Lägg ner spårvagnslinje 2!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Lägg ner spårvagnslinje 2!
Snart blir det ändringar i bussnätet i Norrköping på grund av besparingar. Dock sker inga besparingar på spårvagnstrafiken fast det är fullt möjligt.
En idé skulle kunna vara ett nytt linjenät...
3 Vidablick-Drottninggatan-Klockaretorpet
4 Fridvalla-Drottninggatan-Klockaretorpet
5 Vidablick-Öster-Klingsberg
Om linjerna 3 och 4 körs i 18-min trafik, blir det i praktiken 9-min trafik på sträckan Hagaskolan-Klockaretorpet. Antalet spårvagnar i trafik på dessa båda linjer skulle bli 8 stycken.
Linje 5 körs i 20-min trafik med 3 spårvagnar. Under kvällar och söndagar behövs ingen spårvagnstrafik till Klingsberg.
Detta förslag innebär att man sparar in på 2 spårvagnar. Från dagens 13 vagnar till 11.
Det skulle även öka resandet från Eneby om spårvagnarna gick via Drottninggatan.
5 Vidablick-Öster-Klingsberg
Om linjerna 3 och 4 körs i 18-min trafik, blir det i praktiken 9-min trafik på sträckan Hagaskolan-Klockaretorpet. Antalet spårvagnar i trafik på dessa båda linjer skulle bli 8 stycken.
Linje 5 körs i 20-min trafik med 3 spårvagnar. Under kvällar och söndagar behövs ingen spårvagnstrafik till Klingsberg.
Detta förslag innebär att man sparar in på 2 spårvagnar. Från dagens 13 vagnar till 11.
Det skulle även öka resandet från Eneby om spårvagnarna gick via Drottninggatan.
- Reimersholme71
- Kontakt:
Re: Lägg ner spårvagnslinje 2!
Åjo, på söndagar behövs det nog spårvagnar till Klingsberg. Det ligger en kyrkogård ungefär där, och det är på helgerna som folk i allmänhet går till sina anhörigas gravar - eller till högmässan om man nu gör sånt. Själv åker jag tvåan till min fars grav - det är den med den vackraste stenen i Kolmårdsmarmor på hela begravningsplatsen, om du är där och tittar.Mikael Karlsson skrev:Om linjerna 3 och 4 körs i 18-min trafik, blir det i praktiken 9-min trafik på sträckan Hagaskolan-Klockaretorpet. Antalet spårvagnar i trafik på dessa båda linjer skulle bli 8 stycken.
Men idén om att lägga linjerna så att dom kompletterar varandra och lockar mer resande är god, hur man nu får "dom som bestämmer" att verkligen lägga turlistan som den borde läggas.
Som det är idag, och som det har varit i evigheter, ligger turlistan så att tvåan konsekvent kommer mellan 15 och 60 sekunder efter trean på sträckan Rådhuset-Centralen-Haga, åt båda hållen. Dessutom lyckas dom med konststycket att synkronisera avgångarna från Söder Tull också.
Så istället för att låta linje tre och två komplettera varandra och ha en spårvagn var sjunde minut exempelvis, låter dom trean komma först och ta alla passagerare och sedan låta tvåan gå i princip tom hela vägen. Det är som om tidtabellsnickrarna har fått order att lägga turerna så att man enkelt kan få statistiskt underlag för att lägga ner tvåan.
Själv tar jag alltid tvåan så ofta jag kan, och undviker buss i det längsta, bara för att inte låta konspirationen mot spårvägen få något vatten alls på någon kvarn...

Martin
-
Delade meningar om 2:an
Visst kan vi vara överens om att det är svårt att få de styrande att ändra på tidtabellerna.
Idag kör 2:an och 3:an efter varandra ganska ofta. Likaså är 3:ans tidtabell så dum, att i praktiken kommer vagnarna att mötas på enkelspåret i Drottninggatan, det har varit så om det är så än vet jag inte.
Visst, visst skulle även jag vilja behålla spårvägen till Klingsberg på söndagarna. Men man skall komma ihåg att resandet är lågt på linje 2 under söndagarna.
Och visst finns det många som älskar spårvagnarna. Men det finns lika många som vill få bort dem. Och nu när det är tal om nedläggning av busslinjer och skolor på landsbygden. Då är det spårvagnen som pekas ut som den stora syndaren.
