twr skrev:M_M skrev:Christer J skrev:Lägg ner. Restiden till stan skulle bli alldeles för lång jämfört med den tid det tar idag att resa in till Gullmarsplan med buss. Tillkommer kostnaden för antingen en lång bro över fjärden eller en tunnel under. Dessutom så är det logiskt fel att först åka bort från stan innan man vänder tillbaka genom en helt annan del av förorten för att nå innerstaden.
Om man tittar på en karta så ser man att banan från Storängen så ser man att den redan går på en fin bro, och på södra sidan av vattnet så ligger Tyresö söder/sydsydsydsydväst ut, d.v.s. det blir ingen "tillbaka"-sträcka västerut. Dagens bussar går längs en väg i ungefär samma nord-sydliga väderstreck men parallellförskjuten västerut.
Vill du rita upp hur du tänker dig Saltsjö/Tyresöbanan?
En extremt grav förenklad skiss. Visst, det blir en liten smula tillbaka västerut, men det är väl nära på försumbart. (Det blir något mer med tanke på att man knappast lär ha 0m kurvradie). Söder om Älta är bara en slags förslag (och där tänker jag triangelspår vid grenen och en lokal linje Tyresö-Handen.
http://kartor.eniro.se/m/gekrl
Frågan är då hur restiden skulle stå sig jämfört med bussar till Gullmarsplan? Det finns väl två fall att jämföra, dels för de som ändå behöver ansluta med buss och dels de som får gångavstånd till tunnelbanan.
twr skrev:ursäkta M_M och ni andra, jag citerar från en annan tråd för att hålla mig till ämnet:
M_M skrev:
twr skrev:Mitt förslag är:
Gör Högdalendepån blå. Bygg några uppställningsspår bortom Nacka centrum à la Mörby. Bygg något motsvarande i Barkarby om det behövs. Bygg en ny grön depå i Skarpnäck, som även kan rymma Arenastaden-tågen.
Om man ändå ska bygga uppställningsspår bortom Nacka så kan man väl lika gärna bygga dem i riktning mot Storängen, och lägga på lite växlar och omdragning av Saltsjöbanan så kan man lätt bygga en hel depå t.ex. i Fisksätratrakten eller liknande...
Intressant tanke. Frågan är dock om det vettigaste är att en möjlig framtida fortsättning går vidare på Saltsjöbanan eller mot Orminge? Kanske kan Saltsjöbanan komplettera tunnelbanan snarare än att bli en del av den? Det finns väl en poäng med en spårförbindelse mellan Nacka och Slussen, tycker du inte?
Jag tänker alltså att Forum Nacka kan i bästa fall i framtiden bli en korsning i stil med Camden Town i London, så att tåg kan köra alla fyra varianter:
Kungsträdgården-Saltsjöbaden
Kungsträdgården-Gustavsberg
Slussen-Saltsjöbaden
Slussen-Gustavsberg
Fast det kostar ju en hel del mer än att bara lägga in ett par förbindelseväxlar och "bara" dra om Saltsjöbanan via Forum Nacka. Det var väl det som jag egentligen föreslog i det du citerar, d.v.s. ersätta Lillängen med Forum Nacka (dubbelspår på hela omdragningen) och när man ändå finns invid tunnelbanan så kan man lika gärna bygga så att man får byte över plattform och övergångsväxlar.
Vad gäller vagntypen för Saltsjöbanan i framtiden så föreslår jag att man faktiskt smalnar av lastprofilen så att man fullt ut kan köra med tunnelbanevagnar, och jag föreslår också att man överväger strömskena. Strömskena kan jag dock ändra åsikt på ifall man t.ex. skulle dela spår med Tvärbanan mellan Sickla och Forum Nacka.
Vad gäller bytespunkt så - ifall man INTE bygger om Saltsjöbanan så torde Sickla bli bäst, men OM man gör den ombyggnad jag drömmer om, alltså dubbelspår i tunnel via Forum Nacka, så bör givetvis Forum Nacka bli den bästa bytespunkten med byte över plattform.