Åkareplatsen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Åkareplatsen
Veolia satte ofta in ledbuss på 513 så vid hållplatsen Polhemsplatsen bör man kunna stanna en ledbuss.
Det tillfälliga hållplatsläge i Stampgatan var väl knappast handikappanpassat eller erbjöd bra gångvägar från hållplatsen?
Det tillfälliga hållplatsläge i Stampgatan var väl knappast handikappanpassat eller erbjöd bra gångvägar från hållplatsen?
Re: Åkareplatsen
Går det enkelt att ta bort pinnarna för staketet vid "busshållplatsen"? Om man lämnar kvar pinnarna så blir det väldigt lätt rackarns dåligt eftersom risken är stor att en pinne hamnar i vägen för en dörröppning.
Vad gäller omdragning så håller jag med om att snabbspåret borde ha egna spår till Drottningtorget.
Eftersom det pratas om hur avlastande Västlänken ska vara så kunde man kanske göra sig av med "spår 0" och kanske till och med spår 1 på centralen och dra snabbspåret på norra sidan av VGJ-huset, och kunna ha hållplats precis vid centralen? I så fall bör spåren från Ullevi dras så att även de hållplatslägena ligger i norra delen av Drottningtorget, även om det blir en smärre omväg för de vagnarna.
Med bangårdsviadukten (bilvägen alltså) så lär det inte behövas nämnvärt med privatmotorfordonstrafik på södra/västra sidan av centralenhuset, och därmed kan hållplatser för spårvagnar och bussar ligga direkt utanför dörren vid centralenhuset. Rent av kan kanske spårvägen från Ullevi dras om så att det blir fyrspår i Burgrevegatan (där det södra spårparet kanske kan dubblera som körfiler för bussar till/från Allén/Parkgatan (och ev. Ulleivgatan, och ev. taxi) och norra spårparet kanske kan dubblera som körfiler för bussar till/från bussgatan mot Svingeln).
Vad gäller omläggningen så var det väl inte så dumt att hälften av linjerna från Frölunda, Angered och Bergsjön vände så nära centrum som möjligt och andra hälften gick en annan väg för att fortfarande erbjuda direktresor. Det där att vagnarna gick strax invid varandra är väl däremot en tidtabellgrej som kanske borde ha simulerats bättre. (Hej datorstöd!)
Vad gäller omdragning så håller jag med om att snabbspåret borde ha egna spår till Drottningtorget.
Eftersom det pratas om hur avlastande Västlänken ska vara så kunde man kanske göra sig av med "spår 0" och kanske till och med spår 1 på centralen och dra snabbspåret på norra sidan av VGJ-huset, och kunna ha hållplats precis vid centralen? I så fall bör spåren från Ullevi dras så att även de hållplatslägena ligger i norra delen av Drottningtorget, även om det blir en smärre omväg för de vagnarna.
Med bangårdsviadukten (bilvägen alltså) så lär det inte behövas nämnvärt med privatmotorfordonstrafik på södra/västra sidan av centralenhuset, och därmed kan hållplatser för spårvagnar och bussar ligga direkt utanför dörren vid centralenhuset. Rent av kan kanske spårvägen från Ullevi dras om så att det blir fyrspår i Burgrevegatan (där det södra spårparet kanske kan dubblera som körfiler för bussar till/från Allén/Parkgatan (och ev. Ulleivgatan, och ev. taxi) och norra spårparet kanske kan dubblera som körfiler för bussar till/från bussgatan mot Svingeln).
Vad gäller omläggningen så var det väl inte så dumt att hälften av linjerna från Frölunda, Angered och Bergsjön vände så nära centrum som möjligt och andra hälften gick en annan väg för att fortfarande erbjuda direktresor. Det där att vagnarna gick strax invid varandra är väl däremot en tidtabellgrej som kanske borde ha simulerats bättre. (Hej datorstöd!)
