Jo, M98 är en liten vagnserie, just pga det du skriver. De är från början prototypvagnar. Dessutom så mycke prototyp, så att de finns hyfsat få grejer som är lika med de andra över 300 vagnarna. Dessa tre duger inte ens att ha som reservdelar till serievagnar...Nils Carl Aspenberg skrev:M98 er ingen liten vognserie. Det er prototypvogner til over 300 vogner levert til Berlin, München og Bremen. Her kunne man bruke deler anskaffet av disse tre bolag.
Nye trikker til Trondheim
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Nye trikker til Trondheim
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Nye trikker til Trondheim
Det borde räcka med 6 nya vagnar till trafiken, kan bli dyra vagnar per styck om det skall vara samma bredd som idag (och spårvidd)
HS
HS
Re: Nye trikker til Trondheim
Vill nog påstå, att Flexity Classic är en hyfsat enhetlig produktion, med de förutsättningar man ger den.Nils Carl Aspenberg skrev:Bombardier produserer gode vogner, men man kan ikke si at alle Flexity Classic er samme vogntype. De har helt forskjellig konstruksjon, men leverandørene har valgt å gi ulike vogntyper samme navn for å vise hvor mange som er produsert. Verst er kanskje Stadlers vogner til Stuttgart som har samme betegnelse som andre Stadlervogner, men som blir helt "epler og bananer". Halle sin vogn er en toretningsvogn, og det trenger Trondheim i alle fall ikke.
Den ska ju gå att bygga som bred eller som smal, som lång eller som kort, som en-rikts eller som två-rikts, med dörrar på en sida eller på båda sidor, som normalspårig eller som smalspårig, med el-del från olika tillverkare... Men och de är nog hyfsat viktigt att man har ett moduliserat uppbyggt system med komponenter, som kan bytas mellan olika versioner av vagnar. Vagnarna är olika men ändå lika viktigt.
Halles vagnar är inte tvåriktningsvagnar, de är enriktningsvagnar med dörrar på båda sidor... Skulle säkert kunna vara användbart i Trondheim med.
Troligen är då Dessaus vgnar, eller kanske snarare de nya till Plauen att föredra. Dock byggda 2650mm breda...

-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Nye trikker til Trondheim
Det borde rymmas 2,65 meter breda vagnar i Trondheim, även om dagens vagnar är 2,60, frågan är varför inte TT8 byggdes 2,65 meter breda?
HS
HS
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Nye trikker til Trondheim
Trondheim må med tiden ha nye vogner fordi de gamle ikke har lavt gulv, og det kommer til å bli et krav i fremtiden. Det beste hadde trolig vært om Trondheim samarbeidet med Oslo, men det har hittil aldri forekommet i Norge at to steder har bestilt samme vogntype. Om Trondheim har en vogntype som det finnes ni eller 5000 av i hele verden, har ingen betydning når vognene ikke tilfredsstiller fremtidens krav.
-
- Inlägg: 417
- Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
- Ort: Stockholm
Re: Nye trikker til Trondheim
Men, frågan är ju också om det går att bygga om dem på ett vettigt sätt? Att addera en låggolvsdel är ju numera en beprövad teknik.Nils Carl Aspenberg skrev: Om Trondheim har en vogntype som det finnes ni eller 5000 av i hele verden, har ingen betydning når vognene ikke tilfredsstiller fremtidens krav.
Senast redigerad av Thomas Åkerblad den söndag 18 maj 2014 12:29, redigerad totalt 1 gånger.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Nye trikker til Trondheim
Det er mulig å sette inn en lavgulvdel, men
1. Dette er gamle vogner (+30 år).
2. Dagens vogner er store nok i forhold til trafikkgrunnlaget.
3. Gråkallbanen er bratt og har svåre snøforhold på vinteren. En lengre og tyngre vogn vil dermed ha større problemer vinterstid.
