Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
BSB101
Inlägg: 2980
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av BSB101 »

Tunnelbanan i Stockholm har smeknamn som snöret och tuben. Vad har övrig spårtrafik i Stockholm för smeknamn? Pendeltåget förkortas till pendeln men vad har exempelvis spårvägen för smeknamn?

Med smeknamn menar jag ett etablerat namn som brukarna och invånarna använder.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av roggek »

Närtrafiken här hemma brukade kallas för "tomburken", den var aldrig full. Sedan när den blev full, så döptes den om till "Regionen runt", i och med att den går alla möjliga och omöjliga vägar...

I Stockholm har väl annars buss linje 62 alltid gått under namnet "Käppexpressen".
"Orientexpressen" kallades tunnelbanelinje 10 mot Hjulsta på 70 och 80-talet (vet inte om den gör det idag), och linje 13 mot Norsborg hette då såklart "Vitlöksexpressen".

Linje 12 kallades i folkmun "Tolvnollan" då den åren 1975-1989(?) hette linje 120.
Roslagsbanan hette "Mahognyexpressen" då de gamla trätågen fanns innan X10p.

Så visst finns det massa smeknamn, på Trafikminnen hittar du en hel del som Max har berättat om.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s
Inlägg: 14191
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av daniel_s »

Tolv-nollan eller mahogny-expressen är roliga, men inte tillräckligt vanliga.

"Tricken" är jag lite osäker på, känner inga icke-norrmän som säger så, men det lär förekomma. "Lådan" lär man ju ha sagt om diverse vagnar (har vi inte gått igenom allt detta förresten). Sen finns ju "Gröna faran" och sådant...

Tyvärr tror jag att det är ganska utslätat i verkligheten. Det vanligaste är ju att man säger "tunnelbanan", "tvärbanan", "pendeln", "bussen", "spårvagnen" (linje 7), "tåget" (på RB, SB, LB), "tolvan" (dööh) eller liknande tämligen officiella benämningar.
Lennart Petersen
Inlägg: 3099
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev:Tolv-nollan eller mahogny-expressen är roliga, men inte tillräckligt vanliga.

"Tricken" är jag lite osäker på, känner inga icke-norrmän som säger så, men det lär förekomma. "Lådan" lär man ju ha sagt om diverse vagnar (har vi inte gått igenom allt detta förresten). Sen finns ju "Gröna faran" och sådant...

Tyvärr tror jag att det är ganska utslätat i verkligheten. Det vanligaste är ju att man säger "tunnelbanan", "tvärbanan", "pendeln", "bussen", "spårvagnen" (linje 7), "tåget" (på RB, SB, LB), "tolvan" (dööh) eller liknande tämligen officiella benämningar.
Tricken för spårvagnen lär ha varit rätt vanligt bland en äldre generation.
Mina släktingar i Stockholm födda något mellan 1910 och 1920talen sa tricken.
Men det glömdes bort och när spårvagnen återkom i centrala delarna blev det inget särskilt.
För tunnelbanan är det väl bara några försök som "kolektivsnöret" och liknande men egentligen finns det inget slangord eller smeknamn som fått någon större utbredning.
Ett mystiskt sätt at uttrycka sig är ju annars "tunnelbana" för ett tåg eller avgång.
Som jag hörde ett par unga tjejer: "det går en tunnelbana om 5 minuter vi får skynda oss"
Tuben uppfattar jag som mest ett uttryck bland spårentusiaster och inte så allmänt.
Med tanke på kolektivtrafikens betydelse i Stockholm så är det väl annars förvånande hur lite den gett avtryck i slangord och smeknamn.
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av hgsldf »

Bland fjuniga stockholmare på 50-och 60-talet var det ganska allmänt att kalla T-banan för Tricken och det var ju förvillande när jag kom till Oslo i slutet på 60-talet...
Jag har aldrig hört någon stockholmare kalla spårvagnen så!

Vad sa man i övriga spårvägsstäder?
/Göran
Lennart Petersen
Inlägg: 3099
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av Lennart Petersen »

hgsldf skrev:Bland fjuniga stockholmare på 50-och 60-talet var det ganska allmänt att kalla T-banan för Tricken och det var ju förvillande när jag kom till Oslo i slutet på 60-talet...
Jag har aldrig hört någon stockholmare kalla spårvagnen så!

