Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lennart Petersen

Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?

Inlägg av Lennart Petersen »

gbd skrev:
Lennart Petersen skrev:Och mitt eget tyckande av en lämplig lösning är:
1. En anslutning Odenplan-K.S- Solna Centrum
2. Ett återöppnande av Hallonbergen-Rinkeby .
Trafiken på blå delas upp i tre linjer
A (Barkarby) Akalla-Solna c- VästraSkogen- City
B Hjulsta-Rinkeby-Hallaonbergen-Solna C-Odenplan-söderut
C Rinkeby-Sundbyberg-Västra skogen- City

Ger ökad belastning från Odenplan och söderut så en anslutning byggs Thorildsplan-Rådhuset så en linje från grön llinje kan länkas över kortaste vägen mot city.
Arenastaden får klara sig med spårväg och pendeltåg , det är mycket nog tycker i vart fall jag.
OK,så det blir en linje som går från södra Järva via solna till Hagastaden och söderut,men kan du förklara närmare hur den fortsätter söderut,går den i gröns räls?

För Thorildsplan-Rådhuset, går den grön linje som tar den sträckningen vidare i blås tunnel eller tar den en egen tunnel till t-centralen och återansluter till grön där?
Den första linjen ansluter till grön linje från Odenplan och söderut, vilket tar upp en del kapacitet.
Denna kapacitet skapas genom att en del av trafiken på västra gröna går igenom avlänkningen Thorildsplan-Rådhuset och sedan i blå linje.
En avlänkning som ju inte är min idé i sig utan något som diskuterats länge under årens lopp.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Ok. Arenastaden har pendeltåg i minst kvartstrafik som tar åtta minuter till Centralen. Inom några år kommer det att ta fyra minuter till Odenplan. Dessutom kommer snart Tvärbanan i närheten av Arenastaden. Finns det verkligen något behov att även ha tunnelbana? Om det behövs för evenemangståg så är det ju smartare att ha pendeltåg med högre kapacitet eftersom majoriteten ändå kommer att byta vid Odenplan/Centralen till andra transportslag. Det finns alltså ingen egentlig anledning till att bygga T-banan mer än av prestigeskäl!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Lennart Petersen skrev:
Kantorn skrev:

Ger ökad belastning från Odenplan och söderut så en anslutning byggs Thorildsplan-Rådhuset så en linje från grön llinje kan länkas över kortaste vägen mot city.
Arenastaden får klara sig med spårväg och pendeltåg , det är mycket nog tycker i vart fall jag.
Det ser ju trevligt ut, men jag betvivlar att Rinkeby behöver den kapaciteten. Och jag tror också att man så lite som möjligt ska blanda system med varandra. Så tror jag.
Men det är inte för att Rinkeby behöver mer kapacitet utan för att någonstans ska linjerna mötas och det blir där, Rinkeby blir alltså bytesstation i en del relationer.
Likväl - två olika system på sträckan Solna C - Hallonbergen. Jag tror inte det är någon "hit" att blanda system om det går att undvika.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Odd skrev:Ok. Arenastaden har pendeltåg i minst kvartstrafik som tar åtta minuter till Centralen. Inom några år kommer det att ta fyra minuter till Odenplan. Dessutom kommer snart Tvärbanan i närheten av Arenastaden. Finns det verkligen något behov att även ha tunnelbana? Om det behövs för evenemangståg så är det ju smartare att ha pendeltåg med högre kapacitet eftersom majoriteten ändå kommer att byta vid Odenplan/Centralen till andra transportslag. Det finns alltså ingen egentlig anledning till att bygga T-banan mer än av prestigeskäl!
Ok tycker du så så är det väl ok. Jag har inte gjort nån utredning. Däremot: byggs det tunnelbana mellan Solna C och nordost via Bergshamra så känns det lite fånigt att inte ha station vid Arenastaden.
Professionell tyckare
twr

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:
Odd skrev:Ok. Arenastaden har pendeltåg i minst kvartstrafik som tar åtta minuter till Centralen. Inom några år kommer det att ta fyra minuter till Odenplan. Dessutom kommer snart Tvärbanan i närheten av Arenastaden. Finns det verkligen något behov att även ha tunnelbana? Om det behövs för evenemangståg så är det ju smartare att ha pendeltåg med högre kapacitet eftersom majoriteten ändå kommer att byta vid Odenplan/Centralen till andra transportslag. Det finns alltså ingen egentlig anledning till att bygga T-banan mer än av prestigeskäl!
Ok tycker du så så är det väl ok. Jag har inte gjort nån utredning. Däremot: byggs det tunnelbana mellan Solna C och nordost via Bergshamra så känns det lite fånigt att inte ha station vid Arenastaden.
Jo, så är det väl, men det ska inte byggas någon tunnelbana mellan Solna och Nordost! Den är oerhört dyr och ger mycket begränsad nytta i jämförelse med Roslagsbanan till City! Så därför blir nog Arenastaden, om det byggs, en ändstation under överskådlig tid.

