Synpunkter om Spårväg Syd önskas nu...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TheVirtual1

Synpunkter om Spårväg Syd önskas nu...

Inlägg av TheVirtual1 »

Samrådsenkät finns nu här: http://www.sll.se/sll/templates/NormalP ... x?id=67643 - själv skickade jag in förslaget om att dra sträckningen längs med G:a Södertäljevägen istället för via Sätra/Bredäng som IAF har t-baneförbindelse mellan Skärholmen-Bredäng och sen buss 163 till Fruängen - pendlandet mellan Skärholmen-Fruängen via Segeltorp är rätt högt och befolkningsunderlaget är större än om man drar via Smista Allé som mest har bilfirmor och ändå bara funkar som en vall mot E4:an i övrigt.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Re: Synpunkter om Spårväg Syd önskas nu...

Inlägg av Ulrik Berggren »

TheVirtual1 skrev:Samrådsenkät finns nu här: http://www.sll.se/sll/templates/NormalP ... x?id=67643 - själv skickade jag in förslaget om att dra sträckningen längs med G:a Södertäljevägen istället för via Sätra/Bredäng som IAF har t-baneförbindelse mellan Skärholmen-Bredäng och sen buss 163 till Fruängen - pendlandet mellan Skärholmen-Fruängen via Segeltorp är rätt högt och befolkningsunderlaget är större än om man drar via Smista Allé som mest har bilfirmor och ändå bara funkar som en vall mot E4:an i övrigt.
Ditt förslag har redan utretts mern avfärdats. Orsaken är lätt att inse om du kör vägen i fråga mellan KK och Fruängen. Trångt, kurvigt, backigt och fullt av höginkomsstagare längs vägen :wink:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
TheVirtual1

Inlägg av TheVirtual1 »

Ulrik Berggren skrev:
TheVirtual1 skrev:Samrådsenkät finns nu här: http://www.sll.se/sll/templates/NormalP ... x?id=67643 - själv skickade jag in förslaget om att dra sträckningen längs med G:a Södertäljevägen istället för via Sätra/Bredäng som IAF har t-baneförbindelse mellan Skärholmen-Bredäng och sen buss 163 till Fruängen - pendlandet mellan Skärholmen-Fruängen via Segeltorp är rätt högt och befolkningsunderlaget är större än om man drar via Smista Allé som mest har bilfirmor och ändå bara funkar som en vall mot E4:an i övrigt.
Ditt förslag har redan utretts mern avfärdats. Orsaken är lätt att inse om du kör vägen i fråga mellan KK och Fruängen. Trångt, kurvigt, backigt och fullt av höginkomsstagare längs vägen :wink:
Uhm, jag bor i området och verkligheten stämmer uselt med det du just skrev. En backe upp och en backe ner finns ja, men särskilt branta är de inte - kurvigt????? Förlåt???? Smista Allé är kurvig om något, G:a Södertäljevägen är mestadels spikrak! Trångt????? Smista Allé är trång - G:a södertäljevägen är relativt bred, om du missat det så var det huvudleden en gång i tiden mellan Sthlm och söderöver innan E4:an fanns! - så, nej du, kan inte se att det skulle vara en så dålig idé :-)
Christian Spår

Inlägg av Christian Spår »

Jag tycker att det är ganska enkelt att inse vad de menar med trångt på gamla södertäljevägen. Om du vill ha plats för bilar, trafikseparerade spår, samt därtill cykelbana och trottoarer, så som det bör vara, så behöver man expandera in till mark som tillhör privata tomter. Efter smista allé så är det bara sly och något parkeringshus/industri, där kan man lätt bredda för att få plats om det behövs.

Personligen tycker jag att gamla södertäljevägen är högintressant, men ett sådant bygge borde också komma med ändrad detaljplan på alla vägangränsande villatomter som tillåter att man bygger 3-4 våningshus på dem ut till tomtkanten.
TheVirtual1

Inlägg av TheVirtual1 »

Christian Spår skrev:Jag tycker att det är ganska enkelt att inse vad de menar med trångt på gamla södertäljevägen. Om du vill ha plats för bilar, trafikseparerade spår, samt därtill cykelbana och trottoarer, så som det bör vara, så behöver man expandera in till mark som tillhör privata tomter. Efter smista allé så är det bara sly och något parkeringshus/industri, där kan man lätt bredda för att få plats om det behövs.

