Nya båtlinjer i SL-trafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Lennart Petersen

Nya båtlinjer i SL-trafiken

Inlägg av Lennart Petersen »

Enligt Svt ABC:
"Planerna om att utöka kollektivtrafiken med två nya båtlinjer går framåt. Nästa vecka ska trafiknämnden rösta igenom beslutet. Den ena av båtlinjerna kommer åka från Ulvsunda till Södersjukhuset och den andra mellan Söder Mälarstrand och Kungsholsmtorg.

Det som ska röstas igenom är att ge SL trafikplikten för båtlinjerna. Därpå kan de gå vidare med att gå till upphandling av båttrafiken.

Den ena båtlinjen kommer åka från Ulvsunda till Södersjukhuset på 52 minuter och ska trafikeras av sex båtar. På vägen stannar båtarna vid Solna strand, Huvudsta, Minneberg, Lilla Essingen, Hornstull och Årstadal. Den mindre skyttelinjen kommer åka mellan Söder Mälarstrand, Tegelbacken och Kungsholmstorg.

Kostar 47 miljoner per år
SL beräknar att drygt 900 personer kommer åka med Ulvsunda-båten varje dag. Samtidigt kommer driftkostnaderna för båtlinjerna ligga på 47 miljoner per år. "

Hmm ja evigt optimistiska Stella Fahre tror att resenärerna med någon självklarhet blir många fler än vad SL beräknar.
52 min är en lång resa om man inte är ute efter utsikten som turist , Alvik-Skanstull tar 17min med T-bana.
Och prislappen 47 mkr ger ju svindlande kostnader räknat på årsbasis med så få resande.
Men kanske lillpendeln Tegelbacken-Söder Mälarstrand kanske är något ? Men vad finns det för resmål på Söder Mälarstrand ?
LÅ1

Re: Nya båtlinjer i SL-trafiken

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:Enligt Svt ABC:
"Planerna om att utöka kollektivtrafiken med två nya båtlinjer går framåt. Nästa vecka ska trafiknämnden rösta igenom beslutet. Den ena av båtlinjerna kommer åka från Ulvsunda till Södersjukhuset och den andra mellan Söder Mälarstrand och Kungsholsmtorg.

Det som ska röstas igenom är att ge SL trafikplikten för båtlinjerna. Därpå kan de gå vidare med att gå till upphandling av båttrafiken.

Den ena båtlinjen kommer åka från Ulvsunda till Södersjukhuset på 52 minuter och ska trafikeras av sex båtar. På vägen stannar båtarna vid Solna strand, Huvudsta, Minneberg, Lilla Essingen, Hornstull och Årstadal. Den mindre skyttelinjen kommer åka mellan Söder Mälarstrand, Tegelbacken och Kungsholmstorg.

SL beräknar att drygt 900 personer kommer åka med Ulvsunda-båten varje dag. Samtidigt kommer driftkostnaderna för båtlinjerna ligga på 47 miljoner per år. "

Hmm ja evigt optimistiska Stella Fahre tror att resenärerna med någon självklarhet blir många fler än vad SL beräknar.
52 min är en lång resa om man inte är ute efter utsikten som turist , Alvik-Skanstull tar 17min med T-bana.
Och prislappen 47 mkr ger ju svindlande kostnader räknat på årsbasis med så få resande.
Men kanske lillpendeln Tegelbacken-Söder Mälarstrand kanske är något ? Men vad finns det för resmål på Söder Mälarstrand ?
47 000 000 / (900 * 365) är 143 kronor. Finns det framräknad kostnad per passagerare för någon annan linje, för att få något att jämföra med?

Hur många resande per dag har Sjövägen (Ropsten - Lidingö - Nacka - Nybroplan)? Till och från de två(?) bryggorna i Nacka borde den linjen vara en tidsbesparing om man har start- eller målpunkt nära AGA på Lidingö eller runt Nybroplan.

Var på Söder Mälarstrand tänker man landa båten? Vid Münchenbryggeriet? Om man sedan drar en busslinje därifrån till t.ex. Södra station och SÖS, skulle det kunna locka så många resenärer? Tveksamt!

