Alstom sågar Göteborgsupphandling
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Alstom sågar Göteborgsupphandling
http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pag ... oid=169473
Problemdrabbade Göteborgs Spårvägar kräver endast rostfria spårvagnar i nästa upphandling. Detta får Andreas Knitter, Alstom, att se rött – därmed är hans bolag ute ur leken.
Problemdrabbade Göteborgs Spårvägar kräver endast rostfria spårvagnar i nästa upphandling. Detta får Andreas Knitter, Alstom, att se rött – därmed är hans bolag ute ur leken.
Ju förr dess bättre.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Alstom sågar Göteborgsupphandling
Alstom...som var vana vid att lämna underfinansierade bud som Fru franska staten sedan fick finansiera för att Alstom inte skulle gå i konkurs. Det var tider det! Och nu KRÄVER de att få bygga spårvagnar som rostar?
- mamma Ulla
- Inlägg: 223
- Blev medlem: torsdag 15 april 2010 21:41
- Ort: Åmotfors
Re: Alstom sågar Göteborgsupphandling
Njae... Han beklagar sig över att deras spårvagn är gjord av aluminium, och att GS har specat rostfritt stål. Man kan väl ge dem en halv poäng för det i alla fall. Som motvikt till ett större antal minuspoäng för Frankrikes allmänt misslyckade företagsklimat och genomförande av offentliga upphandlingar...Hechtwagen skrev:Alstom...som var vana vid att lämna underfinansierade bud som Fru franska staten sedan fick finansiera för att Alstom inte skulle gå i konkurs. Det var tider det! Och nu KRÄVER de att få bygga spårvagnar som rostar?
We Are Really Worried About You
Re: Alstom sågar Göteborgsupphandling
Göteborgs Spårvägar meddelade för en stund sedan att upphandlingen av M33 avbryts (igen!) Särskilt påpekas att anbuden INTE öppnats.
Ny upphandling startas omedelbart.
Det är uppenbarligen diskussionen om aluminium kan anses tillräckligt korrosionsbeständigt, då den senaste upphandlingen innehöll krav på bärande detaljer i stål med tillräckligt rostskydd.
Som Göteborgare och dessutom båtägare är jag av den uppfattning att aluminium inte är korrosionsbeständigt. Framförallt är det svårt att veta när aluminiumet korroderat, då det ofta är svårt att bedömma det vid en okulär besiktning.
Nå, nu blir det förhoppningsvis en snabbrepris, följt av åratal av stämningar, vilket förmodligen innebär att vi kommer att se M28/29 överleva såväl M32 som M31. På grund av vagnsbrist kommer Göteborg att fyllas av diverse bättre begagnade spårvagnar inköpta lite här och var. Hade inte Norrköping några gamla vagnar över?.
Kanske får vi till och med se både M1 och M4 återinsatta i ordinarie trafik
Ny upphandling startas omedelbart.
Det är uppenbarligen diskussionen om aluminium kan anses tillräckligt korrosionsbeständigt, då den senaste upphandlingen innehöll krav på bärande detaljer i stål med tillräckligt rostskydd.
Som Göteborgare och dessutom båtägare är jag av den uppfattning att aluminium inte är korrosionsbeständigt. Framförallt är det svårt att veta när aluminiumet korroderat, då det ofta är svårt att bedömma det vid en okulär besiktning.
Nå, nu blir det förhoppningsvis en snabbrepris, följt av åratal av stämningar, vilket förmodligen innebär att vi kommer att se M28/29 överleva såväl M32 som M31. På grund av vagnsbrist kommer Göteborg att fyllas av diverse bättre begagnade spårvagnar inköpta lite här och var. Hade inte Norrköping några gamla vagnar över?.
Kanske får vi till och med se både M1 och M4 återinsatta i ordinarie trafik

Re: Alstom sågar Göteborgsupphandling
Göteborgs spårtrafik fortsätter att vara ett aprilskämt året om. Man kan, lätt konspiratoriskt, undra om Volvo och M-A-N möjligen har infiltrerat ansvariga instanser?
Som gammal (nåja) spårvagnsentusiast börjar jag ändock så smått att sälla mig till alla griniga insändarskribenter som kräver: LÄGG NER SK-TEN! Skramliga och knôkfulla (ofta enkel-)vagnar från 1960-talet som kryper och skumpar fram på slitna spår är inte värdigt en aspirerande miljonstad som Göteborg. Högbana, trådbussar, enhjulingar eller dressiner - samtliga verkar vara mer rimliga alternativ än det vi f.n. har till vårt förfogande.
Leif Blomqvist krafsar sig i sin numera obefintliga kalufs med en stilla undran: "varför får Västtrafik lägst betyg i landet?". Ja du, Leif...