Re: Åkareplatsen
Pinnarna är inte fastsvetsade utan fastskruvade för att man enkelt skulle kunna ta bort dem ifall man skulle behöva använda hållplatsen för spårvagn.M_M skrev:Går det enkelt att ta bort pinnarna för staketet vid "busshållplatsen"? Om man lämnar kvar pinnarna så blir det väldigt lätt rackarns dåligt eftersom risken är stor att en pinne hamnar i vägen för en dörröppning.
Ytterst få passagerare åker hela vägen och dessutom så fungerar linje 6 och 8 med sin trafik över Skånegatan och Chalmers som direktförbindels.M_M skrev:Vad gäller omläggningen så var det väl inte så dumt att hälften av linjerna från Frölunda, Angered och Bergsjön vände så nära centrum som möjligt och andra hälften gick en annan väg för att fortfarande erbjuda direktresor. Det där att vagnarna gick strax invid varandra är väl däremot en tidtabellgrej som kanske borde ha simulerats bättre.
Vad som skedde nu var att från Angered till Centrum gick bara linje 9 medan linje 4 och 8 körde parallellt mellan Angereds Centrum och Korsvägen. Mellan Gamlestadstorget så gick 7 och 8 parallelt enda till Frölunda Torg.
Likaså gick 6 och 7 parallelt från Allahelgonakyrkan till Sahlgrenska medan 11an ensamt tog hand om trafiken till centrum.
Re: Åkareplatsen
Nästa spårarbete.
Bra att man låter Ullevi Norra och Svingeln trafikeras trots avstängning istället för att som förr bara hänvisa till buss 17 eller 60.
Är det spåren i S-kurvan på Gullbergsbron som behöver bytas? Det verkar vara extra besvärligt med slitaget där. Tycker att det är hastighetsnedsättningar och småreparationer ganska ofta.
(Egentligen borde hela sträckan mellan Svingeln och Olskroken rätas upp, så hade man sparat mycket i restid också, men det hade väl krävt en ombyggnad av hela motet, tyvärr.)

Man låter alltså Linje 3 och 6 gå fram till Svingeln. Blir det en tillfällig hållplats i J Sigfrid Edströms gata med vändning runt vagnhallen?På grund av ett spårarbete mellan Svingeln och Olskrokstorget från och med den 29 mars klockan 05.00 ersätts spårvagn med buss, byte till ersättningsbussar sker lämpligast vid Centralstationen, Munkebäckstorget och Redbergsplatsen. Omläggningen planeras pågå till den 7 april klockan 03.30.
Följande linjer berörs av omläggningen:
Linje 1, Tynnered - Östra Sjukhuset och åter
Kör från Centralstationen via tillfälliga hållplatser Ullevi Södra, Scandinavium (Skånegatan), Liseberg, Sankt Sigfrids Plan, Torp, Sanatoriegatan, Solrosgatan, till Munkebäckstorget. Därefter ordinarie körväg mot Östra Sjukhuset. Detta gäller i båda riktningar.
Indragen på sträckan: Ullevi Norra - Härlanda.
Linje 3, Marklandsgatan - Kålltorp och åter
Kör ordinarie väg mellan Marklandsgatan och Svingeln. Detta gäller i båda riktningar.
Indragen på sträckan Svingeln - Kålltorp. Resande hänvisas till linje 1 och 5 för resa mellan Munkebäckstorget till Torp.
Linje 6, Länsmansgården - Kortedala och åter
Kör ordinarie väg mellan Länsmansgården och Svingeln.
Kör ordinarie väg från Aprilgatan till Gamlestadstorget, därefter direkt till Centralstationen i båda riktningar.
Indragen på sträckan Svingeln - Ejdergatan.
Linje 8, Frölunda - Angered
Kör ordinarie väg mellan Frölunda och Korsvägen, läge B. Därefter via tillfälliga hållplatser Berzeliigatan, Valand, Kungsportsplatsen, Brunnsparken, Centralstationen till Gamlestadstorget. Därefter ordinarie körväg mot Angered. Detta gäller i båda riktningar. Vid Korsvägen angörs läge A.