Vad sa man i övriga spårvägsstäder?
/Göran
Men om dom sa tricken så hade dom det helt säkert från spårvagnen.
Och jag är helt säker på att en äldre generation sa tricken om just spårvagnen.
Men den försvann ju vartefter i innerstaden och likaså den äldre generationen.

http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=tricken
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av hgsldf »

Du har säkert till 100% rätt och allt talar för det! jag försökte bara påtala att när våra förfäder blev gamla och slutade med slang, plockade vi unga upp uttrycket på 50-talet utan att förstå dess historiska ursprung, det var en betydelseförändring, eller tom en betydelseförsämring!
/Göran
Lennart Petersen
Inlägg: 3099
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av Lennart Petersen »

hgsldf skrev:Du har säkert till 100% rätt och allt talar för det! jag försökte bara påtala att när våra förfäder blev gamla och slutade med slang, plockade vi unga upp uttrycket på 50-talet utan att förstå dess historiska ursprung, det var en betydelseförändring, eller tom en betydelseförsämring!
/Göran
Men uppenbarligen dog det ut , och även andra slangord för T-banan som uppfunnits under årens lopp.
Det är ju lite märkligt eftersom vi vill ha slangord och smeknamn för allt möjligt i vår närmsta omgivning, stadsdelar o.s.v men tunnelbanan förblir tunnelbanan och inget annat . Tvärbanan är ju ett officiellt begrepp och spårvagnen på L7 har inte fått något speciellt namn vad jag vet.
Återstår pendeln men det är ju inte mycket mer än en förkortning.
daniel_s
Inlägg: 14191
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av daniel_s »

Lennart Petersen skrev:Tvärbanan är ju ett officiellt begrepp och spårvagnen på L7 har inte fått något speciellt namn vad jag vet.
Tja "Spårväg city" är ju inte så speciellt upphetsande, då säger jag hellre NK-expressen! Men "spårvagnen" brukar de flesta säga... och "Djurgårdslinjen" är inte så ovanligt heller!
andeng
Inlägg: 98
Blev medlem: torsdag 11 april 2013 21:51

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av andeng »

hgsldf skrev:Vad sa man i övriga spårvägsstäder?
/Göran
När jag växte upp på Limhamn så sa man i folkmun "spågan" eller "spinkan" om spårvagnen.
Anders Engström
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
Kjell L
Inlägg: 186
Blev medlem: tisdag 08 juni 2010 11:11

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av Kjell L »

När jag växte upp på 60-talet var det vanligt, som tidigare nämnts, tricken om både spårvagn och tunneltåg. Ett annat uttryck som då var vanligt bland äldre var vagnen. Vi tar vagnen till... eller på stockholmska vi tar VANGEN till....Det satt kvar rätt länge även på t-banan.

minns
Kjell L
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av Harald »

"Trick" var ett ganska vanligt slangord för spårvagn så länge det fanns sådana i innerstaden. Jag hörde aldrig det användas om tunnelbanan då, men det kan ju ha varit skillnad mellan spårvägare och andra delar av befolkningen. Sedan flyttade jag från stan 1971, men noterade sådan användning vid senare besök, men det kanske har försvunnit igen.

Tuben för tunnelbanan förekom bland spårvägare. Det kan ha kommit från London, men lika gärna vara hemvävt, för tunnelbana förkortades tub. Det som nu kallas Gröna resp. Röda linjen hette Tub 1 och Tub 2.
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Jag hade min barndomstid på Söder under 1950-talet men har inte bott i Sverige sedan 1987. Detta gör att jag på något märkligt vis har bevarat mitt barndoms språk som framför allt kommer fram direkt när jag kommer på besök i Stockholm.

I mina kretsar sade man aldrig "spårvagnen". Man talade om "tricken" eller "vagnen". Eller så snackade man om linjenumret. Man sade- "Jag tar fyran". Men jag vill nog påstå att "tricken" var det vanligaste. Tunnelbanan i sin nuvarande form var ju ganska ny den gången och där snackade vi om "tuben", "tunneln" eller "banan".

Uttryck som "socialsnöret", "orientexpressen", "vitlöksexpressen" och liknande är av lite mer modernt snitt. Det vill säga sedan de stora betongförorterna kom till. Man får inte glömma att det på 50-talet ver en statushöjning för de allra flesta att flytta till Vällingby eller Farsta som var den tidens nya förorter. Att bo på Söder eller i andra ruffigare delar av innerstaden som Klara, Gamla Stan eller delar av Kungsholmen eller Vasastaden var också att så längst ned på "statusstegen".

Märkligt nog kan jag inte minnas något smeknamn för bussarna. Ryggraden i bussystemet var ju trådbussar och de borde rimligen ha genererat diverse slanguttryck men jag minns inte något. Däremot var föraren en "chaffis" och konduktören en "kondis".

