor på taket, och dom brukar väga...
Lennart skrev:Vikterna som anges i SLM är vad SL och Bombardier uppgav under våren 2003. Uppgifterna i Lok & vagnar var preliminära.
Jag kör nog på uppgifterna som författarna till SLM 2003 har fått från SL och Bombardier. Jag inte fatta hur C20F kan vara lättare än en vanlig C20, inte med tanke på all utrustning på taket, utan HVACn är den säkert 3,5 ton lättare, men aldrig med den. Det är ju 100 lådor på taket, och dom brukar väga...
Väggarna är tunnare och byggda av ett lättare material.
Uppgifterna i Lok & vagnar var preliminära. Uppgifterna i SLM är att betrakta som officiella och kommer från RR's medarbetare. Om man hade jämfört C20 med C20F utan extrautrustning (såsom bl.a. AC) hade C20F varit lättare. Man får se upp hur man gör sin jämförelse.