Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn

Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Inlägg av Kantorn »

Kristofer skrev:Vän av ordning kan inte låta bli att notera att det nu finns förslag på dubbla säckstationer vid Odenplan, en för Roslagsbanan och en för Hagastadstunnelbanan.

Den naturliga lösningen blir då naturligtvis att bygga ut Roslagsbanan så att den går Kårsta - Roslags Näsby - Danderyds sjh (sammaslagning av Mörby och Stocksund enligt förslaget) - Östra station - Odenplan - Hagastaden - Arenastaden - Danderyds sjh - Roslags Näsby - Arninge - Österskär.
Man kan då till exempel ha följande linjer:
  • Kårsta/Lindholmen - snabbtåg - motsols runt Brunnsviken - långsamtåg - Åkersberga och omvänt
  • Ormsta - långsamtåg - medsols runt Brunnsviken - snabbtåg - Österskär och omvänt.
Näsbyparkstågen kan antingen gå enkelriktat runt Brunnsviken, eller så kan man utnyttja de vändspår som man antagligen ändå bör anlägga vid Arenastaden och köra Näsbypark - Odenplan - Arenastaden och omvänt.

Häpp, så var alla problem lösta! :D
En genialisk lösning! Då behöver man inte ha så många RB/TB-spår vid Odenplan heller, och kan (förhoppningsvis) lägga dem parallellt i plan med tunnelbanan :)
Professionell tyckare
gbd

Inlägg av gbd »

Min tanke var väl främst att förstärker/förlänger man T-banan så är det fler som stiger på den direkt från NO-sektorn, många ska nog till tunnelbanan ändå. Sen så är det väl hugget som stucket när det gäller odenplan/kungsträdgården. Låter man den gå till odenplan så kan man inte byta till blå istället. Den har ju förstås inte anknytning till pendeltåget, det får medges, men det skulle ge en ny station i innerstan utan belasta befintliga stationer ytterligare.
twr

Inlägg av twr »

gbd skrev:Min tanke var väl främst att förstärker/förlänger man T-banan så är det fler som stiger på den direkt från NO-sektorn, många ska nog till tunnelbanan ändå. Sen så är det väl hugget som stucket när det gäller odenplan/kungsträdgården. Låter man den gå till odenplan så kan man inte byta till blå istället. Den har ju förstås inte anknytning till pendeltåget, det får medges, men det skulle ge en ny station i innerstan utan belasta befintliga stationer ytterligare.
Just därför borde den gå till T-Centralen! Jag skulle gissa att det ger de bästa restiderna i genomsnitt för hela Nordost. För Vallentuna och Åkersberga är det en stor förbättring, medan de knappast skulle påverkas av en tunnelbana till Täby. För Täbyborna blir det ett byte mer om du ska till Stadion/Östermalmstorg/Gamla stan/Slussen/Mariatorget/Zinkensdamm/Hornstull/Liljeholmen, men i nästan alla andra relationer blir det bättre resor med Roslagsbanan till City. Betydligt kortare restid än tunnelbanan som gör svängen över Östermalm också.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Varför ska allt in till T-Centralen? Varför kan inte Stockholmare lära sig byta färdmedel mer än en gång? Det fungerar i de flesta andra städer.

T-Centralen är knökafullt som det heter här i Småland. Ibland är jag orolig att någon ska falla ner på spåret när jag går på någon av de två övre plattformarna. Hur blir det då inte när pendeln ansluter direkt? Och sedan - om Roslagsbanan dessutom går dit?

Bättre då om Roslagsbanan går till Centralen, norrifrån på något sätt. Går det att bygga ut värtalänken till dubbelt trespår skulle det vara att föredra.
Professionell tyckare
Christian Spår

Inlägg av Christian Spår »

Har man tänkt tanken att grena T-röd in mot Odenplan söder om T-Universitetet? Jag ser vissa fördelar.