Ett problem är ju turtätheten. I innerstaden är man nog inte så van att passa trafik som går glest. I alla fall inte dagtid.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen

LÅ1 skrev:
Lennart Petersen skrev:Enligt Svt ABC:

47 000 000 / (900 * 365) är 143 kronor. Finns det framräknad kostnad per passagerare för någon annan linje, för att få något att jämföra med?

Hur många resande per dag har Sjövägen (Ropsten - Lidingö - Nacka - Nybroplan)? Till och från de två(?) bryggorna i Nacka borde den linjen vara en tidsbesparing om man har start- eller målpunkt nära AGA på Lidingö eller runt Nybroplan.

Var på Söder Mälarstrand tänker man landa båten? Vid Münchenbryggeriet? Om man sedan drar en busslinje därifrån till t.ex. Södra station och SÖS, skulle det kunna locka så många resenärer? Tveksamt!

Ett problem är ju turtätheten. I innerstaden är man nog inte så van att passa trafik som går glest. I alla fall inte dagtid.
Det är lite virrigt för prislappen 47mkr tycks omfatta bägge båtlinjerna och passagerartalet 900 avser Ulvsundalinjen.
6 båtar skulle man skaffa , på sikt elektriskt drivna men i början "vanliga färjor" vad det nu kan vara.
Om Ulsundalinjen får en omloppstid på två timmar ger 4 båtar en turtäthet på halvtimmestrafik.
Nä jag tror inte på det här. För dyrt , för dåligt resandeunderlag , för gles turtäthet , dåligt med anslutningstrafik o.s.v
Trevligt för turister o.k men för dem finns ju redan trevliga sightseeingbåtar under säsong.
Lidingö-Nacka som nämnts kan väl ha viss potential eftersom det faktisk ger en ordentlig restidsvinst.
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Problemet med linjen på Riddarfjärden är att det är så långt att gå från Söder Mälarstrand och upp till "bebyggda trakter". Nere på Söder Mälarstrand finns just inte någon aktivitet bortsett från några hotell/vandrarhem som givetvis kommer att gynnas av detta. Dessutom rejält brant backe. Särdeles otrivsamt att passera under vinterförållanden. Det är inte en slump att det byggdes flera hissar från sjönivån och upp både på Mälar- och Saltsjösidan den gång "det begav sig". Och skall man från området runt Hornsgatan till området runt Tegelbacken så blir det betydligt bekvämare att ta T-banan eller bussen.

Då tror jag mera på Ulvsundalinjen. Här finns numera bebyggelse och aktiviteter utmed vattnet. Kan man så få till en "sjösideingång" till själva Södersjukhuset så man slipper gå runt hela sjukhuset och upp till huvudingången så har man nog möjligheter att attrahera en del resande. Men detta gäller alla tilläggsplatser i princip. Det måste vara bekväm gångförbindelse från båten upp till aktiviteter och andra förbindelser.

Eftersom detta har diskuterats så länge så ok. Låt oss prova, även om det kommer att kosta en del. Men skall det vara meningsfullt så måste man nog få upp betydligt mer än 900 resande om dagen.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Så har vi då fått ett pris på ett av årets valfläsk!

Suckar / Richard
Lennart Petersen

Claes Thure Moberg skrev:Problemet med linjen på Riddarfjärden är att det är så långt att gå från Söder Mälarstrand och upp till "bebyggda trakter". Nere på Söder Mälarstrand finns just inte någon aktivitet bortsett från några hotell/vandrarhem som givetvis kommer att gynnas av detta. Dessutom rejält brant backe. Särdeles otrivsamt att passera under vinterförållanden. Det är inte en slump att det byggdes flera hissar från sjönivån och upp både på Mälar- och Saltsjösidan den gång "det begav sig". Och skall man från området runt Hornsgatan till området runt Tegelbacken så blir det betydligt bekvämare att ta T-banan eller bussen.

Då tror jag mera på Ulvsundalinjen. Här finns numera bebyggelse och aktiviteter utmed vattnet. Kan man så få till en "sjösideingång" till själva Södersjukhuset så man slipper gå runt hela sjukhuset och upp till huvudingången så har man nog möjligheter att attrahera en del resande. Men detta gäller alla tilläggsplatser i princip. Det måste vara bekväm gångförbindelse från båten upp till aktiviteter och andra förbindelser.

