Lite resanderäkning Norrköping!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Lite resanderäkning Norrköping!
17.20 i måndags räknade jag resnärer på spårvagnarna vid resecentrum i Norrköping, helt ovetenskapligt räknade jag två kurser per linje, en i var riktning.
Var borde jag stått istället för att fånga upp det mest belastade stället på nätet, och var rusningen sedan länge förbi?
Är rent av tätorten för liten för spårväg? I göteborg görs fem gånger så många spårvagnsresor per invånare i tätorten.
HS
Var borde jag stått istället för att fånga upp det mest belastade stället på nätet, och var rusningen sedan länge förbi?
Är rent av tätorten för liten för spårväg? I göteborg görs fem gånger så många spårvagnsresor per invånare i tätorten.
HS
Re: Lite resanderäkning Norrköping!
Stämmer verkligen detta? Tätorten Göteborg omfattar delar av Mölndal och Partille, har du räknat med dem?Henrik Schütz skrev:Är rent av tätorten för liten för spårväg? I göteborg görs fem gånger så många spårvagnsresor per invånare i tätorten.
-
Göteborgs tätort har 550000 invånare, och 420000 spårvagnsresor per dag. 0,765 resor per invånare och vardag. Norrköpings tätort har 87000 invånare, vilket skulle betyda 66600 resor per dag om man var lika benägen att åka spårvagn i Norrköping som i Göteborg.
I vekligheten görs väl snarare en femtedel dvs drygt 13000 resor per dag:-(
HS
I vekligheten görs väl snarare en femtedel dvs drygt 13000 resor per dag:-(
HS
-
Kan ju sägas att det åkte 80 personer i de fyra vagnarna totalt, en av vagnarna satt det FYRA personer i
HS

HS
Linje 3 har gått ganska tom från Norr Tull upp mot stan under den nu pågående trafikomläggningen med tämligen osynkad lösning för "ersättningstrafik".
Sveriges Radio rapporterade i mars 2012 att antalet resor med spårvägen 2011 hade varit över fyra miljoner. Kommunen har tidigare haft koll på antalet spårvagnsresor.
Söder Tull i södra delen av innerstaden kan vara värd ett besök, då denna hållplats är den sista i centrum för färd mot de stora spårvägstrafikerade stadsdelarna i södra Norrköping.
Sveriges Radio rapporterade i mars 2012 att antalet resor med spårvägen 2011 hade varit över fyra miljoner. Kommunen har tidigare haft koll på antalet spårvagnsresor.
Söder Tull i södra delen av innerstaden kan vara värd ett besök, då denna hållplats är den sista i centrum för färd mot de stora spårvägstrafikerade stadsdelarna i södra Norrköping.
Kollektivtrafik- och spårtrafikintresserad med specialintresse för trafikplanering och schemaläggning av spårtrafik.
Tycker nog inte vi ska fästa allt för stort avseende på din lilla räkning. Att räkna en måndagseftermiddag i slute på maj vid Resecentrum, kan inte ge så bra resutat precis. Vi har ju även 3:ans avstängning på Norr att ta hänsyn, eftersom detta säkert tömmer dessa vagnar rejält.Henrik Schütz skrev:17.20 i måndags räknade jag resnärer på spårvagnarna vid resecentrum i Norrköping, helt ovetenskapligt räknade jag två kurser per linje, en i var riktning.
HS
Bästa ställer att räkna på torde vara på Nygatan, mellan Drottninggatan och Hörngatan, bästa tillfälle mellan 7 och 9 eller 14 och 18, en vardag i mars eller november.
Tänk sen på att Norrköping inte är en så stor styad, men vi har en stor spårvägstradition. Dock är det lätt att ta en promenad om man ska någon stans och de är fint väder. Själv går jag från bostaden in till City på ca 15 min... inte läga att åka ens om de fanns spårvagn, men tyvärr bara glesa bussar där jag bor.
