Synpunkter om Spårväg Syd önskas nu...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: måndag 06 september 2010 22:18
Synpunkter om Spårväg Syd önskas nu...
Samrådsenkät finns nu här: http://www.sll.se/sll/templates/NormalP ... x?id=67643 - själv skickade jag in förslaget om att dra sträckningen längs med G:a Södertäljevägen istället för via Sätra/Bredäng som IAF har t-baneförbindelse mellan Skärholmen-Bredäng och sen buss 163 till Fruängen - pendlandet mellan Skärholmen-Fruängen via Segeltorp är rätt högt och befolkningsunderlaget är större än om man drar via Smista Allé som mest har bilfirmor och ändå bara funkar som en vall mot E4:an i övrigt.
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2940
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Synpunkter om Spårväg Syd önskas nu...
Ditt förslag har redan utretts mern avfärdats. Orsaken är lätt att inse om du kör vägen i fråga mellan KK och Fruängen. Trångt, kurvigt, backigt och fullt av höginkomsstagare längs vägenTheVirtual1 skrev:Samrådsenkät finns nu här: http://www.sll.se/sll/templates/NormalP ... x?id=67643 - själv skickade jag in förslaget om att dra sträckningen längs med G:a Södertäljevägen istället för via Sätra/Bredäng som IAF har t-baneförbindelse mellan Skärholmen-Bredäng och sen buss 163 till Fruängen - pendlandet mellan Skärholmen-Fruängen via Segeltorp är rätt högt och befolkningsunderlaget är större än om man drar via Smista Allé som mest har bilfirmor och ändå bara funkar som en vall mot E4:an i övrigt.

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: måndag 06 september 2010 22:18
Re: Synpunkter om Spårväg Syd önskas nu...
Uhm, jag bor i området och verkligheten stämmer uselt med det du just skrev. En backe upp och en backe ner finns ja, men särskilt branta är de inte - kurvigt????? Förlåt???? Smista Allé är kurvig om något, G:a Södertäljevägen är mestadels spikrak! Trångt????? Smista Allé är trång - G:a södertäljevägen är relativt bred, om du missat det så var det huvudleden en gång i tiden mellan Sthlm och söderöver innan E4:an fanns! - så, nej du, kan inte se att det skulle vara en så dålig idéUlrik Berggren skrev:Ditt förslag har redan utretts mern avfärdats. Orsaken är lätt att inse om du kör vägen i fråga mellan KK och Fruängen. Trångt, kurvigt, backigt och fullt av höginkomsstagare längs vägenTheVirtual1 skrev:Samrådsenkät finns nu här: http://www.sll.se/sll/templates/NormalP ... x?id=67643 - själv skickade jag in förslaget om att dra sträckningen längs med G:a Södertäljevägen istället för via Sätra/Bredäng som IAF har t-baneförbindelse mellan Skärholmen-Bredäng och sen buss 163 till Fruängen - pendlandet mellan Skärholmen-Fruängen via Segeltorp är rätt högt och befolkningsunderlaget är större än om man drar via Smista Allé som mest har bilfirmor och ändå bara funkar som en vall mot E4:an i övrigt.

-
- Inlägg: 242
- Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46
Re: Synpunkter om Spårväg Syd önskas nu...
Jag tycker att det är ganska enkelt att inse vad de menar med trångt på gamla södertäljevägen. Om du vill ha plats för bilar, trafikseparerade spår, samt därtill cykelbana och trottoarer, så som det bör vara, så behöver man expandera in till mark som tillhör privata tomter. Efter smista allé så är det bara sly och något parkeringshus/industri, där kan man lätt bredda för att få plats om det behövs.
Personligen tycker jag att gamla södertäljevägen är högintressant, men ett sådant bygge borde också komma med ändrad detaljplan på alla vägangränsande villatomter som tillåter att man bygger 3-4 våningshus på dem ut till tomtkanten.
Personligen tycker jag att gamla södertäljevägen är högintressant, men ett sådant bygge borde också komma med ändrad detaljplan på alla vägangränsande villatomter som tillåter att man bygger 3-4 våningshus på dem ut till tomtkanten.
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: måndag 06 september 2010 22:18
Re: Synpunkter om Spårväg Syd önskas nu...