Jag gillar dina "utredningar", men om vi tittar på vad som faktiskt planeras verkar inte Solna centrum vara med i leken överhuvudtaget. Även om Inge hävdar att den ett år gamla underhandsrapporten ska tolkas tyngre än vad samtliga inblandade har kommunicerat sedan dess.

Så i det läge vi är planeras det en tunnelbana mellan Hagastaden och Arenastaden som enbart kommer att användas av dem som ska mellan dessa punkter. I stort sett ingen kommer ha något skäl att passera Hagastaden, utan de klart flesta resenärer kommer att bytas ut där.

Det ganska modesta resandet mellan dessa två stadsdelar kan utan problem klaras med buss.

Jag gillar spårtrafik och alla får bygga vilka modelljärnvägar de vill, men när politikerna vill lägga miljarder av våra pengar vill jag att det ska finnas en poäng med banan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

twr skrev:
Kantorn skrev:
Jo, så är det väl, men det ska inte byggas någon tunnelbana mellan Solna och Nordost! Den är oerhört dyr och ger mycket begränsad nytta i jämförelse med Roslagsbanan till City! Så därför blir nog Arenastaden, om det byggs, en ändstation under överskådlig tid.

Jag gillar dina "utredningar", men om vi tittar på vad som faktiskt planeras verkar inte Solna centrum vara med i leken överhuvudtaget. Även om Inge hävdar att den ett år gamla underhandsrapporten ska tolkas tyngre än vad samtliga inblandade har kommunicerat sedan dess.

Så i det läge vi är planeras det en tunnelbana mellan Hagastaden och Arenastaden som enbart kommer att användas av dem som ska mellan dessa punkter. I stort sett ingen kommer ha något skäl att passera Hagastaden, utan de klart flesta resenärer kommer att bytas ut där.

Det ganska modesta resandet mellan dessa två stadsdelar kan utan problem klaras med buss.

Jag gillar spårtrafik och alla får bygga vilka modelljärnvägar de vill, men när politikerna vill lägga miljarder av våra pengar vill jag att det ska finnas en poäng med banan.
Du har en poäng där, onekligen.
Jag hade, i ett anfall av storhetsvansinne, en tanke på att skicka mitt förslag till någon ansvarig, men det föll på två saker:
1: Jag visste inte vart jag skulle skicka.
2: Storhetsvansinnet byttes mot "inte ska väl jag".
Professionell tyckare
twr

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:
twr skrev: Jo, så är det väl, men det ska inte byggas någon tunnelbana mellan Solna och Nordost! Den är oerhört dyr och ger mycket begränsad nytta i jämförelse med Roslagsbanan till City! Så därför blir nog Arenastaden, om det byggs, en ändstation under överskådlig tid.

Du har en poäng där, onekligen.
Jag hade, i ett anfall av storhetsvansinne, en tanke på att skicka mitt förslag till någon ansvarig, men det föll på två saker:
1: Jag visste inte vart jag skulle skicka.
2: Storhetsvansinnet byttes mot "inte ska väl jag".
Skicka ditt förslag, du brukar ha många kloka idéer! Skicka det till "Trafikförvaltningen" och "Förvaltningen för utbyggd tunnelbana" så ser de till att det kommer till rätt person.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Inge skrev:
Kantorn skrev:
gbd skrev:
@kantorn,om det i ett senare skede skulle vara många resenärer som vill till kista från Areneastadsgrenen och det blir trångt påtågen, skulle man i ett senare skede kunna kompletera med att bygga ett triangelspårenligt min komplettering av ditt förslag?

http://kartor.eniro.se/m/irVh8
Det låter ju trevligt, men jag kan inte se att den ökningen skulle bli så stor att man ekonomiskt kan motivera det. Det blir ju trots allt inte helt svårt att byta i Solna C. Och blir det trångt på tågen så är det lika trångt på spåren, och det blir inte mindre trångt av att köra två tåg till olika ställen än två tåg till samma ställe.
Det hypotetiska kapacitetsproblemet är något som skulle kunna skapas med ditt förslag. Med ditt förslag skulle de båda tunga linjerna till Kista respektive Täby vara låsta till varandra för överskådlig framtid och du riskerar att upprepa exakt samma problem som finns på röda linjen mellan Ropstens och Mörbygrenarna. Ovan förslag antar jag var tänkt som lösning på det problemet.

Problemet är dock högst hypotetiskt. Det finns ingen anledning att flytta stationen för sammanbindningspunkten från idestudiernas förslag vid Solna C. Varken till Västra skogen eller till något annat industriområde.