* Den är redan tunnelbana och därför lämplig i tunnlar.
* Tekniska högskolan och norrut har långa plattformar likt blå linjen vilket kan börja användas på denna gren. https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... p?p=295871
* Intressanta stationslägen i området roslagstull/bellevue/sveaplan för knytpunkt (t ex Roslagsgatan och norrtullsgatan har haft spårvagn förr, värtabanan kan få persontrafik, roslagsvägen för bussar)
* Möjlig fortsättning till Sabbatsberg (används platformen vid järnvägsspåren bara för gods där?) och T-Fridhemsplan
* Därefter Marieberg, T-Hornstull/T-Liljeholmen...
twr

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:Varför ska allt in till T-Centralen? Varför kan inte Stockholmare lära sig byta färdmedel mer än en gång? Det fungerar i de flesta andra städer.

T-Centralen är knökafullt som det heter här i Småland. Ibland är jag orolig att någon ska falla ner på spåret när jag går på någon av de två övre plattformarna. Hur blir det då inte när pendeln ansluter direkt? Och sedan - om Roslagsbanan dessutom går dit?

Bättre då om Roslagsbanan går till Centralen, norrifrån på något sätt. Går det att bygga ut värtalänken till dubbelt trespår skulle det vara att föredra.
Det är inte viktigt i sig att den går utan byten till City, det är ju därför vi diskuterar Odenplan också. Men om Roslagsbanan får en lämpligt placerad station på Norrmalm när man Blå linjen och i någon mån fjärr- och regionaltåg också. Resor mot Västerort blir längre jämfört med ett byte vid Odenplan, men i övrigt bör de flesta resor underlättas. Vi får inte glömma att Blå linjen kommer vara betydligt viktigare i framtiden, med förbindelser både mot Nacka och Hagsätra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd

Inlägg av gbd »

Christian Spår skrev:Har man tänkt tanken att grena T-röd in mot Odenplan söder om T-Universitetet? Jag ser vissa fördelar.

* Den är redan tunnelbana och därför lämplig i tunnlar.
* Tekniska högskolan och norrut har långa plattformar likt blå linjen vilket kan börja användas på denna gren. https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... p?p=295871
* Intressanta stationslägen i området roslagstull/bellevue/sveaplan för knytpunkt (t ex Roslagsgatan och norrtullsgatan har haft spårvagn förr, värtabanan kan få persontrafik, roslagsvägen för bussar)
* Möjlig fortsättning till Sabbatsberg (används platformen vid järnvägsspåren bara för gods där?) och T-Fridhemsplan
* Därefter Marieberg, T-Hornstull/T-Liljeholmen...
Om hagastadavgreningen gått via solna centrum så hade det kanske varit värt att koppla en sån avgrening på röds avgrening, då skulle man kunna få en linje från barkabystaden till mörby centrum via kista och odenplan. Men det kanske bäst diskuteras i tråden odenplan-arenastaden.
TheVirtual1

Inlägg av TheVirtual1 »

twr skrev:
Kantorn skrev:Varför ska allt in till T-Centralen? Varför kan inte Stockholmare lära sig byta färdmedel mer än en gång? Det fungerar i de flesta andra städer.

Det är inte viktigt i sig att den går utan byten till City, det är ju därför vi diskuterar Odenplan också. Men om Roslagsbanan får en lämpligt placerad station på Norrmalm när man Blå linjen och i någon mån fjärr- och regionaltåg också. Resor mot Västerort blir längre jämfört med ett byte vid Odenplan, men i övrigt bör de flesta resor underlättas. Vi får inte glömma att Blå linjen kommer vara betydligt viktigare i framtiden, med förbindelser både mot Nacka och Hagsätra.
Som jag ser det så missar man en väldigt viktig punkt om man väljer att lägga en station på Odenplan istället för på centralen, och det är att framförallt alla som kommer söderifrån inte vinner _någonting_ mot idag då de ska byta till RB. Att ta t-banan till Odenplan istället för Östra/Tekniska om man kommer söderifrån tar nästan längre tid, samt att man då får lägga på restiden det tar att åka mellan Odenplan->Östra med RB då, så vinsten kommer vara noll! De enda som tjänar något att tala om på detta är de som bor i vasastan nära Odenplan, samt de som kommer västerifrån med T-banan och pendeln, men that's it, resten förlorar på det eller vinner ingenting.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

