Kommande spår i Sergels torgs-rondellen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
JohanB

Kommande spår i Sergels torgs-rondellen

Inlägg av JohanB »

Bild

Är detta förberedelser för spår eller bara kosmetika i rondellen vi Sergels torg?
Användarens profilbild
roggek

Re: Kommande spår i Sergels torgs-rondellen

Inlägg av roggek »

Skulle vilja ha en bild lite mer åt höger i bilden/österut (närmare Kulturhuset) så vi kan se vart "geggamoja"-spåret slutar...
Men det är nog som du säger, en förberedelse för spårläggning...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

roggek skrev:Skulle vilja ha en bild lite mer åt höger i bilden/österut (närmare Kulturhuset) så vi kan se vart "geggamoja"-spåret slutar...
Men det är nog som du säger, en förberedelse för spårläggning...
Senast jag gick förbi slutade spårbetongen strax utanför bildens högerkant. Om jag inte minns alldeles fel var där bara dessa två »sektioner«.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Tror inte det!
För att få ljudisolation behöver man bygga ett tråg som rälsbädden läggs i och som isoleras mot underlaget med gummi av något slag.
I tråget lägger man ytterligare en gummibädd och därpå spårbädden. Dessa arbeten kan utföras på olika sätt men jag tror inte att det Du ser har med den slutliga lösningen att göra.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Det tror jag! ;-)

HS
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Jag med. Vad skulle det annars vara? Allt stämmer, till och med ursparningar för "golvbrunnar" (jag vet inte riktigt vad det heter, men anordningarna för att avleda vatten) är ju förberedda.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

När man ser arrangemanget på plats så ser man tydligare att det är spårvagnsspår som är förberett.

HS
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det konstiga är att det bara är denna korta sträcka!

Nu ser det ut som om spåren går i vänsterfilen, vilket också är lite konstigt. Men det ä möjligt att det beror på att spåren skall gå i mitten av Klarabergsgatan. Det är också svårt att veta vilka ytor som skall vara trafikytor och vilka som skall vara torg, gångbana eller refug på platsen när allt är klart. Enligt målning på "marken" så skall trafiken åtminstone under några skeden av omgestaltningen gå närmare femte hötorgsskrapan i riktning mot Kungsholmen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

LÅ1 skrev:Nu ser det ut som om spåren går i vänsterfilen, vilket också är lite konstigt. Men det ä möjligt att det beror på att spåren skall gå i mitten av Klarabergsgatan. Det är också svårt att veta vilka ytor som skall vara trafikytor och vilka som skall vara torg, gångbana eller refug på platsen när allt är klart. Enligt målning på "marken" så skall trafiken åtminstone under några skeden av omgestaltningen gå närmare femte hötorgsskrapan i riktning mot Kungsholmen.
I de ritningar jag sett (orkar inte leta fram dem nu) ska spåren gå i mitten av rondellen och i mitten av Klarabergsgatan. Det är ju egentligen ganska logiskt när de går i mitten av Hamngatan ...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

august skrev:
LÅ1 skrev:Nu ser det ut som om spåren går i vänsterfilen, vilket också är lite konstigt. Men det ä möjligt att det beror på att spåren skall gå i mitten av Klarabergsgatan. Det är också svårt att veta vilka ytor som skall vara trafikytor och vilka som skall vara torg, gångbana eller refug på platsen när allt är klart. Enligt målning på "marken" så skall trafiken åtminstone under några skeden av omgestaltningen gå närmare femte hötorgsskrapan i riktning mot Kungsholmen.
I de ritningar jag sett (orkar inte leta fram dem nu) ska spåren gå i mitten av rondellen och i mitten av Klarabergsgatan. Det är ju egentligen ganska logiskt när de går i mitten av Hamngatan ...
Kan nog vara logiskt. Men samtidigt måste spåren då korsa rondellens yttre körfil två gånger. Fast vid närmare eftertanke så blir det förstås lika många korsningar även om det sker utanför rondellen. Så ja, det är logiskt!
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Min gissning är att de betongblock vi ser är en test av möjlig lösning. Notera att betongen går ända upp till körbanan till skillnad med de som lades 2010. Asfaltsskiktet på toppen har vållat bekymmer. Med denna lösning blir det alltså betong som gummifordonen får köra på. Är de prefabricerade kanske man kan ha en gjutmetod som ger en extra styrka mot dubbdäck mm som sliter på ytan.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

august skrev:
LÅ1 skrev:I de ritningar jag sett (orkar inte leta fram dem nu) ska spåren gå i mitten av rondellen och i mitten av Klarabergsgatan. Det är ju egentligen ganska logiskt när de går i mitten av Hamngatan ...
Kan nog vara logiskt. Men samtidigt måste spåren då korsa rondellens yttre körfil två gånger. Fast vid närmare eftertanke så blir det förstås lika många korsningar även om det sker utanför rondellen. Så ja, det är logiskt!
Hur tänker du där? "Rondellens yttre körfil" är inte aktuell att köra i om man tänker korsa spåret. När det finns skyltning eller vägmarkeringar, så är man skyldig att följa dem. De som ska från Klarabergsgatan till Sveavägen bör köra i vänster körfält fram till ungefär den punkt där bussens framände är på JohanB:s bild, där kan man välja mellan "inre" och "yttre" körfältet. Jag förutsätter att markeringarna utförs på det sättet, de var ganska otydliga innan ombyggnaden började men jag vill minnas att det fanns körfältspilar vid tillfarten från Klarabergsgatan.