Därför vill jag ända på spårvägsnätet och visa att man kan spara på även det. Fast visst skulle det bli tråkigt att inte kunna åka med 2:an. Jag åker alltid med den den linjen, dels för att synas i statistiken och dels för att få åka M67:a.
Men visst skulle jag kunna åka med 3 och 115 också.
Idag kör 2:an och 3:an efter varandra ganska ofta. Likaså är 3:ans tidtabell så dum, att i praktiken kommer vagnarna att mötas på enkelspåret i Drottninggatan, det har varit så om det är så än vet jag inte.
Visst, visst skulle även jag vilja behålla spårvägen till Klingsberg på söndagarna. Men man skall komma ihåg att resandet är lågt på linje 2 under söndagarna.
Och visst finns det många som älskar spårvagnarna. Men det finns lika många som vill få bort dem. Och nu när det är tal om nedläggning av busslinjer och skolor på landsbygden. Då är det spårvagnen som pekas ut som den stora syndaren.
Därför vill jag ända på spårvägsnätet och visa att man kan spara på även det. Fast visst skulle det bli tråkigt att inte kunna åka med 2:an. Jag åker alltid med den den linjen, dels för att synas i statistiken och dels för att få åka M67:a.
Men visst skulle jag kunna åka med 3 och 115 också.
-
Att tvåan och trean i dag "krockar" är inte så konstigt. Trean går ju var tionde minut och tvåan var femtonde. Det betyder ju att det bara är möjligt att "saxa" varannan tvåa in i treans tidtabell. Säg att de går så här:
2 & 3: 00
3: 10
2: 15
3: 20
2 & 3: 30
3: 40
2: 45
3: 50
o.s.v.
Som vi ser får vi nu en perfekt saxning två gånger i timmen. Men det innebär samtidigt att vi får en "perfekt krock" två gånger i timmen.
Tyvärr är det en matematisk omöjlighet att lösa det här när tvåan och trean har olika turtätheter. Den bästa lösningen är alltså att låta tvåan gå ner på 10-minuterstrafik också. Så blir det också om vi nu bara kan få till stånd utbyggnaden till Ringdansen.
3: 10
2: 15
3: 20
2 & 3: 30
3: 40
2: 45
3: 50
o.s.v.
Som vi ser får vi nu en perfekt saxning två gånger i timmen. Men det innebär samtidigt att vi får en "perfekt krock" två gånger i timmen.
Tyvärr är det en matematisk omöjlighet att lösa det här när tvåan och trean har olika turtätheter. Den bästa lösningen är alltså att låta tvåan gå ner på 10-minuterstrafik också. Så blir det också om vi nu bara kan få till stånd utbyggnaden till Ringdansen.
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
-
Tidtabellskrockar
Ja det var kanske inte direkt vardagar jag tänkte på, utan närmare bestämt lördagar, och till viss del söndagar.
En annan idé skulle vara att låta 3:an trafikeras i 12-min trafik. Då sparar man på antalet spårvagnar från 8 till 6 på den linjen.
En annan idé skulle vara att låta 3:an trafikeras i 12-min trafik. Då sparar man på antalet spårvagnar från 8 till 6 på den linjen.
Re: Lägg ner spårvagnslinje 2!
Varför skulle man inte kunna lägga linje 5 NorrTull-Öster-Klingsberg??Mikael Karlsson skrev:Snart blir det ändringar i bussnätet i Norrköping på grund av besparingar. Dock sker inga besparingar på spårvagnstrafiken fast det är fullt möjligt.
5 Vidablick-Öster-Klingsberg.
Då använder man vändplatsen där och det finns ingen risk att det strular till sig uppe vid Vidablick när 2st linjer skall avgå därifrån.
Sen kan man också minska ner antalet turer för linje 5 då när den går från NorrTull så sparar man lite till.
-
Ett förslag om 5:an
Visst kan man låta 5:an vända vid Norrtull. Men då blir det gnäll på Vidablicksborna som har fått för sig att man måste ha minst 10-min trafik.
Vill man dra till ordentligt kan man bygga en länk i Slåttergatan mellan 2:an och 3:ans linjedelar.
