ålstensgård skrev:Ja men det här var väl ingen rolig utveckling av denna tråd. Jag försöker med en årsgammal bild på 9205 som brandsläckare och hoppas att er iofs intressanta T-banediskussion förs vidare nån annanstans
Jourmaster har gjort en egen tråd av tunnelvagnsdiskussionen och hoppas att roligheten därmed ökar.
Idag den 24 januari 2014 är första dagen med planerad reguljär tursättning av A35 på 12:an. Först ut var 455 på den utgående turen kl 6.19 från Alvik, därefter 453 på den likaledes utgående turen kl 6.39 från Alvik. De gick in vid morgonrusningens slut, och på bilden ser vi den ingående 453 när det till slut blev tillräckligt ljust för att fota.
//henrik
Bilagor
453 vid Rimmargatan i morgonrusningen 24 januari 2014
Ja idag var det lajbans och allt (eller åtminstone det mesta) fungerade under morgontimmarna, bortsett från (hörde jag från den kollega som körde den aktuella turen) att den vagn som Henrik fångat på bild (av Henriks tidsangivelser att döma) saknade tillsatsvärmefläktar i förarhytterna. Det inbyggda klimatsystemet ger nämligen inte tillräcklig värme i hytterna vintertid. Det är kanske det CAF menar med att vagnen är "particularly adapted for the extreme weather conditions in this Nordic country". http://www.caf.es/en/productos-servicio ... e.php?p=53
Nytt från 12:an: Idag har det varit körning med A35 fast inte i trafik, oklart om det är utbildning eller test av funktioner. Först var det 455 på förmiddagen och sedan 457 efter lunch.
PRESS-STOPP: I denna stund kommer 457 i trafik i kvällsrusningen, vilket väl innebär att trafikförbudet måste vara upphävt. A35 i trafik med passagerare på 12:an igen alltså.
Inatt gick 304 ett varv i början av den trafikfria tiden, känns oförklarligt eftersom det knappast är någon risk för kontaktledningsfrost.
Och en kväll tidigare i veckan gick 9205 flera varv, troligen förarutbildning. Något att ploga finns knappast.
ålstensgård skrev:Nytt från 12:an: Idag har det varit körning med A35 fast inte i trafik, oklart om det är utbildning eller test av funktioner. Först var det 455 på förmiddagen och sedan 457 efter lunch.
PRESS-STOPP: I denna stund kommer 457 i trafik i kvällsrusningen, vilket väl innebär att trafikförbudet måste vara upphävt. A35 i trafik med passagerare på 12:an igen alltså.
Inatt gick 304 ett varv i början av den trafikfria tiden, känns oförklarligt eftersom det knappast är någon risk för kontaktledningsfrost.
Och en kväll tidigare i veckan gick 9205 flera varv, troligen förarutbildning. Något att ploga finns knappast.
//henrik
Som väl alla har märkt är vagntyp A35 åter i trafik. Man har inte funnit några fel i konstruktionen som motiverar ett fortsatt körförbud. Det som inträffade i förra veckan hade inte sin grund i någon felfunktion i vagnen.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Mycket intressant och unikt med en A35-dubbelvagn i provkörning på 12:an. Sällsynt de senaste vintrarna har jag sett dubbla A32 som froströjningståg på natten. De kan vända fint i Nockeby men inte genom växelkrysset i Alvik, vilket i realiteten begränsar dessa "turer" till ett varv.
Ja Tågbitaren, som du säger är 1-2 A35-turer i rusningen nu normalt, och igår var 459 i trafik för kanske första gången.
Och nu är personalen ute med 304 och tutar på mig på kvällskvisten, tack vilka ni nu är
ålstensgård skrev:Mycket intressant och unikt med en A35-dubbelvagn i provkörning på 12:an. Sällsynt de senaste vintrarna har jag sett dubbla A32 som froströjningståg på natten. De kan vända fint i Nockeby men inte genom växelkrysset i Alvik, vilket i realiteten begränsar dessa "turer" till ett varv.
Ja Tågbitaren, som du säger är 1-2 A35-turer i rusningen nu normalt, och igår var 459 i trafik för kanske första gången.
Och nu är personalen ute med 304 och tutar på mig på kvällskvisten, tack vilka ni nu är
//henrik
Rent teoretiskt skulle det väl gå att vända i Brommahallen, eller?
Ingen ordinarie A35-trafik på 12:an idag, men nu på kvällskvisten är det körning med dubbel A35 igen. Enkelvagnar på Solnalinjen men här är det dubbelvagnar som i grunden är omöjliga på vår lilla grannskapslinje. Någonting utprovas, men vad?
ålstensgård skrev:Ingen ordinarie A35-trafik på 12:an idag, men nu på kvällskvisten är det körning med dubbel A35 igen. Enkelvagnar på Solnalinjen men här är det dubbelvagnar som i grunden är omöjliga på vår lilla grannskapslinje. Någonting utprovas, men vad?
//Henrik
Övningskörning! Tro det eller ej, det är lättare (mindre störning för ordinarie trafik) att köra dubbelvagnar 1 varv i taget på 12:an än att ta sig ut på Tvärbanan....
ålstensgård skrev:Idag den 24 januari 2014 är första dagen med planerad reguljär tursättning av A35 på 12:an. Först ut var 455 på den utgående turen kl 6.19 från Alvik, därefter 453 på den likaledes utgående turen kl 6.39 från Alvik. De gick in vid morgonrusningens slut, och på bilden ser vi den ingående 453 när det till slut blev tillräckligt ljust för att fota.
//henrik
Vet du eller någon när turerna går ut på eftermiddagen?
Ja. nu lär ni i alla fall få vänta ett bra tag innan ni ser en A35-a i trafik igen. Efter ytterligare bromsbortfall och en del andra underligheter i tågstyrningen (som jag inte behöver gå in på här) har Arriva beslutat att ställa av alla A35-or, eftersom man inte vill ta på sitt ansvar att trafikera så opålitliga vagnar. Det verkar genomgående som om CAF dras med problem pga. av nyutvecklad och otillräckligt uttestad styrprogramvara i vagnen (ungefär på samma sätt som General Electric och signalsystemet på Solnagrenen), eftersom man hela tiden bemöter alla problem med - "det löser vi i nästa release av TCMS". TCMS - Train Control Management System - är CAF:s benämning på både styrsystemet i vagnarna och dess programvara.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Som jag hört så började vagnen att backa (!) när broms pålades. Klart skumt och opålitligt beteende. Inte kul att vara varken beställare eller leverantör när såna här stora problem uppkommer.
Tagbitaren skrev:Ja. nu lär ni i alla fall få vänta ett bra tag innan ni ser en A35-a i trafik igen. Efter ytterligare bromsbortfall och en del andra underligheter i tågstyrningen (som jag inte behöver gå in på här) har Arriva beslutat att ställa av alla A35-or, eftersom man inte vill ta på sitt ansvar att trafikera så opålitliga vagnar. Det verkar genomgående som om CAF dras med problem pga. av nyutvecklad och otillräckligt uttestad styrprogramvara i vagnen (ungefär på samma sätt som General Electric och signalsystemet på Solnagrenen), eftersom man hela tiden bemöter alla problem med - "det löser vi i nästa release av TCMS". TCMS - Train Control Management System - är CAF:s benämning på både styrsystemet i vagnarna och dess programvara.
Tänk vad Ängbyvagnar hade varit bra att ha...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."