Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?
Varför skulle vi ha Arenastaden?
För att Solnapolitikerna ville ha ett prestigeprojekt att visa upp!hgsldf skrev:Varför skulle vi ha Arenastaden?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Folk måste ha någonstans att bo och arbeta.hgsldf skrev:Varför skulle vi ha Arenastaden?
Det känns som att vi diskuterar flera olika frågor här...BSB101 skrev:Folk måste ha någonstans att bo och arbeta.hgsldf skrev:Varför skulle vi ha Arenastaden?
Den så kallade Nationalarenan, numera Friends Arena, är ett prestigeprojekt med ett sämre kollektivtrafikläge än arenan den ersatte, Råsunda. Om den behövdes är jag osäker på, det är väl ganska säkert att vi inte behövde både den och Stockholmsarenan, numera Tele 2 Arena.
Arenastaden är mycket mer än bara arenan, det är en hel del bostäder och arbetsplatser, och en enorm galleria. Arenastaden känns som helhet som ett ganska vettigt projekt. En stor exploatering i ett bra kollektivtrafikläge. Pendeltåget är det som gör det till ett bra läge. Här finns också Tvärbanan och en hel del bussar som passerar. En regionaltågsstation skulle kunna vara en möjlighet.
Tunnelbanan till Arenastaden slutligen, det som tråden var tänkt att handla om, är enligt mig inte motiverad, eftersom Arenastaden har byggts där tack vare att kollektivtrafiken redan är bra, alltså pendeltåget.
Min syn är alltså:
* Friends Arena - ingen åsikt.
* Arenastaden - vettigt.
* Tunnelbana till Arenastaden - slöseri med skattepengar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Med tanke på att det redan idag är trångt på pendeln i rusningstid och att kommunerna norr om Solna växer rätt kraftigt är det vettigt att inte leda all trafik via pendeltåget. När pendeln ankommer Solna idag är det redan så trångt att det är motiverat med ett alternativ för resande från Arenastaden. Även med den kapacitetsökning som Citybanan kommer ge får man inte glömma bort att antalet resande från Ulriksdal, Sollentuna, Upplands-Väsby och även Sigtuna och Knivsta/Uppsala kommer öka kraftigt i närtid när man ser på byggplaner och befolkningsutveckling.
Sedan borde givetvis tunnelbanan till Arenastaden byggas på ett sådant sätt att en framtida utbyggnad underlättas.
Sedan borde givetvis tunnelbanan till Arenastaden byggas på ett sådant sätt att en framtida utbyggnad underlättas.
Men då borde man väl hitta ett sätt att avlasta hela pendeltågssystemet? Eller ska vi bygga ut nya tunnelbanor till varenda pendeltågsstation?BSB101 skrev:Med tanke på att det redan idag är trångt på pendeln i rusningstid och att kommunerna norr om Solna växer rätt kraftigt är det vettigt att inte leda all trafik via pendeltåget. När pendeln ankommer Solna idag är det redan så trångt att det är motiverat med ett alternativ för resande från Arenastaden. Även med den kapacitetsökning som Citybanan kommer ge får man inte glömma bort att antalet resande från Ulriksdal, Sollentuna, Upplands-Väsby och även Sigtuna och Knivsta/Uppsala kommer öka kraftigt i närtid när man ser på byggplaner och befolkningsutveckling.
Pendeltågstrafiken kommer väl att utökas när Citybanan är färdig, när den inte räcker till längre kanske det är dags för Kungsholmenbanan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Men det var väl ett lite konstigt resonemang... Arenastaden, med Friends Arena, är en plats med många stora punktevenemang som idrottsevenemang o dyl. Det är väl klart att det ska vara tillräcklig kollektivtrafikförsörjning på denna plats. Jag menar - Rosersberg har till exempel inte behov av tunnelbana, troligen inte Tungelsta heller... Jag tycker det behövs tunnelbana till Arenastaden - men inte från Odenplan, utan från blå linjen (Solna Centrum), för att det inte ska vara en linje helt parallell med pendeltåget.twr skrev: Men då borde man väl hitta ett sätt att avlasta hela pendeltågssystemet? Eller ska vi bygga ut nya tunnelbanor till varenda pendeltågsstation?