Personligen tycker jag att gamla södertäljevägen är högintressant, men ett sådant bygge borde också komma med ändrad detaljplan på alla vägangränsande villatomter som tillåter att man bygger 3-4 våningshus på dem ut till tomtkanten.
Absolut borde man kunna ändra detaljplanen isf, men trafikseparerade spår är väl tämligen onödigt? Kan man köra mitt i gatan i Gröndal eller Sundbyberg där trafikbelstningen säkert är 30 gånger större, så är det nog inga problem att lägga spåren mitt i gatan på G:a Södertäljevägen. Lovar att gatan är outnyttjad 95% av tiden på dagarna, enbart i rusning det kan märkas lite trafik. Tanken är ju (och så funkar det också) att Smista Allé sväljer ju större delen av trafiken idag istället, då spårviddshinder hindrar trafiken från att flyta igenom området via G:a södertäljevägen. Trottoarerna är rätt breda idag och har delvis redan separerade cykelbanor, så där tror jag inga större problem föreligger heller.
CS

Inlägg av CS »

TheVirtual1 skrev:
Absolut borde man kunna ändra detaljplanen isf, men trafikseparerade spår är väl tämligen onödigt? Kan man köra mitt i gatan i Gröndal eller Sundbyberg där trafikbelstningen säkert är 30 gånger större, så är det nog inga problem att lägga spåren mitt i gatan på G:a Södertäljevägen. Lovar att gatan är outnyttjad 95% av tiden på dagarna, enbart i rusning det kan märkas lite trafik. Tanken är ju (och så funkar det också) att Smista Allé sväljer ju större delen av trafiken idag istället, då spårviddshinder hindrar trafiken från att flyta igenom området via G:a södertäljevägen. Trottoarerna är rätt breda idag och har delvis redan separerade cykelbanor, så där tror jag inga större problem föreligger heller.

Problemet är väl bara att man inte riktigt kan köra i blandtrafik i Sundbyberg och Gröndal. I Sundbyberg har vi en spårvgn var 15:e minut. När signalsystemet kommer i ordning ska det gå en vagn var 6:e minut. I dag har vi en del framkomlighetsproblem i Sundbyberg. Våren 2013 uppmättes 9 min restid för en buss mellan Ekensbergsbron och Bällsta Bro. Det är ett avstånd på ca 500 m.

I Gröndal kommer Tvärbanans 3-minuterstrafik i kombination med exploateringen av Lövholmen orsaka präktiga kösituationer. Men det kanske är spårvagn i bilkö som är själva defintionen på stadsmässighet :roll:

När man planerar en spårväg behöver blicka ett par decennier framåt och inte utgå från gårdagens spårvagnsresa. Därav kravet på eget utrymme för kollektivtrafiken. Lite kan man ju säga att om man inte kommer behöva eget utrymme för spårvägen har man antagligen för få resenärer för att bygga en spårväg över huvud taget. Och tro inte att en BRT-lösning i det fallet skule vara särskilt mycket enklare att passa in i miljön.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

CS skrev:När man planerar en spårväg behöver blicka ett par decennier framåt och inte utgå från gårdagens spårvagnsresa. Därav kravet på eget utrymme för kollektivtrafiken. Lite kan man ju säga att om man inte kommer behöva eget utrymme för spårvägen har man antagligen för få resenärer för att bygga en spårväg över huvud taget. Och tro inte att en BRT-lösning i det fallet skule vara särskilt mycket enklare att passa in i miljön.
Sant.
Problemet som kan uppstå här och som vi redan sett på Tvärbanan är att "eget utrymme" lätt för med sig oönskade barriäreffekter och förfulande miljöer. Installerar man dessutom kapacitetssänkande signalsystem får man ändå inte de drömda restidseffekterna.