TheVirtual1 skrev:
twr skrev:

Som jag ser det så missar man en väldigt viktig punkt om man väljer att lägga en station på Odenplan istället för på centralen, och det är att framförallt alla som kommer söderifrån inte vinner _någonting_ mot idag då de ska byta till RB. Att ta t-banan till Odenplan istället för Östra/Tekniska om man kommer söderifrån tar nästan längre tid, samt att man då får lägga på restiden det tar att åka mellan Odenplan->Östra med RB då, så vinsten kommer vara noll! De enda som tjänar något att tala om på detta är de som bor i vasastan nära Odenplan, samt de som kommer västerifrån med T-banan och pendeln, men that's it, resten förlorar på det eller vinner ingenting.
Alla som bor längs gröna linjen tjänar på det. De slipper ett byte. Alla som bor längs pendeln tjänar på det. Många som använder röda linjens Mörbygren tjänar på det, då det inte blir lika överfullt på tunnelbanan mellan Teknis och T-Centralen. Dessutom - om de på Mörbylinjen ska till Odenplan (vilket rätt många faktiskt ska - det är inte för inte som bussen mellan Östra och Odenplan är överfull) så slipper de åka ända in till T-Centralen.
Professionell tyckare
TheVirtual1

Inlägg av TheVirtual1 »

Alla som bor längs gröna linjen tjänar på det. De slipper ett byte. Alla som bor längs pendeln tjänar på det. Många som använder röda linjens Mörbygren tjänar på det, då det inte blir lika överfullt på tunnelbanan mellan Teknis och T-Centralen. Dessutom - om de på Mörbylinjen ska till Odenplan (vilket rätt många faktiskt ska - det är inte för inte som bussen mellan Östra och Odenplan är överfull) så slipper de åka ända in till T-Centralen.
Fast att slippa ett byte är ju inte samma sak som att det går fortare - kommer du med gröna linjen söderifrån är ju steget att gå över plattformen på Slussen eller Gamla stan för att ta röda linjen upp till Tekniska inte stor t.ex. och du tjänar antagligen en hel del i tid. Kommer du med något fjärrtåg, arlanda express eller långfärdsbuss och ska vidare med RB så måste du i alla fall byta och då tar det längre tid. Kommer du med blåa linjen tar det troligen längre tid också då RB kommer behöva hamna lååångt ner på Odenplan och du ska springa upp och ned både vid Fridhemsplan och Odenplan då. Alla som kommer med buss från Nacka-hållet och ska byta vid Slussen ändå kommer inte heller tjäna på det. Jag tror att reseströmmarna är större för de som tjänar på ett byte vid centralen än de som tjänar på ett byte vid Odenplan oavsett!
bpn

Inlägg av bpn »

Håller med! Då slipper man problemet med avgrening av TUB1 och klarar sig med 4 spår för Odenplans RB-station.
gbd

Inlägg av gbd »

Men det blir väldigt djupa stationer, och jag förstår inte varför man måste gå i tunnel så tidigt även för T-centralalternativet (och med väldigt bran stigning dessutom)? Skulle det inte funka i T-cenralalternativet att man börjar dyka ned strax innan dages station och efter norra länken och korsar t-röd mellan KTH och Stadion? OM det går borde man kunna göra tunneln kortare (och kanske ha en station vid humlegården :) ).
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

