V i Norrköping: "Satsa på spårväg i stället för flyg"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
V i Norrköping: "Satsa på spårväg i stället för flyg"
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: V i Norrköping: "Satsa på spårväg i stället för flyg"
Det verkar vara rätt vettigt.
Varför ska Norrköping över huvud taget ha reguljärt passagerarflyg, Linköping räcker väl gott och väl?
Varför ska Norrköping över huvud taget ha reguljärt passagerarflyg, Linköping räcker väl gott och väl?
Re: V i Norrköping: "Satsa på spårväg i stället för flyg"
Välkommen ut ur det blå skåpet, vilket du nyss skitit i.M_M skrev:Varför ska Norrköping över huvud taget ha reguljärt passagerarflyg, Linköping räcker väl gott och väl?
Ärligt talat - frågan är berättigad, men man kanske får komma ihåg att det är lite rivalitet mellan de två stolta städerna Lin- och Norrköping på många sätt och det är väl i just det som svaret på din fråga ligger.
Ska vi gå igenom det har vi att göra i många inlägg för det är väl klart att man borde kunna samsas om en flygplats i Östgötaregionen.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: V i Norrköping: "Satsa på spårväg i stället för flyg"
Och den flygplatsen heter Skavsta!2763 skrev:Välkommen ut ur det blå skåpet, vilket du nyss skitit i.M_M skrev:Varför ska Norrköping över huvud taget ha reguljärt passagerarflyg, Linköping räcker väl gott och väl?
Ärligt talat - frågan är berättigad, men man kanske får komma ihåg att det är lite rivalitet mellan de två stolta städerna Lin- och Norrköping på många sätt och det är väl i just det som svaret på din fråga ligger.
Ska vi gå igenom det har vi att göra i många inlägg för det är väl klart att man borde kunna samsas om en flygplats i Östgötaregionen.
//T

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: V i Norrköping: "Satsa på spårväg i stället för flyg"
Norrköpings flygplats har högre teknisk standard längre bana och har mark radar för instrument landning.Linköping har dispens för sin korta bana.
Nu till sak frågan man får söka bidrag till linjen sen är bygget av linje 2 genom Vasaparken viktigare.
Nu till sak frågan man får söka bidrag till linjen sen är bygget av linje 2 genom Vasaparken viktigare.
- Kristofer
- Inlägg: 1512
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: V i Norrköping: "Satsa på spårväg i stället för flyg"
För norrköpingsborna spelar det nog ingen större roll om flygplatsen ligger i Linköping eller i Skavsta, om nu deras egen flygplats försvinner. Det är ungefär lika långt till båda två. Däremot ligger Norrköpings flygplats väldigt mycket bättre till för norrköpingsborna än vad alternativen gör. Och Skavsta ligger långt från Linköping (inte ens i östgötaregionen).twr skrev:Och den flygplatsen heter Skavsta!2763 skrev:Välkommen ut ur det blå skåpet, vilket du nyss skitit i.M_M skrev:Varför ska Norrköping över huvud taget ha reguljärt passagerarflyg, Linköping räcker väl gott och väl?
Ärligt talat - frågan är berättigad, men man kanske får komma ihåg att det är lite rivalitet mellan de två stolta städerna Lin- och Norrköping på många sätt och det är väl i just det som svaret på din fråga ligger.
Ska vi gå igenom det har vi att göra i många inlägg för det är väl klart att man borde kunna samsas om en flygplats i Östgötaregionen.
//T
Vill man få de konkurrerande östgötastäderna att samsas om en flygplats så får man nog anlägga en ny i trakten av Norsholm, och det lär aldrig hända. Men när flygbränsle börjar beskattas för sin miljöpåverkan (tro mig, det dröjer inte så extremt länge) så tror jag att sannolikheten för att alla tre flygplatserna anses överflödiga och läggs ner är ganska stor.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: V i Norrköping: "Satsa på spårväg i stället för flyg"
Underlig koppling får man säga, lokal spårvägstrafik har väl rätt lite att göra med nationell/internationell flygtrafik? Dock finns en intressant koppling: Det har ju talats om "tram-train"-lösning mellan Norrköping och Linköping. Då kan även Linköping få spårväg och med snabba direkta spårförbindelser kanske möjligheten att samordna flygplatserna ökar?
Stefan B
Stefan B
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: måndag 21 mars 2011 11:18
Re: V i Norrköping: "Satsa på spårväg i stället för flyg"
Intressant i sammanhanget är att restiden med kollektivtrafik från Norrköpings centralstation till Norrköpings flygplats idag är 26-32 minuter. Restiden med flygbuss från Norrköping busstn till Skavsta är 50 minuter. Så snart Ostlänken är klar kommer restiden mellan Norrköping C och Skavsta med tåg vara c:a 20 minuter... och därmed kommer Skavsta ironiskt nog ligga "närmare" Norrköping än den egna flygplatsen.
Re: V i Norrköping: "Satsa på spårväg i stället för flyg"
Läser man artikeln som det länkas till i inlägget, framgår det att Norrköpings kommun årligen subventionerar flygplatsen med ca 25 MSEK. Det ärr dessa pengar man föreslår komma spårvägen till gagn istället, och på så vis finansiera en utbyggnad.Stefan B skrev:Underlig koppling får man säga, lokal spårvägstrafik har väl rätt lite att göra med nationell/internationell flygtrafik? Dock finns en intressant koppling: Det har ju talats om "tram-train"-lösning mellan Norrköping och Linköping. Då kan även Linköping få spårväg och med snabba direkta spårförbindelser kanske möjligheten att samordna flygplatserna ökar?
