Ja, men om inte subventionen skall öka så måste nog enkelbiljetterna bli dyrare. Tror jag. Eller så måste periodbiljetterna bli dyrare, och det är inte alls bra.Erik Sandblom skrev:Men prisskillnaden mellan enkelbiljett och periodbiljett har inget med enhetstaxa att göra.LÅ1 skrev:Om enhetstaxan blir hög så kanske fler tycker att de får anledning att köpa periodbiljett.
Med enhetstaxa syftar jag bara på att avskaffa zonerna, som för månadskorten i Stockholm.
Enhetstaxa bättre än nolltaxa. Artikel på Ecoprofile
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: Enhetstaxa bättre än nolltaxa. Artikel på Ecoprofile
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Orsaken bakom är rätt ointressant. Resultatet är dock mer intressant då det innebär att många tar bilen in till stan på exempelvis lördagen då det är billigare.Erik Sandblom skrev:Att enkelresor är dyrare är väl för att minska kontanthanteringen? Men nu har kontanthanteringen nästan avskaffats så det borde inte vara något problem.BSB101 skrev:Bara man behåller dagens månadskort annars skulle man ge dagens arbetspendlare nästan av fördubbling av sina reskostnader jämfört med dagens periodkort. Sedan är det just priset på enkelresor som gör att många tar bilen istället. Om man åker tillräckligt mycket för att motivera ett periodkort blir resorna billiga.
- Hechtwagen
De som önskar slopade zongränser och enhetstaxa i SL-trafiken behöver ju bara ställa in en fyrakupongersresa som grundinställning på accesskortet (tror fyra kuponger är max) och sedan njuta av sin högt älskade enhetstaxa med alla dess fördelar!
Vi som inte förespråkar enhetstaxa fortsätter betala som vi gör idag! Alla nöjda och glada!
Vi som inte förespråkar enhetstaxa fortsätter betala som vi gör idag! Alla nöjda och glada!
Ett problem med höga priser på enkelbiljetter för korta resor är att en del plankar i stället för att betala. Att vi har så stora problem med plankning i Stockholms t-bana tror jag delvis har att göra med att de korta resorna är så dyra.
http://www.metro.se/stockholm/sls-enkel ... Uv3qO7XtE/
-
I en del länder har man begreppet "kortsträcka" , man kan åka ett par stationshåll för en rimlig summa.lirdo skrev:Ett problem med höga priser på enkelbiljetter för korta resor är att en del plankar i stället för att betala. Att vi har så stora problem med plankning i Stockholms t-bana tror jag delvis har att göra med att de korta resorna är så dyra.
"Vi har gjort undersökningar för att se hur vi ligger till jämfört med övriga Sverige, och tittar man på periodkort som gäller över hela trafikområdet så lägger vi väldigt bra till jämfört med andra trafikutövare i landet." Uttalande av SL:s pressinformatör Jesper Pettersson, om jag förstått Metro-artikeln rätt.
Och ändå klagar en del stockholmare på att "månadskortet" är dyrt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
-
Ja det är ju rätt meningslösa jämförelser. Sl-periodkort är billiga jämfört med andra heltäckande länskort.LÅ1 skrev:"Vi har gjort undersökningar för att se hur vi ligger till jämfört med övriga Sverige, och tittar man på periodkort som gäller över hela trafikområdet så lägger vi väldigt bra till jämfört med andra trafikutövare i landet." Uttalande av SL:s pressinformatör Jesper Pettersson, om jag förstått Metro-artikeln rätt.
Men å andra sidan en bra bit dyrare än lokala kort som täcker t.ex lokaltrafiken i en stad.
Boende i Nynäshamn med arbertspendling till city har väl ingen direkt anledning att klaga men den som har en kort resa inom t.ex zon A lär nog tycka att kortet är dyrt.
Och sett över tid så har ju kortet realt blivit dyrare jämfört med det ursprungliga 50-kortet.
Varje gång jag har varit på bilbioteket, som är helt avgiftsfritt, så har det varit både mer välstädat och allmänt bättre ordning än vad det som bäst är på någon avgiftsbelagd lokaltrafik...Kantorn skrev:Jag håller med om att enhetstaxa är bättre än nolltaxa, inte bara av folkhälsoskäl.
Mitt huvudskäl är följande: det som kostar något värderas till något. Det som kostar noll värderas till noll.

Det är sant. Man kan jämföra på olika sätt. Men bibliotek uppmanar liksom till ordning, där finns personal som kollar att ordningen upprätthålls etc. Jag inser dock att min jämförelse börjar halta betänkligt...M_M skrev:Varje gång jag har varit på bilbioteket, som är helt avgiftsfritt, så har det varit både mer välstädat och allmänt bättre ordning än vad det som bäst är på någon avgiftsbelagd lokaltrafik...Kantorn skrev:Jag håller med om att enhetstaxa är bättre än nolltaxa, inte bara av folkhälsoskäl.
Mitt huvudskäl är följande: det som kostar något värderas till något. Det som kostar noll värderas till noll.
Professionell tyckare
Fast ingen rök utan eld:Kantorn skrev:Det är sant. Man kan jämföra på olika sätt. Men bibliotek uppmanar liksom till ordning, där finns personal som kollar att ordningen upprätthålls etc. Jag inser dock att min jämförelse börjar halta betänkligt...M_M skrev:Varje gång jag har varit på bilbioteket, som är helt avgiftsfritt, så har det varit både mer välstädat och allmänt bättre ordning än vad det som bäst är på någon avgiftsbelagd lokaltrafik...Kantorn skrev:Jag håller med om att enhetstaxa är bättre än nolltaxa, inte bara av folkhälsoskäl.

Tonåringar välte bokhyllor i Staffanstorp och ”Vi hörde bara en dov duns”
(Utan att faktiskt veta så gissar jag att de har "busat runt" och avsiktligt eller oavsiktligt vält en hylla, och så har den hyllan tagit med sig flera hyllor av farten...
P.S. prognosen att det skulle ta en vecka att röja upp spär väl på de fördomar en del redan kan ha om offentlig verksamhet, fast tiden är nog rimlig om man tar uppröjningen på "spilltid" som annars blir över så att säga).