TheVirtual1 skrev:
Fast att slippa ett byte är ju inte samma sak som att det går fortare - kommer du med gröna linjen söderifrån är ju steget att gå över plattformen på Slussen eller Gamla stan för att ta röda linjen upp till Tekniska inte stor t.ex. och du tjänar antagligen en hel del i tid. Kommer du med något fjärrtåg, arlanda express eller långfärdsbuss och ska vidare med RB så måste du i alla fall byta och då tar det längre tid. Kommer du med blåa linjen tar det troligen längre tid också då RB kommer behöva hamna lååångt ner på Odenplan och du ska springa upp och ned både vid Fridhemsplan och Odenplan då. Alla som kommer med buss från Nacka-hållet och ska byta vid Slussen ändå kommer inte heller tjäna på det. Jag tror att reseströmmarna är större för de som tjänar på ett byte vid centralen än de som tjänar på ett byte vid Odenplan oavsett!
Grejen är just den att Odenplans RB-station verkar hamna på samma djup som pendelstationen - därför blir det inte så lååååångt ner som du tror. Och ett om jag får välja mellan ett byte vid Slussen - med därpå följande väntetid på t-bana på Röd linje - och en station extra på Odenplan - jag tror att RB-stationen vid Östra hamnar djupare än den vid Odenplan, förresten, så väljer jag att åka en station extra med RB. Dvs byte vid Odenplan.
Om det ska funka med RB vid City - där det är trångt bland alla kulvertar - då tror jag man hamnar på Citybanans nivå eller djupare. Då kan man tala djupt ner.

Vi har olika åsikter. Jag ser stora fördelar med Odenplan. Jag ser stora nackdelar med T-Centralen.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Karsten skrev:Jo, precis. Det är bara frågan hur mycket "rätt förutsättningar" kostar jämfört med fler spår vid Odenplan. Det som gör 4+4S-upplägget (alltså fyra lokala och fyra snabba tåg per timme och linje) effektivare än tiominutersupplägget är att man får ut fler och snabbare avgångar på färre fordon. Det gör dock att flödet närmast Östra/Odenplan inte är helt jämnt eftersom tågen gör olika antal uppehåll och inte bör hinna ikapp varandra längs vägen.

Så visst går det nog att vända 20 tåg i timmen på två spår även på RB, men det sker då på bekostnad av fler tågsätt och längre restider.
I hur stor utsträckning måste tåglängden varieras (speciellt över kortare tid - att alla tåg är långa i rusningen och korta utanför rusningen innebär ju t.ex. inget större problem)?

Hur pass "ojämn" måste trafiken vid södra vändplatsen vara, d.v.s. hur många tåg måste som mest kunna stå uppställda samtidigt?

Skulle man kunna klara av det mesta av detta genom att dels bygga två riktigt långa plattformar, säg så att de rymmer 12 vagnar eller kanske till och med 15 (två 6-vagnarståg och ett 3-vagnars, fem 3-vagnras eller ett 6-vagnars + två tre-vagnars) per spår, och dessutom två rätt långa vändspår bortom plattformarna?

Givetvis skulle det krävas en del extra jobb att koppla isär/ihop tåg eftersom man antagligen inte kan optimera vilka tåg som är 3-vagnars och vilka som är 6-vagnars (men med åtminstone två plattformsspår så borde man kunna 'sortera' tågen en del åtminstone, speciellt om det finns ett kryss på varje sida av plattformarna) och dessutom skulle det ställa stora krav på att skyltningen utformas rätt från början, men det vore väl ändå kanske en tänkbar idé?

Det sägs ju ofta att det är stationerna som kostar mest vid bygge av spårtrafik under mark, men i det här fallet borde det räcka att "bara" själva plattformen är rejält lång. Eftersom det ändå "bara" är ett dubbelspår med 20 6-vagnarståg per timme i varje riktning så behöver rulltrappor, hissar o.s.v. ändå inte vara anpassade för att klara fler resenärer än om stationen bara rymt två 6-vagnarståg.
Kristofer skrev:Den naturliga lösningen blir då naturligtvis att bygga ut Roslagsbanan så att den går Kårsta - Roslags Näsby - Danderyds sjh (sammaslagning av Mörby och Stocksund enligt förslaget) - Östra station - Odenplan - Hagastaden - Arenastaden - Danderyds sjh - Roslags Näsby - Arninge - Österskär.
Nästan som en slags beställningsarbete för att säkerställa att över+medelklassen i nordost aldrig någonsin kommer behöva beblanda sig med arbetarklassen och underklassen i söderort och västerort... Bild Bild Bild
I hur stor utsträckning är det vanligt att behöva göra två eller fler byten i orter som är jämförbara med Stockholm eller mindre?

