SS behåller 7:an och får Lidingöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr

Re: SS behåller 7:an och får Lidingöbanan

Inlägg av twr »

Och hur lång är tiden för möjliga överklaganden? När blir tilldelningen definitivt säker?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Verspieder

Re: Sv: SS behåller 7:an och får Lidingöbanan

Inlägg av Verspieder »

twr skrev:Och hur lång är tiden för möjliga överklaganden? När blir tilldelningen definitivt säker?
Det brukar vara exakt 10 dagar som övriga parter har på sig att överklaga.
48130

Inlägg av 48130 »

Ett stort grattis ! Även om jag har haft på känn att detta skulle lyckas är det underbart för en gammal diggare att paketet hamnat i rätta händer. Just 7:an är bland det mest nostalgiska jag kan förhålla mig till. Mitt första jobb på "gamla" SS var kondis på 7:ans V 3 i juni 1961 - (sen gick jag med i SSS). Buggdoften, slängarna genom växlarna, alla glada människor ! Sen blev det många turer på spårvagn, i T-banespärr och bakom bussratten hos Spårvägen fram till våren -65. Och just nu är jag inblandad i ett försök att hyra A30 304 för en resa till Nockeby. Spåren går aldrig ur !
Stort grattis än en gång till er alla inom AB Stockholms Spårvägar och lycka till !
34 Kjell Ronne
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Vad tror ni? Är förlängningen ifrån Djurgårdsbron till Ropsten klar innan kontraktet löper ut? :shock:
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Beror nog på vem som vinner valet i höst.
Blir det röd/gröna fraktionen är det tveksamt.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Per Lind skrev:Beror nog på vem som vinner valet i höst.
Blir det röd/gröna fraktionen är det tveksamt.
-Per
Intressant. Om de rödgröna i landstinget vill stoppa utbyggnaden får man en match med Lidingö stad, som dels finansierat en av A36-vagnarna, dels påtagit sig att bygga en ny bro för spårvägen samt upplåtit mark för en depå, fyra gånger större än det lokala behovet bara för att Stockholm inte klarar sina markfrågor.

Ett stalltips är att man bygger Djurgårdsbron-Värtan enligt den järnvägsplan man nu har klar samt att man tajmar trafikstarten till den tidpunkt man också når Citybanan/Centralen på Klarabergsgatan framför Åhléns.

Då skulle man kunna köra två linjer från Sergels torg, 7 till Waldemarsudde och (8) till Värtan.

Men jag kan ha fel, som Kantorn brukar säga,,, :)

Mer om de röd-gröna: Fan trot om (S) kan få med sig (MP) på att stoppa utbyggnaden. (MP) har i dagarna avvecklat Yvonne Blombäck som sin företrädare - Det blev för mycket spårtaxi och BRT för att partiet skulle må riktigt bra. Ny företrädare i trafikfrågor är den unga Malin Karlsson
http://www.mp.se/om/malin-karlsson

Följ med i den spännande fortsättningen! Till exempel öppnandet av Spårväg City/Lidingöbanan över den nya bron i augusti 2020!
Ju förr dess bättre.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Thomas Lange skrev:Ett stalltips är att man bygger Djurgårdsbron-Värtan enligt den järnvägsplan man nu har klar samt att man tajmar trafikstarten till den tidpunkt man också når Citybanan/Centralen på Klarabergsgatan framför Åhléns.

Då skulle man kunna köra två linjer från Sergels torg, 7 till Waldemarsudde och (8) till Värtan.
Låter bra, men var skall man husera vagnarna? (Tror det diskuterats förut, men har man någon konkret plan? Kanske något som liknar det provisorium man hade vid Liljeholmen en gång i tiden?)
Thomas Lange skrev:Följ med i den spännande fortsättningen! Till exempel öppnandet av Spårväg City/Lidingöbanan över den nya bron i augusti 2020!
Att det skall behöva ta så långtid! :x Jag är otålig! :D
Sex år för ny bro och spår fram till Ropsten mm är nog rimligt, trots allt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Stort Grattis till upphandlingsresultatet! Allas vår Sture Sabel sitter med ett stort leende på sin molntapp! Tråkigt att han inte fick uppleva detta!
Skriv svar