Eftersom detta har diskuterats så länge så ok. Låt oss prova, även om det kommer att kosta en del. Men skall det vara meningsfullt så måste man nog få upp betydligt mer än 900 resande om dagen.
Låt oss prova ? Prislappen verkar ju ligga på 47mkr om året för något tusental resenärer.
Och nu är det ju skattebetalarna i Stockholms landsting som lär få betala för det här.
Sen är ju båtpendling inne i Stockholms centrala delar inget nytt, det har prövats med några linjer och framgången har i stort sett uteblivit.
För lång restid och få turer. Då och då kommer det ett entusiastiskt reportage t.ex i Dagens Nyheter om "den där trevliga båtlinjen" och man ser en bild och en intrevju med ett litet järngäng som gillar den där båtlinjen. Men det ser alltid mycket glest ut på bilderna och lär också vara så i verkligheten.
En gång hade vi förvisso sjötrafik i omfattning när roddarmadammerna rodde folk över sjön, ddt lär ha varit dalkullor i stor utsträckning. Dom trängdes ut av ångslupar som emellertid även dom konkurrerades ut av spårvagnen i början på 1900-talet. De flesta behovsresande vill ha en snabb resa till jobbet, sjöutsikt kan få om man åker på någon trevlig utflykt.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Claes Thure Moberg skrev:Problemet med linjen på Riddarfjärden är att det är så långt att gå från Söder Mälarstrand och upp till "bebyggda trakter". Nere på Söder Mälarstrand finns just inte någon aktivitet bortsett från några hotell/vandrarhem som givetvis kommer att gynnas av detta. Dessutom rejält brant backe. Särdeles otrivsamt att passera under vinterförållanden. Det är inte en slump att det byggdes flera hissar från sjönivån och upp både på Mälar- och Saltsjösidan den gång "det begav sig". Och skall man från området runt Hornsgatan till området runt Tegelbacken så blir det betydligt bekvämare att ta T-banan eller bussen.
Om jag inte fått allt om bakfoten och om inte saker ändrats på ett antal år så är väl gångvägarna från "sjöhöjd" till "uppe vid Hornsgatan-nivå" strax väster om Münchenbryggeriet ett gayraggningsställe? Det luktar lite misstag i klass när Göteborgs kommun riggade upp en frisbeegolfbana mitt i gayraggningsområdet i Slottskogen :wink:
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

M_M skrev: Om jag inte fått allt om bakfoten och om inte saker ändrats på ett antal år så är väl gångvägarna från "sjöhöjd" till "uppe vid Hornsgatan-nivå" strax väster om Münchenbryggeriet ett gayraggningsställe?
"Gayraggningsställe". Det var ett nytt ord. Men elegant. I min ungdom var språket mer brutalt och rättframt. Då sade man "Bögpark". Och visst har du rätt det där var en av stadens "bögparker". Vilket "alla" visste men vilket "ingen" snackade om. Men det fanns ett par till. Bland annat parken bakom Nationalmuseum.

Hur det är i dag vet jag inte men jag misstänker att den här verksamheten har flyttat inomhus till speciella kafeer och sjapp. Att ragga i en "Bögpark" var nog en riskfylld sysselsättning med tanke på att det också fanns ett antal ungdomar som roade sig med att "knacka bög", dvs en av ungdomarna var lockfågel varefter hela ligan klev fram och bankade upp vederbörande. En verksamhet som var betydligt mer omfattande som ungdomsnöje än man skulle tro. Men nu är vi på väg OT igen. Fy mig.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Gustav

Inlägg av Gustav »

Då kör vi ontopic igen. Alltså så himla dålig idé tycker jag inte det verkar vara den här linjen. Dyrt kanske, men det kan nog generera lite trafik. Jag ser det som en lokal linje, finns alltså inga tidsvinster att åka från A till Ö men flera nya kopplingar på vägen. Kul också med en linje som inte är radiell.

Det finns redan och kommer växa upp ännu fler stora bostadsområden längs med vattnet utmed linjen (Hornsberg, Minneberg, Årstadal, Lilla Essingen), alla en bit ifrån stomspårtrafik och Sös är ju Stockholms största arbetsplats. Årstadal och Hornsberg kommer säkert också folk vilja åka till, med redan existerande och kommande restaurangutbud. Linjen knyter också ihop områden vattenvägen: Ulvsunda-Solna strand (stor kommande bebyggelse och många arbetsplatser), Årstadal-Hornstull, Lilla Essingen-Hornstull/Hornsberg, Alvik (stor kommande bebyggelse vid vattnet)-Hornsberg.

