Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s skrev:Om du tittar på bilden jag länkade till för två inlägg sedan (den med tinypic i länknamnet) så ser du att godståget möter ett pendeltåg. Det var det man hade Högdalens station till c:a 1973-1993, en mötesstation utan plattform alltså. Sedan blev järnvägen dubbelspårig men stationen blev kvar, med övergångsväxlar mellan spåren.
Tvivlar på att det är ett godståg, möjligen ett Hg med B6-vagnar...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s skrev:Om du tittar på bilden jag länkade till för två inlägg sedan (den med tinypic i länknamnet) så ser du att godståget möter ett pendeltåg. Det var det man hade Högdalens station till c:a 1973-1993, en mötesstation utan plattform alltså. Sedan blev järnvägen dubbelspårig men stationen blev kvar, med övergångsväxlar mellan spåren.
daniel_s skrev:
Och det var ju också där Högdalens station låg (och ligger fortfarande).
Nej den ligger inte där fortfarande. Driftplatsen Högdalen, med övergångsväxlar, ligger sedan dubbelspårsutbyggnaden på andra sidan Magelungsvägen ungefär nedanför Högdalens värmeverk.
Anders Engström
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
roggek skrev:
Varför inte godståg? Det har sedan banan var nybyggd gått gott om godståg på Nynäsbanan och gör så fortfarande, även om godstrafiken för tillfället inte går söder om Jordbro. Detta är ett faktum som verkar missas lite då och då av persontrafikutopiker.
Anders Engström
daniel_s skrev:
Nej den ligger inte där fortfarande. Driftplatsen Högdalen, med övergångsväxlar, ligger sedan dubbelspårsutbyggnaden på andra sidan Magelungsvägen ungefär nedanför Högdalens värmeverk.
Som jag tolkar "Järnvägsdata" så är gamla Högdalen "infogad i Högdalen nya stn från 94-07-24"
Det lär väl helt enkelt vara lite längre mellan växlarna på den nya stationen som alltså nu är driftplats
roggek skrev:
Varför inte godståg? Det har sedan banan var nybyggd gått gott om godståg på Nynäsbanan och gör så fortfarande, även om godstrafiken för tillfället inte går söder om Jordbro. Detta är ett faktum som verkar missas lite då och då av persontrafikutopiker.
Vi får väl fråga fotografen, som är aktiv på andra forum.
Inget framgår av fotot men vad jag minns så var det mest D-lok på slutet i persontågen till Nynäshamn.
daniel_s skrev:
Nej, nu får vi nog ta och reda ut det här. Eniro har flygfoto av en sådan kvalitet att man kan se var det ligger baliser i spåret. Det är rätt många, men det går att räkna ut vilka som ligger strax före infartssignalerna i var ände. Infartssignalerna i riktning mot Nynäshamn (21 och 51) står strax SO om Rågsvedsvägen. De mot Älvsjö (22 och 52) står strax NV om Magelungsvägen. Driftplatsen Högdalen ligger alltså mellan Rågsvedsvägen och Magelungsvägen. Av trafikverkets underlag för linjeboken framgår att signal 21 och 51 står vid km 52+395 och 22 och 52 står vid km 51+800. Hållplatsen Högdalen låg enligt Järnvägsdata vid km 52,6. Om den uppgiften stämmer låg den alltså utanför den nuvarande driftplatsen strax NV om Rågsvedsvägen. Jag har markerat dessa platser på Eniros flygfoto: http://kartor.eniro.se/m/nebac
roggek skrev:
Vi får väl fråga fotografen, som är aktiv på andra forum.
Inget framgår av fotot men vad jag minns så var det mest D-lok på slutet i persontågen till Nynäshamn.
Eller så kan vi läsa vad jag redan har skrivtit: det var ett godståg, fotografen själv säger det på länken som jag så vänligt tillhandahöll!
Jag såg ett persontåg till Nynäshamn igår, det gick med nån sorts motorvagnar. Så när var "på slutet" egentligen?
daniel_s skrev:[ller så kan vi läsa vad jag redan har skrivtit: det var ett godståg, fotografen själv säger det på länken som jag så vänligt tillhandahöll!
Jag såg ett persontåg till Nynäshamn igår, det gick med nån sorts motorvagnar. Så när var "på slutet" egentligen?
Med på slutet menas slutet på loktåg till Nynäshamn. Man fortsatte ju med det ett tag efter att pendeltrafiken till Västerhaninge kom till .
Men det var som sagt normalt D-lok i de tågen.
På den länk du tillhandahöll ser jag bara en bild av ett tågmöte och inget mer.
Lennart Petersen skrev:Med på slutet menas slutet på loktåg till Nynäshamn. Man fortsatte ju med det ett tag efter att pendeltrafiken till Västerhaninge kom till .
Men det var som sagt normalt D-lok i de tågen.
På den länk du tillhandahöll ser jag bara en bild av ett tågmöte och inget mer.
Häng med lite nu! Jag lade ju ut en länk till hela PV-tråden i ett senare inlägg. Enligt min profil gjorde jag inlägget fre 2014-02-21 0.10:15, det kan eventuellt skilja en timme hit eller dit för dig beroende på dina inställningar
daniel_s skrev:
Nej, nu får vi nog ta och reda ut det här. Eniro har flygfoto av en sådan kvalitet att man kan se var det ligger baliser i spåret. Det är rätt många, men det går att räkna ut vilka som ligger strax före infartssignalerna i var ände. Infartssignalerna i riktning mot Nynäshamn (21 och 51) står strax SO om Rågsvedsvägen. De mot Älvsjö (22 och 52) står strax NV om Magelungsvägen. Driftplatsen Högdalen ligger alltså mellan Rågsvedsvägen och Magelungsvägen. Av trafikverkets underlag för linjeboken framgår att signal 21 och 51 står vid km 52+395 och 22 och 52 står vid km 51+800. Hållplatsen Högdalen låg enligt Järnvägsdata vid km 52,6. Om den uppgiften stämmer låg den alltså utanför den nuvarande driftplatsen strax NV om Rågsvedsvägen. Jag har markerat dessa platser på Eniros flygfoto: http://kartor.eniro.se/m/nebac
Efter att ha åkt sträckan under söndagen, så kan jag konstatera att mitt minne svek mig och Harald har helt rätt. Dock så ligger den tidigare och de nuvarande driftplatserna inte på samma plats.
Anders Engström
Inge skrev: Det var inte omotiverat som först Högdalens och senare Fagersjös stationer lades ned.
Om någon av dessa stationer skall "återuppstå", är det väl mer motiverat med Fagersjö. De har ju ingen spårbunden trafik nu. Högdalen har trots allt Tunnelbanan.
Inge skrev: Det var inte omotiverat som först Högdalens och senare Fagersjös stationer lades ned.
Om någon av dessa stationer skall "återuppstå", är det väl mer motiverat med Fagersjö. De har ju ingen spårbunden trafik nu. Högdalen har trots allt Tunnelbanan.