Du får säkert tillfälle att räkna igen, HS ..!
/Leif D
-
Fast hur jag än räknar finns det stor potential i Norrköping, om nätet utökas med de föreslagna 6 kilometer så tycker jag att ett dubblerat resande lborde ligga nära.till hands.
1944 års resande borde man kunna nå upp till!
Idag är det i snitt 25 påstigande per enkeltur i snitt, tvärbanan har 200!
HS
HS
Nåja, du har säkert rätt i de du säger. Potential finns nog och utbyggnad kommer nog, bara bostadsbyggande o sånt kommer igång, så underlaget finns på rätt ställe. Här är vi vana att skynda långsamt, eller i vart fall i vettig takt.Henrik Schütz skrev:Fast hur jag än räknar finns det stor potential i Norrköping, om nätet utökas med de föreslagna 6 kilometer så tycker jag att ett dubblerat resande lborde ligga nära.till hands.
HS
Fick vi sen bara en upphandlare och en operatör, som pratar samma språk och från sitt håll kan driva på utvecklingen också, så skulle de nog kunna bli bra även här.
Får väl hoppas att Stockholms Spårvägar kan vara med och räkna på trafiken nästa gång, så vi kan slippa bakåtsträvande Veolia sen.
Leif
- Nils Carl Aspenberg
Det er helt logisk at en liten stad som Norrköping har færre reiser pr. år enn Göteborg. I en liten stad er det korte avstander og dermed mange som vil ha kort vei til arbeid eller skole slaika at de kan da gå eller sykle. I Norrköping er dessuten trafikken i sommerhalvåret mye mindre enn i vinterhalvåret, fordi mange flere sykler enn i Göteborg. I en liten stad er det også lettere å kjøre bil uten å stå fast i kø. I stor stad vil også vanligvis ha et bedre tilbud i form av lengre driftsdøgn og tettere frekvens. Vi har det samme i Norge. I Trondheim frakter sporvogner og busser til sammen litt over 20 millioner passasjerer pr. år. I Oslo er tallet langt over 200 millioner. Sist jeg regnet ut et eksakt tall lå antall reiser pr innbygger i Oslo tre ganger høyere enn i Trondheim og Bergen, men dette er gamle tall, så jeg vil ikke legge dem frem her. Men jeg tror at veksten fortsatt er høyere i Oslo enn i Bergen. I løpet av noen år har antall passasjerer med sporvei i Oslo økt fra 28 til 50 millioner pr. år. Denne tendensen har man trolig også i Göteborg. Norrköping bør derfor heller sammenlignes med Trondheim og Ørebro enn med Göteborg.
Jag tror att Nils Carl ska ta bilen till Norrköping eftersom han är så tvärsäker på hur det funkar med bilköer där och skaffa sig lite mer erfarenhet av lokalaförhållanden
Med reservation för tyckfel.
- Nils Carl Aspenberg
Jeg har aldri sagt at det ikke finnes bilkøer i Norrköping. Jeg har vært mange ganger i Norrköping og også sett bilkøer. Men jeg er ikke blitt riktig forstått, kanskje på grunn av mitt norske språk. I Oslo kan man sitte i en 20 km lang bilkø og bruke 2 timer. Det kan man ikke i Norrköping, for da er man i Finspång. I Norrköping kan man kanskje få et par km bilkø som tar en halvtime. I Los Angeles kan man kanskje finne en bilkø som er 100 km lang og tar mange timer. Jo større stad, desto lengre kø og større tidsbruk. Et sted Norrköping utmerker seg er med restriktive parkeringsregler med mye betalparkering som strekker seg langt utenfor sentrum.
På vilket sätt skiljer sig Norrköping från Jönköping och Helsingborg när det avser parkeringskostnader menar du?