Som gammal (nåja) spårvagnsentusiast börjar jag ändock så smått att sälla mig till alla griniga insändarskribenter som kräver: LÄGG NER SK-TEN! Skramliga och knôkfulla (ofta enkel-)vagnar från 1960-talet som kryper och skumpar fram på slitna spår är inte värdigt en aspirerande miljonstad som Göteborg. Högbana, trådbussar, enhjulingar eller dressiner - samtliga verkar vara mer rimliga alternativ än det vi f.n. har till vårt förfogande.
Leif Blomqvist krafsar sig i sin numera obefintliga kalufs med en stilla undran: "varför får Västtrafik lägst betyg i landet?". Ja du, Leif...
Re: Alstom sågar Göteborgsupphandling
Här är en länk till Göteborgs Spårvägars pressmeddelande:
http://www.goteborgssparvagar.se/gotebo ... phandling/
För att förtydliga mitt tidigare inlägg så har jag följt frågor och svar på www.tendsign.se som är en upphandlingssajt där alla kravdokument har publicerats. Alla frågor som ställts har publicerats där för att alla anbudsgivare skall ha samma information.
Där har det ställts allt fler frågor om korrosionsbeständigheten. I de svar GS har gett har de påpekat att de inte anser att aluminium är korrosionsbeständigt i Göteborgsmiljö.
http://www.goteborgssparvagar.se/gotebo ... phandling/
För att förtydliga mitt tidigare inlägg så har jag följt frågor och svar på www.tendsign.se som är en upphandlingssajt där alla kravdokument har publicerats. Alla frågor som ställts har publicerats där för att alla anbudsgivare skall ha samma information.
Där har det ställts allt fler frågor om korrosionsbeständigheten. I de svar GS har gett har de påpekat att de inte anser att aluminium är korrosionsbeständigt i Göteborgsmiljö.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Alstom sågar Göteborgsupphandling
Hur rostbenägna har pedalvagnarna varirt? Det är väl bara aluminium i ytterbeklädnaden?
Re: Alstom sågar Göteborgsupphandling
Problemet är att det inte finns alternativ till nya vagnar och ytterligare försening gör väl att man måste skaffa fram vagnar på annat sätt. Första M33 beräknas kpmma tidigast 2018 vilket gör att både M28 och M29 är skrotfärdiga om inte revision genomförs. Utvidgning av trafiken lär dröja.
Re: Alstom sågar Göteborgsupphandling
Nog rostar de allt, rostsanering sker i Slottskogshallen. För att ytterligare förtydliga, ett av kraven var att bärande delar i konstruktionen skulle vara i stål, med rostskydd. Det fanns inget krav på att bärande konstruktion skulle vara utförd i rostfritt stål.Hechtwagen skrev:Hur rostbenägna har pedalvagnarna varirt? Det är väl bara aluminium i ytterbeklädnaden?
Aluminium korroderar i salt miljö, och korroderad aluminium blir spröd och tappar bärförmågan. Den största risken om en vagn har bärande delar i aluminium är att den efter ett antal år har korroderat så mycket att någon del brister, t.ex. när vagnen kör över någon korsning eller växel i gatuspåren, där vagnarna rullar på hjulflänsarna.
Efter bland annat rostproblemen på M32 och alla skandaler med bestickning och mutor i Göteborg är alla extra känsliga i upphandlingen av M33. Det blir inte bättre av att M28/29 redan borda ha varit ersatta av nya vagnar vid det här laget. Dessutom är det flera utbyggnadsprojekt av spårvägen i Göteborg på gång, med Norra Älvstranden och Backa närmast.
Upphandlingen av M32 var 40 + 125 vagnar, där endast 25 vagnar i delserie 2 avropades, och detta i sista minuten innan optionen gick ut, då behovet var akut.
Behovet är inte mindre akut idag, men det politiska läget är sådant att denna upphandling inte får gå fel, och skall vara så transparent att den inte går att överklaga.
Som nämnts i en annan tråd har det de senaste veckorna varit många enkelvagnar av M28/29 i trafiken. Många vagnar har stått på verkstad då de körts hårt och mycket under vintern, och de senaste veckorna har det varit riktigt trevligt väder i Göteborg med mycket cyklister ute. Dessutom står 2-3 M28/29 på rostsanering i Slottskogshallen och 2-3 M31:or är på uppgradering nere i Tjeckien. När dessutom 25-30 M32 står och väntar på rostsanering är vagnsituationen ytterst ansträngd.