Har aldrig funderat över detta men alla yrken hade sina slangord- eller i många fall lite nedsättande uttryck. Min fader var droskförare i Stockholm i 45 år och på den "gamla goda tiden" var han en "droskbög" eller i bästa fall en "droskis". Morbror var sjöman och blev hamnarbetare. Han var "hamnbuse" eller "sjåare". Och grannen var rockvaktmästare på en av stadens största krogar. Ett prestigejobb på den tiden, men han kallades bara för "rockslusk". På den tiden hade man hjälpman på distributionsbilarna eftersom allt handbars. En sådan karl var en "massäck". Det fanns gott om cykelbud, en sådan var en "cykelsjas" och ungdomar (som jag) som knäckte extra någon timma efter skoltid, vi "sjasade". En expeditör på en butik (det fanns inte snabbköp) var en "bodknodd". Och var han tillräckligt insmilande så blev han en "tackar-tackarman". En servitris på ett konditori var en "spillkråka" medan en servitris på ett ölcafé eller en enklare krog gärna blev en "subba". Hennes manlige kollega var en "kypare". Och så vidare ...... Men inte någon av de här uttrycken andvändes annat än i tredje person, dvs inte vid direkt tilltal. Då tilltalades till exempel servitrisen som "Fröken" och servitören som "Vaktmästarn".
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av NerdBoy »

Ett kul tidsdokument är att Ebba Grön använde begreppet trick i minst tre olika låtar åren 1979-81:
Fråga mig inte hur jag mår
När jag väntar på tricken till jobbet
Jag behöver ju inte fråga dig
För jag vet - Jag vet så väl
Gå upp-gå till jobbet-jobba-jobba-äta lunch
samma sak händer imorgon
jobba-åka trick-hem å sätta sig å glo
det är inget liv
det är slaveri
Johnny rusar in, han hinner just me tricken,
vem hittar han om inte där
Johanna som e blodig skriker på hjälp.
Hela näsan har gått isär.
För att inte tala om Noice och klassikern "En kväll i tunnelbanan" från 1979:
Högt uppe ovanför mig en kamera letar i mängden
ser min själv på en ruta, står där och väntar på tricken
BSB101
Inlägg: 2980
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av BSB101 »

Intressanta tankar och inlägg. Som andra redan påpekat är det intressant att det finns så få öknamn och smeknamn för Stockholms spårbundna trafik. Vad kan detta bero på? Den spårbundna trafiken är en viktig och vital del av de flesta invånarnas liv.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av LÅ1 »

Någon nämnde "vagnen" som smeknamn för spårvagnarna på den gamla (goda?) tiden. Nog använde många gamla människor det även om bussarna långt in på 1980-talet i alla fall.

Tricken och socialsnöret hör man någon enstaka gång, men man reagerar på det numera.

Tricken vore väl ett passande smeknamn på Tvärbanan, eller snarare dess vagnar eller tåg.

Används inte Tub1, tub2 och tub3 alls längre bland "invigda"?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14191
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Används inte Tub1, tub2 och tub3 alls längre bland "invigda"?
Jo, i skrift. I talspråket säger man "ettan", "tvåan" och "trean". Eller t ex "bana ett", "soptunna två" och "bana tre" :cheesygrin:
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Används inte Tub1, tub2 och tub3 alls längre bland "invigda"?
Jo, i skrift. I talspråket säger man "ettan", "tvåan" och "trean". Eller t ex "bana ett", "soptunna två" och "bana tre" :cheesygrin:
Aha, så det är bara när man vänder sig till populasen som man kallar banor för linjer.
Lennart Petersen
Inlägg: 3099
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av Lennart Petersen »

Harald skrev:
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Används inte Tub1, tub2 och tub3 alls längre bland "invigda"?
Jo, i skrift. I talspråket säger man "ettan", "tvåan" och "trean". Eller t ex "bana ett", "soptunna två" och "bana tre" :cheesygrin:
Aha, så det är bara när man vänder sig till populasen som man kallar banor för linjer.

På senare tid , och då talar vi väl något årtionde eller något mer så har ju begreppen blå,röd,grön linje etablerats och används rätt frekvent för att skilja banorna åt hos allmänheten.
Marcus L
Inlägg: 199
Blev medlem: måndag 14 juli 2003 22:34
Ort: Uppsala

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av Marcus L »

Lennart Petersen skrev:
hgsldf skrev:Du har säkert till 100% rätt och allt talar för det! jag försökte bara påtala att när våra förfäder blev gamla och slutade med slang, plockade vi unga upp uttrycket på 50-talet utan att förstå dess historiska ursprung, det var en betydelseförändring, eller tom en betydelseförsämring!
/Göran
Men uppenbarligen dog det ut , och även andra slangord för T-banan som uppfunnits under årens lopp.
Det är ju lite märkligt eftersom vi vill ha slangord och smeknamn för allt möjligt i vår närmsta omgivning, stadsdelar o.s.v men tunnelbanan förblir tunnelbanan och inget annat . Tvärbanan är ju ett officiellt begrepp och spårvagnen på L7 har inte fått något speciellt namn vad jag vet.
Återstår pendeln men det är ju inte mycket mer än en förkortning.
Jag har hört "tricken" som benämning på T-banan relativt nyligen (mellan 10-15 år sedan).
I TV-serien "Oskyldigt dömd" använder Mikael Persbrandts rollfigur uttrycket (i scenen refereras till ett rån i Akalla).
Skriv svar