Absolut borde man kunna ändra detaljplanen isf, men trafikseparerade spår är väl tämligen onödigt? Kan man köra mitt i gatan i Gröndal eller Sundbyberg där trafikbelstningen säkert är 30 gånger större, så är det nog inga problem att lägga spåren mitt i gatan på G:a Södertäljevägen. Lovar att gatan är outnyttjad 95% av tiden på dagarna, enbart i rusning det kan märkas lite trafik. Tanken är ju (och så funkar det också) att Smista Allé sväljer ju större delen av trafiken idag istället, då spårviddshinder hindrar trafiken från att flyta igenom området via G:a södertäljevägen. Trottoarerna är rätt breda idag och har delvis redan separerade cykelbanor, så där tror jag inga större problem föreligger heller.Christian Spår skrev:Jag tycker att det är ganska enkelt att inse vad de menar med trångt på gamla södertäljevägen. Om du vill ha plats för bilar, trafikseparerade spår, samt därtill cykelbana och trottoarer, så som det bör vara, så behöver man expandera in till mark som tillhör privata tomter. Efter smista allé så är det bara sly och något parkeringshus/industri, där kan man lätt bredda för att få plats om det behövs.
Personligen tycker jag att gamla södertäljevägen är högintressant, men ett sådant bygge borde också komma med ändrad detaljplan på alla vägangränsande villatomter som tillåter att man bygger 3-4 våningshus på dem ut till tomtkanten.
Re: Synpunkter om Spårväg Syd önskas nu...
TheVirtual1 skrev:
Absolut borde man kunna ändra detaljplanen isf, men trafikseparerade spår är väl tämligen onödigt? Kan man köra mitt i gatan i Gröndal eller Sundbyberg där trafikbelstningen säkert är 30 gånger större, så är det nog inga problem att lägga spåren mitt i gatan på G:a Södertäljevägen. Lovar att gatan är outnyttjad 95% av tiden på dagarna, enbart i rusning det kan märkas lite trafik. Tanken är ju (och så funkar det också) att Smista Allé sväljer ju större delen av trafiken idag istället, då spårviddshinder hindrar trafiken från att flyta igenom området via G:a södertäljevägen. Trottoarerna är rätt breda idag och har delvis redan separerade cykelbanor, så där tror jag inga större problem föreligger heller.
Problemet är väl bara att man inte riktigt kan köra i blandtrafik i Sundbyberg och Gröndal. I Sundbyberg har vi en spårvgn var 15:e minut. När signalsystemet kommer i ordning ska det gå en vagn var 6:e minut. I dag har vi en del framkomlighetsproblem i Sundbyberg. Våren 2013 uppmättes 9 min restid för en buss mellan Ekensbergsbron och Bällsta Bro. Det är ett avstånd på ca 500 m.
I Gröndal kommer Tvärbanans 3-minuterstrafik i kombination med exploateringen av Lövholmen orsaka präktiga kösituationer. Men det kanske är spårvagn i bilkö som är själva defintionen på stadsmässighet

När man planerar en spårväg behöver blicka ett par decennier framåt och inte utgå från gårdagens spårvagnsresa. Därav kravet på eget utrymme för kollektivtrafiken. Lite kan man ju säga att om man inte kommer behöva eget utrymme för spårvägen har man antagligen för få resenärer för att bygga en spårväg över huvud taget. Och tro inte att en BRT-lösning i det fallet skule vara särskilt mycket enklare att passa in i miljön.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Synpunkter om Spårväg Syd önskas nu...
Sant.CS skrev:När man planerar en spårväg behöver blicka ett par decennier framåt och inte utgå från gårdagens spårvagnsresa. Därav kravet på eget utrymme för kollektivtrafiken. Lite kan man ju säga att om man inte kommer behöva eget utrymme för spårvägen har man antagligen för få resenärer för att bygga en spårväg över huvud taget. Och tro inte att en BRT-lösning i det fallet skule vara särskilt mycket enklare att passa in i miljön.
Problemet som kan uppstå här och som vi redan sett på Tvärbanan är att "eget utrymme" lätt för med sig oönskade barriäreffekter och förfulande miljöer. Installerar man dessutom kapacitetssänkande signalsystem får man ändå inte de drömda restidseffekterna.
Men så behöver det inte bli med lite god känsla för vad man håller på med och som ska fungera i femtio år. Det gäller för både dig och mig och andra (Trafiknämnden t.ex) att värna spårvägens förmåga att bidra till en god urban miljö. Det finns exempel på att detta kan fungera: Thomas Johansson och jag har försökt förmedla goda exempel i vår bok Spårväg-Guide för etablering. Utgiven av Banverket inom ramen för projektet Den Goda Staden. Finns fortfarande att beställa på Trafikverkets webbplats. PDF-versionen är t.o.m. gratis ifall budgeten för inköp är begränsad...
Det är ju kostnadspress nedåt för spårväg, men kanske inte för tunnelbana?
http://publikationswebbutik.vv.se/shopp ... _5153.aspx
Ju förr dess bättre.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Synpunkter om Spårväg Syd önskas nu...