Då kan man spara på trafiken åtminstone under lågtrafik.
Vill man dra till ordentligt kan man bygga en länk i Slåttergatan mellan 2:an och 3:ans linjedelar.
Re: Ett förslag om 5:an
Eftersom denna tråd i med mitt synsätt är helt vansinnig, så vill jag komma med flera vansinniga förslag !!Mikael Karlsson skrev:Visst kan man låta 5:an vända vid Norrtull. Men då blir det gnäll på Vidablicksborna som har fått för sig att man måste ha minst 10-min trafik.
Spara inte, det är fel sätt att lösa problem. Satsa istället !!
Fördubbla all turtäthet vid alla tider, så kanske det kan bli intressant att åka buss och spårvagn.
Eftersom jag själv bor relativt centralt (Oxelbergen) så tar jag mig ju fram genom att gå för det mesta. Är det för långt så får det bli bilen......
På korta avstånd, är det oftast inte lönt att vänta på buss eller spårvagn, man går fortare (eller så tar det obetydligt längre tid).
Mina längre resor är så få eller är till platser där jag ändå behöver bil.
Detta säger jag trotts att jag nog får räkna mig till de verkliga förespråkarna för kollektiv trafik, samt till "de samma diggarna", i denna kommun.
Däremot, om det gick dubbelt så mycket trafik, då skulle det faktiskt kunna bli intressant att åka kollektivt, föör då kommer man i läget att man oftast inte behöver vänta (i vartfall sällan mer än 5 min).
Faktum är, som jag sagt tidigare, att dålig ekonomi (kommunal sådan) är bara ett sätt att räkna !!
Man borde alltså räkna annorlunda.......
//Leif D
- Reimersholme71
- Kontakt:
Spårvägifiera hela linjenätet!
Ja, jag har ju förut föreslagit en spårvägifiering av hela linjenäteti Norrköping med tio spårvägslinjer (istället för två spårvägslinjer plus åtta busslinjer) och ett flexibelt spårnät som på de inre delarna och de mer tättbefolkade områdena skulle få fem-minuterstrafik (och 90-sekunderstrafik vid Centralen med fyra hållplatslägen) i högtrafik.leifd skrev:Eftersom denna tråd i med mitt synsätt är helt vansinnig, så vill jag komma med flera vansinniga förslag !!
...
Däremot, om det gick dubbelt så mycket trafik, då skulle det faktiskt kunna bli intressant att åka kollektivt, föör då kommer man i läget att man oftast inte behöver vänta (i vartfall sällan mer än 5 min).
Faktum är, som jag sagt tidigare, att dålig ekonomi (kommunal sådan) är bara ett sätt att räkna !!
Om det exempelvis fanns en spårvägslinje till Lindö gissar jag att du oftare skulle vänta ett par minuter på spårvagnen från Oxelbergen än du idag väntar på buss 111, eller hur?
Om jag tolkar dig som jag tycker att jag borde så kan du alltså tycka att totalspårvägifiering är en god idé?

Eftersom det då skulle kunna bli bättre turtäthet (man blir liksom tvungen att saxa turerna rätt med fler linjer), och "spårvagnseffekten" gör att folk åker mer och dessutom inte har något emot att vänta lite längre, så är det "rätta" sättet att räkna att det skulle löna sig att spårvägifiera hela Norrköping.

Nå, hur övertygar vi "dom som bestämmer"?

Martin
-
Re: Spårvägifiera hela linjenätet!
-----------------Reimersholme71 skrev:Ja, jag har ju förut föreslagit en spårvägifiering av hela linjenäteti Norrköping med tio spårvägslinjer (istället för två spårvägslinjer plus åtta busslinjer) och ett flexibelt spårnät som på de inre delarna och de mer tättbefolkade områdena skulle få fem-minuterstrafik (och 90-sekunderstrafik vid Centralen med fyra hållplatslägen) i högtrafik.leifd skrev:Eftersom denna tråd i med mitt synsätt är helt vansinnig, så vill jag komma med flera vansinniga förslag !!
...
Om det exempelvis fanns en spårvägslinje till Lindö gissar jag att du oftare skulle vänta ett par minuter på spårvagnen från Oxelbergen än du idag väntar på buss 111, eller hur?