Kommer man från Sveavägen och ska till Hamngatan, så korsar man spåret en gång resp kör en liten bit i spåret, detta sätter spårvagnen i precis samma situation som om den vore en bil som kom från samma håll. D v s så länge signalerna fungerar så kör man när det är grönt, annars har man väjningsplikt. Som det är skyltat idag alltså, det kan ju förändras.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
august skrev:
LÅ1 skrev:I de ritningar jag sett (orkar inte leta fram dem nu) ska spåren gå i mitten av rondellen och i mitten av Klarabergsgatan. Det är ju egentligen ganska logiskt när de går i mitten av Hamngatan ...
Hur tänker du där? "Rondellens yttre körfil" är inte aktuell att köra i om man tänker korsa spåret. När det finns skyltning eller vägmarkeringar, så är man skyldig att följa dem. De som ska från Klarabergsgatan till Sveavägen bör köra i vänster körfält fram till ungefär den punkt där bussens framände är på JohanB:s bild, där kan man välja mellan "inre" och "yttre" körfältet. Jag förutsätter att markeringarna utförs på det sättet, de var ganska otydliga innan ombyggnaden började men jag vill minnas att det fanns körfältspilar vid tillfarten från Klarabergsgatan.

Kommer man från Sveavägen och ska till Hamngatan, så korsar man spåret en gång resp kör en liten bit i spåret, detta sätter spårvagnen i precis samma situation som om den vore en bil som kom från samma håll. D v s så länge signalerna fungerar så kör man när det är grönt, annars har man väjningsplikt. Som det är skyltat idag alltså, det kan ju förändras.
Funderade bara på korsning av filer, inte på hur trafiken ordnas.
gosse63

Inlägg av gosse63 »

Enligt en bekant härifrån Dalarna som jobbar på Sergelrenoveringen,så är det såvitt han vet det tråg som ska användas.Men det kommer på fler lager asfalt när alla jobb är klara !!
BÄTTRE ENKELSPÅRIG , ÄN INGA SPÅR ALLS!!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Funderade bara på korsning av filer, inte på hur trafiken ordnas.
Men vad som är en "fil" (antar att du egentligen menar körfält) bestäms ju av hur körfälten är markerade och skyltade. Om vägmarkeringarna anordnas på det sätt som jag förmodar, så finns det inget körfält som korsar spåret på det farliga sättet (snett bakifrån sett i vagnens körriktning).
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Skall det ske några arbeten med spår etc. i Klarabergsgatan i sommar? Man har ju inte satt upp valstugorna på de traditionella platserna utan gjort en hel liten stugby med tio stugor på torgytan framför 5:e höghuset och Sergelgatans slut. Detta skulle ju kunna bero på att de skulle vara i vägen utmed gatan mot Plattan och bort åt Drottningatan.

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Funderade bara på korsning av filer, inte på hur trafiken ordnas.
Men vad som är en "fil" (antar att du egentligen menar körfält) bestäms ju av hur körfälten är markerade och skyltade. Om vägmarkeringarna anordnas på det sätt som jag förmodar, så finns det inget körfält som korsar spåret på det farliga sättet (snett bakifrån sett i vagnens körriktning).
Mef fil menar jag det som man till vardags kallar fil, liksom jag med rondell menar det som till vardags kallas rondell. Man får inte köra i det som formellt är rondellen. Utan bara runt, utanför den.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Men vad som är en "fil" (antar att du egentligen menar körfält) bestäms ju av hur körfälten är markerade och skyltade. Om vägmarkeringarna anordnas på det sätt som jag förmodar, så finns det inget körfält som korsar spåret på det farliga sättet (snett bakifrån sett i vagnens körriktning).
Mef fil menar jag det som man till vardags kallar fil, liksom jag med rondell menar det som till vardags kallas rondell. Man får inte köra i det som formellt är rondellen. Utan bara runt, utanför den.[/quote]

Var finner jag denna formella definition av "rondellen"? :twisted: :lol:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:Var finner jag denna formella definition av "rondellen"? :twisted: :lol:
Vet inte. Har bara flera gånger hört att rondellen är det som finns i mitten. Inte vägen runt den. Men man talar ju om rondellkörning.
Både Wikipedia och Wiktionary säger också att det är det "nav" som trafiken cirkulerar runt som kallas rondell. Vad Trafikverket säger om saken vet jag inte.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

-Cirkulationsplats?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:Var finner jag denna formella definition av "rondellen"? :twisted: :lol:
Vet inte. Har bara flera gånger hört att rondellen är det som finns i mitten. Inte vägen runt den. Men man talar ju om rondellkörning.
Både Wikipedia och Wiktionary säger också att det är det "nav" som trafiken cirkulerar runt som kallas rondell. Vad Trafikverket säger om saken vet jag inte.
Nej och det är ju också ganska ointressant, eftersom de inte har mandat att definiera sådant. Det är regeringen som har definierat begreppet cirkulationsplats (och övriga viktigare begrepp som rör vägar), och näst på tur att komma med tillägg och undantag är Transportstyrelsen. :D

Att säga "rondellen är det som finns i mitten" kan man förstås göra, men det är ju mest en retorisk avledningsmanöver. Man skulle lika gärna kunna säga t ex "alla rondeller är inte cirkulationsplatser" (t ex Karlaplan är det inte) eller något annat som illustrerar den viktiga kunskapen om att det är cirkulationsplatser som lyder under särskilda trafikregler, inte rondeller.
Skriv svar