Det som behövs är en utvecklad station vid Solna C, så att inte bara passagerarna kan byta tåg utan även tågen byta bana. Det ger en dynamik med den långsiktiga fördelen att man alltid kan anpassa tågföringen så att alla kapacitsbehov bäst kan tillgodoses.

Dessutom får man på kort sikt omedelbart tillgång till depå, Rissne, och möjlighet att köra ut tågen från Täby/Arenastaden mot Fridhemsplan, vilket är bäst ur systemsynvinkel.
Västra skogen är ingalunda något "industriområde". Där finns bra många bostäder, även om det inte är något centrum. Dessutom är där ett abbans stort kontor, men det är inte heller någon industri.
Jag ser inga som helst fördelar med att tåg kan byta bana, mer än möjligen vid tvärstopp. Och helst inte då heller, då är det bättre med vändningsmöjligheter. Vad gäller nordostsektorn så är den förvisso stark, men det finns en tunnelbana till samt en "lokalbana" i form av Roslagsbanan. Så kapaciteten räcker nog till och blir över. Dessutom - med tunnelbana var fjärde minut till nordost och var fjärde minut till Kista och vidare, med längd som tiovagnarståg, så får du in rätt mycket tåg per timme.
Kontenta: Jag tycker att Solna Centrum är en utmärkt grenpunkt. Och att knutpunkten passar vid Västra skogen. Många här på forum har också tyckt att det är en bra idé. Du tycker annorlunda. Ingen av oss har rätt, för troligen blir det ingen anknytning alls till blå linjen utan enbart två nya stationer på stumpen: Karolinska och Arenastaden. Tyvärr, enligt min åsikt. Jag tycker mitt förslag är bättre än ditt, men jag tycker ditt förslag är bättre än det det troligen blir.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Medic

Inlägg av Medic »

Ja det kan jag nog onså hålla med om, ganska synd att "slösa bort" en sådan möjlighet att inte anknyta till Västra Skogen eller Solna Centrum. En ensam liten stump är bättre än ingenting alls (ja..) anser jag dock. Men hoppas att det blir än bättre lösning än så.
twr

Inlägg av twr »

Inge skrev: Problemet är dock högst hypotetiskt. Det finns ingen anledning att flytta stationen för sammanbindningspunkten från idestudiernas förslag vid Solna C. Varken till Västra skogen eller till något annat industriområde.
Kopplingen mellan Hagastaden och Solna centrum är som bekant ganska så hypotetisk den också.

Vad menar du med att kalla Västra skogen för ett industriområde? Har du aldrig varit där?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Medic skrev:Ja det kan jag nog onså hålla med om, ganska synd att "slösa bort" en sådan möjlighet att inte anknyta till Västra Skogen eller Solna Centrum. En ensam liten stump är bättre än ingenting alls (ja..) anser jag dock. Men hoppas att det blir än bättre lösning än så.
Jag tycker att den föreslagna tunnelbanan Hagastaden - Arenastaden är sämre än ingenting alls. Eller rättare sagt, sämre än att köra buss.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd

Inlägg av gbd »

Lennart Petersen skrev:
gbd skrev:

OK,så det blir en linje som går från södra Järva via solna till Hagastaden och söderut,men kan du förklara närmare hur den fortsätter söderut,går den i gröns räls?

För Thorildsplan-Rådhuset, går den grön linje som tar den sträckningen vidare i blås tunnel eller tar den en egen tunnel till t-centralen och återansluter till grön där?
Den första linjen ansluter till grön linje från Odenplan och söderut, vilket tar upp en del kapacitet.
Denna kapacitet skapas genom att en del av trafiken på västra gröna går igenom avlänkningen Thorildsplan-Rådhuset och sedan i blå linje.
En avlänkning som ju inte är min idé i sig utan något som diskuterats länge under årens lopp.

Omman ska göra ett sådant byte, är det inte bättre att göra det fullt ut, dvs. all grön trafik går fridhemsplan Rådhuset TC. (Då skulle man spara in någraminuter för grön) och låta blå gå fridhemsplan StEriksplan osv.? (Lite längre förblå,men med Kantorns dragning av hagastadsfrögreningen till västra skogen och hjulsta skulle det bli riktigt intressant
Användarens profilbild
Medic