Men så behöver det inte bli med lite god känsla för vad man håller på med och som ska fungera i femtio år. Det gäller för både dig och mig och andra (Trafiknämnden t.ex) att värna spårvägens förmåga att bidra till en god urban miljö. Det finns exempel på att detta kan fungera: Thomas Johansson och jag har försökt förmedla goda exempel i vår bok Spårväg-Guide för etablering. Utgiven av Banverket inom ramen för projektet Den Goda Staden. Finns fortfarande att beställa på Trafikverkets webbplats. PDF-versionen är t.o.m. gratis ifall budgeten för inköp är begränsad...
Det är ju kostnadspress nedåt för spårväg, men kanske inte för tunnelbana?

http://publikationswebbutik.vv.se/shopp ... _5153.aspx
Ju förr dess bättre.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Trots allt har tvärbanan tre gånger så många resande per dag som Spårvägen i Norrköping, trots en kortare bana.

Vad är vitsen att bygga som i Norrköping om ingen åker med banan sedan?

Spårvägen i Norrköping har en bra dag på vintern knappt lika många resande som Spårvagnarna till och från Djurgården har en bra sommardag, detta trots att spårvägen i Norrköping är stommen i kollektitrafiken,.

HS
twr

Inlägg av twr »

Henrik Schütz skrev:Trots allt har tvärbanan tre gånger så många resande per dag som Spårvägen i Norrköping, trots en kortare bana.

Vad är vitsen att bygga som i Norrköping om ingen åker med banan sedan?

Spårvägen i Norrköping har en bra dag på vintern knappt lika många resande som Spårvagnarna till och från Djurgården har en bra sommardag, detta trots att spårvägen i Norrköping är stommen i kollektitrafiken,.

HS
Men har det verkligen med banans utformning att göra? Du måste ju jämföra med hur stort resandeunderlaget är. Jag är inte tillräckligt insatt för att veta, men jämförelsen känns lite märklig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd

Inlägg av gbd »

Fortfarande ingen sammanbindande bana?
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Småsteder som Norrköping og Trondheim har lavere trafikkgrunnlag enn hovedsteder som Oslo og Stockholm. Men likevel har sporveiene i småsteder sin misjon. Hver enkelt av Oslos sporvogner frakter i året like mange passasjerer som hele Trondheims vognpark til sammen. At Stockholm også har flere passasjerer enn Norrköping er neppe noen stor "bombe".
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

"Nu börjar samrådet för Spårväg syd" skriver Stockholmdirekt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:"Nu börjar samrådet för Spårväg syd" skriver Stockholmdirekt.
4 500 resenärer per timme? Har de skrivit rätt? Det verkar mycket.

Jag har länge ansett att Spårväg syd lämpar sig bättre för buss. Men om det byggs så mycket bostäder att man kommer upp i ett sådant resande kommer saken i ett annat läge.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Spårväg syd är väl ett jättebra exempel på där "spårfaktorn" verkligen kommer till sitt rätta. Man gör en dragning och från börja planerar för en spårväg. I takt med att fler områden byggs längs linjen ökar resandet. Och det får även följden att de som från början räknat med att åka bil inser att spårvägen ger den goda och smidiga kollektivtrafik som t o m slår ut bilen. Här har tvärbanan vart ett lysande exempel, minns ni hur många som beräknade skulle åka och hur många som åker idag?

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Åtminstone sträckan Kungens kurva - Flemingsberg borde ha en stor potential. Mycke byggbar mark och redan idag en relation med stort resandeunderlag. Ett smidigt byte till/från T-bana vid Masmo är önskvärt, eftersom spårvägen väl inte kommer att angöra T-banan vid Fitja.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr

Inlägg av twr »

Stefan Widén skrev:Spårväg syd är väl ett jättebra exempel på där "spårfaktorn" verkligen kommer till sitt rätta. Man gör en dragning och från börja planerar för en spårväg. I takt med att fler områden byggs längs linjen ökar resandet. Och det får även följden att de som från början räknat med att åka bil inser att spårvägen ger den goda och smidiga kollektivtrafik som t o m slår ut bilen. Här har tvärbanan vart ett lysande exempel, minns ni hur många som beräknade skulle åka och hur många som åker idag?

Stefan
Jag misstänker ändå att det står fel i artikeln. 10 minuters trafik med 30 meters spårvagnar blir en sittplatskapacitet på cirka 400 per timme, vilket då kan motsvara 4 000 resenärer per dygn. En tiopotens mer, som det står i artikeln, skulle snarare vara 2 minuters trafik med 60 meters spårvagnar. Det verkar för mycket.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar