En sväng i Bratislava
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: En sväng i Bratislava
Undra om och när spårvägen till Centralstationen öppnar igen.
orkar du inte gå 300 meter?hej skrev:Undra om och när spårvägen till Centralstationen öppnar igen.

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Vändslingan vid Centralstationen i Bratislava är ganska imponerande men sedan hösten 2011 har spårvagnstrafiken var ersatt med buss. Ersättningsbussen har fått eget linjenummer x13 men räknas inte till ordinariebusslinjenätet.
Åh tusan. Jag var där sommaren 2010, visste inte att denna stump nu är otrafikerad. Tror jag har några bilder på den men kan inte länka från detta primitiva skrivdon. Återkommer.
Man har stängt av hela sträckan från Tekniska högskolan till Centralstationen.
En positiv nyhet är att det nu verkar bli av att man bygger spårväg över Donau till Petržalka samt köper in nya Škoda 30 T.
En positiv nyhet är att det nu verkar bli av att man bygger spårväg över Donau till Petržalka samt köper in nya Škoda 30 T.
Jag hade inga bra bilder från den platsen. Var ovan vid ny kamera (Canon G9) och hade på den resan återupptäckt det fantastiska med att manuellt kunna ställa slutartid/bländare. Resultatet blev sådär, men ringrosten har väl försvunnit sedan dess. Tre mediokra bilder kan jag visa

I en magasinsdel bredvid centralstationen låg ett lite halvhemligt "transportmuseum". Rätt mycket att titta på, inte bara rälsbundet. Om man står framför stationen går man upp en gata till vänster för att hitta dit.

I en magasinsdel bredvid centralstationen låg ett lite halvhemligt "transportmuseum". Rätt mycket att titta på, inte bara rälsbundet. Om man står framför stationen går man upp en gata till vänster för att hitta dit.

Hållplatsen vid Centralstationen lär ha projekterats för att snabbt flytta massor av folk till ishockeystadium vid ett VM för några år sedan.
Tekniska muséet lär vara värt ett besök, har inte lyckats parera in öppettiderna med då jag varit där men kommer nog i augusti hinna besöka det.
Bratislava har meterspårvidd vilket gör dess spårväg extra intressant
Tekniska muséet lär vara värt ett besök, har inte lyckats parera in öppettiderna med då jag varit där men kommer nog i augusti hinna besöka det.
Bratislava har meterspårvidd vilket gör dess spårväg extra intressant