Linjen över KSS tycker jag - som det stått i andra trådar - ska gå via Västra Skogen och Sundbyberg till Hjulsta. Då frigörs en linje från blå till Arenastaden och vidare till Nordost. Är det inte genialiskt

Eftersom jag skrivit annat ovan, så tar jag mig friheten att högt och ljudligt skriva: MEDHÅLL!!! Beräkningen för Citybanan var ju förr att kapaciteten räcker till 2030. Och sedan? Dags att börja fundera på det... NU! I stället för att som i fallet med Citybanan BÖRJA fundera när problemet är nästan akut.twr skrev: Pendeltågstrafiken kommer väl att utökas när Citybanan är färdig, när den inte räcker till längre kanske det är dags för Kungsholmenbanan?
Professionell tyckare
Den dagen det behövs byggas ut t-bana till varenda pendelstation ligger långt fram i tiden om vi ens når dit och det är inget jag föreslagit. Att det redan idag är trångt på pendeln vid Solna är ingen framtidsversion utan en realvitet. Citybanan kommer givetvis lätta på detta men som jag skrev är byggplanerna från Ulriksdal och norrut omfattande. Detta betyder att om vi ska ha en effektiv kollektivtrafik måste vi se till att det finns alternativ till pendeln närmare city. Jag har inget emot spårväg men så länge den går i gatuspår kommer den hamna i samma köer som bilarna och bilar kommer finnas även i framtiden då all transport inte kan tillgodoses av kollektivtrafiken eller visa gång eller cykel.twr skrev:Men då borde man väl hitta ett sätt att avlasta hela pendeltågssystemet? Eller ska vi bygga ut nya tunnelbanor till varenda pendeltågsstation?BSB101 skrev:Med tanke på att det redan idag är trångt på pendeln i rusningstid och att kommunerna norr om Solna växer rätt kraftigt är det vettigt att inte leda all trafik via pendeltåget. När pendeln ankommer Solna idag är det redan så trångt att det är motiverat med ett alternativ för resande från Arenastaden. Även med den kapacitetsökning som Citybanan kommer ge får man inte glömma bort att antalet resande från Ulriksdal, Sollentuna, Upplands-Väsby och även Sigtuna och Knivsta/Uppsala kommer öka kraftigt i närtid när man ser på byggplaner och befolkningsutveckling.
Och jag har inte sagt något om spårväg!BSB101 skrev:Den dagen det behövs byggas ut t-bana till varenda pendelstation ligger långt fram i tiden om vi ens når dit och det är inget jag föreslagit. Att det redan idag är trångt på pendeln vid Solna är ingen framtidsversion utan en realvitet. Citybanan kommer givetvis lätta på detta men som jag skrev är byggplanerna från Ulriksdal och norrut omfattande. Detta betyder att om vi ska ha en effektiv kollektivtrafik måste vi se till att det finns alternativ till pendeln närmare city. Jag har inget emot spårväg men så länge den går i gatuspår kommer den hamna i samma köer som bilarna och bilar kommer finnas även i framtiden då all transport inte kan tillgodoses av kollektivtrafiken eller visa gång eller cykel.twr skrev:Men då borde man väl hitta ett sätt att avlasta hela pendeltågssystemet? Eller ska vi bygga ut nya tunnelbanor till varenda pendeltågsstation?BSB101 skrev:Med tanke på att det redan idag är trångt på pendeln i rusningstid och att kommunerna norr om Solna växer rätt kraftigt är det vettigt att inte leda all trafik via pendeltåget. När pendeln ankommer Solna idag är det redan så trångt att det är motiverat med ett alternativ för resande från Arenastaden. Även med den kapacitetsökning som Citybanan kommer ge får man inte glömma bort att antalet resande från Ulriksdal, Sollentuna, Upplands-Väsby och även Sigtuna och Knivsta/Uppsala kommer öka kraftigt i närtid när man ser på byggplaner och befolkningsutveckling.