Indragen på sträckan Korsvägen - Ejdergatan. Resande hänvisas till linje 6 för resa mellan Korsvägen - Svingeln.
Bra att man låter Ullevi Norra och Svingeln trafikeras trots avstängning istället för att som förr bara hänvisa till buss 17 eller 60.
Är det spåren i S-kurvan på Gullbergsbron som behöver bytas? Det verkar vara extra besvärligt med slitaget där. Tycker att det är hastighetsnedsättningar och småreparationer ganska ofta.
(Egentligen borde hela sträckan mellan Svingeln och Olskroken rätas upp, så hade man sparat mycket i restid också, men det hade väl krävt en ombyggnad av hela motet, tyvärr.)
Re: Åkareplatsen
Pga stillastående vagn på snabbspåret igår eftermiddag gick 9:an jag åkte med via Redbergsplatsen, jag såg att man tagit bort en del av vägbeläggningen och markerat med sprayfärg i spårområdet på bron över E6 ( mellan Olskrokstorget occh Svingeln), så visst verkar det som att något ska göras där.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Re: Åkareplatsen
Rälerna på denna bro, O8-bron, ska bytas då. De lades dit på 90-talet och har haft behov av bytas länge. Förberedelser har pågått nattetid från vecka 12.
I år blir det många spårarbeten, de som inte blev av 2013 har ju passats in under 2014.
I år blir det många spårarbeten, de som inte blev av 2013 har ju passats in under 2014.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: Åkareplatsen
Trevligt!hej skrev:Pinnarna är inte fastsvetsade utan fastskruvade för att man enkelt skulle kunna ta bort dem ifall man skulle behöva använda hållplatsen för spårvagn.M_M skrev:Går det enkelt att ta bort pinnarna för staketet vid "busshållplatsen"? Om man lämnar kvar pinnarna så blir det väldigt lätt rackarns dåligt eftersom risken är stor att en pinne hamnar i vägen för en dörröppning.
... men oj vad många man kan locka att byta vid Korsvägen eller Chalmers istället för långpromenad mellan Polhemsplatsen och Drottningtorget. Dessutom ryms väl inte hur många vagnar som helst, framförallt vid Drottningtorget?hej skrev:Ytterst få passagerare åker hela vägenM_M skrev:Vad gäller omläggningen så var det väl inte så dumt att hälften av linjerna från Frölunda, Angered och Bergsjön vände så nära centrum som möjligt och andra hälften gick en annan väg för att fortfarande erbjuda direktresor. Det där att vagnarna gick strax invid varandra är väl däremot en tidtabellgrej som kanske borde ha simulerats bättre.
De hjälper inte mycket för den som vill åka Bergsjön-Marklandsgatan/Tynnered eller liknande.hej skrev:och dessutom så fungerar linje 6 och 8 med sin trafik över Skånegatan och Chalmers som direktförbindels.
Men å andra sidan gick fler vagnar mellan Korsvägen och centrum, så framförallt för södra delarna av centrum blev det säkert smidigare att byta vid Korsvägen.hej skrev:Vad som skedde nu var att från Angered till Centrum gick bara linje 9 medan linje 4 och 8 körde parallellt mellan Angereds Centrum och Korsvägen. Mellan Gamlestadstorget så gick 7 och 8 parallelt enda till Frölunda Torg.
Likaså gick 6 och 7 parallelt från Allahelgonakyrkan till Sahlgrenska medan 11an ensamt tog hand om trafiken till centrum.
==================================
Nästa spårarbete:
Västtrafik och informationPå grund av ett spårarbete mellan Svingeln och Olskrokstorget från och med den 29 mars klockan 05.00 ersätts spårvagn med buss, byte till ersättningsbussar sker lämpligast vid Centralstationen, Munkebäckstorget och Redbergsplatsen. Omläggningen planeras pågå till den 7 april klockan 03.30.