4. Norge har råd til å kjøpe nye vogner.
Disse faktorene teller mot å gjøre dette. Oslo vurderte å gjøre som Göteborg, men valgte å ikke gjøre det, fordi en forlenget vogn ikke vil være i stand til å klare bakkene opp til vognhallene i Oslo dersom en motorgruppe faller ut. I Göteborg går dette bedre fordi vognhallene ligger ved havet, og en vogn med bare en motorgruppe vil dermed kunne klare å kjøre til vognhallen for egen maskin.
1. Dette er gamle vogner (+30 år).
2. Dagens vogner er store nok i forhold til trafikkgrunnlaget.
3. Gråkallbanen er bratt og har svåre snøforhold på vinteren. En lengre og tyngre vogn vil dermed ha større problemer vinterstid.
4. Norge har råd til å kjøpe nye vogner.
Disse faktorene teller mot å gjøre dette. Oslo vurderte å gjøre som Göteborg, men valgte å ikke gjøre det, fordi en forlenget vogn ikke vil være i stand til å klare bakkene opp til vognhallene i Oslo dersom en motorgruppe faller ut. I Göteborg går dette bedre fordi vognhallene ligger ved havet, og en vogn med bare en motorgruppe vil dermed kunne klare å kjøre til vognhallen for egen maskin.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Nye trikker til Trondheim
Jeg vil nok si at Halles vogner er toretningsvogner med ett førerhus. Det er på det settet man omtaler denne typen vogn. Man kaller ikke Citadisene i Nord-Afrika for enretningsvogner. Det er toretningsvogner bygd for togkjøring. Man sa heller ikke at Stockholms T-bane hadde enretningsvogner, selv om de bare hadde ett førerhus. Halles vogntype i enretningsversjon eller den lille Combinoen (Bambino) som man har i Erfurt og Nordhausen eller en liten Solaris Tramino er alle aktuelle vogntyper for Trondheim. Men det er trolig ett titalls leverandører som kan levere aktuelle vogner. Og innen det blir aktuelt finnes sikkert også andre modeller å velge.
Re: Nye trikker til Trondheim
Finns det verkligen motorgrupper på SL79?Nils Carl Aspenberg skrev:Disse faktorene teller mot å gjøre dette. Oslo vurderte å gjøre som Göteborg, men valgte å ikke gjøre det, fordi en forlenget vogn ikke vil være i stand til å klare bakkene opp til vognhallene i Oslo dersom en motorgruppe faller ut. I Göteborg går dette bedre fordi vognhallene ligger ved havet, og en vogn med bare en motorgruppe vil dermed kunne klare å kjøre til vognhallen for egen maskin.

Re: Nye trikker til Trondheim
Visst "Nils Carl Aspenberg" vi ser vad du skriver och du har såklart alltid rätt...Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg vil nok si at Halles vogner er toretningsvogner med ett førerhus. Det er på det settet man omtaler denne typen vogn. Man kaller ikke Citadisene i Nord-Afrika for enretningsvogner. Det er toretningsvogner bygd for togkjøring. Man sa heller ikke at Stockholms T-bane hadde enretningsvogner, selv om de bare hadde ett førerhus. Halles vogntype i enretningsversjon eller den lille Combinoen (Bambino) som man har i Erfurt og Nordhausen eller en liten Solaris Tramino er alle aktuelle vogntyper for Trondheim. Men det er trolig ett titalls leverandører som kan levere aktuelle vogner. Og innen det blir aktuelt finnes sikkert også andre modeller å velge.

Men visst, de finns många leverantörer att välja och vraka bland, de vet ju jag med.
Min tanke var ju annars att Flexity Classic är en väl beprövad vagn som skulle vara bra och tillförlitlig för en liten spårväg i Europas ytterkant.
Argumentet att vagnarna måste kunna ta sig till sin vagnhall på en motorgrupp känns lite konstlat. Hur vanligt det är att behovet uppstår vet inte jag, men känns inte alls så stort. Risken att man får bogsera torde vara minst lika stor, så orkar inte vagnen nån gång får man väl bogsera då med...