Trots allt har tvärbanan tre gånger så många resande per dag som Spårvägen i Norrköping, trots en kortare bana.
Vad är vitsen att bygga som i Norrköping om ingen åker med banan sedan?
Spårvägen i Norrköping har en bra dag på vintern knappt lika många resande som Spårvagnarna till och från Djurgården har en bra sommardag, detta trots att spårvägen i Norrköping är stommen i kollektitrafiken,.
HS
Vad är vitsen att bygga som i Norrköping om ingen åker med banan sedan?
Spårvägen i Norrköping har en bra dag på vintern knappt lika många resande som Spårvagnarna till och från Djurgården har en bra sommardag, detta trots att spårvägen i Norrköping är stommen i kollektitrafiken,.
HS
Re: Synpunkter om Spårväg Syd önskas nu...
Men har det verkligen med banans utformning att göra? Du måste ju jämföra med hur stort resandeunderlaget är. Jag är inte tillräckligt insatt för att veta, men jämförelsen känns lite märklig.Henrik Schütz skrev:Trots allt har tvärbanan tre gånger så många resande per dag som Spårvägen i Norrköping, trots en kortare bana.
Vad är vitsen att bygga som i Norrköping om ingen åker med banan sedan?
Spårvägen i Norrköping har en bra dag på vintern knappt lika många resande som Spårvagnarna till och från Djurgården har en bra sommardag, detta trots att spårvägen i Norrköping är stommen i kollektitrafiken,.
HS
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Synpunkter om Spårväg Syd önskas nu...
Nu är det samråd igen: http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... yd-samrad/
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Synpunkter om Spårväg Syd önskas nu...
Fortfarande ingen sammanbindande bana?
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2003
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Synpunkter om Spårväg Syd önskas nu...
Småsteder som Norrköping og Trondheim har lavere trafikkgrunnlag enn hovedsteder som Oslo og Stockholm. Men likevel har sporveiene i småsteder sin misjon. Hver enkelt av Oslos sporvogner frakter i året like mange passasjerer som hele Trondheims vognpark til sammen. At Stockholm også har flere passasjerer enn Norrköping er neppe noen stor "bombe".
Re: Synpunkter om Spårväg Syd önskas nu...
"Nu börjar samrådet för Spårväg syd" skriver Stockholmdirekt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Synpunkter om Spårväg Syd önskas nu...
4 500 resenärer per timme? Har de skrivit rätt? Det verkar mycket.LÅ1 skrev:"Nu börjar samrådet för Spårväg syd" skriver Stockholmdirekt.
Jag har länge ansett att Spårväg syd lämpar sig bättre för buss. Men om det byggs så mycket bostäder att man kommer upp i ett sådant resande kommer saken i ett annat läge.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3085
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Synpunkter om Spårväg Syd önskas nu...
Spårväg syd är väl ett jättebra exempel på där "spårfaktorn" verkligen kommer till sitt rätta. Man gör en dragning och från börja planerar för en spårväg. I takt med att fler områden byggs längs linjen ökar resandet. Och det får även följden att de som från början räknat med att åka bil inser att spårvägen ger den goda och smidiga kollektivtrafik som t o m slår ut bilen. Här har tvärbanan vart ett lysande exempel, minns ni hur många som beräknade skulle åka och hur många som åker idag?
Stefan
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Synpunkter om Spårväg Syd önskas nu...
Åtminstone sträckan Kungens kurva - Flemingsberg borde ha en stor potential. Mycke byggbar mark och redan idag en relation med stort resandeunderlag. Ett smidigt byte till/från T-bana vid Masmo är önskvärt, eftersom spårvägen väl inte kommer att angöra T-banan vid Fitja.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Synpunkter om Spårväg Syd önskas nu...
Jag misstänker ändå att det står fel i artikeln. 10 minuters trafik med 30 meters spårvagnar blir en sittplatskapacitet på cirka 400 per timme, vilket då kan motsvara 4 000 resenärer per dygn. En tiopotens mer, som det står i artikeln, skulle snarare vara 2 minuters trafik med 60 meters spårvagnar. Det verkar för mycket.Stefan Widén skrev:Spårväg syd är väl ett jättebra exempel på där "spårfaktorn" verkligen kommer till sitt rätta. Man gör en dragning och från börja planerar för en spårväg. I takt med att fler områden byggs längs linjen ökar resandet. Och det får även följden att de som från början räknat med att åka bil inser att spårvägen ger den goda och smidiga kollektivtrafik som t o m slår ut bilen. Här har tvärbanan vart ett lysande exempel, minns ni hur många som beräknade skulle åka och hur många som åker idag?
Stefan
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.