Vi får väl ändå hoppas att vagnarna tillfälligtvis kommer stanna vid de högst permanenta hållplatserna längs den tillfälliga vägen?Kör från Centralstationen via tillfälliga hållplatser Ullevi Södra, Scandinavium (Skånegatan), Liseberg, Sankt Sigfrids Plan, Torp, Sanatoriegatan, Solrosgatan, till Munkebäckstorget. Därefter ordinarie körväg mot Östra Sjukhuset. Detta gäller i båda riktningar.
Re: Åkareplatsen
Nu fungerar länken till kartan (det gjorde den inte förut) och där verkar svar finnas att få.M_M skrev:
Västtrafik och informationDet kunde väl varit bra ifall de berättat vilka hållplatser bussarna kommer att stanna vid. Tänker de köra buss i "spårfilerna" längs stampgatan, eller skippar de Ullevi Norra? Blir Ejdergatan helt utan trafik (utöver nån enstaka ordinarie buss)?
På Ullevi Norra stopp endast i riktning mot Centralstationen.
Ejdergatan får ersättningsbussar.
Lite lustigt att man gett bussar olika linjenummer när de kör exakt samma sträcka.
Hur vänder man bussarna vid Munkebäckstorget?
Re: Åkareplatsen
Det kommer fler spårarbeten i området senare i vår. Här är nästa efter arbetet vid Olskroken.
Västtrafik skrev: Arbete påverkar kollektivtrafiken vid Brunnsparken och Centralstationen från den 7 april
Påverkade linjer
1 3 6 9 10 11
Påverkade hållplatser
Brunnsparken
Centralstationen
När
Måndag, 07 april 2014 00:01 - Lördag, 12 april 2014 04:30
Berörda kommuner
Göteborg
Beskrivning
På grund av ett arbete vid Brunnsparken, hållplatsläge C och D, avgår linje 1, 3, 6, 9, 10 och 11 från tillfälligt ändrade hållplatslägen vid Brunnsparken och Centralstationen från den 7 till den 12 april mellan klockan 22.00 och 04.00.
Berörda linjer kör via följande hållplatslägen:
Linje 1, 3 och 6 kör via hållplatsläge F vid Brunnsparken i riktning Centralstationen respektive Nordstan.
Linje 1 och 3 kör via hållplatsläge A vid Centralstationen i riktning Ullevi Norra.
Linje 3, 9 och 11 kör via hållplatsläge C vid Centralstationen i riktning Brunnsparken.
Linje 3, 9 och 11 kör via hållplatsläge E vid Brunnsparken i riktning Järntorget.
Linje 10 kör via hållplatsläge A vid Brunnsparken i riktning Guldheden respektive hållplatsläge B vid Brunnsparken i riktning Hjalmar Brantingsplatsen.
Re: Åkareplatsen
Verkar väldigt dumt att först tillskapa kapacitet för att sedan ta bort den. Ungefär som om man i Stockholm skulle rivit gamla Årstabron med hänvisning till att man byggt en ny med två spår.M_M skrev:Eftersom det pratas om hur avlastande Västlänken ska vara så kunde man kanske göra sig av med "spår 0" och kanske till och med spår 1 på centralen och dra snabbspåret på norra sidan av VGJ-huset, och kunna ha hållplats precis vid centralen?
Re: Åkareplatsen
Västlänken finns ju inte än, så hur den skulle kunna motivera att man tar bort två spår nu är obegripligt. Innan Västlänken är klar kommer hela området runt Polhemsplatsen och Åkareplatsen att förändras vid bygget av Bangårdsviadukten. Hur spåren ska dras då är väl inte riktigt klart än, men VGJ-huset lär försvinna i alla fall.BSB101 skrev:Verkar väldigt dumt att först tillskapa kapacitet för att sedan ta bort den. Ungefär som om man i Stockholm skulle rivit gamla Årstabron med hänvisning till att man byggt en ny med två spår.M_M skrev:Eftersom det pratas om hur avlastande Västlänken ska vara så kunde man kanske göra sig av med "spår 0" och kanske till och med spår 1 på centralen och dra snabbspåret på norra sidan av VGJ-huset, och kunna ha hållplats precis vid centralen?
