Flytta hus för cykelbana?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Flytta hus för cykelbana?
Man har planer på att flytta tullhusen på skeppsbron för att ge mer plats åt cykelbanor. "Tullhus i vägen för cykelbana". En sak är säker, och det är att gångbanan närmast tullhusen är alldeles för smal. Det går inte att möta, eller gå om, ett barnvagnsekipage där.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Flytta hus för cykelbana?
Det skulle inte vara enklare att lägga cykelbanorna på insidan av tullhusen, längs med kajen?
Det är ju där alla går iallfall...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Det är väl iofs ett bra skäl till att inte ha cykelbanorna där också. Problemet är väl mest att om man har en cykelbana på körbanesidan, så kommer den även att användas som gångbana, oavsett hur man skyltar. Dessutom finns väl fortfarande en viss internationell trafik vid kajplatsen i fråga som då spärrar av hela kajpromenaden. Men jag tycker hur som helst att en flyttning av tullstugorna är en omotiverat krånglig och dyr lösning som detta lilla problem inte förtjänar. Min rekommendation är att man inte ändrar på någonting!roggek skrev:Det skulle inte vara enklare att lägga cykelbanorna på insidan av tullhusen, längs med kajen?
Nja, om man flanerar en vacker sommardag så går man nog utmed kajen. Men i andra fall så går man nog gärna utmed gatan. Även om det är trångt.roggek skrev:Det skulle inte vara enklare att lägga cykelbanorna på insidan av tullhusen, längs med kajen?
Men jag håller med om att det är ett stort och krångligt sätt att lösa ett verkligt problem.
Om man inför stoppförbud i båda riktningarna så kanske det skulle få plats med två cykelbanor, två bussfiler och två bilfiler mellan trottoarerna, så att man slapp måla cykelbana på den östa trottoaren? Men distributionsfordon och taxi behöver väl kunna stanna på ena sidan.
Då man kan riva bostadshus för att anlägga bilvägar ser jag inte problemet i att flytta hus för att bredda en cykelväg.
Säg att det var ett skämt? För vem vill ha ytterligare en "Götgatsbacke"!643 skrev:Cykelstråk på Österlånggatan?
Smågatsten uppskattas nog inte av cyklister, även om deras maxhastighet skall vara "gånghastighet", vilket uttyds ca 7 km/tim. Flanörerna och turisterna skulle knappast uppskatta arrangemanget heller. Förmodligen inte butiksägarna heller.
Hur är gatan skyltad i dag? Som Gågata (där cykeltrafik tillåts) eller som Påbjuden gångbana (där cykeltrafik inte tillåts). Eller kanske med någon av skyltarna Förbud mot trafik med fordon (i dagligt tal fordonstrafik förbjuden) eller med Förbud mot trafik med annat motordrivet fordon än moped klass II (i dagligt tal motorfordonstrafik förbjuden).
Alla förslag som kan bidraga till att vi får bort velocipeder som färdas i 60 km i timmen från innerstaden är välkomna! T ex förbjud mot hjälmar, eller att polis utrustas med anglar som kan användas mot dessa vandaler et c.
/Göran
/Göran
-
För att hålla det forum-relevant så vore det smart om man planerade för en framtid då det åter går spårvagn på skeppsbron. Nya slussen byggs väl med dem i åtanke.
Jag gillar verksamheter kopplade till tullhusen, men de får gärna flytta ut till båtar och annat flytande. Tullhusen är lite för långa som det är idag, och skeppsbron har för få övergångställen.
Får också hålla med om att 60 km/h är för fort för innerstadstrafik, men får jag välja så tar jag bort lastbilar och bilar snarare än cyklister.
Jag gillar verksamheter kopplade till tullhusen, men de får gärna flytta ut till båtar och annat flytande. Tullhusen är lite för långa som det är idag, och skeppsbron har för få övergångställen.
Får också hålla med om att 60 km/h är för fort för innerstadstrafik, men får jag välja så tar jag bort lastbilar och bilar snarare än cyklister.
Det finns en gammal tråd som dyker då och då, spårväg på Skeppsbron. Den handlar dessvärre inte om Stockholm och jag blir lika besviken varje gång.Christian Spår skrev:För att hålla det forum-relevant så vore det smart om man planerade för en framtid då det åter går spårvagn på skeppsbron. Nya slussen byggs väl med dem i åtanke..
Merparten av Stockholms innerstadsgator har begränsning 30 Km/t och några 50Km/t, få körfält, trängsel och täta rödljus gör att man sällan kommer upp i dessa farter i motorfordon, annat gäller för en del som framför tvåhjulingar utan motor, dom krockar med fotgängare och motorfordon, men framför allt stör och skadar dom sina medtrafikanter på tvåhjulingar.Christian Spår skrev: Jag gillar verksamheter kopplade till tullhusen, men de får gärna flytta ut till båtar och annat flytande. Tullhusen är lite för långa som det är idag, och skeppsbron har för få övergångställen.