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Nye trikker til Trondheim
Oslo hadde seriøse planer om å forlenge SL79. En M31 ble hentet opp fra Göteborg for prøvekjøring, men den ble begrenset av plattfprmene på holdeplassene, så den kunne bare kjøre Sinsen-Kjelsås. En SL 79 ble prøvekjørt med släp for å teste trekkraft. På kjøring på gruppe kom ikke vognen til vognhallen. Det er problematisk om en vogn ikke kan komme "hjem" for egen maskin hvis en motorgruppe er falt ut. Dette problemet anså man for å være så stort at man ga opp å forlenge SL 79. Men som sagt i Helsingfors, Norrköping og Göteborg har man ikke det problemet, for der har man ikke 5% stigning til vognhallene. Jeg kan ikke si hvor ofte man kjører på gruppe, men det er nesten daglig. En motor kan gå sønder, eller det kan rett og slett være at en chopper går varm. Til man får kjølt ned den går vognen kun på en motorgruppe. Det kan også være andre elektronikkfeil som kanskje retter seg etter en viss tid. Vi valgte også å kjøpe neste generasjon vogner, SL95 med drift på alle aksler fordi SL79 har fremkommelighetsproblemer når det er mye snø. I dag er det ikke så lett å velge leverandør fritt. Det er en åpen konkurranse i EU og da må man velge den som har det beste tilbudet. Det kan ofte være Ansaldo. Hvis man bryter reglene blir det ofte rettssak. Så Trondheim kan ikke si "vi kjøper Flexity classic". Selv om man lager en kravspesifikasjon som skulle tilsi en Flexity classic, så kan en annen leverandør tilby en nesten identisk vogn og da kan det bli CAF eller Ansaldo eller en annen leverandør.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Nye trikker til Trondheim
När kommer kravet på låggolv i Norge ? Och vad säger kravet egentligen, kanske kan man bygga om befintliga vagnar för att klara kraven? USA är det vanligt med rullstolslift för att klara rullstolar tex.
Kommer samma krav även att förbjuda SL79 i Oslo?
HS
Kommer samma krav även att förbjuda SL79 i Oslo?
HS
Re: Nye trikker til Trondheim
Inte förrän man bygger om dem, så det går bra att köra med dem så länge de saknar låggolv, men när man sedan förser dem med en låggolvsdel så kommer någon att upptäcka att golvet är för högt, för lågt eller för långt bort från kanten, och DÅ blir det körförbud!
Skratta på bara, men det var ju i princip exakt detta som hände efter renoveringen av HkB...
Skratta på bara, men det var ju i princip exakt detta som hände efter renoveringen av HkB...
Re: Nye trikker til Trondheim
Nja, en lätt missuppfattning av EU:s upphandlingsregler vars styrning även kan ifrågasättas då Norge inte är medlem.Nils Carl Aspenberg skrev: I dag er det ikke så lett å velge leverandør fritt. Det er en åpen konkurranse i EU og da må man velge den som har det beste tilbudet. Det kan ofte være Ansaldo. Hvis man bryter reglene blir det ofte rettssak. Så Trondheim kan ikke si "vi kjøper Flexity classic". Selv om man lager en kravspesifikasjon som skulle tilsi en Flexity classic, så kan en annen leverandør tilby en nesten identisk vogn og da kan det bli CAF eller Ansaldo eller en annen leverandør.
Vid en upphandling kan man mycket väl sätta som krav att den offererade vagntypen redan finnes i produktion samt har varit i drift under ett visst antal år. Utöver dessa "skall-krav" kan man sedan lägga till vissa andra krav på utformningen. Det "beste tilbudet" behöver icke vara liktydigt med det lägsta priset.
Dessutom kan man mycket väl lägga en order på en serie vagnar där avrop endast görs om vagnarna fungerar till beställarens belåtenhet.