Re: Åkareplatsen
När Västlänken och Bangårdsviadukten är klara, kan det tänkas att behovet av spår 0 inte längre finns, det är ju ett uppställningsspår. I det läget har förhoppningsvis Allélänken kommit med i planerna, och trafiksituationen vid Polhemsplatsen, Åkareplatsen och Drottningtorget avlastats. Då kan det vara en idé att förändra trafiken på Drottningtorget med ny spårplan och förändrade hållplatslägen. Operalänken borde också vara klar, och planerna bort mot Gullbergsvass åtminstone börja klarna. Men det är en snårig knutpunkt, och hur gärna man än vill, så kommer det att finnas behov för all typ av trafik, och hur den skall separeras eller integreras är ett stort jobb. Det kan även vara så att det bästa alternativet är att bort spår 0-2 och behålla spår 3-10 eller 12 (Om jag minns rätt är tanken att ta bort några av spåren i säcken när Västlänken är klar, men hur många och vilka är nog inte helt klart ännu.)Harald skrev:Västlänken finns ju inte än, så hur den skulle kunna motivera att man tar bort två spår nu är obegripligt. Innan Västlänken är klar kommer hela området runt Polhemsplatsen och Åkareplatsen att förändras vid bygget av Bangårdsviadukten. Hur spåren ska dras då är väl inte riktigt klart än, men VGJ-huset lär försvinna i alla fall.BSB101 skrev:Verkar väldigt dumt att först tillskapa kapacitet för att sedan ta bort den. Ungefär som om man i Stockholm skulle rivit gamla Årstabron med hänvisning till att man byggt en ny med två spår.M_M skrev:Eftersom det pratas om hur avlastande Västlänken ska vara så kunde man kanske göra sig av med "spår 0" och kanske till och med spår 1 på centralen och dra snabbspåret på norra sidan av VGJ-huset, och kunna ha hållplats precis vid centralen?
Re: Åkareplatsen
Ja, det är självklart obegripligt, och det är också därför jag inte på något sätt förespråkar att göra detta före Västlänken är i drift.Harald skrev:Västlänken finns ju inte än, så hur den skulle kunna motivera att man tar bort två spår nu är obegripligt.BSB101 skrev:Verkar väldigt dumt att först tillskapa kapacitet för att sedan ta bort den. Ungefär som om man i Stockholm skulle rivit gamla Årstabron med hänvisning till att man byggt en ny med två spår.M_M skrev:Eftersom det pratas om hur avlastande Västlänken ska vara så kunde man kanske göra sig av med "spår 0" och kanske till och med spår 1 på centralen och dra snabbspåret på norra sidan av VGJ-huset, och kunna ha hållplats precis vid centralen?
Ligger VGJ-huset i vägen för samtliga aktuella varianter på dessa planer?Harald skrev:Innan Västlänken är klar kommer hela området runt Polhemsplatsen och Åkareplatsen att förändras vid bygget av Bangårdsviadukten. Hur spåren ska dras då är väl inte riktigt klart än, men VGJ-huset lär försvinna i alla fall.
Men då så, då kan vi ju lika gärna riva huset redan idag . (SJ eller vem som nu använder det kan väl få ha baracker som permanent provisorie, det är bara "järnvägsmässigt" att köra med dyr elvärme och vad som nu associeras med baracker...).
Med det huset ur vägen (i den mån det behöver rivas) och om man lyckas få till en exakt beslutad plan för bangårdsviadukten så torde man kunna påbörja en del av framtida lokaltrafik/spårvägsändringar redan idag.
Re: Åkareplatsen
Planarbetet har påbörjats internt i kommunen, med tidplanen att samrådshandlingar kommer till hösten.M_M skrev:Ligger VGJ-huset i vägen för samtliga aktuella varianter på dessa planer?Harald skrev:Innan Västlänken är klar kommer hela området runt Polhemsplatsen och Åkareplatsen att förändras vid bygget av Bangårdsviadukten. Hur spåren ska dras då är väl inte riktigt klart än, men VGJ-huset lär försvinna i alla fall.