I ytterstad och kranskommuner satsas det mycket bra på CG-banor och det är suveränt. I Stockholms innerstad vore det bättre om man tog bort alla cykelbanor och hänvisade dessa fordon till gatan som alla andra fordon, samma regler gäller som för alla andra fordon. Jag lärde mig cykla som 5-åring och redan som 6-åring -58 började jag på egen hand med kompisarna cykla i Stockholms innerstad utan problem, det var massor av bilar och spårvagnar och horder av cyklar maklig takt, inget Giro Italia.
/Göran
Andelen cyklister som cyklar runt i 60 km/h är försvinnande få om de ens finns i någon större utsträckning. Andelen som ens cyklar hälften så snabbt är en minoritet. De allra flesta cyklister håller sig inom intervallet 10 km/h - 25 km/h.
Även antalet GC-banor i innerstaden är få då det är cykelfält eller blandtrafik som gäller. Angående GC-banor är det en väldigt dålig trafiklösning då man blandar allt från hundägare, joggare, barn, cyklister, gångtrafikanter, rullstolsburna etc på en i bästa fall tre meter bredd väg.
Även antalet GC-banor i innerstaden är få då det är cykelfält eller blandtrafik som gäller. Angående GC-banor är det en väldigt dålig trafiklösning då man blandar allt från hundägare, joggare, barn, cyklister, gångtrafikanter, rullstolsburna etc på en i bästa fall tre meter bredd väg.
På Skeppsbrons östra sida är det en gång och en cykelbana. Elller skal man kalla det cykelfält på gångbanan?BSB101 skrev:Andelen cyklister som cyklar runt i 60 km/h är försvinnande få om de ens finns i någon större utsträckning. Andelen som ens cyklar hälften så snabbt är en minoritet. De allra flesta cyklister håller sig inom intervallet 10 km/h - 25 km/h.
Hur definierar man GC-bana? Jag tänker nog oftast på bana med blandtrafik. Det finns många problem med sådana. T.ex. Hur vet jag om det är en renodlad cykel- eller gångbana, eller om det är en kombinerad om jag inte går in på den där skyltarna finns? Vad gäller när andra asfalterade stråk korsar? Har de alltid samma status? Vintertid är det dessutom svårt att veta om det finns ett streck som delar av cykeltrafiken från gångtrafiken. Något som sällan fungerar i praktiken. Fotgängarna har olika åsikter om huruvida de skall gå på den kombinerade banans vänstra eller högra sida, vilket t.o.m. kan ställa till problem fotgängare emellan. (Jag håller mig så långt till vänster som möjligt.) Även cyklister som jag talat med har olika åsikter i frågan. (En del tycks föredra att få skrämma gångtrafikanterna genom att plötsligt dyka upp någon decimeter ifrån dem.)
Hur som helst, vid skeppsbron är det stora problemet att gångbanans bredd är smalare en en bred enkel-barnvagn, eller kanske lika bred. cykelbanan bara aningen bredare.
Skulle kollektivkörfälten mitt i gatan kunna göras smalare? Kanske om man enbart körde med spårvagnar på sträckan?
Det där är en av de saker som gör cyklisterna så hatade! De har inställningen "Jag måste fram, fort. Andra får väl lugna sig"! En orsak till det är att många cyklister vill kunna tala om hur mycket fortare det går att cykla än åka bil. Eller i alla fall kunna säga hur lite tid de förlorar! Andra har inställningen att de "räddar miljön" och därför är värda att få bete sig hur de vill. Även mot andra "miljöräddare" konstigt nog.Inge skrev:Men när man rev för biltrafiken, för visst förekom det, var det för att lösa väldigt mycket större problem än för dessa bortskämda egocyklister. De har de fruktansvärt bra idag på grund av en redan enorm överprioritering. Vem annars kan drömma om att göra omkörningar på Skeppsbron? Egocyklisten ser det dock som sin självklara rätt. Egocyklisten är dock i allra minst behov av det eftersom just cykelbanan är den yta som nyttjas minst och köerna således är de minsta.
Jag hörde om en cyklist som blev lätt träffad av en bil. Först blev han f..bannad på bilföraren som kört på honom. Men när ett vittne dök upp och sa sig vara villig att vitna om att cyklisten körde mot rött så insåg han att det nog inte var lönt att ta dit polisen och/eller försöka få någon skadeersättning. Han drog direkt vidare, förmodligen helt medveten om att vittnet hade rätt.
I min värld är 2100 cyklister i maxtimmen på Skeppsbron mer än 1600 bilar med i snitt 1,3 personer i.
Det är även viss skillnad på den tvåprocentiga ökningen av fordonstrafiken över innerstadssnittet mellan år 1994 och 2004 jämfört med den 82-procentliga för cykeltrafiken över samma period. Inte ens någon med totalt ideologiskt färgade glasögon kan påstå att målandet av lite cykelfällt här och där (många inte ens tillräckligt bredda för att få plats med stadens standardcykelsymbol) är tillräckligt för att möta denna ökning.