Kommer pendeln verkligen inte att räcka till när Citybanan öppnar? Hur kommer det sig att man aldrig har hört talas om detta innan Arenastaden-tunnelbanan dök upp?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101 skrev:Den dagen det behövs byggas ut t-bana till varenda pendelstation ligger långt fram i tiden om vi ens når dit och det är inget jag föreslagit. Att det redan idag är trångt på pendeln vid Solna är ingen framtidsversion utan en realvitet. Citybanan kommer givetvis lätta på detta men som jag skrev är byggplanerna från Ulriksdal och norrut omfattande. Detta betyder att om vi ska ha en effektiv kollektivtrafik måste vi se till att det finns alternativ till pendeln närmare city. Jag har inget emot spårväg men så länge den går i gatuspår kommer den hamna i samma köer som bilarna och bilar kommer finnas även i framtiden då all transport inte kan tillgodoses av kollektivtrafiken eller visa gång eller cykel.twr skrev:Men då borde man väl hitta ett sätt att avlasta hela pendeltågssystemet? Eller ska vi bygga ut nya tunnelbanor till varenda pendeltågsstation?BSB101 skrev:Med tanke på att det redan idag är trångt på pendeln i rusningstid och att kommunerna norr om Solna växer rätt kraftigt är det vettigt att inte leda all trafik via pendeltåget. När pendeln ankommer Solna idag är det redan så trångt att det är motiverat med ett alternativ för resande från Arenastaden. Även med den kapacitetsökning som Citybanan kommer ge får man inte glömma bort att antalet resande från Ulriksdal, Sollentuna, Upplands-Väsby och även Sigtuna och Knivsta/Uppsala kommer öka kraftigt i närtid när man ser på byggplaner och befolkningsutveckling.
Det finns ett par sakförhållanden som man bör känna till rörande pendeltågsystemets kapacitet och möjligheter til avlastning
pendeltågens kapacitet
ett pendeltåg har 748 sittplatser. Det har en golvyta på 3,2*214 m d.v.s 685 m2
ett nytt tunnelbanetåg har 300 sittplatser. Det har en golvyta på 2,8*140m d.v.s. 392m2.
Det räkneexemplet ger vid handen att ett pendeltåg är i storleksordning dubbelt så stort som ett tunnelbanetåg.
Så det finns rätt mycket kapacietet att hämta i pendeltågssystemet.
Idag kör vi 8 tåg/h på Ostkustbanan. efter Citybanan kan det bli 10-12 tåg/h på ostkustbanan.
Duger inte det finns det viss möjlighet att förlänga tågen och köra dubbeldäckare.
En grå skyttellinje kan nog inte trafikeras tätare än 12 tåg/h.
Avlastning så funkar det
Avlastning handlar inte om att bygga en kapacitet och köra med den parallellt. Vilket en del som säger "tunnelbanan är det mest kapacitetstarka trafikslaget" tror. Eftersom vi inte bor i Sovjet kan vi inte kommendera folk att åka tunnelbana. Tunnelbanealternativet måste vara attraktivare för att locka resenärer och avlasta pendeln om vi nu tror att det behövs.
Jag tror att du fokuserar för mycket på kapacitetsfrågan och glömmer attraktivitetsfrågan.
En isolerad tunnelbanelinje Solna station - Odenplan parallell med ett pendeltåg som är genomgående in till City lockar inte särskilt många resenärer. Men det kan ju finnas människor som bara åker tunnelbana av ideoligiska skäl. Och för dem kan det ju vara bra att det finns en tunnelbana till Solna station.
