Är detta förberedelser för spår eller bara kosmetika i rondellen vi Sergels torg?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Senast jag gick förbi slutade spårbetongen strax utanför bildens högerkant. Om jag inte minns alldeles fel var där bara dessa två »sektioner«.roggek skrev:Skulle vilja ha en bild lite mer åt höger i bilden/österut (närmare Kulturhuset) så vi kan se vart "geggamoja"-spåret slutar...
Men det är nog som du säger, en förberedelse för spårläggning...
I de ritningar jag sett (orkar inte leta fram dem nu) ska spåren gå i mitten av rondellen och i mitten av Klarabergsgatan. Det är ju egentligen ganska logiskt när de går i mitten av Hamngatan ...LÅ1 skrev:Nu ser det ut som om spåren går i vänsterfilen, vilket också är lite konstigt. Men det ä möjligt att det beror på att spåren skall gå i mitten av Klarabergsgatan. Det är också svårt att veta vilka ytor som skall vara trafikytor och vilka som skall vara torg, gångbana eller refug på platsen när allt är klart. Enligt målning på "marken" så skall trafiken åtminstone under några skeden av omgestaltningen gå närmare femte hötorgsskrapan i riktning mot Kungsholmen.
Kan nog vara logiskt. Men samtidigt måste spåren då korsa rondellens yttre körfil två gånger. Fast vid närmare eftertanke så blir det förstås lika många korsningar även om det sker utanför rondellen. Så ja, det är logiskt!august skrev:I de ritningar jag sett (orkar inte leta fram dem nu) ska spåren gå i mitten av rondellen och i mitten av Klarabergsgatan. Det är ju egentligen ganska logiskt när de går i mitten av Hamngatan ...LÅ1 skrev:Nu ser det ut som om spåren går i vänsterfilen, vilket också är lite konstigt. Men det ä möjligt att det beror på att spåren skall gå i mitten av Klarabergsgatan. Det är också svårt att veta vilka ytor som skall vara trafikytor och vilka som skall vara torg, gångbana eller refug på platsen när allt är klart. Enligt målning på "marken" så skall trafiken åtminstone under några skeden av omgestaltningen gå närmare femte hötorgsskrapan i riktning mot Kungsholmen.
Hur tänker du där? "Rondellens yttre körfil" är inte aktuell att köra i om man tänker korsa spåret. När det finns skyltning eller vägmarkeringar, så är man skyldig att följa dem. De som ska från Klarabergsgatan till Sveavägen bör köra i vänster körfält fram till ungefär den punkt där bussens framände är på JohanB:s bild, där kan man välja mellan "inre" och "yttre" körfältet. Jag förutsätter att markeringarna utförs på det sättet, de var ganska otydliga innan ombyggnaden började men jag vill minnas att det fanns körfältspilar vid tillfarten från Klarabergsgatan.august skrev:Kan nog vara logiskt. Men samtidigt måste spåren då korsa rondellens yttre körfil två gånger. Fast vid närmare eftertanke så blir det förstås lika många korsningar även om det sker utanför rondellen. Så ja, det är logiskt!LÅ1 skrev:I de ritningar jag sett (orkar inte leta fram dem nu) ska spåren gå i mitten av rondellen och i mitten av Klarabergsgatan. Det är ju egentligen ganska logiskt när de går i mitten av Hamngatan ...
Funderade bara på korsning av filer, inte på hur trafiken ordnas.daniel_s skrev:Hur tänker du där? "Rondellens yttre körfil" är inte aktuell att köra i om man tänker korsa spåret. När det finns skyltning eller vägmarkeringar, så är man skyldig att följa dem. De som ska från Klarabergsgatan till Sveavägen bör köra i vänster körfält fram till ungefär den punkt där bussens framände är på JohanB:s bild, där kan man välja mellan "inre" och "yttre" körfältet. Jag förutsätter att markeringarna utförs på det sättet, de var ganska otydliga innan ombyggnaden började men jag vill minnas att det fanns körfältspilar vid tillfarten från Klarabergsgatan.august skrev:Kan nog vara logiskt. Men samtidigt måste spåren då korsa rondellens yttre körfil två gånger. Fast vid närmare eftertanke så blir det förstås lika många korsningar även om det sker utanför rondellen. Så ja, det är logiskt!LÅ1 skrev:I de ritningar jag sett (orkar inte leta fram dem nu) ska spåren gå i mitten av rondellen och i mitten av Klarabergsgatan. Det är ju egentligen ganska logiskt när de går i mitten av Hamngatan ...
Kommer man från Sveavägen och ska till Hamngatan, så korsar man spåret en gång resp kör en liten bit i spåret, detta sätter spårvagnen i precis samma situation som om den vore en bil som kom från samma håll. D v s så länge signalerna fungerar så kör man när det är grönt, annars har man väjningsplikt. Som det är skyltat idag alltså, det kan ju förändras.
Men vad som är en "fil" (antar att du egentligen menar körfält) bestäms ju av hur körfälten är markerade och skyltade. Om vägmarkeringarna anordnas på det sätt som jag förmodar, så finns det inget körfält som korsar spåret på det farliga sättet (snett bakifrån sett i vagnens körriktning).LÅ1 skrev:Funderade bara på korsning av filer, inte på hur trafiken ordnas.
Mef fil menar jag det som man till vardags kallar fil, liksom jag med rondell menar det som till vardags kallas rondell. Man får inte köra i det som formellt är rondellen. Utan bara runt, utanför den.daniel_s skrev:Men vad som är en "fil" (antar att du egentligen menar körfält) bestäms ju av hur körfälten är markerade och skyltade. Om vägmarkeringarna anordnas på det sätt som jag förmodar, så finns det inget körfält som korsar spåret på det farliga sättet (snett bakifrån sett i vagnens körriktning).LÅ1 skrev:Funderade bara på korsning av filer, inte på hur trafiken ordnas.
Mef fil menar jag det som man till vardags kallar fil, liksom jag med rondell menar det som till vardags kallas rondell. Man får inte köra i det som formellt är rondellen. Utan bara runt, utanför den.[/quote]LÅ1 skrev:Men vad som är en "fil" (antar att du egentligen menar körfält) bestäms ju av hur körfälten är markerade och skyltade. Om vägmarkeringarna anordnas på det sätt som jag förmodar, så finns det inget körfält som korsar spåret på det farliga sättet (snett bakifrån sett i vagnens körriktning).
Vet inte. Har bara flera gånger hört att rondellen är det som finns i mitten. Inte vägen runt den. Men man talar ju om rondellkörning.daniel_s skrev:Var finner jag denna formella definition av "rondellen"?![]()
Nej och det är ju också ganska ointressant, eftersom de inte har mandat att definiera sådant. Det är regeringen som har definierat begreppet cirkulationsplats (och övriga viktigare begrepp som rör vägar), och näst på tur att komma med tillägg och undantag är Transportstyrelsen.LÅ1 skrev:Vet inte. Har bara flera gånger hört att rondellen är det som finns i mitten. Inte vägen runt den. Men man talar ju om rondellkörning.daniel_s skrev:Var finner jag denna formella definition av "rondellen"?![]()
Både Wikipedia och Wiktionary säger också att det är det "nav" som trafiken cirkulerar runt som kallas rondell. Vad Trafikverket säger om saken vet jag inte.