Det är inte heller små mängder av bostäder och arbetsplatser. Sös är störst i Stockholm med 4200 anställda, Lindhagen kommer ha 20000 bostäder och 15000 arbetsplatser 2017, 8000 jobbar i Marievik resp Solna Strand, 10000 kommer bo vid Liljeholmskajen. På Lilla Essingen jobbar 2000, 5000 bor.

Har knåpat ihop en liten yxig jämförelse med nuvarande restider men fattar inte hur man bifogar här på forumet. Kontentan är att i vissa reserelationer minskar restiden väsentligt, ffa från Minneberg , Lilla Essingen, Hornsberg och Årstadal-Sös.

Exempel:
Minneberg-Hornsberg -83%
Lilla Essingen-Hornstull -58%
Årstadal-Sös -86%

Mest tveksam är jag till Huvudsta, annat än att det vore lite mysigt att ha en koppling över Ulvsundasjön. Inte mycket restidsvinster där, annat än möjligen till Hornsberg (pga relativt lång gångväg från T-banan). Jag skulle också önska en bättre anslutning vid Sös. Nu verkar bryggan ligga vid 43:ans hållplats, nästan sju minuters promenad till Sös. Bättre då att lägga den längre österut.
Lennart Petersen

Gustav skrev:Då kör vi ontopic igen. Alltså så himla dålig idé tycker jag inte det verkar vara den här linjen. Dyrt kanske, men det kan nog generera lite trafik. Jag ser det som en lokal linje, finns alltså inga tidsvinster att åka från A till Ö men flera nya kopplingar på vägen. Kul också med en linje som inte är radiell.

.
Men det är ju just det att det är dyrt. Med de siffror man angett så pekar det på en kostnad uppemot 100kr per resa och det tycker jag inte vi ska lägga på sådana resor som lätt kan göras med befintliga kommunickationer.
Kanske en viss potential för trevliga sightseeingresor för turister men det är inte SL uppgift att ordna sådant. Där har vi redan Delfinbåtar och liknande.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Claes Thure Moberg skrev:
M_M skrev: Om jag inte fått allt om bakfoten och om inte saker ändrats på ett antal år så är väl gångvägarna från "sjöhöjd" till "uppe vid Hornsgatan-nivå" strax väster om Münchenbryggeriet ett gayraggningsställe?
"Gayraggningsställe". Det var ett nytt ord. Men elegant. I min ungdom var språket mer brutalt och rättframt. Då sade man "Bögpark". Och visst har du rätt det där var en av stadens "bögparker". Vilket "alla" visste men vilket "ingen" snackade om. Men det fanns ett par till. Bland annat parken bakom Nationalmuseum.

Hur det är i dag vet jag inte men jag misstänker att den här verksamheten har flyttat inomhus till speciella kafeer och sjapp. Att ragga i en "Bögpark" var nog en riskfylld sysselsättning med tanke på att det också fanns ett antal ungdomar som roade sig med att "knacka bög", dvs en av ungdomarna var lockfågel varefter hela ligan klev fram och bankade upp vederbörande. En verksamhet som var betydligt mer omfattande som ungdomsnöje än man skulle tro. Men nu är vi på väg OT igen. Fy mig.
Det må vara rätt så off-topic, men mig veterligen så finns den typen av verksamhet generellt sett kvar (osäkert dock om den finns kvar just här), kanske delvis för att "bögknackandet" äntligen i stort sett upphört. (Ja, förutom om man bor i Kinna :( ).

Frågan huruvida det läget för bryggan v.s. faktiskt resande (alltså inklusive anslutande gångväg) är bra återstår alltså.
GöranD

Inlägg av GöranD »

Hej!
Jag skriver min kandidatuppsats på Fysisk Planering (Planeringsarkitekt) på BTH om anslutningar och vattenkollektivtrafik, med fallet Stockholm.