Spårvagnar
Beträffande spårvägar är det ju så att om man följer stomnätsplanens utformningsprinciper ska stomnätet på ytan ges eget utrymme i någon form, kollektivkörfält, grässpår eller egen banvall. Stämmer det tänket så fastnar inte spårvagnar i bilköer
Men spårvagnsvännerna tycker kanske att blandtrafik är mer stadsmässigt och då så stämmer din invändning om att spårvagnar bara fastnar i bilköer.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Därför bör Odenplan och Arenastaden ligga på olika linjer. Som i mitt förslagCS skrev: Avlastning så funkar det
Avlastning handlar inte om att bygga en kapacitet och köra med den parallellt. Vilket en del som säger "tunnelbanan är det mest kapacitetstarka trafikslaget" tror. Eftersom vi inte bor i Sovjet kan vi inte kommendera folk att åka tunnelbana. Tunnelbanealternativet måste vara attraktivare för att locka resenärer och avlasta pendeln om vi nu tror att det behövs.

Professionell tyckare
En anledning till att man skall bygga t-bana till "Arenastaden" är att man skall få ett legitimt skäl till att bygga svindyr t-bana mellan Karolinska och Odenplan, trots att det finns både bättre och billigare alternativ till detta.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Alltså om ni undrar: så här menar jag.
Om ni inte undrar: strunta i att titta.
http://kartor.eniro.se/m/0IsWB
Om ni inte undrar: strunta i att titta.
http://kartor.eniro.se/m/0IsWB
Professionell tyckare
Kantorn skrev:Om ni inte undrar: strunta i att titta.

Jag tycker inte att det är ett konstigt resonemang, men det ska naturligtvis inte tolkas så bokstavligt. Men om det nu är så, vilket jag betvivlar, att resandet i Solna är för stort för pendeltågssystemet så kommer ju samma problem förr eller senare att uppstå vid andra pendeltågsstationer. Ska man då bygga tunnelbana till dem också? Det blir punktinsatser. Bättre att dubbla kapaciteten i hela pendeltågssystemet med Kungsholmenbanan.Kantorn skrev:Men det var väl ett lite konstigt resonemang... Arenastaden, med Friends Arena, är en plats med många stora punktevenemang som idrottsevenemang o dyl. Det är väl klart att det ska vara tillräcklig kollektivtrafikförsörjning på denna plats. Jag menar - Rosersberg har till exempel inte behov av tunnelbana, troligen inte Tungelsta heller...twr skrev: Men då borde man väl hitta ett sätt att avlasta hela pendeltågssystemet? Eller ska vi bygga ut nya tunnelbanor till varenda pendeltågsstation?
Finns det någon annan punkt i hela Stockholm som anses vara i behov av två kapacitetsstarka trafikslag, både pendeltåg och tunnelbana? Jag förstår inte varför just Arenastaden skulle vara en så unik punkt med ett så enormt resande.
Jag håller med om att det vore en bättre lösning än den som planeras nu. Det har ju bland annat Inge varit inne på.Kantorn skrev:Jag tycker det behövs tunnelbana till Arenastaden - men inte från Odenplan, utan från blå linjen (Solna Centrum), för att det inte ska vara en linje helt parallell med pendeltåget.
Linjen över KSS tycker jag - som det stått i andra trådar - ska gå via Västra Skogen och Sundbyberg till Hjulsta. Då frigörs en linje från blå till Arenastaden och vidare till Nordost. Är det inte genialiskt![]()
![]()
![]()
Bra att vi är överens!Kantorn skrev:Eftersom jag skrivit annat ovan, så tar jag mig friheten att högt och ljudligt skriva: MEDHÅLL!!! Beräkningen för Citybanan var ju förr att kapaciteten räcker till 2030. Och sedan? Dags att börja fundera på det... NU! I stället för att som i fallet med Citybanan BÖRJA fundera när problemet är nästan akut.twr skrev: Pendeltågstrafiken kommer väl att utökas när Citybanan är färdig, när den inte räcker till längre kanske det är dags för Kungsholmenbanan?