Om jag tolkar dig som jag tycker att jag borde så kan du alltså tycka att totalspårvägifiering är en god idé?![]()
Eftersom det då skulle kunna bli bättre turtäthet (man blir liksom tvungen att saxa turerna rätt med fler linjer), och "spårvagnseffekten" gör att folk åker mer och dessutom inte har något emot att vänta lite längre, så är det "rätta" sättet att räkna att det skulle löna sig att spårvägifiera hela Norrköping.![]()
Nå, hur övertygar vi "dom som bestämmer"?![]()
Martin
Instämmer. Kan man bara finansiera det skulle det vara intressant att se effekten i form av ökat kollektivresande. Skulle kanske kunna bli ett försöksprojekt inom EU för hur man kan miljöanpassa resandet i en medelstor stad. Påminner dessutom litegrann om ett förslag till ett heltäckande spårsvägssystem i Linköping som jag lanserade för så där 25 år sedan.....
mvh/spårsnoken
- Reimersholme71
- Kontakt:
Jamen, det är ju som om jag sagt det själv! Finns det någon här som vet om och hur man söker pengar för sådant här?spårsnoken skrev: Instämmer. Kan man bara finansiera det skulle det vara intressant att se effekten i form av ökat kollektivresande. Skulle kanske kunna bli ett försöksprojekt inom EU för hur man kan miljöanpassa resandet i en medelstor stad. Påminner dessutom litegrann om ett förslag till ett heltäckande spårsvägssystem i Linköping som jag lanserade för så där 25 år sedan.....
mvh/spårsnoken
Om det hjälper så är det ju mer än bara kollektivtrafiken som berörs:
- Innerstadens miljö (boendemiljö och utsläppsmiljö) kan förbättras och kommunens nuvarande planer att begränsa trafiken inne i stan kan förverkligas.
Genomfartstrafiken på de byggnadsminnesskyddade Promenaderna kan stoppas (om ringleden runt stan i alla fall byggs halvklar).
Biogasen som annars skulle gå till bussbränsle för stadsbusssarna kan användas klyftigare.
...
Martin
-
-----------------Reimersholme71 skrev:Jamen, det är ju som om jag sagt det själv! Finns det någon här som vet om och hur man söker pengar för sådant här?spårsnoken skrev: Instämmer. Kan man bara finansiera det skulle det vara intressant att se effekten i form av ökat kollektivresande. Skulle kanske kunna bli ett försöksprojekt inom EU för hur man kan miljöanpassa resandet i en medelstor stad. Påminner dessutom litegrann om ett förslag till ett heltäckande spårsvägssystem i Linköping som jag lanserade för så där 25 år sedan.....
mvh/spårsnoken
Om det hjälper så är det ju mer än bara kollektivtrafiken som berörs:Om man listar alla aspekter av stadsmiljön och effektivisering som berörs borde flera instanser vara intresserade av att hjälpa till och finansieringen ordnas lättare!
- Innerstadens miljö (boendemiljö och utsläppsmiljö) kan förbättras och kommunens nuvarande planer att begränsa trafiken inne i stan kan förverkligas.
Genomfartstrafiken på de byggnadsminnesskyddade Promenaderna kan stoppas (om ringleden runt stan i alla fall byggs halvklar).
Biogasen som annars skulle gå till bussbränsle för stadsbusssarna kan användas klyftigare.
...
Martin
Vänd Dig till Miljödepartementet och ansök om pengar för att göra en förstudie om ett 'hållbart transportsystem för Norrköping'
mvh/spårsnoken
Eller varför inte biltullsskatter. Annika Billström framförde under förra veckans förmodligen temporära infall av insikt att det så kallade försöket kunde förläggas någon annanstans. Om Norrköping ansökte om att få bli försökskommun så kunde många problem lösas.spårsnoken skrev:-----------------Reimersholme71 skrev:Jamen, det är ju som om jag sagt det själv! Finns det någon här som vet om och hur man söker pengar för sådant här?spårsnoken skrev: Instämmer. Kan man bara finansiera det skulle det vara intressant att se effekten i form av ökat kollektivresande. Skulle kanske kunna bli ett försöksprojekt inom EU för hur man kan miljöanpassa resandet i en medelstor stad. Påminner dessutom litegrann om ett förslag till ett heltäckande spårsvägssystem i Linköping som jag lanserade för så där 25 år sedan.....
mvh/spårsnoken
Om det hjälper så är det ju mer än bara kollektivtrafiken som berörs:Om man listar alla aspekter av stadsmiljön och effektivisering som berörs borde flera instanser vara intresserade av att hjälpa till och finansieringen ordnas lättare!