Personligen tror jag att M33 kommer att beställas i fler exemplar än de 100 som är sagt i denna upphandling. Det går åt 60 st till ersättning av M28/29 och ca 40 för de utvidgningar som är planerade på Norra Älvstranden och till Backa. Med den planerade utbyggnaden av Göteborg kommer behovet av fler vagnar på dels befintliga linjer och dels på nya sträckningar att ytterligare öka behovet av nya vagnar. Detta är ytterligare ett skäl till att det gäller att välja rätt vagn, då det är möjligt att utöka en redan lagd beställning utöver begärda offerter utan att behöva göra en helt ny upphandling. Med en leveranstakt av 20 M33:or per år kommer de 100 vagnarna att vara slutlevererade 2022, och med önskad utbyggnadstakt kommer behov finnas av ytterligare ca 50 vagnar vid den tidpunkten.
Re: Alstom sågar Göteborgsupphandling
För att klara av nuvarande trafik behövs nog minst 20 vagnar om man inte mot förmodan skulle få M32 att fungera. Dessutom finns det beslut om att köra tätare trafik och till det har man sagt att det behövs ca 40 vagnar. Detta behövs tillgodoses innan man kan börja skrota av gamla vagnar. Frågan är hur man praktiskt löser det hela.
Re: Alstom sågar Göteborgsupphandling
Borde förresten inte denna tråd ligga i tråden M33?
Re: Alstom sågar Göteborgsupphandling
På "grannforumet" har en känd skribent en något drastisk lösning.
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=824770
Man kan väl vara relativt säker på att det finns en Plan B för att reducera trafiken om inget annat hjälper. Men hur ser den ut? Kommer man att gå "all in" för enkelvagnar om det skulle behövas?
Ett upplägg liknande nattrafik även på dagtid känns spontant naturligt. Var det inte ungefär så man gjorde de dagar när snön ställde till det som värst den senaste besvärliga vintern, om det var 2010 eller 2011.
För ett år sedan när vagnbristen var som mest akut verkar man ha planerat för att bussförstärka utglesad spårvagnstrafik Järntorget-Saltholmen.
Sedan går ju de flesta linjer parallellt på de flesta sträckor så det är väl bara att börja plocka och i nästa steg sätta in busspendlar på de kortare sträckor som inte täcks, tex.
L2 genom Annedal
L3 Godhemsgatan-Marklandsgatan
och så vidare.
Tycker redan att devisen att så många som möjligt skall kunna resa utan byten är väl överdriven och att det delvis är orsaken till vagnbristen, alltså att vagnarna inte alltid körs där de bäst behövs.
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=824770
Man kan väl vara relativt säker på att det finns en Plan B för att reducera trafiken om inget annat hjälper. Men hur ser den ut? Kommer man att gå "all in" för enkelvagnar om det skulle behövas?
Ett upplägg liknande nattrafik även på dagtid känns spontant naturligt. Var det inte ungefär så man gjorde de dagar när snön ställde till det som värst den senaste besvärliga vintern, om det var 2010 eller 2011.
För ett år sedan när vagnbristen var som mest akut verkar man ha planerat för att bussförstärka utglesad spårvagnstrafik Järntorget-Saltholmen.
Sedan går ju de flesta linjer parallellt på de flesta sträckor så det är väl bara att börja plocka och i nästa steg sätta in busspendlar på de kortare sträckor som inte täcks, tex.
L2 genom Annedal
L3 Godhemsgatan-Marklandsgatan
och så vidare.
Tycker redan att devisen att så många som möjligt skall kunna resa utan byten är väl överdriven och att det delvis är orsaken till vagnbristen, alltså att vagnarna inte alltid körs där de bäst behövs.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Alstom sågar Göteborgsupphandling
Alstomkillen är en vanlig säljare, han konstaterar att han inte har något att erbjuda, varvid det är fel på upphandlingen, inte på hans vagn.
Stadler har sålt Rostfria vagnar till Bergen, dom är lättare än motsvarande stora Citadis från Alstom.
Enligt krämaren ovan är aluminiumvagnar lättare än stålvagnar eftersom aluminium är lättare än stål. I verkligheten väger stålvagnen ändå mindre?
HS
Stadler har sålt Rostfria vagnar till Bergen, dom är lättare än motsvarande stora Citadis från Alstom.
Enligt krämaren ovan är aluminiumvagnar lättare än stålvagnar eftersom aluminium är lättare än stål. I verkligheten väger stålvagnen ändå mindre?
HS
Re: Alstom sågar Göteborgsupphandling
Kan man inte göra som Norrköping, hoppa in i ett befintligt avtal? SL har ju optioner på A35/A36. Om (S) och Stockholms handelskammare får som de vill blir det inte någon utökad spårvägstrafik. Förlängningen till Frihamnen ska väl enligt nuvarande planer börja byggas 2015 och vagnar är beställda?
Linje 7 i Stockholm kan med fördelas ställas tillbaka till 47 med superbussar om man stänger av Hamngatan/Norrmalmstorg för vanlig biltrafik.