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Nej, jag menade inte att du hade föreslagit det. Men om systemet verkligen är så överbelastat som du menar borde vi väl hitta ett sätt att förbättra förbindelserna till alla stationer, inte bara till en? Du tror väl inte att någon som kommer med pendeltåget norrifrån skulle stiga om till tunnelbana i Solna för att resa vidare in mot stan? Varför i hela friden skulle de göra det? Det du förespråkar är en punktinsats som är på sin höjd en kortsiktig lösning, om nu problemet är så stort som du hävdar.BSB101 skrev:Den dagen det behövs byggas ut t-bana till varenda pendelstation ligger långt fram i tiden om vi ens når dit och det är inget jag föreslagit. Att det redan idag är trångt på pendeln vid Solna är ingen framtidsversion utan en realvitet. Citybanan kommer givetvis lätta på detta men som jag skrev är byggplanerna från Ulriksdal och norrut omfattande. Detta betyder att om vi ska ha en effektiv kollektivtrafik måste vi se till att det finns alternativ till pendeln närmare city. Jag har inget emot spårväg men så länge den går i gatuspår kommer den hamna i samma köer som bilarna och bilar kommer finnas även i framtiden då all transport inte kan tillgodoses av kollektivtrafiken eller visa gång eller cykel.twr skrev:Men då borde man väl hitta ett sätt att avlasta hela pendeltågssystemet? Eller ska vi bygga ut nya tunnelbanor till varenda pendeltågsstation?BSB101 skrev:Med tanke på att det redan idag är trångt på pendeln i rusningstid och att kommunerna norr om Solna växer rätt kraftigt är det vettigt att inte leda all trafik via pendeltåget. När pendeln ankommer Solna idag är det redan så trångt att det är motiverat med ett alternativ för resande från Arenastaden. Även med den kapacitetsökning som Citybanan kommer ge får man inte glömma bort att antalet resande från Ulriksdal, Sollentuna, Upplands-Väsby och även Sigtuna och Knivsta/Uppsala kommer öka kraftigt i närtid när man ser på byggplaner och befolkningsutveckling.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Om det ska byggas tunnelbana till Hagastaden bör den fortsätta till Västra skogen, det är väl det enda vettiga?Odd skrev:En anledning till att man skall bygga t-bana till "Arenastaden" är att man skall få ett legitimt skäl till att bygga svindyr t-bana mellan Karolinska och Odenplan, trots att det finns både bättre och billigare alternativ till detta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Nu börjar vi bli några stycken! Medhåll!twr skrev:Om det ska byggas tunnelbana till Hagastaden bör den fortsätta till Västra skogen, det är väl det enda vettiga?Odd skrev:En anledning till att man skall bygga t-bana till "Arenastaden" är att man skall få ett legitimt skäl till att bygga svindyr t-bana mellan Karolinska och Odenplan, trots att det finns både bättre och billigare alternativ till detta.
Professionell tyckare
OK, jag är med, Tar du lednigen i landstinget så tar jag kommunenKantorn skrev:Nu börjar vi bli några stycken! Medhåll!twr skrev:Om det ska byggas tunnelbana till Hagastaden bör den fortsätta till Västra skogen, det är väl det enda vettiga?Odd skrev:En anledning till att man skall bygga t-bana till "Arenastaden" är att man skall få ett legitimt skäl till att bygga svindyr t-bana mellan Karolinska och Odenplan, trots att det finns både bättre och billigare alternativ till detta.

Varför inte istället till Solna C? Odenplan-Hagastaden-Kista-Barbarby, och den gamla banan mellan Västra Skogen och Solna C får bli en gren mot nordost?
Odenplan-Sundbyberg C kan man lika gärna resa med pendeltåg om man inte är sugen på att ta tunnelbanan till Solna C och byta till Tvärbanan.
Odenplan-Sundbyberg C kan man lika gärna resa med pendeltåg om man inte är sugen på att ta tunnelbanan till Solna C och byta till Tvärbanan.