Stefan B
I vilken omfattning behöver vagnparken utökas vid en utbyggnad till Vrinnevi?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Re: V i Norrköping: "Satsa på spårväg i stället för flyg"
OK, budgetprioriteringar måste väl alltid fram. Men huruvida det är rimligare att då ställa flyg mot spårväg än andra kommunala kostnader t.ex. avloppsanläggning eller skolbyggnader mot spårväg kan diskuteras. Vänder mig mot att man på något sätt ser att det är "trafik som trafik" -- det är helt olika samhällsbehov vi talar om här.Läser man artikeln som det länkas till i inlägget, framgår det att Norrköpings kommun årligen subventionerar flygplatsen med ca 25 MSEK. Det ärr dessa pengar man föreslår komma spårvägen till gagn istället, och på så vis finansiera en utbyggnad
Tyvärr är det här en sjuka som framför allt (MP) och (V) ofta hänfaller åt: "allt som rullar på spår är bra, flyg är dåligt" -- trafikslag kompletterar varandra mycket mer än konkurrerar och i detta fall blir det rent tramsigt.
Framför allt: vore det inte bättre att omprioritera från flygplats till annat den dagen det finns ett bra alternativ för flygpassagerarna -- t.ex. när Oslänken via Skavsta blir klar?
För övrigt tycker jag definitivt att mer spårväg i Norrköping bör beslutas -- där kan man ju bygga till rimliga priser har det visat sig och fått bra "spårfaktor"-ökningar av resandet. Det bör ju därför kunna ske utan att långväga resande till staden skall behöva drabbas!
SB
Re: V i Norrköping: "Satsa på spårväg i stället för flyg"
Jag kände också som många andra att man blandar äpplen och simdynor. "Vi satsar på sammanträden i stället för internet" ...bara för att ta nån form av jämförelse.
Däremot är jag för tanken att bygga ut järnvägen och "straffskatta" inrikesflyget i sådan mån att det förstnämnda "tar över" det andra. Med vissa undantag: flyg till övre Norrland kommer nog fortfarande att vara nödvändigt, liksom flyg till Visby - det blir svårt att bygga höghastighetståg dit...
Däremot är jag för tanken att bygga ut järnvägen och "straffskatta" inrikesflyget i sådan mån att det förstnämnda "tar över" det andra. Med vissa undantag: flyg till övre Norrland kommer nog fortfarande att vara nödvändigt, liksom flyg till Visby - det blir svårt att bygga höghastighetståg dit...
Professionell tyckare
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: V i Norrköping: "Satsa på spårväg i stället för flyg"
Jag ser inte problemet här? Det handlar om Norrköpings kommuns skattepengar, och var de gör störst nytta för V:s väljare. Hur många av dessa är frekventa flygresenärer vs spårvägsresenärer?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: V i Norrköping: "Satsa på spårväg i stället för flyg"
Utan att säga något i sakfrågan så avgörs inte alltid nyttigheten av något av hur många som nyttjar det, speciellt inte i en rak jämförelse. Exempelvis är det betydligt fler som nyttjar kollektivtrafiken än sjukvården i SLL per tidsenhet. Ändå tror jag det är få som tycker att man ska ta sjukvårdens budget och lägga på kollektivtrafiken.Ulrik Berggren skrev:Jag ser inte problemet här? Det handlar om Norrköpings kommuns skattepengar, och var de gör störst nytta för V:s väljare. Hur många av dessa är frekventa flygresenärer vs spårvägsresenärer?
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: V i Norrköping: "Satsa på spårväg i stället för flyg"
Som ekonom kan jag berätta att kommunens subvention per flygresenär är 11 gånger så stor som subventionen per spårvagnsresenär!
HS
HS
Re: V i Norrköping: "Satsa på spårväg i stället för flyg"
Jo, jag förstår rivialiteten, men någon ska väl börja med att gräva ner yxan?2763 skrev:Välkommen ut ur det blå skåpet, vilket du nyss skitit i.M_M skrev:Varför ska Norrköping över huvud taget ha reguljärt passagerarflyg, Linköping räcker väl gott och väl?
Ärligt talat - frågan är berättigad, men man kanske får komma ihåg att det är lite rivalitet mellan de två stolta städerna Lin- och Norrköping på många sätt och det är väl i just det som svaret på din fråga ligger.
Ska vi gå igenom det har vi att göra i många inlägg för det är väl klart att man borde kunna samsas om en flygplats i Östgötaregionen.
Eftersom Skavsta nämns i tråden så vore det väl lämpligt om regering/riksdag petar lite i det kommunala självstyret genom att säga åt Norrköping att "ni får aldrig Ostlänken byggd som ni vill inom kommunen om ni inte slutar tramsa med att konkurrera med Skavsta"

Re: V i Norrköping: "Satsa på spårväg i stället för flyg"
http://www.folkbladet.se/nyheter/norrko ... id=6971264
http://www.folkbladet.se/nyheter/norrko ... id=6970104
http://www.folkbladet.se/nyheter/norrko ... id=6970104
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 292
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:51
- Ort: Köln
Re: V i Norrköping: "Satsa på spårväg i stället för flyg"
Ibland blir man riktigt trött på rubriksättare, läser man artikeln framgår det att Stjernkvist inte säger nej till ny spårväg, han säger nej till att lägga ner flygplatsen för att finansiera ny spårväg.