...
Martin
Vänd Dig till Miljödepartementet och ansök om pengar för att göra en förstudie om ett 'hållbart transportsystem för Norrköping'
mvh/spårsnoken
vänligen
/GN
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
...förutom att inte behovet är lika stort i Norrköping, och att inga direkta slutsatser kan dras från ett Norrköpingsförsök som är tillämpliga på införande av trängselskatter i större städer som Stockholm och Gätebnorg, där trängselkostnaderna idag är högst påtagligaGN skrev:Eller varför inte biltullsskatter. Annika Billström framförde under förra veckans förmodligen temporära infall av insikt att det så kallade försöket kunde förläggas någon annanstans. Om Norrköping ansökte om att få bli försökskommun så kunde många problem lösas.spårsnoken skrev:-----------------
mvh/spårsnoken
vänligen
/GN

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Ett förslag om 5:an
De får vänja sig vid lite mindre trafik och om man inte kan det så finns det både bussar och så linje 2 inom gångavstånd.Mikael Karlsson skrev:Visst kan man låta 5:an vända vid Norrtull. Men då blir det gnäll på Vidablicksborna som har fått för sig att man måste ha minst 10-min trafik.
Jag har själv bott i Vidablick och tycker de som bor däruppe är bortskämda.
De behöver inte den trafiken som finns idag för jag anser att det åker inte så många.
Mest resande idag på linje 3 är morgon och kväll övrig tid finns det knappt någon.
-
Alla vill ha högre turtäthet
Visst håller jag med Leif D om att högre turtäthet är det bästa för att få fler att åka kollektivt.
Men eftersom det sparas på kollektivtrafiken, så tycker jag att man kan spara på spårvagnstrafiken också. Linje 2 har en gammal linjesträckning som inte lockar allt för många resande. Söndagar är en katastrof.
Jag skulle därför vilja ha ett nytt linjenät i Norrköping. Dels att bussarna skulle komma närmre bostadsområden, och även mata till andra linjer, och som tvärpendling.
111 Vrinnevisjukhuset-Kättsätter-Skarphagen-Ektorp-S.Tull-Hörsalen-
Oxelbergen-Lindö
112 Vrinnevisjukhuset-Vilbergen-S.Tull-Resecentrum-Butängen-Platinag-
Maxi-Herstaberg
113 Resecentrum-Kungsgatan-V.Tull-S.Tull-Hageby-Navestad-
Kvarnberget-Åselstad
114 Händelö-Resecentrum-S.Tull-Hageby-Rambogatan-(Kungsängen-
Risängen-Röda stugans gata, anslutning till 111)
115 Fiskeby-Pryssgården-Smedstuguplan-Haga-Beckershov-N.Tull-
Plankgatan-Gamla torget-Hörsalen-S.Tull-Ljura-Smedby
Linje 111: Har samma sträckning som idag mellan Lindö och Skarphagens
centrum. Därefter går linjen via Folkets Park och får anslutning
till spårvägen, forsätter därefter till Vrinnevisjukhuset.
De boende i Ektorp, Skarphagen och Klockaretorpet får bättre
resmöjligheter till sjukhuset.
Linje 112: Ord. väg mellan Lin och Resecentrum, därefter via Butängen-
Ståthögavägen-Platingatan-Maxi-Stormarknaden-Herstaberg.
Hela Ingelstaområdet skulle få kollektivtrafik igen. De boende i
Herstaberg får förbindelse med Maxi, och mer trafik.
Linje 114: Förlängs i högtrafik från S.Tull till Händelö. I andra änden
förlängs linjen från Rambogatan via Kungsängen-Risängen till
111:ans hållplats vid Röda stugans gata. Många av de boende i
Hageby har sina arbetsplatser på Risängen och Sylten.