Andelen året-runt-cyklister ökar även ständigt vilket gör att det behövs även fungerande lösningar på vintern. Främst behöver dock trafikplanerade inse att både tekniskt och lagtekniskt är cyklister fordonsförare och inte någon form av fotgängare på hjul. Med andra ord måste man inse att på vägar upp till 30 km/h i timmen är det blandtrafik mellan cykel och bilar som gäller inte mellan bilar och fotgängare. Bäst är givetvis tydlig separation mellan trafikslagen. Överhuvudtaget har Stockholm med kranskommuner mycket att lära av Köpenhamn och Amsterdam.
Det är även viss skillnad på den tvåprocentiga ökningen av fordonstrafiken över innerstadssnittet mellan år 1994 och 2004 jämfört med den 82-procentliga för cykeltrafiken över samma period. Inte ens någon med totalt ideologiskt färgade glasögon kan påstå att målandet av lite cykelfällt här och där (många inte ens tillräckligt bredda för att få plats med stadens standardcykelsymbol) är tillräckligt för att möta denna ökning.
Andelen året-runt-cyklister ökar även ständigt vilket gör att det behövs även fungerande lösningar på vintern. Främst behöver dock trafikplanerade inse att både tekniskt och lagtekniskt är cyklister fordonsförare och inte någon form av fotgängare på hjul. Med andra ord måste man inse att på vägar upp till 30 km/h i timmen är det blandtrafik mellan cykel och bilar som gäller inte mellan bilar och fotgängare. Bäst är givetvis tydlig separation mellan trafikslagen. Överhuvudtaget har Stockholm med kranskommuner mycket att lära av Köpenhamn och Amsterdam.
Ordmärkeri: Den tvåprocentiga ökningen gällde inte fordon, utan motorfordon. (Enligt länkad text.) (Förmodligen skulle siffran vara något högre om det gällt alla fordon.)BSB101 skrev:I min värld är 2100 cyklister i maxtimmen på Skeppsbron mer än 1600 bilar med i snitt 1,3 personer i.
Men det var en petitess.
Det värsta är att även cyklister upplever sig som "fotgängare på hjul". Kanske främst gamla tanter och "flanörs-cyklister". Men även de som kör i "cyckelbudshasighet" uppträder så ibland. Eller snarare som joggare eller löpare på hjul.BSB101 skrev:Andelen året-runt-cyklister ökar även ständigt vilket gör att det behövs även fungerande lösningar på vintern. Främst behöver dock trafikplanerade inse att både tekniskt och lagtekniskt är cyklister fordonsförare och inte någon form av fotgängare på hjul. Med andra ord måste man inse att på vägar upp till 30 km/h i timmen är det blandtrafik mellan cykel och bilar som gäller inte mellan bilar och fotgängare. Bäst är givetvis tydlig separation mellan trafikslagen. Överhuvudtaget har Stockholm med kranskommuner mycket att lära av Köpenhamn och Amsterdam.
När det gäller bilar som ställer sig kortare och längre tid i cykelfälten så kanske man skulle göra en specialinsats liknande den som polisen tänker göra i Tensta och Rinkeby. Sänd ut en armé av P-lisor under lämpliga tider och låt dem se till att det inte går att stå längre tid än säg max två minuter i cykelfältet innan det sitter en P-bot på vindrutan. (Måste P-vakterna vänta en viss tid även i sådana här fall innan lappen skrivs ut? Det är ju stoppförbud.)
Nej varför skulle man någonsin behöva det? Det är inte tiden som avgör om bilen är stannad eller parkerad, utan sysselsättningen. Men man kan ju ha som rutin att alltid komma tillbaka efter några minuter så slipper man slösa ärendenummer i onödan.LÅ1 skrev:När det gäller bilar som ställer sig kortare och längre tid i cykelfälten så kanske man skulle göra en specialinsats liknande den som polisen tänker göra i Tensta och Rinkeby. Sänd ut en armé av P-lisor under lämpliga tider och låt dem se till att det inte går att stå längre tid än säg max två minuter i cykelfältet innan det sitter en P-bot på vindrutan. (Måste P-vakterna vänta en viss tid även i sådana här fall innan lappen skrivs ut? Det är ju stoppförbud.)
Är det stoppförbud betyder det att det är totalförbjudet att stanna om inte trafiksituationen kräver det, t.ex. vid köbildning. Se sidan 3 i denna pdf-broschyr om att stanna och parkera. (I en del myndighetstext så betyder inte orden det som vi är vana vid. Att stanna för att parkera är tydligen inte att stanna!daniel_s skrev:Nej varför skulle man någonsin behöva det? Det är inte tiden som avgör om bilen är stannad eller parkerad, utan sysselsättningen. Men man kan ju ha som rutin att alltid komma tillbaka efter några minuter så slipper man slösa ärendenummer i onödan.LÅ1 skrev:När det gäller bilar som ställer sig kortare och längre tid i cykelfälten så kanske man skulle göra en specialinsats liknande den som polisen tänker göra i Tensta och Rinkeby. Sänd ut en armé av P-lisor under lämpliga tider och låt dem se till att det inte går att stå längre tid än säg max två minuter i cykelfältet innan det sitter en P-bot på vindrutan. (Måste P-vakterna vänta en viss tid även i sådana här fall innan lappen skrivs ut? Det är ju stoppförbud.)

Jag utgår ifrån att det är stoppförbud som gäller i cyklfälten.