Men då så, då kan vi ju lika gärna riva huset redan idag . (SJ eller vem som nu använder det kan väl få ha baracker som permanent provisorie, det är bara "järnvägsmässigt" att köra med dyr elvärme och vad som nu associeras med baracker...).
Med det huset ur vägen (i den mån det behöver rivas) och om man lyckas få till en exakt beslutad plan för bangårdsviadukten så torde man kunna påbörja en del av framtida lokaltrafik/spårvägsändringar redan idag.
http://goteborg.se/wps/portal/invanare/ ... N0358%2f10
För lite mer information.
Re: Åkareplatsen
Tror att bussarna har linjenummer så att linjerna får räknat in resenärerna, statistik troligen.Johan skrev:Nu fungerar länken till kartan (det gjorde den inte förut) och där verkar svar finnas att få.M_M skrev:
Västtrafik och informationDet kunde väl varit bra ifall de berättat vilka hållplatser bussarna kommer att stanna vid. Tänker de köra buss i "spårfilerna" längs stampgatan, eller skippar de Ullevi Norra? Blir Ejdergatan helt utan trafik (utöver nån enstaka ordinarie buss)?
På Ullevi Norra stopp endast i riktning mot Centralstationen.
Ejdergatan får ersättningsbussar.
Lite lustigt att man gett bussar olika linjenummer när de kör exakt samma sträcka.
Hur vänder man bussarna vid Munkebäckstorget?
Jag tror att bussarna som anländer Munkebäckstorget från Härlandavägen går vänster in på Munkebäcksgatan, stannar på tillfälligt hållplatsläget utanför videobutiken, åker bort och vänder över E20 Munkebäcksmotet.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: Åkareplatsen
Alltså är det du skriver bara meningslöst trams. Västlänken planeras tas i drift 2026. Om det kan vänta till dess med att ge snabbspåret en egen väg till Drottningtorget är väl behovet inte så stort. Dessutom ska hela området som sagt förändras när Bangårdsviadukten byggs.M_M skrev:Ja, det är självklart obegripligt, och det är också därför jag inte på något sätt förespråkar att göra detta före Västlänken är i drift.
Nej, det kan "vi" inte eftersom huset får ligga där enligt gällande detaljplan. Arbetet med en ny plan har som sagt börjat. Om du har idéer om hur området bör utformas så rekommenderar jag dig att framföra dem till Stadsbyggnadskontoret under planens samrådsskede.M_M skrev:Men då så, då kan vi ju lika gärna riva huset redan idag .
Re: Åkareplatsen
Om du har idéer om hur kolletivtrafiken bör utformas så rekommenderar jag dig att framföra dem till http://www.vasttrafik.se/#!/om-vasttraf ... -synpunkt/ istället för att skriva här. Så kan vi lägga ner forumet och Harald får hitta något annat sätt att visa sitt förakt mot M_M.Harald skrev:Alltså är det du skriver bara meningslöst trams. Västlänken planeras tas i drift 2026. Om det kan vänta till dess med att ge snabbspåret en egen väg till Drottningtorget är väl behovet inte så stort. Dessutom ska hela området som sagt förändras när Bangårdsviadukten byggs.M_M skrev:Ja, det är självklart obegripligt, och det är också därför jag inte på något sätt förespråkar att göra detta före Västlänken är i drift.
Nej, det kan "vi" inte eftersom huset får ligga där enligt gällande detaljplan. Arbetet med en ny plan har som sagt börjat. Om du har idéer om hur området bör utformas så rekommenderar jag dig att framföra dem till Stadsbyggnadskontoret under planens samrådsskede.M_M skrev:Men då så, då kan vi ju lika gärna riva huset redan idag .
- Jourmaster
- Moderator
- Inlägg: 796
- Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40
Re: Åkareplatsen
Därmed har denna diskussion kommit till vägs ände och avslutas härmed.
Jourhavande forummoderator.