Inlägg av Medic »

twr skrev:
Medic skrev:Ja det kan jag nog onså hålla med om, ganska synd att "slösa bort" en sådan möjlighet att inte anknyta till Västra Skogen eller Solna Centrum. En ensam liten stump är bättre än ingenting alls (ja..) anser jag dock. Men hoppas att det blir än bättre lösning än så.
Jag tycker att den föreslagna tunnelbanan Hagastaden - Arenastaden är sämre än ingenting alls. Eller rättare sagt, sämre än att köra buss.
Inte så säker på det, det är problem med kapaciteten idag och med byggena som sker kommer det att bli kritiskt. Någon lösning behövs och en väl genomtänkt tunnelbana är nog den bästa lösningen där.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Medic skrev:
twr skrev:
Inte så säker på det, det är problem med kapaciteten idag och med byggena som sker kommer det att bli kritiskt. Någon lösning behövs och en väl genomtänkt tunnelbana är nog den bästa lösningen där.
Om tre år öppnar en kapacitetsstark pendeltågstunnel under Stockholm, det gör att det kan köra massor med tåg till Solna station. Det torde väl räcka en bra bit för Arenastaden.
Hur det är med Hagastaden är en annan femma. Men det är just parallellbanan mellan Odenplan och Solna Station som jag känner mig tveksam inför, minst sagt.
Professionell tyckare
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Kantorn skrev: Om tre år öppnar en kapacitetsstark pendeltågstunnel under Stockholm, det gör att det kan köra massor med tåg till Solna station. Det torde väl räcka en bra bit för Arenastaden.
Hur det är med Hagastaden är en annan femma. Men det är just parallellbanan mellan Odenplan och Solna Station som jag känner mig tveksam inför, minst sagt.
Både i Ulriksdal, Sollentuna, Upplands Väsby, Märsta och uppsala finns planer på kraftig utbyggnad. Att då bygga fast sig i ett pendeltågssystem som ska försörja närförort är rätt dumt. Kapaciteten på Citybanan lär behövas för Västeråsbanan och Uppsalabanan.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

BSB101 skrev:
Kantorn skrev: Om tre år öppnar en kapacitetsstark pendeltågstunnel under Stockholm, det gör att det kan köra massor med tåg till Solna station. Det torde väl räcka en bra bit för Arenastaden.
Både i Ulriksdal, Sollentuna, Upplands Väsby, Märsta och uppsala finns planer på kraftig utbyggnad. Att då bygga fast sig i ett pendeltågssystem som ska försörja närförort är rätt dumt. Kapaciteten på Citybanan lär behövas för Västeråsbanan och Uppsalabanan.
Det är inte tal om att bygga fast sig vid något. Det är frågan om en ökning till pendeltåg var femte minut. Att bygga en tunnelbana som går parallellt med detta pendeltåg, det är jag tveksam inför. Om man ska bygga är det väl bättre att bygga spår som har annan anslutning än just till Odenplan. Till exempel till Solna Centrum och blå linje. Vart tunnelbanan från Odenplan via Hagastaden ska ta vägen tycker jag är ett annat problem. Mitt förslag är till Västra Skogen och vidare till Hjulsta. Andra här på forum föreslår via Solna Centrum till Kista och Barkarby. Men den sträckning som är på förslag tillåter jag mig faktiskt att tvivla på.
Professionell tyckare
twr

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:
BSB101 skrev:
Det är inte tal om att bygga fast sig vid något. Det är frågan om en ökning till pendeltåg var femte minut. Att bygga en tunnelbana som går parallellt med detta pendeltåg, det är jag tveksam inför. Om man ska bygga är det väl bättre att bygga spår som har annan anslutning än just till Odenplan. Till exempel till Solna Centrum och blå linje. Vart tunnelbanan från Odenplan via Hagastaden ska ta vägen tycker jag är ett annat problem. Mitt förslag är till Västra Skogen och vidare till Hjulsta. Andra här på forum föreslår via Solna Centrum till Kista och Barkarby. Men den sträckning som är på förslag tillåter jag mig faktiskt att tvivla på.
Det verkar som en del här omfamnar varje utbyggnad av spårtrafik bara för att vi gillar spårtrafik. Men Kantorn har alltid kloka synpunkter. Vem inbillar sig att tunnelbanan till Arenastaden på något sätt förbättrar förhållandena i Ulriksdal, Helenelund etc. Bättre att bygga vidare på ett system som finns (pendeltågen) än att bygga en tunnelbana till en enda pendeltågsstation och tro att det ska göra någon skillnad.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Medic skrev:
twr skrev:
Den är ju inte väl genomtänkt, inte genomtänkt alls!

Vad sägs om till exempel Kungsholmenbanan, fördubbla kapaciteten i hela pendeltågssystemet på ett bräde!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

BSB101 skrev:
Och på vilket sätt gynnas dessa förorter av en parallellbana mellan Arenastaden och Odenplan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

twr skrev:Vad sägs om till exempel Kungsholmenbanan, fördubbla kapaciteten i hela pendeltågssystemet på ett bräde!
Fast det bästa vore väl om nån till slut ändrar sig om utsikten över vattnet och tillåter fyrspår i ytläge Cst-Sst...
Skriv svar