Bortsett från de rent emotionella utmaningarna med stockholmsvagnar i Göteborgstrafiken kan väl detta vara en temporär lösning? A34 med påsvetsade fotsteg kan också bli tillgängliga för Göteborg vid konvertering 7-->47.
Linje 7 i Stockholm kan med fördelas ställas tillbaka till 47 med superbussar om man stänger av Hamngatan/Norrmalmstorg för vanlig biltrafik.

Bortsett från de rent emotionella utmaningarna med stockholmsvagnar i Göteborgstrafiken kan väl detta vara en temporär lösning? A34 med påsvetsade fotsteg kan också bli tillgängliga för Göteborg vid konvertering 7-->47.

-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Alstom sågar Göteborgsupphandling
A35 är byggd i rosttrögt stål, här krävs rostfritt stål
HS

HS
Re: Alstom sågar Göteborgsupphandling
Tråkigt detta, hade personligen väldigt gärna sett Citadis i Göteborg.
Men säga vad man vill, kan ju ge killen en liten poäng för att anmärka på kravet på rostfritt stål.
Men säga vad man vill, kan ju ge killen en liten poäng för att anmärka på kravet på rostfritt stål.
Re: Alstom sågar Göteborgsupphandling
Finns det verkligen ett sådant krav?danneh skrev:Tråkigt detta, hade personligen väldigt gärna sett Citadis i Göteborg.
Men säga vad man vill, kan ju ge killen en liten poäng för att anmärka på kravet på rostfritt stål.
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: Alstom sågar Göteborgsupphandling
Jag säger som Daniel, Henrik. Finns det verkligen krav på utförande i rostfritt stål i alla delar? A32 har i alla fall rostfritt stål i vagnskorgens ytterpaneler, medan A35 har aluminium. Riktigt vad rosttrögt stål är vet jag inte (det kan väl inte vara det där corténstålet man ser här och var, t.ex. i det fula gallret invid spår 4 på Alviks station). Uttrycket har jag bara sett i Thomas Johanssons artiklar om A35 i "Modern Stadstrafik". Rosttrögt eller ej, man måste ju i alla fall ytbehandla stålet på lämpligt sätt - något som CAF inledningsvis inte (heller) klarade av. Det var därför ett antal A35-vagnar var tvungna att skickas till Hagalund för rostsanering!Henrik Schütz skrev:A35 är byggd i rosttrögt stål, här krävs rostfritt stål![]()
HS
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Alstom sågar Göteborgsupphandling
I första inlägget länkas till en artikel där det står att kravet är rostfritt stål. Någon annan källa har jag inte.
Skall en spårvagn byggas för 30 års livslängd, så skall naturligtvis vagnen va rätt risig efter 30 år, annars är den byggd ör längre livslängd, och blir för dyr.
Är det inte mer realistiskt att köpa vagnar där korgen håller längre än elutrustningen,, ven skrotar en spårvagn efter 30 år. M31?
Elutrustningen brykar man däremot byta på moderna vagnar. 50 år, med upprustning efter 25 känns mer normalt.
Cortenstål är ett exempel på rosttrögt stål. En vanlig dansk kontaktledningsstolpe på järnvägen är helt brun, och omålad, men sedan händer inte så mycket mer, oxidskiktet skyddat underliggande stål.
Hur länge en A35 kan vara brun i balkarna innan den säckar ihop vet man inte, men målning förbättrar garanterat läget.
HS
Skall en spårvagn byggas för 30 års livslängd, så skall naturligtvis vagnen va rätt risig efter 30 år, annars är den byggd ör längre livslängd, och blir för dyr.
Är det inte mer realistiskt att köpa vagnar där korgen håller längre än elutrustningen,, ven skrotar en spårvagn efter 30 år. M31?
Elutrustningen brykar man däremot byta på moderna vagnar. 50 år, med upprustning efter 25 känns mer normalt.
Cortenstål är ett exempel på rosttrögt stål. En vanlig dansk kontaktledningsstolpe på järnvägen är helt brun, och omålad, men sedan händer inte så mycket mer, oxidskiktet skyddat underliggande stål.
Hur länge en A35 kan vara brun i balkarna innan den säckar ihop vet man inte, men målning förbättrar garanterat läget.
HS
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: Alstom sågar Göteborgsupphandling
En dansk kontaktledningsstolpe! Det var en kul jämförelse. I övrigt är det väl därför man målar och underredsbehandlar alla fordon (åtminstone om det är fråga om stålkonstruktioner).Henrik Schütz skrev:
Cortenstål är ett exempel på rosttrögt stål. En vanlig dansk kontaktledningsstolpe på järnvägen är helt brun, och omålad, men sedan händer inte så mycket mer, oxidskiktet skyddat underliggande stål.
Hur länge en A35 kan vara brun i balkarna innan den säckar ihop vet man inte, men målning förbättrar garanterat läget.
HS
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.