Linje 115: Kör från Pryssgården via Haga för att ge anslutning till
spårvagn, linjen går även via Beckershov. Samt via kvarteren
över Kungsgatan (Plankgatan). Vid Skvallertorget finns
anslutning till linje 113. Den nya linje 115 kör gamla vägen via
Västgötegatan till Hörsalen. Från Pryssgården skulle linjen ha
en körtid på 16 min till Skvallertorget, och 20 min till Hörsalen.
Vi skall komma ihåg att linjerna 111, 112 på sträckan Resecentru-Herstaberg, linje 114 och linje 115 inte är några snabblinjer. Utan skall tillgodose områden med kollektivtrafik och tvärpendling.
Turtäthet 12-min trafik på linjerna 112 och 113, Linje 114 får 30-min trafik. Linjerna 111 och 115 får 20-min trafik i högtrafik. Och 30-min trafik mitt på dagen. Under lågtrafik kan ett lågtrafiknät införas.
Högre turtäthet är möjlig om kommunen vill satsa. Men det här förslaget ovan är billigare än det nya nät som införs från sommaren 2004.
Men eftersom det sparas på kollektivtrafiken, så tycker jag att man kan spara på spårvagnstrafiken också. Linje 2 har en gammal linjesträckning som inte lockar allt för många resande. Söndagar är en katastrof.
Jag skulle därför vilja ha ett nytt linjenät i Norrköping. Dels att bussarna skulle komma närmre bostadsområden, och även mata till andra linjer, och som tvärpendling.
111 Vrinnevisjukhuset-Kättsätter-Skarphagen-Ektorp-S.Tull-Hörsalen-
Oxelbergen-Lindö
112 Vrinnevisjukhuset-Vilbergen-S.Tull-Resecentrum-Butängen-Platinag-
Maxi-Herstaberg
113 Resecentrum-Kungsgatan-V.Tull-S.Tull-Hageby-Navestad-
Kvarnberget-Åselstad
114 Händelö-Resecentrum-S.Tull-Hageby-Rambogatan-(Kungsängen-
Risängen-Röda stugans gata, anslutning till 111)
115 Fiskeby-Pryssgården-Smedstuguplan-Haga-Beckershov-N.Tull-
Plankgatan-Gamla torget-Hörsalen-S.Tull-Ljura-Smedby
Linje 111: Har samma sträckning som idag mellan Lindö och Skarphagens
centrum. Därefter går linjen via Folkets Park och får anslutning
till spårvägen, forsätter därefter till Vrinnevisjukhuset.
De boende i Ektorp, Skarphagen och Klockaretorpet får bättre
resmöjligheter till sjukhuset.
Linje 112: Ord. väg mellan Lin och Resecentrum, därefter via Butängen-
Ståthögavägen-Platingatan-Maxi-Stormarknaden-Herstaberg.
Hela Ingelstaområdet skulle få kollektivtrafik igen. De boende i
Herstaberg får förbindelse med Maxi, och mer trafik.
Linje 114: Förlängs i högtrafik från S.Tull till Händelö. I andra änden
förlängs linjen från Rambogatan via Kungsängen-Risängen till
111:ans hållplats vid Röda stugans gata. Många av de boende i
Hageby har sina arbetsplatser på Risängen och Sylten.
Linje 115: Kör från Pryssgården via Haga för att ge anslutning till
spårvagn, linjen går även via Beckershov. Samt via kvarteren
över Kungsgatan (Plankgatan). Vid Skvallertorget finns
anslutning till linje 113. Den nya linje 115 kör gamla vägen via
Västgötegatan till Hörsalen. Från Pryssgården skulle linjen ha
en körtid på 16 min till Skvallertorget, och 20 min till Hörsalen.
Vi skall komma ihåg att linjerna 111, 112 på sträckan Resecentru-Herstaberg, linje 114 och linje 115 inte är några snabblinjer. Utan skall tillgodose områden med kollektivtrafik och tvärpendling.
Turtäthet 12-min trafik på linjerna 112 och 113, Linje 114 får 30-min trafik. Linjerna 111 och 115 får 20-min trafik i högtrafik. Och 30-min trafik mitt på dagen. Under lågtrafik kan ett lågtrafiknät införas.
Högre turtäthet är möjlig om kommunen vill satsa. Men det här förslaget ovan är billigare än det nya nät som införs från sommaren 2004.