- Nils Carl Aspenberg
Jeg vet ingenting om parkering i Jönköping og Helsingborg. Men i forhold til Karlstad, Oslo og Berlin og andre tyske steder, så har Norrköping et mye strengere parkeringsregime. Min erfaring er også at det er lettere å parkere i Stockholm enn i Norrköping uten å måtte betale parkeringsavgift. Sist jeg var en hel dag i Norrköping måtte jeg helt til Hageby for å finne en parkering uten betaling. I Oslo kan man fortsatt parkere gratis en drøy km fra Oslo S/Jernbanetorget og etter kl. 16 finnes det muligheter bare et par hundre meter unna. I Berlin kan man også parkere gratis mindre en enn 1 km fra Alexanderplatz. Ved Brandenburger Tor kan man parkere under en halv km unna.
Nu valde jag Hbg och jkpg av en anledning. Det är Svenska städer som är jämstora Norrköping. Karlstad är väsentligt mindre. ca 60000 mot Norrköpings 90000. Dvs Norrköping är 50% större. Tyskland och Norge är andra länder, det blir som att jämföra äpplen och päron.
- Nils Carl Aspenberg
Jeg personlig har lettere for å finne en gratis parkeringsplass i Stockholm og Göteborg enn i Norrköping. Men jeg kjenner ikke parkeringsforholdene i alle svenske steder. Men nå blir denne diskusjonen mer og mer av sporet. Mitt poeng i denne saken er at småsteder har kortere avstander og dermed vanligvis færre reiser pr. innbygger pr. år enn større steder, fordi man i små steder da har større muligheter til å gå eller sykle.
I Norrköping har vi City-P med priset 20kr i timmen innanför "Promenaderna" och 10kr i timmen utanför (gäller M-F 8-20 och L 8-15). Längre ut finns fria områden också. Sen finns de i city även privata parkeringar med andra taxor, City-P gäller gatumark i första hand. Kan tillägga att det, för den som är skriven på viss plats och har bli registrerad, så finns "Boendeparkering" med 30-dagars biljett. Själv har jag egen parkering på min egen tomt, alltså gratis. I övrigt så betalar jag givetvis det de kostar. Att åka runt och leta gratis platser, skulle inte ens falla mej in.Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg personlig har lettere for å finne en gratis parkeringsplass i Stockholm og Göteborg enn i Norrköping. Men jeg kjenner ikke parkeringsforholdene i alle svenske steder. Men nå blir denne diskusjonen mer og mer av sporet. Mitt poeng i denne saken er at småsteder har kortere avstander og dermed vanligvis færre reiser pr. innbygger pr. år enn større steder, fordi man i små steder da har større muligheter til å gå eller sykle.
- Nils Carl Aspenberg
Når jeg kommer til Norrköping, så kommer jeg med bil og er gjerne en hel dag. Jeg bor ikke der, men er kun en turist som skal være der en dag. 20 kr. pr. time er ganske heftig for et så lite sted for en turist som er vant til å parkere gratis nær Alexanderplatz eller i sentrale Oslo uten å betale. Norrköping er et trivelig sted, men ikke spesielt vennlig mot tilfeldige turister.
Lite så där är det i Uppsala också, jag antar att det egentligen beror på att det är så små städer att det är fullt med lantisar som tror att de kan ta bilen precis vart som helst. Även i Mariefred vill jag minnas att det är lite svårparkerat...leifd skrev:I Norrköping har vi City-P med priset 20kr i timmen innanför "Promenaderna" och 10kr i timmen utanför (gäller M-F 8-20 och L 8-15). Längre ut finns fria områden också. Sen finns de i city även privata parkeringar med andra taxor, City-P gäller gatumark i första hand. Kan tillägga att det, för den som är skriven på viss plats och har bli registrerad, så finns "Boendeparkering" med 30-dagars biljett. Själv har jag egen parkering på min egen tomt, alltså gratis. I övrigt så betalar jag givetvis det de kostar. Att åka runt och leta gratis platser, skulle inte ens falla mej in.Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg personlig har lettere for å finne en gratis parkeringsplass i Stockholm og Göteborg enn i Norrköping. Men jeg kjenner ikke parkeringsforholdene i alle svenske steder. Men nå blir denne diskusjonen mer og mer av sporet. Mitt poeng i denne saken er at småsteder har kortere avstander og dermed vanligvis færre reiser pr. innbygger pr. år enn større steder, fordi man i små steder da har større muligheter til å gå eller sykle.