Det är väl fullt begripligt att man måste göra flera byten i betydligt större orter, men även orter som t.ex. London har en rätt speciell trafik med märkliga upplägg såsom att Southeastern-tågen i rusningen går till Canon Street medan utanför rusningen går de till Charing Cross, och där även många andra stationer i södra halvan har direkttåg till två olika ändstationer i centrum.
Kantorn skrev:T-Centralen är knökafullt som det heter här i Småland. Ibland är jag orolig att någon ska falla ner på spåret när jag går på någon av de två övre plattformarna. Hur blir det då inte när pendeln ansluter direkt? Och sedan - om Roslagsbanan dessutom går dit?
Plattformsdörrar vore inte dumt!
Kantorn skrev:Bättre då om Roslagsbanan går till Centralen, norrifrån på något sätt. Går det att bygga ut värtalänken till dubbelt trespår skulle det vara att föredra.
Varför inte bygga en tunnel med stationer både vid Odenplan och Centralen?

Men jag vill nog ändå återknyta till det jag tjatat om förr, d.v.s. dra Roslagsbanan till det som nu är gröna linjens station vid Odenplan, använda gröna linjens nuvarande bana fram till en ny plattform vid Fridhemsplan, och därifrån ny bana till söder och där t.ex. ta över en gren av gröna banan och Saltsjöbanan. Hässelbybanan kopplas istället, också via nya plattform, mot Kungsträdgården. Gröna banan söderifrån får ny plattform vid Odenplan och därefter dras den via NKS till Solna C där den tar över Akallagrenen. I mån av plats kan tåg längs Akallabanans nuvarande sträckning köras, när plats saknas kan lillpendel köras t.ex. Västra Skogen - Solna C eller Västra Skogen - Fridhemsplan, eller så bygger man Fridhemsplan med diverse förbindelsespår så att man kan köra Akalla - Fridhemsplan - Söder eller liknande. Banan Västra Skogen - Solna C kan dessutom få ingå i någon slags bana mot nordost.
twr skrev:Sedan kan man fråga sig varför det över huvud taget skulle byggas en tunnelbana till Täby i närtid? Det är väl mycket rimligare att bygga vidare på Roslagsbanan som redan finns där, och som försörjer Vallentuna och Åkersberga och inte bara Täby?
Är det inte enklare att man bara kallar Roslagsbanan för tunnelbana så är det löst? Bild
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Kantorn skrev:[Vi har olika åsikter. Jag ser stora fördelar med Odenplan. Jag ser stora nackdelar med T-Centralen.
Varför inte "både och" vi bygger först en RB rakt på Odenplan med station, med förutsättningar att senare gå vidare in mot Centralen-T Centralen.
Då kan det också bli någon station på vägen som vid Sabbatsberg -Norra Bantorget eller så.
gbd

Inlägg av gbd »

Om man ska till odenplan med RB skulle man inte spara pengar och göra flera flugor på smällen om man från albano gjorde en ny bytesstation för T-röd och RB (Typ bara en trappa e dyl mellan plattformen) från Albano så grenas röd av mot odenplan för att kopplas på hagastadsavgreningen, men RB följer samma sträckning och delar tunnelrör men ej räls och får också en station vid odenplan. östra station och räls dit försvinner och bebyggs tätt. (Röd avgrening har kanske en station mellan albano och odenplan). Kan det vara något?
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

