Bellevue den 19 februari 2014

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Bellevue den 19 februari 2014

Inlägg av Harald »

Det är med en viss tvekan jag skriver detta i "Spårtrafik (bilder)", men förstörelse av spårväg kanske ska ligga där i alla fall.

Idag åkte jag först till Nymånegatan för att se om det hade hänt något med den nya slingan. Det hade det inte. Skogen av punktsignaler stod lika släckt och oanvänd som vid mitt senaste besök, så där tog jag inga bilder.

Sedan åkte jag till Bellevue vars vändslinga har haft oturen att ligga i vägen för den senaste modenycken inom stadsplanering. Göteborgs skolor är i kris för att det fattas pengar, men pengar till att riva upp en fungerande vändslinga och bygga en ny utrustad med en obrukbar signalanläggning finns det.

Bild

Bild

Bild
Henrik Schütz

Re: Bellevue den 19 februari 2014

Inlägg av Henrik Schütz »

Det gäller kanske att kunna motivera beställning av tvåriktningsvagnar :shock:

HS
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Henrik Schütz skrev:Det gäller kanske att kunna motivera beställning av tvåriktningsvagnar :shock:
Hur tänkte du nu? Att man genom att bygga slingor motiverar inköp av tvåriktningsvagnar?

/T
Med reservation för tyckfel.
hej

Inlägg av hej »

Inte många är de slingor som genom åren men några är det.
Vågmästareplatsen och Volvo i och med ombyggnaden av hisingsbanan, vidare Kapellplatsen, Högsbogatan och Sannaplan vad jag kommer på.
Nymånegatan saknar den smidiga övergången som Bellevue kunde erbjuda i bte mellan spårvagn och ersättningsbuss, en av de absolut bästa i staden.
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

hej skrev:Inte många är de slingor som genom åren men några är det.
Vågmästareplatsen och Volvo i och med ombyggnaden av hisingsbanan, vidare Kapellplatsen, Högsbogatan och Sannaplan vad jag kommer på.
Andra slingor som försvunnit är t ex Redbergsplatsen (slutet av 1960-talet?), Kvibergs skola och Kviberg (båda ersattes av Bellevue), två tidigare slingor vid Kungssten, Järntorget, Elisedal ?, Liseberg (huvudentrén), Korsvägen (fanns det möjligen två olika slingor där?), första slingan vid Härlanda, Kaggeledstorget...
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Vad jag hört tidigare (kan inte hänvisa till källa) bekostas både ny vändslinga och rivning av den gamla av de företag som vill bebygga marken vid Bellevue. Stämmer det belastar det inte skattebetalarna utan de som ska bo i området.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
hej

Inlägg av hej »

Daniel R skrev:Vad jag hört tidigare (kan inte hänvisa till källa) bekostas både ny vändslinga och rivning av den gamla av de företag som vill bebygga marken vid Bellevue. Stämmer det belastar det inte skattebetalarna utan de som ska bo i området.
Rivningen av slingan är inte kopplat till någon ny bebyggelse utan handlar om att koppla Artellerigatan med Kvibergsvägen på en stadslikt sätt.Se vidare denna information. http://goteborg.se/wps/portal/aktuellta ... BIS9nQSEh/
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

hej skrev:Se vidare denna information. http://goteborg.se/wps/portal/aktuellta ... BIS9nQSEh/
Varför ljuger de?
Bättre och vackrare för alla.

Boende i de relativt många bostäderna nordväst om rondellerna får längre gångväg och blir dessutom tvugna att korsa ytterligare ett bilkörfält.

Man undrar vilken muta som betalats till vilken beslutsfattare - placeringen av hållplatsen verkar trots allt vara ett beställningsverk för de som bygger nya bostäder. De nya bostäderna har dessutom riktigt nära till busshållplatsen som finns i Kvibergsvägen på östra sidan av den rondell som man ser hälften av i pdf'ens högerkant.

M.v.h. jourhavande NIMBY...
Barre

Inlägg av Barre »

Det är så klar en fråga om tycke och smak.

I mitt tycke är/var den lösning som fanns innan rent ut sagt ful som stryk. En sto koloss mitt i ett hav av asfalt.
Att drastiskt minska ner rondellens storlek och flytta hållplatsen tycker jag leder till en mycket trevligare plats. Dessutom hamnar hållplatsen närmare bebyggelse med mer direkt uppsikt över densamma vilket borde leda till en tryggare känsla kvällstid. Jag har själv bott i nordost och tyckte aldrig att Bellevue var en trevlig plats kvällstid (förvisso inte heller direkt hotfull).

Vissa kommer få längre till hållplatsen men avståndet för den stora skaran i det nybyggda husen kommer att minska en hel del så det borde gå på ett ut tänker jag (?).
Att den nya hållplatsen ligger nära nya bostäder är ju inte per se samma sak som att någon blivit mutad, i alla fall inte i mitt tycke.
"I bring nothing to the table!"
Skriv svar