Enda realistiska jämförelseåren är efter att bilboomen kommit igång ordentligt, d.v.s. från mitten av 60-talet och framåt.Henrik Schütz skrev:1944 års resande borde man kunna nå upp till!
Sådan statistik säger dock i stort sett ingenting. Den kan t.ex. innebära att Tvärbanan kör 60m-tåg med alltför gles turtäthet medan Norrköping kör 15-30m-tåg med god turtäthet. Det kan t.ex. innebära att Norrköping kör hygglig turtäthet även i lågtrafiken medan man på Tvärbanan får vänta rätt länge på en vagn i lågtrafiken. Det kan också t.ex. innebära att Norrköpings spårväg består av linjer från centrum ut till "utkanter" medan Tvärbanan går i en delcirkel varpå Norrköping givetvis får mest resande på mitten och glest utåt ändarna medan Tvärbanan har jämnt underlag längs större del av sträckan.Henrik Schütz skrev:Idag är det i snitt 25 påstigande per enkeltur i snitt, tvärbanan har 200!
För att få någon uppfattning om resandet så behöver man veta antalet personkilometer per timme över ett antal olika snitt, lämpligtvis uppdelade vid de hållplatser där resandet är hyggligt olika på olika sidor om hållplatsen (gissningsvis t.ex. Resecentrum och Söder tull med flera ställen i Norrköping, för Tvärbanan Gullmarsplan, Liljeholmen, Alvik, Sundbyberg C och Solna C som gränspunkter). Dessutom behöver man veta turtätheten och man behöver ha siffrorna separata för ungefär varje timme på trafikdygnet måndag-torsdag sammanslaget, separata siffror för fredag, lördag och söndag.
Nej, det är snarast så att det är städer som ligger i län som tror att det duger med pliktskyldig skolbussmässig kollektivtrafik utanför de stora tätorterna och utanför de största stråken.daniel_s skrev:Lite så där är det i Uppsala också, jag antar att det egentligen beror på att det är så små städer att det är fullt med lantisar som tror att de kan ta bilen precis vart som helst. Även i Mariefred vill jag minnas att det är lite svårparkerat...
Det här är ett reellt problem och tänkbara lösningar är att dela ut "rabattbevis", kopplade till registreringsnummer, till de bilar vars ägare är skrivna på "lantis"-plats inom de större städernas upptagningsområde, och/eller helt bjussa på kollektivtrafiken mellan någon park-and-ride-plats och centrum.
Alternativet är tyvärr att "lantisarna" handlar i köpladorna, och då får den större stadens befolkning i längden lida. Stadens befolkning får alltså lida eftersom de själva antingen blir tvungen att skaffa bil för att kunna handla vettigt vid köpladorna, eller så får de betala avsevärt högre pris för varor i de mindre butikerna i centrum eller "dyraffären på hörnet" invid bostaden.
Men visst, ett bra alternativ är att se till att ha ett hyggligt centralt köpladeområde och ha riktigt god kollektivtrafik dit. Exempel på detta är Backaplan i Göteborg, som beslutsfattarna direkt korkat avser ändra om till innerstadsmässig stadsbebyggelse. Kanske Göteborgs kommunfullmäktiges mest korkade beslut på ett halvsekel.

-
2013 räknades 5 026 000 (betalande) resenärer på linje 2 och 3 i Norrköping. Därmed står spårvägen för c:a 66 procent av resandet i stadstrafiken totalt, som gick upp till 7,6 miljoner resor.