.
Alla städer ser inte likadana ut men som Stockholm är uppbyggt är det nog naturligt med en mittpunkt där alla de stora pulsådrorna sammanstrålar.
Och nog kan Stockholmarna konsten att byta färdmedel, de flesta gör nog det och själv har jag två byten på jobbresan varav ett på T Centralen. Det behöver inte bli fler när resan redan tar 50-55min . Och det kan väl sägas att Stockholmarna har de längsta arbetsresorna i riket i genomsnitt, Västerbotten har längre i väglängd men Stockholm har längst faktisk restid så jag tror inte man är bortskämda på något sätt.
Men det sagt har jag inget emot att det skapas fler alternativa bytescentra och Odenplan kan bli betydelsefull.
Men om nu T Centralen är knökfull så är det väl inte fel att bygga fler spår och fler plattformar så resenärerna kn bre ut sig.
Snart är Citybanan station klar med två plattformar, massor med ytor och förbindelsevägar.
CS

Inlägg av CS »

M_M skrev:
twr skrev:Sedan kan man fråga sig varför det över huvud taget skulle byggas en tunnelbana till Täby i närtid? Det är väl mycket rimligare att bygga vidare på Roslagsbanan som redan finns där, och som försörjer Vallentuna och Åkersberga och inte bara Täby?
Är det inte enklare att man bara kallar Roslagsbanan för tunnelbana så är det löst? Bild

Det är Exakt det som den pedagogiska uppgiften, inget annat.

Det finns egentligen bara ett enda skäl till att bygga tunnelbana till Täby nämligen:

Det är Tunnelbana.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
gbd

Inlägg av gbd »

CS skrev:

Det finns egentligen bara ett enda skäl till att bygga tunnelbana till Täby nämligen:

Det är Tunnelbana.
Hur skiljer sig kapaciteten? (Hur tätt skulle man kunna köra tåg?) (Hur påverkar det trafiken vid de plankorsningar som finns längre ut om en markant ökning av trafiken görs?)

Men är det ett motsatsförhållande mellan RB och tunnelbanan? Kan det inte vara så att NO-sektorn har växt så mycket att kanske bägge behövs?

Sen undrar jag, behöver verkligen östra station vara kvar? om man går under jord, den blir ju så väldigt djup. Om man t.ex. drar RB in till centralen, kan man inte skippa Östra då?
twr

Inlägg av twr »

gbd skrev:
CS skrev:

Det är Tunnelbana.
Hur skiljer sig kapaciteten? (Hur tätt skulle man kunna köra tåg?) (Hur påverkar det trafiken vid de plankorsningar som finns längre ut om en markant ökning av trafiken görs?)

Men är det ett motsatsförhållande mellan RB och tunnelbanan? Kan det inte vara så att NO-sektorn har växt så mycket att kanske bägge behövs?

Sen undrar jag, behöver verkligen östra station vara kvar? om man går under jord, den blir ju så väldigt djup. Om man t.ex. drar RB in till centralen, kan man inte skippa Östra då?
Roslagsbanan har väl ett signalsystem för 2 minuters turtäthet, samma som tunnelbanan. Om jag har förstått saken rätt. Tågen är 120 meter mot tunnelbanan 140 meter, något mindre men jämförbart alltså. Den tätaste trafiken har vi på den gemensamma sträckan söder om Roslags-Näsby, och där finns det inte många plankorsningar kvar. Jag tror man planerar att bygga bort dem som finns. Även längre norrut ska väl de flesta plankorsningar försvinna vid utbyggnaden av dubbelspår.

Din andra fråga: Östra station läggs ju ned och exploateras, det är en del av finansieringen. Men du kanske menar om det är motiverat att bygga en station för RB vid Tekniska högskolan? Dels handlar det om bytet till tunnelbanan (för de som ska till Stadion eller Östermalmstorg), dels om att få en anslutning till linje 4 (spårväg eller buss) och en del andra busslinjer. Dels är området kring KTH i sig en viktig målpunkt för många som kommer från Nordostsektorn.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Låst