Hälsar / Richard
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Nye trikker til Trondheim
Norge er i EØS og er nødt til å følge EUs regler for offentlige innkjøp. Norge er også medlem av Schengen. Det vil i fremtiden komme EU-bestemmelser om universell tilgjengelighet, og da må alle konvensjonelle sporvogner trolig parkeres, men jeg vet ikke om det er satt noe årstall. Men det er ikke så mange vogner med høyt gulv igjen i Europa. Oslos SL 79 vil bli erstattet av nye vogner fra 2018.
-
- Inlägg: 417
- Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
- Ort: Stockholm
Re: Nye trikker til Trondheim
Göteborgs M28 och M29. Ingen lär väl idag veta hur länge till de kommer att rulla.Nils Carl Aspenberg skrev: Men det er ikke så mange vogner med høyt gulv igjen i Europa. Oslos SL 79 vil bli erstattet av nye vogner fra 2018.
Re: Nye trikker til Trondheim
M28 ska alltid rulla fem år till, från valfri slumpvist vald tidpunktThomas Åkerblad skrev:Göteborgs M28 och M29. Ingen lär väl idag veta hur länge till de kommer att rulla.Nils Carl Aspenberg skrev: Men det er ikke så mange vogner med høyt gulv igjen i Europa. Oslos SL 79 vil bli erstattet av nye vogner fra 2018.

Re: Nye trikker til Trondheim
EU:s regelverk säger att du ska skriva en kvantifierbar spec på vad du vill köpa. Har du goda grunder för att förkasta ett anbud så får du det trots att anbudet på pappret verkar uppfylla alla krav.Nils Carl Aspenberg skrev:Norge er i EØS og er nødt til å følge EUs regler for offentlige innkjøp. Norge er også medlem av Schengen. Det vil i fremtiden komme EU-bestemmelser om universell tilgjengelighet, og da må alle konvensjonelle sporvogner trolig parkeres, men jeg vet ikke om det er satt noe årstall. Men det er ikke så mange vogner med høyt gulv igjen i Europa. Oslos SL 79 vil bli erstattet av nye vogner fra 2018.
EU:s regelverk säger däremot inte att du måste köpa det billigaste på marknaden utan att upphandlingar ska utformas så att du får rätt kvalitet till rätt pris. Många upphandlare gör det dock enkelt för sig och handlar upp med pris som enda parameter. Då blir det skit in ansaldo ut, gör man rätt får man också rätt produkt, vilket inte behöver vara den produkt man tänkt sig.
Med reservation för tyckfel.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Nye trikker til Trondheim
I teorien funker dette, men både Oslo og Göteborg, DSB og minimetroen i København endte opp med produkter fra Ansaldo. Nå gjenstår å se hur CAF-vognene i Stockholm vil bli. Finnene klarte imidlertid å bestille sine vogner fra lokale Transtech og får trolig en meget bra vogn. Men i Europas større land ser man at spanjolene i senere tid bare har bestilt fra CAF, italienerne fra Ansaldo, franskmennene fra Asltom og tyskerne fra tyske leverandører. Nå har polakkene for første gang levert vogner til Tyskland, men Alstom har hittil ikke levert en eneste Citadis til Tyskland, selv om vogntypen er verdens mest produserte.
-
- Inlägg: 417
- Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
- Ort: Stockholm
Re: Nye trikker til Trondheim
Så då kan vi kanske räkna med Höka-vogner till Norge?Nils Carl Aspenberg skrev:I teorien funker dette, men både Oslo og Göteborg, DSB og minimetroen i København endte opp med produkter fra Ansaldo. Nå gjenstår å se hur CAF-vognene i Stockholm vil bli. Finnene klarte imidlertid å bestille sine vogner fra lokale Transtech og får trolig en meget bra vogn. Men i Europas større land ser man at spanjolene i senere tid bare har bestilt fra CAF, italienerne fra Ansaldo, franskmennene fra Asltom og tyskerne fra tyske leverandører. Nå har polakkene for første gang levert vogner til Tyskland, men Alstom har hittil ikke levert en eneste Citadis til Tyskland, selv om vogntypen er verdens mest produserte.
