Skämt åsido, det är uppenbarligen så att tidtabellsdata inte är inlästa i systemet ännu. Noterar dock att den tryckta tabellen finns upplagd under "Tidtabeller".
Ett annat tjatmeddelande från min sida är att det är helgmorgon med uppklarning och ras i temperaturen, så trafiken på 12:an kommer inte igång. Den första vagnen skulle ha passerat här för 15 minuter sedan men ingen A32 synes än
Man kan fråga sig varför man inte kunnat ange att tabellen för 12:an gäller ända till det vanliga tidtabellskiftet, trots att tabellen för Tvärbanan har kortare giltlighetid?
Det visade sig vara stora problem med isen vid sextiden i morse. Efter ett par vändor med ersättningsbuss så händer det, A30 304 tursätts som ordinarie trafikvagn, avgång klockan 8.09 från Alvik i morse En enda vända på 12:an men ändå
//henrik
Bilagor
Åter till BM, tack för idag
014a.jpg (94.43 KiB) Visad 5242 gånger
304 som ordinarie trafikvagn släpper av passagerarna i Alvik kl 8.35
007a.jpg (100.31 KiB) Visad 5242 gånger
Och så händer det - 304 som trafikvagn!!!
006a.jpg (92.18 KiB) Visad 5242 gånger
Lägeskoll i Nockeby där det anges att trafiken just ska starta igen
Man borde överväga att sätta lite snyggare bakljus på vagnen! Eller är den klassad som lastbil numera?
Den som gjort detdär saknar helt estetiska ambitioner!
Hechtwagen skrev:Man borde överväga att sätta lite snyggare bakljus på vagnen! Eller är den klassad som lastbil numera?
Nej, som linfärja! Därför ska den föra tre röda lanternor i en triangel
Fel av dig ändå, för dessa ljus skall var synliga från sidan och sitta i för, akter och midskepps i masttoppen (eller däromkring). Vilket för spårvagn innebär att man antingen fick flytta strömavtagaren till mitten av vagnen (och hänga topplanternan under slitskenan) eller sätta upp en extra stång över dörrarna, väl avsäkrad för att inte skall överledning mellan stång och kontaktledning. Man måste nog dessutom fixa en tryckluftsdriven lampa i så fall.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Henrik Schütz skrev:Gammal god sed är väl att ha antingen slutsignalen eller strålkastaren tänd på en A30?
HS
Nä. Proffsen förberedde alltid genom att alltid stänga av baklyset och alla övriga strömställare i Alviksänden när man åkte ner till Brommahallen. Med vänlig hälsning P
PCC - Poste de Commande Centralisée (Trafikledningscentral)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)
PCC skrev:
Nä. Proffsen förberedde alltid genom att alltid stänga av baklyset och alla övriga strömställare i Alviksänden när man åkte ner till Brommahallen. Med vänlig hälsning P
Tja, "proffsen" borde kanske kolla upp "TriSpv § 31 mom. 2. Men det är klart att det är lång väg att gå igenom en A30! (Är det inte dags att plocka av jultomteluvan från smilarna..?)
PCC skrev:
Nä. Proffsen förberedde alltid genom att alltid stänga av baklyset och alla övriga strömställare i Alviksänden när man åkte ner till Brommahallen. Med vänlig hälsning P
Tja, "proffsen" borde kanske kolla upp "TriSpv § 31 mom. 2. Men det är klart att det är lång väg att gå igenom en A30! (Är det inte dags att plocka av jultomteluvan från smilarna..?)
Hälsar / Richard
Se där, du bad om det för 50 minuter sedan, och redan har Webmaster sett till det. Raskt marscherat! Tack för det, webbie!
PCC skrev:
Nä. Proffsen förberedde alltid genom att alltid stänga av baklyset och alla övriga strömställare i Alviksänden när man åkte ner till Brommahallen. Med vänlig hälsning P
Tja, "proffsen" borde kanske kolla upp "TriSpv § 31 mom. 2. Men det är klart att det är lång väg att gå igenom en A30! (Är det inte dags att plocka av jultomteluvan från smilarna..?)
Hälsar / Richard
Inte mycket som kan hända pga ett avstängt bakljus på en signalreglerad bansträcka på 300 meter mellan ALV och BM där dessutom endast en tågrörelse kan befinna sig i taget. När spårvagnarna lämnades utanför tvätten i kurvan fanns det en risk att montören kom och hämtade spårvagnen precis när man klev ur sluthytten närmast ALV. Pga kurvan kunde montören inte se när man klev ur sluthytten. Därav var det praxis att allt stängdes av i Alviksänden redan i ALV så man slapp gå tillbaka till den änden och klättra ur i den änden. Med vänlig hälsning P
PCC - Poste de Commande Centralisée (Trafikledningscentral)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)
PCC skrev: Inte mycket som kan hända pga ett avstängt bakljus på en signalreglerad bansträcka på 300 meter mellan ALV och BM där dessutom endast en tågrörelse kan befinna sig i taget. När spårvagnarna lämnades utanför tvätten i kurvan fanns det en risk att montören kom och hämtade spårvagnen precis när man klev ur sluthytten närmast ALV. Pga kurvan kunde montören inte se när man klev ur sluthytten. Därav var det praxis att allt stängdes av i Alviksänden redan i ALV så man slapp gå tillbaka till den änden och klättra ur i den änden. Med vänlig hälsning P
Sorry P, det var inte alls min mening att starta en diskussion om vad som en gång i tiden var "praxis" i Brommahallen. Notera att jag placerade en glad jultomte i mitt inlägg!
Dock är min erfarenhet att just gamla rävar, s.k. Proffs har en egenhet att utveckla "behändig praxis" istället för att följa de regler som finnes. Låter man detta fortgå så kan det sluta med elände. Även om jag personligen anser att en hel del regler kanske är "overkill" så finns de av en viss anledning. Vill man ändra på föreskrifter p.g.a. lokala förhållanden så finns det beslutsgångar för detta.
Ha en fortsatt trevlig kväll / Vännen Richard
Senast redigerad av 1 den fredag 17 januari 2014 11:11, redigerad totalt 1 gånger.
PCC skrev:Inte mycket som kan hända pga ett avstängt bakljus på en signalreglerad bansträcka på 300 meter mellan ALV och BM där dessutom endast en tågrörelse kan befinna sig i taget.
Ledighetskommiten för hängslen, livrem, gaffatejp, buntband, karlsons klister bara för säkerhets skull meddelar följande scenario:
1. Tjocka.
2. Fullständig urspåring på ogynsam plats.
3. Nästa vagn kör enl. signal
4. Pang
Det ska mycket till, men det är inte samma sak som att "inget" kan hända. Jag ber därför att få refrasera PCC:s kommentar som "inte mycket som kan hända pga ett avstängt bakljus på en signalreglerad bansträcka på 300 meter mellan ALV och BM där dessutom endast en tågrörelse ska kunna befinna sig i taget.
Ja men det här var väl ingen rolig utveckling av denna tråd. Jag försöker med en årsgammal bild på 9205 som brandsläckare och hoppas att er iofs intressanta T-banediskussion förs vidare nån annanstans
Här en bild då loket fångades på Tolvan förra lördagen då hon premiärplogade. Skulle vara trevligt att se en bild på 9205 plogandes i stan, men det verkar inte finnas så många bilder på just snöloken av denna typ från den gamla goda tiden. Just 9205 tillhörde väl Söderhallen innan hon kom till Bromma. Med vänlig hälsning P
PCC - Poste de Commande Centralisée (Trafikledningscentral)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)