Vad ni inte nämnt en gång är fördelen de kan ha för cyklister, i SL/SLL:s utredning står dessa för över 90% av resandet på Kungsholmen-Söder Mälarstrandslinjen.
Sedan 2011 är trafiken avgiftsfri på Älvsnabbare-båtarna i mellan älvens bägge sidor i Göteborg, just med cyklisterna i åtanke. Stockholm är väldigt backigt, vilket innebär att antingen måste du
bestiga Västerbron eller cykla in till Gamla stan. Cyklar är inte välkomna i någon större utsträckning i Stockholms kollektivtrafik, men båtarna står för det stora undantaget.

Vet ni om det har beslutats om trafikplikt, letar så efter något skriftligt på detta?
EDIT: HIttade beslutet: http://www.sll.se/sll/templates/meeting ... x?id=66922
Senast redigerad av GöranD den lördag 19 april 2014 0:22, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

GöranD skrev:Hej!
Jag skriver min kandidatuppsats på Fysisk Planering (Planeringsarkitekt) på BTH om anslutningar och vattenkollektivtrafik, med fallet Stockholm.

Vad ni inte nämnt en gång är fördelen de kan ha för cyklister, i SL/SLL:s utredning står dessa för över 90% av resandet på Kungsholmen-Söder Mälarstrandslinjen.
Sedan 2011 är trafiken avgiftsfri på Älvsnabbare-båtarna i mellan älvens bägge sidor i Göteborg, just med cyklisterna i åtanke. Stockholm är väldigt backigt, vilket innebär att antingen måste du
bestiga Västerbron eller cykla in till Gamla stan. Cyklar är inte välkomna i någon större utsträckning i Stockholms kollektivtrafik, men båtarna står för det stora undantaget.
Tillsammans med pendeltågen, får man väl lov att tillägga. Jag hade gärna sett att cyklar finge tas med på T-banans yttre sträckor, åtminstone i lågtrafik, men det är nog för svårt att upprätthålla ordningen.

Nåväl, nu handlar ju tråden om båttrafik och jag antar att det som egentligen är värt att diskutera är hur en ev utökad hamntrafik kan göras framgångsrik och då vill jag framhålla vikten av en styv och någorlunda tät tidtabell som gör att det inte bara är en tillfällighet om man har någon nytta av båten, som det lätt blir idag.
Vet ni om det har beslutats om trafikplikt, letar så efter något skriftligt på detta?
EDIT: HIttade belsutet: http://www.sll.se/sll/templates/meeting ... x?id=66922
GöranD

Inlägg av GöranD »

daniel_s skrev:Tillsammans med pendeltågen, får man väl lov att tillägga. Jag hade gärna sett att cyklar finge tas med på T-banans yttre sträckor, åtminstone i lågtrafik, men det är nog för svårt att upprätthålla ordningen.
Jo det var dem jag menade med "inte i någon större grad". Var i Hamburg nyligen, där får upp till 2 cyklar per dörrpar tas med utan kostnad, i mån av plats på alla tåg. Dock ej under rusningstid 06-09; 16-18. På regionaltågen får cyklar alltid tas med, dock krävs en cykelbiljett. Under helger och skollov är det fritt fram för cykel även i rusningstrafik. http://www.hvv.de/en/all-you-need-to-kn ... /index.php
daniel_s skrev: Nåväl, nu handlar ju tråden om båttrafik och jag antar att det som egentligen är värt att diskutera är hur en ev utökad hamntrafik kan göras framgångsrik och då vill jag framhålla vikten av en styv och någorlunda tät tidtabell som gör att det inte bara är en tillfällighet om man har någon nytta av båten, som det lätt blir idag.
Ja tidtabellen är jätteviktig, men jag tror även att informationsteknik kommer spela en stor roll. Att i förväg kunna se att färjan går om si och så många minuter, så jag kan kika in i affären här så länge. Skyltning och bryggans placering är också viktigt.
Det talas om linjen på Riddarfjärden som en skyttel, detsamma gäller linjen i Hamarby Sjöstad. Den har ju avgång var 10-15:e minut eller något sådant. Vi får hoppas på något åt det hållet när snabbare båtar har köpts in och tillåts. Den senaste utredningen säger 20-60 min turtäthet; utredningen finns att ladda ner här: http://www.sll.se/sll/templates/agendai ... x?id=64892
Skriv svar